youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Nieuwe ov-staking dreigt, maar precieze datum nog onbekend

klok 09 mei 2018 12:51

De eerste estafettestaking in het streekvervoer zit erop. De komende periode dreigen de vakbonden opnieuw regionaal het werk stil te gaan leggen. Maar wanneer er nieuwe acties komen willen de vakbonden nog niet bekend maken.

“Een paar dagen vooraf zullen we een nieuwe staking aankondigen”, zegt FNV woordvoerder Ron Sinnige. De vakbonden willen nu nog geen details prijs geven, omdat ze ook de vervoerders willen verrassen. Dinsdag legden chauffeurs het werk neer in de regio’s Utrecht, Arnhem / Nijmegen en Twente. De bonden spreken van een succes, volgens de bonden legden 90% van de chauffeurs in Twente en de regio Arnhem / Nijmegen het werk neer. De vervoerders zien dat anders, en benadrukken juist wat er wel heeft gereden. Zo zijn er 45 bussen rond Arnhem / Nijmegen die volgens Connexxion wel hebben gereden.

Volgens vakbond FNV zijn publieksvriendelijke acties niet mogelijk. “Dat hebben we in het verleden wel gedaan, toen heeft de rechter bepaald dat wij een boete moesten betalen aan de vervoerders. Wel hebben we voorafgaand aan de staking een ludieke actie gehad”, legt Sinnige uit. Treinreiziger.nl benadrukt dat gedupeerde reizigers met een abonnement recht hebben op een vergoeding als ze door de staking niet hebben kunnen reizen. Meer info hierover is te vinden op stopdestaking.nl.

13 gedachten over “Nieuwe ov-staking dreigt, maar precieze datum nog onbekend”

  1. P.Heesakkers schreef:

    Ik lees het bericht als: We gaan door onze klanten, de O.V. gebruikers bij wiens gratie het openbaar vervoer bestaat te duperen met onze acties. Hulde aan hen, de chauffeurs, die zich verantwoordelijk voelen en hun klanten begrijpen, en de staking negeren.

  2. Anoniem schreef:

    FNV denkt nog steeds dat ze groot zijn, maar de meeste Nederlanders zijn ze liever kwijt dan rijk!

    1. Treinreiziger schreef:

      Werkt zeker niet onder een cao?
      Slavernij maar weer invoeren?

  3. Ray schreef:

    Bedenk eens wat origineels inplaats van staken…. Nederland heeft er meer dan genoeg van…

    1. Puck schreef:

      Zoals wat?

  4. jan v zijtveld schreef:

    En dan maar beweren dat in Utrecht uitzendkrachten geprest worden om te rijden volgens de FNV Nu ik heb veel chauffeurs gezien die al werkten bij het het GVU!!en maandag gewoon in dienst waren dus .. Overigens is wel zeer teleurstellend natuurlijk dat Utrecht evenals de drie grote steden een eigen vervoersbedrijf had .Maar ja de gemeente(raad) moest zonodig het GVU verkopen En volgens de toenmalige wethouder voor een veel te lage prijs maar ja dat is al lang gelden gebeurd.

  5. Pedro schreef:

    Het wordt tijd dat autonoom rijdend openbaar vervoer ingevoerd wordt. Voor metro’s in Duitsland al de gewoonste zaak. Voor bussen is Mercedes B (future bus) alreeds bezig. Dan hebben we geen chauffeurs meer nodig. Omscholen voor de tekorten in andere beroepen. Niet zeiken, er is op dit moment genoeg ander werk te vinden als het je in het OV niet zint.

    1. Treinreiziger schreef:

      Haha het lukt nog niet eens om 1dag storingsvrij op het Nederlandse spoornet te rijden laagstaande met onbemande bussen.

    2. Nico Kwant schreef:

      Autonoom heeft ook wel eens storing waatdoor er niks rijdt. Stakende chauffeurs ontslaan is de beste oplossing. Gewoon nieuw personeel aan nemen tegen huidige voorwaarden. Er zijn genoeg mensen die nu werkloos zijn en tegen een klein salaris willen gaan werken.

