Regeling geld terug bij vertraging ook van toepassing tijdens storm
19 jan 2018 15:20
De Nederlandse Spoorwegen doen geen beroep op overmacht. Iedereen die een treinkaartje heeft gekocht of heeft gereisd met de ov-chipkaart kan een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. Kosten omtrent vervangend vervoer is het spoorbedrijf niet van plan te vergoeden.
Bij een vertraging van 60 minuten kunnen treinreizigers het volledige bedrag van een enkele reis terug krijgen. Ook wie een kaartje had gekocht en uiteindelijk niet is gaan reizen, kan geld terug krijgen. Het spoorbedrijf riep reizigers donderdag op om zelf voor alternatief vervoer te regelen, maar die kosten kunnen niet bij NS gedeclareerd worden. Het spoorbedrijf is in de wet vrij gesteld voor vervolgschade die voortvloeien uit vertraging. Alleen bij een georganiseerde staking wordt tot een bedrag van 25 euro alternatief vervoer vergoed.
Als er toch één reden voor overmacht op het spoor was, was het toch wel de (zeer) zware storm van gisteren… Lijkt me dat daar de meeste mensen het wel mee eens zullen zijn!
“Het spoorbedrijf is in de wet vrij gesteld voor vervolgschade die voortvloeien uit vertraging.”
Dat klopt, maar alternatief vervoer is geen vervolgschade! De vervoerder is zowel op basis van de hoofdrailnetconcessie (artikel 41) als op basis van Europese verordening 1371/2007 (artikel 18, lid 3) verplicht om alternatief vervoer te organiseren voor reizigers die stranden doordat er ongepland geen treinen meer rijden. De vervoerder moet het alternatief vervoer dus gewoon betalen, ook al heeft NS dat organiseren ingevuld door reizigers op te roepen zelf alternatief vervoer te zoeken. Dat weten ze ook donders goed, maar met zo’n persbericht proberen ze zoveel mogelijk onder die verplichting uit te komen, door reizigers te ontmoedigen om een claim in te dienen.
Iedereen die kosten heeft gemaakt voor alternatief vervoer voor niet-rijdende NS-treinen (in ieder geval na de oproep van NS om dat te regelen) kan die dus gewoon verhalen op NS. Als ze weigeren te betalen, kun je bij de IL&T een klacht indienen wegens het overtreden van de Europese verordening (als een rechtszaak je te ver gaat). Je kunt je afvragen NS überhaupt die verordening al niet heeft overtreden door zelf geen alternatief vervoer te regelen.
Die vrijstelling van vervolgschade (artikel 8:108 Burgerlijk Wetboek) betekent dat NS bijvoorbeeld niet hoeft te betalen voor de schade door het missen van een vliegtuig of een afspraak, of de uren hoeft te vergoeden waarop je niet kon werken.
Arriva heeft tenminste in Limburg vervangbussen ingezet
Om te beginnen een positief geluid want NS heeft deze storm ook niet besteld, wie gisteren DB nog een beetje heeft gevolgd weet dat in NRW ook het nodige tot stilstand kwam. En vandaag reed hier al bijna alles weer dat is best knap in één nacht.
Misschien een beetje off-topic maar ik denk dat er nog wel een heel andere discussie gevoerd mag worden wat betekent Code Oranje of zelfs Rood voor de burger?
De overheid kan wel roepen ga niet de straat/weg op mits het dringend noodzakelijk is. Maar als je baas gewoon op je aanwezigheid rekent ……..is dat dan dringend noodzakelijk in verhouding tot het weer alarm en de eventuele veiligheid.
Dit soort calamiteiten gaan we met enige regelmaat mee maken dat is nu wel duidelijk, en een windscherm rond het hele land gaat er ook niet komen denk ik. :o)
Net als we het water de ruimte geven om overstromingen te voorkomen moeten we hier als mens en maatschappij misschien ook wel iets mee. (?)
Wat betreft code rood geef ik je 100% gelijk.
Ook ik werd gewoon op mijn werk verwacht. Net als al die vrachtwagenchauffeurs. Kan de minister wel leuk zeggen “ik vind het onverantwoord van die chauffeurs”, maar je hebt gewoon aan je contract te houden… Geeft wel weer aan hoe ver de politiek van de bevolking afstaat.
Hoe vraag je een claim aan als je niet hebt kunnen inchecken? Bij station Den Haag HS waren de toegangshekken tot de perrons afgesloten en de incheckpaaltjes staan op het perron…..
Helaas worden ook alleen de gemaakte treinkilometers vergoed. Dus als u niet met de trein heeft kunnen reizen, wordt er niets vergoed.
@Treinreiziger.nl (Hildebrand)
Je ziet nu iets over het hoofd dat je zelf eerder hebt geschreven:
“Ook wie een kaartje had gekocht en uiteindelijk niet is gaan reizen, kan geld terug krijgen.”
Dat slaat op producten op een eenmalige chipkaart en sommige producten die je van tevoren op je OV-chipkaart hebt geladen. Bovendien kun je een claim indienen als je niet hebt kunnen reizen met een abonnement met een afgekocht reisrecht, zoals Altijd Vrij, Traject Vrij en een Studentenreisproduct.
@Johan
Probeer https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html en vul een toelichting in, zodat een mens er naar kijkt in plaats van de claimafwijscomputer. Hou er rekening mee dat het een paar maanden kan duren voor je een reactie krijgt.
Wie een kaartje heeft gekocht, en niet heeft kunnen reizen krijgt het bedrag van zijn kaartje terug. Je hebt gelijk dat bij een afgekocht reisrecht er ook aanspraak gemaakt kan worden bij niet gereisd. Dat is niet zo bij reizen op saldo. Overigens zou ik graag wel eens willen proberen om toch alternatief vervoeder te claimen, maar dat zou ik willen proberen met iemand die wel ingechekt is geweest.
Vraag een coulancegebaar, u krijgt wellicht een 1e klas opwaardering.
Goed gezegd Dries, Alhoewel ik er laatst om vroeg toen ik een een week tijd 4,5 uur vertraging opliep tijdens 3 dagen reizen. Toen kreeg ik die opwaardering niet.
Maar ik heb nu een vertraging opgelopen van 6 uur op 1 dag en heb zelf vervoer moeten regelen. Dan kunnen ze toch wel coulant zijn in de vorm van een 1e klas opwaardering.