fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS-directeur Koolmees wil spitsheffing tegen volle treinen: ‘Prijsstijging van tientallen procenten’

01 jul 2023 13:41

Volgens NS-directeur Wouter Koolmees is de trein in de spits ‘drukker dan ooit’, zo zegt hij in een interview met de Volkskrant. Om mensen aan te zetten buiten de spits te reizen, wil hij kaartjes voor drukke trajecten in de spits duurder maken.

Sinds de coronacrisis gaat het NS niet bepaald voor de wind, en daarmee de reiziger ook niet. Koolmees staat sinds november 2022 aan het roer van de Nederlandse Spoorwegen. “Toen ik in november begon, hadden we veel drukke treinen en uitval”, vertelt Koolmees aan de Volkskrant. “In december is de dienstregeling verder afgeschaald en dat heeft een paar maanden best goed gewerkt. Tot eind mei. Nu hebben we weer veel korte en drukke treinen. Dat komt bijvoorbeeld door een tekort aan monteurs en planners. Bovendien wordt op veel plekken aan het spoor gewerkt. Het zijn geen excuses, maar slechts verklaringen.”

Veranderend reisgedrag

Volgens Koolmees is veranderend reisgedrag van reizigers een belangrijke factor in de overvolle treinen. “Een groot deel van Nederland werkt een paar dagen per week thuis. Daardoor hebben we doordeweeks ruim 20 procent minder reizigers dan voor corona. Dinsdag en donderdag is het extreem druk, met name in de ochtend tussen 7.30 en 8.30 uur. Dan is het passen en meten. Maandag en woensdag is het juist relatief rustig. Vrijdag al helemaal.”

En daarom wil de directeur en oud-D66-minister een spitsheffing invoeren, en het verschil tussen reizen in de spits en in de daluren wordt qua kosten ‘tientallen procenten’ groot. “Stel dat je niet om 07.45 maar om 09.15 de trein pakt, dan wordt het kaartje 40 tot 50 procent goedkoper.” Een dergelijk systeem wil Koolmees ook per traject invoeren. “Wie in de ochtendspits naar Amsterdam reist, zit in een volle trein. Maar wie op datzelfde moment naar Purmerend moet, heeft een rustige trein. Terwijl beide kaartjes even duur zijn. Dat is eigenlijk heel gek.”

In mei werd al bekend dat NS volgens staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur mag variëren met de prijzen van treintickets, bijvoorbeeld door een spitsheffing in te voeren. Die regeling zou vanaf 2025 ingaan, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie van start gaat.

‘Kan prima tot half tien videovergaderen’

Volgens Koolmees is het voor forenzen prima te doen om later naar het werk te reizen. “Ik pak zelf de trein buiten de spits. Ik kan prima tot half tien bellen of videovergaderen.” Wie dat niet kan, moet aldus Koolmees wachten tot er ‘fiscale maatregelen’ of ‘cao-afspraken’ getroffen worden.

De NS-directeur hoopt dat het bedrijf vanaf 2026 een spitsheffing kan gaan invoeren. “Maar dat is nog onderdeel van de onderhandelingen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).” Eerdere pogingen van NS om ‘tariefdifferentiatie’ in te voeren mislukten, omdat de Tweede Kamer en reizigersorganisatie Rover die plannen verwierpen. “Maar we lopen nu tegen grenzen op. Als we meer treinen moeten rijden, worden de kaartjes duurder. Ik hoop dat de politiek dat inziet.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
115 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
1 jaar geleden

Doet me denken aan voorstel inkomensafhankelijke zorgpremie destijds. Werden helemaal gek bij de VVD: Dat Nooit!!
Wellicht fiscale compensatie voor de tot spits gedwongen reiziger?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

En het fiscale systeem was al zo eenvoudig en overzichtelijk en georganiseerd met een feilloos ICT-systeem…

Johan
1 jaar geleden

Dit is een mooie voorbeeldcasus voor het hoofdstuk over marktvomen in een economielesboek: Bij een monopolie is er sprake van één aanbieder en daarom kan die zelf de prijs bepalen. Omdat een monopolist streeft naar maximale winst, zal een monopolist de prijs verhogen totdat de marginale opbrengst gelijk is aan de marginale kosten. Dat is precies wat NS van plan is.

Kortom, het is hoog tijd om te stoppen met het van overheidswege in stand houden van dit monopolie.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Helemaal mee eens.

