Ministerie onderneemt proeven met zelfrijdende bussen
10 sep 2025 8:34
Op drie plekken in Nederland komen proeven met zelfrijdende bussen. Eén proef draait om busjes op het platteland, één om vervoer op bedrijventerreinen en één om grotere afstanden waar geen spoorverbinding is. Dat meldt demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer aan het ANP.
Veel is nog onduidelijk over de proeven. Aartsen kan nog niet zeggen waar ze gaan plaatsvinden, wanneer ze beginnen en welke bedrijven ze gaan uitvoeren. “Maar het feit dat we die projecten gaan doen, dat staat wel vast.” Gesprekken zouden al lopen met provincies en vervoerders, en deze dinsdag heeft Aartsen op een beurs in München gesproken met enkele bedrijven die werken aan zelfrijdende wagens.
Kabinet betaalt proeven
Het kabinet trekt een nog onbekende som geld uit voor de drie proeven. Op de vraag hoeveel antwoordt Aartsen: “Dat kan ik nog niet zeggen omdat het onderdeel uitmaakt van de Prinsjesdagbegroting.”
’Waar ov onder druk staat’
Aartsen hoopt dit jaar de details van de projecten bekend te maken. “We willen het doen op plekken waar op dit moment het openbaar vervoer onder druk staat.”
In juli ging in de omgeving van Rotterdam The Hague Airport al een zelfrijdende bus de weg op. De proeven die Aartsen nu aankondigt, zijn volgens zijn woordvoerder de eerste waaraan de landelijke overheid actief meewerkt.
Vorig jaar is er in de provincie Groningen getest met een zelfrijdende streekbus van Qbuzz.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Mag dit van de vakbonden?
We krijgen steeds meer te maken met personeelstekorten… Personeel dat straks nodig is wil ook normale werkweken. Dus laat de automatisering maar komen.
Chatboxen functioneren niet goed helpen mensen zichzelf te doden.
Zelfrijdend experimenten hebben al hoeveel onschuldige medeweggebruikers het leven gekost?
Hoeveel blijvende invaliditeit?
Het is gewoon het resultaat van neo- liberale lobbyisten die veel geld opstrijken met geen oog voor al de mensen die in een SAMENLEVING willen leven.
Die zelf niet eens de bus/ OV nemen omdat ze met die onzin hun super middenkladde auto kunen hebben om mee te pronken. Sociopaten op het psychopatische af.
Zelfrijdende voertuigen maken tot dusver relatief minder ongelukken. Ze zijn nooit dronken, agressief of vermoeid.
Maar kunnen wel gehacked worden in de toekomst..
Niet als je ze air gapped.
Wat een onzin reactie. Er is een groot tekort aan personeel Nederlands vergrijst en daar wordt al 30 jaar voor gewaarschuwd zo niet langer. Maarja dat soort wetenschapelijk onderzoek is WOKE of what ever andere onzin.
De relevantere vraag is welke recente technologische ontwikkelingen een nieuwe proef nu plotseling rechtvaardigen. Immers de er zijn in binnen- en buitenland meerdere recente experimenten geweest met matige resultaten:
Gelderland klaar met zelfrijdende bus
Waarom dan nu deze proeven met weer een forse bijdrage uit publieke middelen?
Altijd handig om hier kennis over te hebben.
Dan weet je waar je over praat bij een eventuele concessie gunning.
We nemen “Den Haag” altijd kwalijk dat ze over dingen praten waar ze geen verstand van hebben.
Omdat iedereen graag zelf opnieuw het wiel wil uitvinden. “Maar bij ons werkt het wel”.
Ik beb er zelf geen problemen mee op volledig separate infrastructuur die ervoor is ingericht.
Maar wat nu als zo’n bus een kind platrijdt? Wie is er dan verantwoordelijk?
Autonoom rijden zonder bestuurder, maar dan alleen op speciaal aangelegde trajecten waar geen ander verkeer op komt, zou een optie zijn.
Gemeenten gaan nu steeds vaker wegen veranderen zodat zelfs de huidige bussen met chauffeur niet meer in de wijk kunnen komen en steeds verder van de bewoners af komen te liggen en dus de bereikbaarheid verslechtert. Gevolg nog slechter OV. Als men het OV wilt verbeteren met autonome of niet autonome of semi-autonome vervoermiddelen zorg dan dat het verzorgingsniveau niet nog meer achteruit gaat.
In het huidige stadsverkeer is dit project discutabel, naar de buitenwijken idem want hoe staat het met de veiligheid en hoe te handelen in noodgevallen en in de late avonduren. Er zijn nog veel haken en ogen aan dit project als autonoom en gewoon verkeer gemengd gebruikt worden.
“Autonoom rijden zonder bestuurder, maar dan alleen op speciaal aangelegde trajecten waar geen ander verkeer op komt, zou een optie zijn.”
Dat noemen we een metro.
En zelfs daar lukt het in nederland al niet om zonder chauffeur te rijden
Rotterdam parkshuttle rijd al jaren soms een konijn dat weggejaagd moet worden maar over het algemeen werkt het
Freek, bedenk eens wat die extra infrastructuur heeft gekost, in euros en ruimte.
