Foto: David Eerdmans

#NieuwOV: Her en der kinderziektes, onduidelijk R-net

klok 17 dec 2018 13:21

Een week na het ingaan van de nieuwe dienstregeling is het tijd om een voorzichtige eerste balans op te maken. Er zijn een aantal zaken gewijzigd: er zijn veel nieuwe elektrische bussen bij gekomen, NS zet de nieuwe Sprinter (SNG) van CAF planmatig in en in verschillende gebieden zijn nieuwe vervoerders gaan rijden. Vincent Wever heeft voor Treinreiziger.nl een rondreis door Nederland gemaakt en deelt zijn ervaringen. 

Door Vincent Wever

Stadsbus Hoorn

Het grootste deel van de wijzigingen vinden we deze dienstregeling in het westen van het land, waar we ons dan ook op concentreren. Zoals met elke concessiewisseling gaat niet alles altijd even soepel. De nieuwe elektrische bussen in de Drechtsteden laten nog even op zich wachten bijvoorbeeld. We beginnen in Noord-Holland Noord, waar Connexxion continueert, maar wel de eerste elektrische midibussen van BYD heeft laten instromen. Ze rijden onder meer op de stadsdienst in Hoorn. De 10 meter lange bussen hebben een bijna knuffelbaar uiterlijk en rijden op zich prima, maar echt uitblinken in rijcomfort doen ze niet. Het motorgeluid (dat er wel degelijk is bij elektrische aandrijving) is vrij fors – bij 50 kilometer per uur lijkt het bijna op een vliegtuiggeluid en aan verschillende kanten rammelt de bus.

Artikel gaat verder onder de tweet.

De zoveelste R-net bus

Tijd om richting Amsterdam af te zakken. Tussen Edam en Amsterdam Centraal is EBS al in november met elektrische VDL-bussen gaan rijden. Het is een vrij beproefd concept inmiddels met bussen van hetzelfde type die sinds april in het gebied tussen Amsterdam en Schiphol rijden. De bus is de zoveelste in de R-netformule dat bijna een beetje sleets begint te worden. Zo is het aantal buslijnen in de concessie Waterland dat níet onder R-netvlag rijdt welhaast op één hand te tellen. En een halte waar alleen een R-netstickertje op het haltebordje is geplakt, is natuurlijk geen hoogwaardige formule.
Wellicht komt het omdat we deze rit maken direct boven een van de achterassen, maar de vering voelt nogal stug. Ook is het koud in de bus en dat is ook niet nieuw op bussen van hetzelfde type die we al eerder reden. Is de kachel misschien toch iets te conservatief afgesteld om de batterijen te sparen? Het is immers toch een behoorlijke lange lijn met slechts één laadpunt.

Artikel gaat verder onder de tweet.

Sprinter Nieuwe Generatie

In Haarlem heeft NS sinds november voorzichtig de eerste Sprinters van CAF in laten stromen, maar sinds de nieuwe dienstregeling zijn ze officieel in gebruik genomen. Zoals Hildebrand van Kuyeren eerder al constateerde: het zijn comfortabele treinen. De stoelen zijn stevig, maar niet te hard, maar wat vooral opvalt is de enorm rustige loop. Stevig en stabiel met nauwelijks gewiebel. Het is een genot om in te rijden. Een klein kritiekpuntje dan toch? Vooruit: op de ‘tafels’ in de vis-a-visopstelling kan je net een koffiebekertje kwijt en ook de bagagerekken zijn aan de smalle kant.

EBS, nieuwe vervoerder op Voorne-Putten

Onder de rook van Rotterdam, in de concessie Voorne-Putten en Rozenburg, heeft EBS sinds 9 december het stokje overgenomen van Connexxion. Hier voorlopig nog geen elektrische bussen, maar wat klassieker materieel op groen gas. Het busstation in Spijkenisse doet nogal troosteloos aan. En waarom de chauffeur zijn aflossing op een tiental meters van de halte doet en niet de passagiers alvast even naar binnen laat terwijl het rond het vriespunt is, is ons een raadsel. De nieuwe Iveco-bus heeft in ieder geval nog wel wat kuren. Inchecken kan niet (één van de kastjes is vrij knullig met onder meer een McDonald’s-zakje afgedekt; een ander geeft vage meldingen) en ook een van de reisinformatiepanelen in de bus doet het niet. Het voordeel van een grotendeels vrijliggende businfrastructuur richting Hellevoetsluis wordt teniet gedaan door het feit dat de bus een storing heeft en niet harder dan 50 km/u kan.

