Nederlandse machinist reed mogelijk te hard bij treinongeluk België

UPDATE. De Nederlandse machinist van de giftrein die afgelopen weekend bij het Belgische Wetteren ontspoorde en ontplofte, reed te hard. Dat meldt de Vlaamse krant De Morgen dinsdag op basis van de noodoproep die de krant in handen kreeg. 

Even na 2 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag deed de machinist een noodoproep. "Ik heb een ontsporing. Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik heb waarschijnlijk het sein gemist", aldus de man. De trein reed op het moment van ontsporing bijna 80 kilometer per uur, waar een snelheid van 40 kilometer per uur was toegestaan.

Instabiel
Volgens bronnen heeft de machinist vlak voor de wissels nog plots afgeremd. Mogelijk is deze abrupte manoeuvre doorslaggevend geweest voor de ontsporing. Door het remmen klotsten de vloeistoffen in de wagons naar voren, maar toen de trein over de wissels reed, werd de vloeistof naar de zijkant gekieperd. Deze combinatie maakte de wagons vermoedelijk instabiel.

Geen fout
Gouverneur Jan Briers zei zaterdag nog dat hij sterke aanwijzingen had dat de Nederlandse machinist van de Duitse goederentrein van DB Schenker geen blaam treft. Spoorbeheerder Infrabel heeft tot nu toe geen uitspraken willen doen over de mogelijke oorzaken. Ook DB Schenker Nederland wil niet inhoudelijk reageren op geruchten dat de machinist van de chemische trein te hard reed. "We wachten het onderzoek af. Dit is het enige dat passend is uit respect voor de slachtoffers´´, zei een woordvoerder.

Onderzoek
Behalve het functioneel parket in Gent doet ook het Belgische Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS) onderzoek naar de ontploffing. Die instantie is vergelijkbaar met de Onderzoeksraad voor Veiligheid in Nederland. 

Volledig bevoegd
DB Schenker maakte dinsdag wel bekend dat de machinist van de trein volledig bevoegd was om op de Belgische spoorlijn te rijden. "Per lijn moet een machinist aantonen dat hij over de juiste kennis beschikt, wat hier het geval is. Zijn complete dossier, ook met zowel zijn materiaal- als lijnkennis, is overgedragen aan het parket´´, aldus DB Schenker. Ook de ´black box´ van de trein is inmiddels in handen van de onderzoekers. Daarin moet onder meer de snelheid van de trein op het moment van ontsporen zijn terug te vinden.

Verhoord
De machinist van de goederentrein is niet ziek geweest van de giftige dampen die daarbij vrijkwamen. De man is al teruggeweest naar Nederland. Hij is ook al meerdere keren naar België teruggekeerd om verklaringen af te leggen, aldus gouverneur Jan Briers. De machinist is verhoord door de politie.

Milieuramp
De ontsporing en ontploffing dreigen steeds meer uit te lopen op een milieuramp. De problemen blijken nog lang niet onder controle. Vooral het "sluipend gif" in de riolen blijkt een groot probleem, aldus de autoriteiten. Daardoor hangen er giftige dampen in de huizen in de omgeving van het ongeluk.

Stortregen
Over de verdere afwikkeling van de ramp ontstaat onduidelijkheid. "Wat gaat er gebeuren met gassen die in de wind terechtkomen? We weten het op dit moment echt niet´´, aldus Briers. Dinsdag aan het begin van de avond stortregende het in de Vlaamse plaats. Hierdoor bestaat de kans dat de gifstoffen zich verder verspreiden. Hulpdiensten doen permanent metingen. Daar hangt vanaf of en waar mensen hun huis moeten verlaten.

Opnieuw geëvacueerd
In de omgeving van de treinramp zijn dinsdag opnieuw 100 bewoners geëvacueerd. Ze waren maandag na hun eerste evacuatie naar huis gegaan. De nieuwe ontruiming volgt na metingen bij een put met uiterst hoge giftige waarden. Volgens de brandweer gaat het om een hoeveelheid die zes tot acht maal hoger is dan een dodelijke concentratie. Specialisten dichtten de riolering ter plekke af en probeerden de giftige vloeistof te neutraliseren.

Meer evacués
Ongeveer 200 evacués zijn nog helemaal niet teruggeweest in hun woningen. Van hen zal naar verwachting een kwart mogelijk twee weken niet naar huis kunnen. Zo´n 3000 tot 4000 mensen in het centrum van Wetteren moeten rekening houden met een evacuatie. Ze moeten voor de zekerheid een noodpakket met kleding en eventuele medicatie klaarleggen voor het geval ze moeten vertrekken. Briers zegt dat de voorbereiding op een evacuatie een voorzorgsmaatregel is. De kans is volgens hem klein dat evacuaties nodig zijn, maar hij wil geen enkel risico nemen.

Nieuwe slachtoffers
Volgens de laatste cijfers raakten ruim 100 mensen gewond, waarvan nu nog circa 15 worden verpleegd in ziekenhuizen. Nog steeds melden omwonenden zich met klachten in het ziekenhuis. Zo zijn er dinsdag vier mensen uit Wetteren naar het ziekenhuis gebracht omdat ze onwel waren geworden. Maar in hun huizen bleek geen gas te hangen, aldus Briers. De politie meldde dat vier personen bij een supermarkt niet lekker werden. De eigenaar liet zijn winkel ontruimen. De politie kondigde nieuwe metingen aan.

Onopzettelijke doding
Eén persoon is om het leven gekomen. De familie van het dodelijke slachtoffer wil duidelijkheid over zijn dood en heeft een klacht ingediend bij de onderzoeksrechter. De familie van de 64-jarige man stelt dat de man stierf door het inademen van giftige dampen en dat te laat is geëvacueerd. Volgens advocate Virginie Cottyn gaat het om een "klacht tegen onbekenden onder de kwalificatie onopzettelijke doding´´. De familie wil zo te weten komen wat er met hun vader is gebeurd, aldus de advocate.

Aangepast treinverkeer
Bluswater en water in de directe omgeving van het treinwrak wordt nog steeds overgepompt naar Nederlandse tankschepen. Met de berging van de trein is nog niet begonnen. Daardoor is het treinverkeer voorlopig aangepast.

(c) ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.