Hang de karretjes aan een kabel, laat de wielen achterwege en noem het een kabelbaan/gondelbaan. Zo heb je relatief goedkoop en met weinig ruimte een eigen traject waar ze geen ander verkeer tegenkomen.
Er zijn een aantal voordelen te behalen. Je kunt kleinere busjes rijden. Zoals je die vaak ook in minder ontwikkelde landen hebt. In Nederland is een chauffeur duur zodat je ze alleen in een grote bus kunt laten raden.
Verder kunnen deze busjes veel later rijden of op aanvraag.
Ik denk dat met name het interessant is voor Friesland. Daar heb je allemaal van die kleine dorpjes.
Met parttime tijdelijke oproep contracten (ja, echt) nog een wonder dat er chauffeurs op komen dagen.
We weten allemaal dat er door de vergrijzing een enorm personeelstekort is te verwachten en het hoogtepunt van de vergrijzing zo rond 2040 te verwachten is. We weten ook dat de ontwikkelingen rond kunstmatige
inseminatiesorry… intelligentie snel gaat en in sommige plaatsen – ook in Europa – ook proeven worden gedaan met zelfrijdende taxi’s. Verders vergt de ommekeer van de teloorgang van het OV om creatieve maatregelen, gezien personeelstekorten een van de redenen hiervan is van deze teloorgang.Kortom kijkend naar alle problemen ben ik blij dat de staatsecretaris serieus gaat kijken naar houdbare oplossingen voor de toekomst en zelfstandig rijdende bussen is er een van. Verder vind ik het volledig terecht dat dit soort fundamenteel onderzoek uit publieke middelen komt. Uiteraard valt hier de komende jaren geen wonderen van te verwachten en we mogen blij zijn dat ergens net na 2030 de eerste zelfstandig rijdende autonoom rijdende bussen echt in publieke dienst opgenomen kunnen worden. Dat maakt het onderzoek en experimenten met zelfstandig rijdend OV niet minder belangrijk en ik hoop dat er naar een oplossing wordt gekeken waar makkelijk de software, computer en sensors vervangen kunnen worden opdat er hier eindelijk het nodige van geleerd kan worden. En laat de oplossing aub uit Nederland en Europa (EU of EER) komen en niet uit de US en China.
Heb gelezen dat zo een zelfrijdend busje niet naar rechts gaat voor auto’s die willen inhalen en vaak langzamer tijden dan dertig. Daar sukkelt dan zo een busje met een sliert auto’s er achter aan, echt sluw gepest. Ook dat het busje niet naar rechts wil voor tegmoetkomende fietsers, ze botweg van de weg afdringt. Straatterreur met dekking van camera’s en justitie.
De Zuidtangent is een lange vrije busbaan maar daar gaan automatische bussen veel langzamer rijden omdat die Zuidtangent zo smal is. Van chauffeurs wordt wel geeist dat ze daar met hoge snelheden rijden om de dienstregeling te halen, langs tegmoetkomende bussen op de smalle baan. Toch wel die chauffeurs te waarderen dat het al zoveel jaren lukt zonder een ramp.
Ja, goed dat er geëxperimenteerd gaat worden, er moet duidelijk nog wat geöefend worden. Maar in China zijn de eerste zelfrijdende auto’s al toegelaten. Die rijden inderdaad heel voorzichtig.
De zogenoemde Pods van Rivium Rotterdam Capelle aan den IJssel rijden elke werkdag vanaf en naar Metrostation Kralingse Zoom. Deze wordt in de toekomst , mogelijk verlengd via de openbare weg naar en van de Brienenoordbrug. Ook tussen Metrostation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport rijden sinds kort autonome bussen, Dit laatste is dan echt een stadsbus, dat andere zijn eigenlijk kleine cabines, pods of wagonnetjes, waar maar een 6 tal personen in kan. Industrieterreinen, liggen vaak afgelegen, zijn saai en hebben vaak geen OV in de buurt. Hier zal een pod net als dat bij Rivium Rotterdam Capelle een mooie oplossing zijn. Ook voor landelijke gebieden, waar grotere bussen te duur zijn, vanwege beperkt aantal reizigers zal dit een uitkomst zijn! Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen in de toekomst.
Ik heb werkelijk nog nooit iemand de term ‘pod’ horen gebruiken voor de Parkshuttle.
Er is dus al een langdurend project in Capelle en er loopt een project in Eindhoven (Brainportline).
Iedereen die wel eens op het platteland heeft gereden weet dat dit de laatste omgeving is waar je met zelfrijdende bussen moet gaan werken. Daar rijden is voor ervaren chauffeurs al niet eenvoudig.
Kortom, Thierry heeft van een bussenman in München een paar pilsjes gekregen en wil de beroerdste niet zijn.
Ik juich dit van harte toe. Hopelijk in de toekomst geen stakingen meer die de reiziger treffen en openbaar vervoer dat onafhankelijk is van chauffeurs/conducteurs/machinisten etc.