Artikel gaat verder onder de tweet.

Formules van Qbuzz rond Dordrecht

In en rond de Drechtsteden rijdt Qbuzz sinds 9 december met een grotendeels nieuwe benadering van het lijnennet. Veel buslijnen zijn gestrekt; de ontsluitende buslijnen dienen vooral als feeders naar de dikkere lijnen. Bij elk van deze lijnen hoort dan weer een aparte formule (Stadsbuzz, Streekbuzz en Snelbuzz), maar ook hier loopt de R-netformule er weer doorheen. Zowel R-net als Snelbuzz zijn snel en comfortabel, zo is de bedoeling, alleen rijdt R-net dan weer hoogfrequent. Voor de reiziger is het wellicht allemaal wat minder relevant. Snelbuzz 392 tussen Rotterdam Zuidplein en Dordrecht doet alleen het eerste deel van zijn
traject recht aan zijn naam. Over de A15 rijden we richting de Drechtsteden. Daar begint de bus echter aan een bijna eindeloze tour door Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Dordrecht. 50 minuten duurt de rit voor een afstand van 20 kilometer van begin- tot eindpunt. Niet echt een gemiddelde om van onder de indruk te raken. Wellicht had Qbuzz iets kritischer mogen zijn op de formules.

Artikel gaat verder naar de tweet.

MerwedeLingelijn

Sinds 9 december heeft Qbuzz ook een spoordienst in handen. De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen rijdt vanaf 9 december ook onder de R-netvlag. Daar is voorlopig nog weinig van te merken. De treinen die Arriva al had rijden zijn provisorisch met Qbuzz-logo’s beplakt. Pas in de tweede helft van 2019 zullen de treinen worden opgeknapt en uitgerust worden in R-netkleuren en voorzien van wat extra comfort, zoals USB-aansluitingen. Verwarrend is dat je voor deze R-nettrein wel apart moet omchecken als je bij NS vandaan komt, terwijl dat bij die andere Rnettrein – tussen Gouda en Alpgen aan den Rijn – níet hoeft te doen. En dat de paaltjes op het perrons van de stations in Dordrecht van R-net zijn, kan je slechts uit de kleuren afleiden. Want een logo of iets dergelijks staat er niet op.

Artikel gaat verder onder de tweet.

Chauffeur

De bus van Gorinchem naar Utrecht Centraal is wel de naam Snelbuzz waardig. Tussen het begin- en eindpunt heeft de bus slechts drie haltes, waarvan 2 direct aan de A27. Vianen moet het grote knooppunt worden waar de onderliggende lijnen op de snellijnen aantakken. Een mooi concept dat nog deels in uitvoering is. De Chinese Scania Higer (die 100 kilometer per uur kan) is helaas vervangen door een Iveco Crossway met een maximum van 80 kilometer per uur. Op de A27 worden we dan ook vrolijk gepasseerd door lijn 400 die wel met 100 rijdt tussen Oosterhout en Utrecht.
De chauffeur kan het allemaal weinig schelen. Ze is er een van het klassieke type: de bus is haar domein en de passagiers, die ze kauwgom kwauwend nauwelijks een blik waardig gunt, wachten maar even (met beide deuren open) terwijl ze haar collega even een bedrijfsruimte binnenlaat. Onderweg gaat de radio op standje 10, terwijl de huisregels waarin staat dat harde muziek niet de bedoeling is, boven ons hangen. Wellicht is een concessiewisseling ook een goed moment om klantvriendelijkheid tussen de oren te krijgen. Dat kan een rit maken of breken.

18 gedachten over “#NieuwOV: Her en der kinderziektes, onduidelijk R-net”

  1. Ariën schreef:

    Wat ik niet lees is hoe de reisinformatie in de RNET/QBUZZ treinen functioneert? Is dit overgenomen van Arriva, en werkt het nog zoals vanouds?

    1. Ddied schreef:

      Eigenlijk is er daar voor de reiziger niet veel veranderd. Alleen dan zijn er minder conducteurs.

