fbpx

Nog geen duidelijkheid over Lage Landen Lijn

Het is nog steeds onduidelijk of de Lage Landen Lijn (Den Haag – Brussel) van de gemeente Den Haag en Arriva er gaat komen. Gemeente Den Haag wil de lijn graag doorzetten, maar vervoerder Arriva heeft nog geen sluitende business case. De vervoerder doet nog wel onderzoek naar de mogelijkheden. 

Arriva, Gemeente Den Haag en Brussels Airport toonden vorig jaar de gezamenlijke ambitie om per 2015 een treindienst Den Haag – Brussel te starten. Omdat vervoerder Arriva nog geen sluitende business case heeft lijkt het onwaarschijnlijk dat die ambitie gehaald gaat worden.

Bezwaren
De kansen voor de business case zijn verkleint nu ook NS concrete plannen heeft voor een uurlijkse intercity via Den Haag en Brussel Airport naar Brussel Zuid. Die trein moet al vanaf december gaan rijden. Voor gemeente Den Haag is dat geen reden om te stoppen met de Lage Landen Lijn. "De trein bij NS wordt een half uur langer dan wij zouden willen. Bovendien wil NS verder met de oude rijtuigen, terwijl wij graag nieuwe comfortabele treinen zien. Die belangrijke bezwaren zijn niet weggenomen. Daarom willen we graag verder met de lijn" zegt Jan-Jaap Eikelboom, woordvoerder van gemeente Den Haag.

Andere belangen
NS en NMBS gaven eerder deze week aan dat de terugkerende Benelux niet sneller kan en 25 minuten langzamer wordt dan de oude Benelux van 2012. Volgens beide spoorbedrijven is een snellere reistijd tot 2017 onmogelijk. De Gemeente Den Haag denkt dat de Lage Landen Lijn wel sneller kan zijn. "NS heeft andere belangen. Doordat NS uiteindelijk met locomotieven via Breda wil gaan rijden wordt er al snel 10 minuten verloren. Wij hebben andere stops in gedachten met nieuwe en snelle treinen" aldus Eikelboom.

Capaciteit
Ondanks dat de gemeente graag verder wil met de lijn is het onduidelijk of NS daadwerkelijk een concurrent krijgt. Arriva heeft nog geen treinen besteld. Ook de beperkte capaciteit op het spoor kan nog voor een obstakel zorgen. Een woordvoerder van Arriva vermoedt dat het spoorbedrijf wel capaciteit voor de verbinding heeft aangevraagd, maar kon dat niet met zekerheid zeggen.

Stempelfout
Toch zijn er ook kansen. "De eerdere eis dat minimaal 75 procent van de reizigers van de Lage Landen Lijn naar het buitenland moet reizen is door een stempelfout komen te vervallen. Hopelijk geeft dat mogelijkheden om de business case sluitend te maken" zegt Eikelboom. De woordvoerder benadrukt dat het voor hem niet belangrijk is dat Arriva de lijn gaat exploiteren, maar dat er regelmatig, snelle en comfortabele treinen komen. "NS heeft het laten liggen, daarom zijn we zelf met het initiatief gekomen."

Wachten
Het is onduidelijk wanneer Arriva het onderzoek naar de haalbaarheid van de lijn afrondt. "Zodra daar meer bekend over is zullen we dat door middel van een persbericht naar buiten brengen" aldus een woordvoerder.