Dit gaat nog zoveel onoverkomelijk gesodemieter opleveren. Zeker als open access-vervoerders ook een plek afdwingen op het spoor. Dan krijg je situaties waarin NS 22 euro vraagt voor een enkeltje Eindhoven-Utrecht en een nieuwe partij die het lekker voor de helft doet.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

In dat geval zal NS de prijs op dat traject ogenblikkelijk weer verlagen.

Als de deur naar prijsdifferentiatie per traject eenmaal open staat, gaat NS dat op den duur natuurlijk gebruiken om de prijzen te verhogen op alle trajecten waar geen open acces-vervoerder rijdt, om van de opbrengst de prijzen juist te verlagen op plaatsen waar dat wel het geval is.

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Open acces klinkt leuk voor verbindingen tussen de grote steden. Het zal er echter op uitdraaien dat er bij gebrek aan ruimte op het spoor kleinere (sprinter) stations minder vaak bediend kunnen worden. Daarbij zal NS klanten verliezen op de winstgevende verbindingen en tijdstippen. Tegelijk zal de NS meer geld moeten gaan vragen (van de belastingbetaler of treinreiziger) voor de verbindingen die niet door een open acces aanbieder gereden willen worden. Die routes kunnen immers minder goed in stand gehouden met de baten van de winstgevende lijnen.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

@Tim: dat was in de tijd van de oude NS, maar die onrendabele lijnen zijn al 20 jaar geleden afgestoten en worden nu succesvol door concurrenten geexploiteerd met twee grote kanttekeningen:

1) concurrenten hebben i.t.t. de NS geen conducteur.
2) provincies betalen soms inderdaad meer voor beter OV, dat betalen sommigen weer uit de energiebedrijven die ze ooit verkocht hebben, dus hopelijk kunnen ze dit in de toekomst blijven doen.

LBNL: de meeste IC zijn kwartierdiensten, dus van mij mag het ene kwartier de NS rijden, en het andere kwartier de concurrent. Dus geen verlies van stoptreinen.

Hans van bemmelen
1 jaar geleden

begrijpelijk dat NS geen capaciteit moet aanhouden voor slechts dinsdag en donderdag morgen buiten de vakanties dus in feite slechts ca 45 per jaar.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Voor veel treinreizigers is er nu al een spitsheffing, want hun kortingkaart geldt niet in de spits.
Waarom in de trein wel een spitsheffing, maar in de auto niet? Ook de files nemen toe.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

En de benzine wordt weer duurder dus automobilisten worden er ook niet blij mee.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Benzineprijs gaat omhoog en rekeningrijden komt er nog bovenop.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Trajectheffing lijkt mij erg onoverzichtelijk bij ons systeem van inchecken. De scanner ziet niet waar mijn reis naar toe gaat. De verrassing komt pas bij uitchecken.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik vrees dat NS weer voor de minst gebruiksvriendelijke optie zal gaan: Een spitstoeslagpaal waar je je kaart voor moet houden als je op een bepaald tijdstip op een bepaald traject in een bepaalde richting wilt reizen.

Gerben Vos
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Eerder een verplicht flexabonnement (als je tenminste niet voor een exorbitante volle prijs wilt reizen). Dan kan de computer fijn achteraf zien waar je allemaal geweest bent. Ook leuk voor de NS-marketingafdeling.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Nee? Want je kunt de prijs in de app zien? Wanneer je het traject selecteert

Ludwig van Hooren
1 jaar geleden

Misschien ook de prijs van de toiletten op de stations verhogen naar €12,50. Het wordt toch hoog tijd dat openbaar vervoer alleen nog maar voor de eerste klas cocktails drinkende elite beschikbaar is. Afschaffen/verwijderen die werkende tweede klas lage en middenklasse in Nederland. Ga zo door NS! Net als de energie, ook openbaar vervoer duurste maken in Europa. Veewagens weer een optie ipv tweede klas?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ludwig van Hooren

Ayo, ben je gek geworden ofzo? Er zijn gewoon mensen die met afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.

Op zich zou een spitsheffing niet heel verkeerd zijn, maar dan moet er wel een compensatie zijn in de daluren. Bijvoorbeeld dat het dalkaartje dan gewoon goedkoper wordt.
Daarbij wordt niemand vrolijk van volle treinen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Anoniem. Wat Ludwig schrijft is pure satire en ik ben het met zijn kritiek eens. OV is veel te duur en de service is de prijs niet waard. Uitgeklede dienstregeling en/of uitval van diensten.