  2. henk schreef:

    Qbuzz heeft zn eigen reisinformatie in de treinen,een saaie mannenstem die bv in dordrecht niet verteld dat je kun overstappen op de treinen naar bv breda en rotterdam en ook niet op de stasbuzzen streekbuzz

  3. Thom schreef:

    Wat een ontzettend negatief verslag zeg. “Een klein kritiekpuntje dan toch? Vooruit.” Met zo’n instelling is het logisch dat het allemaal tegenvalt. Wel duidelijk dat het om Nederlands OV gaat, met zo’n Nederlandse toon.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is gelijk merkbaar dat er een andere auteur is? 😉 Het stukje komt niet van mijn hand, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik je kritiek niet deel. Het gaat om details, eens, maar naar mijn mening is het een interessant verslag. En het is goed dat er naar details wordt gekeken, anders wordt het een saai stuk. Als je alleen mag vertellen dat de bus gereden heeft, er zitplaatsen waren en reisinformatie en dat het dus prima is verlopen, dan wordt het een saai stukje. Kan je concreet aangeven wat in jouw beleving echt te negatief is?

      1. Thom schreef:

        “De bus is de zoveelste in de R-netformule dat bijna een beetje sleets begint te worden.” Niet echt een detail, maar vooruit, het is zijn mening. Dan dat over de SNG. De auteur voelt zich gedwongen kritiek te uiten. Dat vind ik gewoon raar eerlijk gezegd. Dat is niet meer objectief kritisch.
        Voor Voorne-Putten heeft hij hyperbolen zoals “troosteloos” gereserveerd. Dat McDonalds zakje is inderdaad vreemd (wel erg komisch). Maar gaf hij de hele rit eigenlijk vanaf het begin al een kans? Daar leek het in ieder geval niet op…
        En dan de buschauffeuse op de SnelBuzz. Ja dat is jammer. Terecht dat hij het noemt. Ik had het echter met een zin kort benoemd. Hij bestempelt haar als “van het klassieke type” en neemt een aantal regels de tijd om haar in een kwaad daglicht te zetten. Uiteindelijk krijg ik als lezer het gevoel dat de auteur een ontzettend zure reis heeft gehad waar niks goed kon gaan.
        Nu kan dit best het geval zijn geweest. Ik ben zelf denk ik ook gewoon allergisch voor een negatieve houding aan het begin van een onderneming, en dat proef ik heel erg in dit stuk. Dit is geen kritiek op de site of wat dan ook, van uw schrijfstijl, Mr. Van Kuijeren, ben ik meestal erg fan.

        1. Vincent Wever schreef:

          De BYD-bussen ‘rijden op zich prima’, de CAF-Sprinters ‘zijn een genot om in te rijden’, de Snelbuzz tussen Gorinchem en Utrecht ‘doet zijn wel naam eer aan’… Tja, het is maar wat je uit de tekst haalt. 🙂
          Ik heb me geconcentreerd op de dingen die opvielen. Soms waren die positief, soms negatief. Die heb ik benoemd.

  4. Henkie schreef:

    Is de rest van Nederland niet interessant genoeg om iets over te vermelden. Oh ja is begrijp het al: we hebben het over Holland, in plaats van Nederland.

    1. Ricardo schreef:

      De mensen achter deze website kunnen niet heel Nederland af om even het OV te testen. Dat ze zich dan focussen op het OV bij hun in de buurt kan ik dan wel begrijpen.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Dat klopt ook. Vincent Wever komt uit Zwolle, dus hij heeft best een tocht gemaakt. De grootste wijzigingen zijn waar de concessies wijzigen. En die regio’s zijn zover ik kan overzien allemaal bezocht.

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Nee Henkie, daar heeft het helemaal niets mee te maken. De meeste veranderingen zijn nu eenmaal op plekken waar de concessies wijzigen. Daar komen nieuwe bussen, nieuwe formules en dergelijke. De concessie in Limburg, Groningen of Twente is niet veranderd.

