fbpx
Engelse voetbalsupporters in de eerste rit met de ICE 3neo naar Duitsland. Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

16 jun 2024 13:57

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag begonnen EK voetbal in Duitsland. Dat laat de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn weten op vragen van Treinreiziger.nl. De Duitse spoorvervoerder heeft de komende maand op de speeldagen de capaciteit van de ICE- en IC-treinen uitgebreid met in totaal 10.000 zitplaatsen.

Zowel in Duitsland als vanuit de omliggende landen komen veel fans met de trein naar het stadion. Ook vanuit Nederland dus. Volgens NS Internationaal-woordvoerster Anita Middelkoop zijn vooral de ICE- en IC-treinen vanuit Nederland naar Berlijn en Frankfurt ’erg populair rond de speeldata’. “Sommigen treinen zitten echt vol. We weten natuurlijk niet waarom iemand een kaartje koopt dus het wil niet zeggen dat de mensen allemaal het EK gaan bezoeken maar we zien wel duidelijk een piek rond de speeldata en speelsteden.’’

Cijfers

Cijfers over het aantal verkochte kaartjes geeft de NS niet. Deutsche Bahn meldt wel aantallen. Er zijn meer dan 100.000 DB Euro 24-fantickets verkocht waarmee je in Duitsland vanaf 29 euro naar elke speelstad reist en meer dan 25.00 Fan BahnCards waarmee je 25 procent korting krijgt op elke trein voor drie maanden en een gratis verlenging van een jaar als Duitsland kampioen wordt. Meer dan 4.000 Europese voetbalfans hebben de Interrailpass Euro 24 aangeschaft. Veel regionale en lokale lijnen zijn overigens gratis op speeldagen voor bezitters van een kaartje voor de wedstrijd.

Dat dit EK het grootste toernooi wordt qua treinverkeer past geheel in de trend van het groeiende (internationale) treinverkeer. Deutsche Bahn vervoert momenteel al 100.000 voetbalfans in Bundesliga-weekends. Vorig jaar reisden zeven miljoen mensen per trein naar de Oktoberfesten in München. Wat nu anders is, is dat de voetbalfans naar tien stadions verspreid door het hele land reizen en het gehele Duitse treinnetwerk gebruiken van meer dan 24.000 treinen per dag.

(c) Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer

Reserveringsplicht

Hoewel sommige verbindingen inmiddels uitverkocht zijn, is er plek voor alle fans, verzekert een woordvoerder van de Deutsche Bahn. “De vloot van 410 ICE-treinen is nog nooit zo groot geweest.’’ Om overvolle treinen te voorkomen is er dit jaar een reserveringsplicht voor de internationale ICE- en IC-treinen van juni tot september. Vorig jaar gold die plicht twee maanden lang, en alleen voor de ICE. Middelkoop van de NS: “We zien het aantal internationale reizigers de laatste jaren echt flink groeien en dat is met name in de zomermaanden.’’

Heeft het nog zin om in deze drukke periode een kaartje te kopen voor een trein naar Duitsland? “Het heeft altijd zin om te kijken’’, zegt Middelkoop. “We rijden regelmatig naar Duitsland. Kijk goed wanneer je wilt gaan en met welke trein je kunt.’’ Naar alle speelsteden zijn elke dag vrijwel elk uur reisopties met de ICE en IC.

Maximaal mogelijke

Een blik op de internationale reisplanner leert dat er voor elke groepswedstrijd van het Nederlands elftal nog kaartjes te koop zijn voor de meeste ICE- en IC-treinen naar de speelsteden Hamburg, Leipzig en Berlijn. Alleen dan nog dat kaartje voor de wedstrijd …

Inzetten van extra treinen is voor de NS niet aan de orde geweest. Middelkoop: “Wat we nu hebben rijden is al het maximale dat mogelijk is.’’ Dat veel voetbalsupporters voor de trein kiezen, bleek ook zaterdag toen NS de eerste ICE 3neo ontving. Met name Engelse fans waren toen onderweg met de ICE naar Duitsland.