  6. antoine schreef:

    Ze kunnen wel degelijk publieksvriendelijke acties houden, ze zeggen dat ze te weinig tijd hebben om naar de wc te gaan… etc… laat dat dan zien, gewoon rijden en plaspauze’s nemen… dan loopt alles in de soep, maar mensen kunnen wel van a naar b komen, je bent afhankelijk van de passagiers, zonder passagiers geen werk… die wil je niet verliezen/duperen. Heb zelf ook 15 jaar als buschauffeur gewerkt, nooit meegedaan aan die onzin, wat je erbij krijgt.. ja, daar kun je strakt de bond van betalen.. het heeft ze 10 jaar geleden (de chauffeurs dan) honderden euro’s gekost omdat de bonden niet alles betaald hadden, dit hebben ze er nooit bij gekregen! De bonden willen populistisch zijn, net als bij airfrance.. ze staken, heeft honderden miljoenen gekost.. daar gaat de salarisverhoging…. en veel passagiers onthouden dat deze maatschappij niet te vertrouwen is… dus.. wees blij dat je nog werk hebt… en laat zien wat dan wel het probleem is… dat noemen ze stiptheidsacties… dan laat je het zien waar het pijn doet… niet je klanten in de kou laten staan… dat gaat banen kosten…

  7. Anoniem schreef:

    Belachelijk dat de datum van de nieuwe busstaking nog niet eens bekend is!😖
    Kun je de hele tijd dat internet in de gaten houden,en kom ik er nog pas op het allerlaatst achter…🤷🏻‍♀️8 mei was ik er pas een kwartier voordat ik moest vertrekken achter gekomen dat de bussen niet reden…😖
    Ik vind dat er NIET op dinsdag en donderdag gestaakt moet worden,maar op maandag en woensdag.kan ik tenminste reizen!
    Ja sorry hoor!Ik wil natuurlijk ook dat IEDEREEN gewoon kan reizen!!maar dit moest me even van het hart.het is ook zo’n gedoe,wat NIET NODIG IS!
    Geef die buschauffeurs nou eens hun zin met de plaspauze en eten en drinken,en minder werkdruk,dan zou het toch een keer goed moeten zijn…???
    Of zie ik het nou ‘verkeerd?’

  8. Treinreiziger schreef:

    Ik weet zeker dat iedereen die onder een cao werkt dit cao met staken bereikt is. politie,verpleging,onderwijs,enz.en inderdaad ook het ov cao.
    Daarom mensen in het ov even volhouden om het gewenste resultaat te krijgen van die zakenvvullers.

  9. Jesper schreef:

    Stakers streekvervoer ontzien examenkandidaten
    
    Buschauffeurs in het streekvervoer blijven actievoeren voor een betere cao, maar ze doen dat de komende drie weken alleen in het weekend. Tijdens de eindexamens willen ze naar eigen zeggen niet dat scholieren er hinder van ondervinden. Wel wordt volgende week zaterdag weer gestaakt, meldt FNV. Waar de chauffeurs het werk dan neerleggen, hebben de vakbonden nog niet bekendgemaakt.

    Bonden en werkgevers zijn het onder meer oneens over de werkdruk en salarisverhoging. Begin deze maand verlamden de stakers het streekvervoer al twee dagen met een landelijke staking. Om druk op de werkgevers te blijven zetten, blijven chauffeurs in estafettevorm het werk neerleggen. Zo werd dinsdag gestaakt in Twente, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Hier en daar reed wel een bus, maar de stakingsbereidheid was volgens FNV groot.

    Volgens FNV-bestuurder Paula Verhoef is het eindexamen al spannend genoeg voor scholieren. ,,Ze moeten ervan op aan kunnen dat ze op tijd op school kunnen zijn, zonder problemen.” Volgens Verhoef weten de werknemers in het openbaar vervoer ,,als geen ander hoe werkdruk aanvoelt”. ,,Daarom willen ze de examenkandidaten niet extra onder druk zetten.”

    Bron: De Gooi en Eemlander

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.