      1. Dennis schreef:

        Dat zeg jij nou wel, maar in Twente rijdt lijn 53 nu door vanaf Haaksbergen naar Eibergen, is lijn 80 ingekort van Almelo – Hardenberg Centrum naar Westerhaar – Hardenberg Station en is lijn 81 verlengd van Westerhaar – Ommen Station naar Almelo – Ommen Strangeweg. Toch allemaal heel indrukwekkende wijzigingen 😉

    3. Vincent Wever schreef:

      Jaarlijks maak ik een rondje waarbij ik in één dag de meest opvallende zaken uit probeer te testen. Daarbij maak ik vanwege de tijd soms geografische, soms inhoudelijke concessies. Dit jaar waren de meeste wijzigingen in het westen van het land te zien.
      Eerdere rondes gingen onder meer langs Almere, Zwolle en Groningen (https://www.ovmagazine.nl/2017/12/nieuwe-dubbeldekkers-maken-valse-start-1850/) en Utrecht, Eindhoven en Limburg (https://www.ovmagazine.nl/2016/12/nieuwe-diensten-laten-het-op-details-liggen-1802/). Ga er maar vanuit dat Groningen er volgend jaar weer in zit!

  5. Anoniem schreef:

    Met de invoering zijn we in het westelijke deel van nieuw lekkerland kind van de rekening geworden.provincie/qbuzz ik erg gericht op Rotterdam Dordrecht richting Utrecht ik geen directe verbinding waren we 7 8 euro kwijt nu in dat 14 17 euro geworden.we worden steeds richting Rotterdam gestuurd,je krijg niet echt antwoord van beide partijen.op voorstellen komt ook niet de opmerkingen die ik zou wensen.ik heb al voorgesteld om dat ergens persoonlijk te overleggen.ik ben van mening een oplossing te hebben ik zou die belbundel moeten kunnen gebruiken naar een veer richting Schoonhoven in de krimperwaars/lopiterwaard ligt er met lijn 195 een perfecte verbinding naar Utrecht,die hoef je niet op te zetten die bestaat dit heb ik qbuzz aangegeven.een ding in ook nog op een traject moet je gaan lopen dat ik leuk als je goed te been ben of als het redelijk weer in.
    ik dank dat de provincie Zuid-Holland beter moeten luisteren naar opmerkingen en succestie.wil ik nu naar Utrecht moet ik een stuk van 17 km overbruggen dat kan lopend zijn of fiets die je dan ook vertrouwd moet kunnen stallen of een vouwfiets een optie zou zijn weet ik vanwege bagage.beide partijen zouden beter moeten luisteren en niet de klanten op hoge kosten moeten jagen.

  6. GWS schreef:

    re: R-net
    Eens met de kritische opmerkingen, in de regio Gv zie ik her en der dat logo opduiken, zonder enige logische onderbouwing of samenhang.
    Probeer een buitenstaander maar eens uit te leggen dat men voor menige zgn. R-net lijn een ander kaartje/check-in nodig heeft.
    (voorbeeld: R-net logo’s op sommige HTM trams, én op de NS-treinen Gouda-Alphen)
    Ik heb geen onderzoek gedaan naar de herkomst van dit verschijnsel, maar vermoed het ergste.
    GWS

  7. Paul Lamote schreef:

    Kunnen we stoppen met die chaotische R-net formule.

  8. Marcel 59 schreef:

    R-net zou mijns inziens moeten worden teruggebracht naar zijn oorspronkelijke bedoeling: hoogwaardig en hoogfrequent openbaar vervoer in het segment bus-tram-metro. De trein hoort daar dus niet bij, vanwege de tariefbarrière. Van R-net-trein naar NS-trein betaal je geen overstaptarief; van R-net-trein naar R-net-bus wel. Dat valt niet te verkopen.
    Het verschil van inzicht tussen de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland, dat hieraan ten grondslag ligt, leidt bij voorbaat al tot een mislukking van de een formule, die landelijk uitgerold zou moeten worden.
    Dat de R-net-formule in de concessie Waterland is misbruikt om EBS van een faillissement te redden, heeft daar geleid tot een onzinnige invulling van deze formule; dat zou z.s.m moeten worden terug gedraaid.

  9. Gertjan schreef:

    In Den Helder heeft Connexxion onder de naam Overal het busvervoer gehalveerd qua bediening. De belangrijkste lijn rijd ‘s avonds nog maar 1x per uur en in de regio zijn veel lijnen verdwenen, hoezo Overal. De bussen zelf zijn daarentegen wel mooi.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.