Keek gisteren naar een video van Julien op Invidious (Youtube) over het OV bij ons in de provincie, aangezien er een leuke kaartaanbieding is en heel veel bussen vielen uit. Vorig jaar was het echt leuk met de bus en de regiotrein en reed ook alles. Maar als reizen een roulette wordt dan ga je al minder snel even lekker weg. Ik verkies nu voor een lekkere vlieg/zon vakantie in december / januari.

Verders ken ik mensen, die tweede hands auto’s rijden en een tweede hands auto dat in 2018 nog geen eens €1000,- kost kost nu €3000,-. – De spitstoeslag gaan mensen weer in de auto jagen en het leidt tot nog meer ontevreden reizigers.

Ik denk dat de vergrijzing/personeelstekorten – wat de oorzaak is van onbetrouwbaar OV – moeilijk op te lossen is en dat de bovenstaande problemen blijven bestaan. Ook liberaliseren van het OV gaat ook weinig oplossen. De overheid moet eens serieus gaan kijken of de personeels tekorten echt niet oplosbaar zijn en anders gewoon wegen bijbouwen ipv spoorinfra die toch niet optimaal benut kan worden.

En de rijbewijslozen kijken bijna allemaal rijkhalzend uit naar de eerst volledig autonoom rijdende auto’s opdat ze ook eindelijk zonder gedoe weg kunnen. Veel mensen zijn rijbewijsloos, omdat ze geen aanleg hebben om te rijden of dit vanwege een bepaalde beperking niet kunnen/mogen.

G elmont
1 jaar geleden

Is toch in en in treurig. Eerst miet de auto aan de kant en met zn allen weer de trein in. Nu doen we dat en daar worden wij weer voor gestraft. Een ieder verhoogd maar. Ik krijg niet meer salaris maar alles blijft stijgen. Ns schaam je. Het kost mij een fortuin om dit voor mijn kinderen te bekostigen. Dit is erg. Koolmees ga maar iets anders doenℹ️ℹ️😪😪😪😪😪

Henk Angenent
1 jaar geleden

Treinreizen is al peperduur. Waarom niet tijdens de spits normale prijzen handhaven en buiten de spits 30% korting? Die treinen rijden toch al. Dan ook ook al die lege stoelen bezet.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

In spitsuren moeten de tarieven hetzelfde blijven. Waar is Wouter Koolmees mee bezig? Iedereen weer de auto injagen? De files zijn al recordlang! Hij geeft een verklaring. Maar het idee is slecht.

Buiten de spitsuren zijn er al kortingen. Zie voordeeluur kaarten

Gerben Vos
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk Angenent

Voor nog geen 6 euro per maand heb je al een kaart die precies dat voor je doet. 40% korting zelfs. Als je één keer per maand heen en weer reist van Amsterdam naar Almere heb je dat er al uit.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Het leeuwendeel van de mensen wil geen verplicht abonnement maar gewoon lagere tarieven in de daluren.

Rudy
1 jaar geleden

Bij de auto staan de seinen precies de andere kant op. Rekeningrijden was bedoeld om de automobilist uit de file te krijgen en de doorstroming in Nederland te gaan bevorderen. Er komt een uniform tarief per km voor alle wegen ongeacht tijd, drukte of type weg.

Het gevolg is dat in landelijk Nederland waar de afstanden het grootst zijn en de dekkingsgraad van het OV gering is rekeningrijden de zwaarste druk oplevert. En in de Randstad met korte afstanden en drukke wegen zal rekeningrijden juist voor de gemiddelde automobilist voordeliger zijn. Vooral de fileautomobilist die weinig kilometer aflegt en veel stil staat is het goedkoopste uit.

Nu gaat Koolmees naast de file stimuleringsmaatregelen genaamd rekeningrijden ook nog eens de reiziger in de spits het OV uit pesten.

Gerben Vos
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Ja, dat ze rekeningrijden niet meteen in de Randstad een stuk duurder maken dan erbuiten maakt het volstrekt zinloos, en is dus funest voor het draagvlak. Niemand snapt meer waarom het wordt ingevoerd behalve een paar politici met oogkleppen.

Annemiek
1 jaar geleden

Het is natuurlijk een mooi voorbeeld van hoe asociaal onderhands aanbesteden van het hoofdrailnet eigenlijk is. De treinreiziger heeft geen keuze en krijgt deze prijsverhoging in de maag gesplitst. Terwijl er mogelijkerwijs andere partijen zijn die hetzelfde werk kunnen uitvoeren tegen lagere kosten voor de reiziger. Maar de consument wordt die kans onthouden, omdat we van de staatssecretaris niet mogen weten waartoe andere marktpartijen in staat zijn.