Langere treinen naar Wenen

Ook in andere Europese landen pakken de spoorwegen uit met dit EK. Voor de groepswedstrijden van Oostenrijk verdubbelen de Oostenrijkse Spoorwegen ÖBB de ICE-treinen vanuit Wenen (2200 extra zitplaatsen).

Op vrijdag 14 juni is de ICE 28 om 9.14 uur van Wenen naar Dortmund verlengd. Op dinsdag 18 juni is de ICE 29 van Dortmund naar Wenen verlengd. Op 20 juni verlengt de ÖBB de ICE 92 van Wenen naar Berlijn (vertrek 10.13 uur) en op 23 juni gebeurt hetzelfde met de ICE 93 van Berlijn naar Wenen (vertrek 10.04 uur).

Voor de wedstrijd tegen Nederland in Berlijn gaat de ÖBB de ICE 92 verlengen op 24 juni en de ICE 93 op 25 juni. De Oostenrijkers zijn optimistisch over hun kansen op het EK want voor de finale op 14 juli is al een uitbreiding gepland van in totaal 700 zitplaatsen voor de ICE 92 op 13 juli en de ICE 93 van 15 juli.

Sloveense supporterstreinen

Het enige land dat, vooralsnog, met een speciale supporterstrein naar Duitsland afreist is Slovenië. De Sloveense Spoorwegen laten op 20 juni, voor de wedstrijd tegen Servië, een extra trein rijden van hoofdstad Ljubljana naar München. De trein stopt ook in Kranj, Lesce/Bled en Jesenice en rijdt dan zonder stops door. Trein 13421 vertrekt al om 4.12 uur in de morgen en komt 11.30 uur aan in München. Na de wedstrijd vertrekt de trein weer om 21.55 uur uit München om dan om 4.10 uur aan te komen in Ljubljana. Er zijn, slechts, 288 zitplaatsen in de trein, waarvoor de kaartjes alleen in Slovenië te koop zijn.

(c) Deutsche Bahn AG / Oliver Lang
5 3 stemmen
Artikel waardering
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
5 maanden geleden

Alleen NS en partner laat het flink liggen.
De mannshaft ging ook liever met het vliegtuig, want status fancyboys.
Curieus dat NS voor een bedrijfsuitje van eigen personeel wel van alles uit de kast trekt met eigen treintje en stoppen bij een station Thialf waar normaal nooit gestopt wordt maar dat er niets bedacht kan worden voor dit voetbal.

Paul Lamote
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

NS heeft zelf geen materieel dat naar Duitsland kan en is dus volledig afhankelijk van DB.

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Paul Lamote
Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Nou en, men kan toch treinen uitbreiden of extra charters laten rijden. Duidelijk dat het allemaal te veel heisa is en dat iedereen zijn parttime tijden in acht moet nemen.

Bert van de Wiel
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er stopt helemaal geen trein bij station Heerenveen ijsstadion. Was wel in het verleden, alleen bij schaatstoernooien.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Bert van de Wiel

Maar als het NS personeel een uitje heeft met een VIRM van de zaak blijkt men zomaar een eigen route te kunnen rijden en ook zomaar bij Thialf te kunnen stoppen. Het zal best ingepland zijn maar schijnbaar is het voor eigen belang makkelijker dan voor een speciale trein van een externe partij.
Allemaal eerder bediscussieerd.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

NS personeel leest mee en ziet hun gratis uitjes bedreigd worden.

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Dries Molenaar
Arjan Krabbenbos
5 maanden geleden

Duitsland wordt deze maand weer overspoelt door vele voetbalsupporters uit alle hoeken van Europa. De ICE 3 M is vervangen door de modernere Neo- variant, waar ook meer treinstellen van besteld zijn
Daar is het massale voetbal vervoer ook beter tegen opgewassen en wij zijn ook een van de buren van het grote Duitsland. Als het voetbalfeest weer voorbij is, komen er weer Interrailers en andere toeristen weer in deze moderne hogesnelheidstrein.Nog even kan er van en naar ons land direct naar het Zwitserse Basel gereisd worden, straks wordt de verbinding direct van en naar het Zuid-Duitse München wat ook een fraaie stad is. In deze plaats wordt het Hauptbahnhof net als hier bij Amsterdam Centraal en Zuid grondig verbouwd!