Er hoeft maar een van de partijen die mee wenst te dingen naar het hoofdrailnet op te staan en te roepen dat deze prijsverhoging er niet komt als de concessie aan hen gegund wordt en de partijen buitelen over elkaar heen in de Tweede Kamer. Oerdom dit van Koolmees.

Als met al verwacht ik dat met een prijsverhoging van 25% in de spits 50% van de frequente reizigers die het betreft de trein vaarwel zegt. En ik denk dat 90 tot 100% van de incidentele reizigers alleen nog voor de trein zal kiezen als het echt niet anders kan. Tevens zal zwartrijden nog meer lonen dan het nu al doet, wat een stijging van de agressie zal veroorzaken.

Je moet als forens welhaast gestoord zijn als je met deze straf op werken in aantocht de overstap maakt van de auto naar het OV.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek. Je denkt toch niet dat enige weldenkende automobilist de overstap maakt van auto naar trein. Het is niet alleen het gekneus bij de NS, maar ook in het streek vervoer en lokale vervoerders valt er tegenwoordig het e.e.a. uit. Ik zie eerder sinds 2020 een andere trant en dat is van OV naar auto en het feit dat sinds 2020 een half miljoen nieuwe (lees tweede hands) auto’s bij zijn gekomen leert ons dat mensen de de stap maken van OV naar auto. Ook weet ik van mijn omgeving dat de prijs van tweede hands auto’s behoorlijk omhoog zijn gegaan. OV uitval/drukte/… is niet alleen een NS probleem, maar de het idee van een onbetaalbare spits van de NS directie zijn daarom niet des te walgelijker.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De situatie die nu gecreëerd is, is dat je enerzijds NS en Prorail hebt die blijven vasthouden aan hallucinante groeiprognoses. Anderzijds heb je NS dat simpelweg stelt dat alles zo’n beetje blijft als het nu is. Mogelijke groei wordt afgestopt middels tariefsverhogingen.

Er worden miljarden gereserveerd voor het verhogen van de capaciteit van het spoor. Maar is dat wel nodig? De herinrichting van Amsterdam Centraal bijvoorbeeld, kan volgens mij een stuk minder ingrijpend als groei er toch niet in zit.

Het einde van de coronapandemie was een unieke kans voor NS om forenzen aan zich te binden. Mensen gingen weer naar kantoor en mensen waren milieubewuster dan ooit tevoren. En juist op dat moment koos NS ervoor om niet te willen leveren. Het was er simpelweg niet klaar voor en dat is het nog steeds niet. De frequenties, capaciteit, kwaliteit, reinheid etc. etc. het is allemaal zo slecht dat reizen met de trein niet leuk meer is.

Sommige mensen die regelmatig op deze website reageren, stelden gedurende de coronapandemie dat het gedaan zou zijn met het autoverkeer in Nederland. Een ‘modal shift’ zou er komen. De overheid zou allerlei slimme oplossingen verzinnen om dat te bewerkstelligen. Investeringen in wegen moesten maar snel worden afgeblazen. En nu is het zover en is de enige modal shift juist de andere kant op. Hetzelfde geldt overigens voor de luchtvaart. Mensen zouden niet meer gaan vliegen. Het tegendeel is waar.

Ik heb zelf mijn abonnement (altijd vrij eerste klasse) opgezegd gedurende de coronapandemie. NS heeft sindsdien nog niet eens de moeite genomen om eens een massa-mail te versturen om mensen zoals mij terug te winnen. De conclusie dat het het ‘groene’ NS geen bal uitmaakt dat wij voor de auto kiezen is snel gemaakt.

NS rept over drukte op dinsdag en donderdag. De rest zouden rustige dagen zijn. Diezelfde rust zie je niet op de snelwegen. Daar is het altijd druk. En daarin zit volgens mij ook een denkfout. NS denkt dat de reizigers die ze nu vervoeren de hele markt is. Maar dat is absoluut niet zo. 95% van de forenzen kiest voor ander vervoer dan de trein. Het spoor is slechts een niche in het geheel. Als je weet wie er op maandag, woensdag en vrijdag op de snelweg zitten en je poogt tenminste die mensen aan je te binden, dan boor je een deel van de totale markt aan die met gemak je treinen kan vullen. Zelfs de totale vervoersstromen tegen de spitsrichtingen in zijn groter dan NS ooit aankan. Maar NS doet helemaal niets

Inmiddels zitten er in de spits vrijwel alleen nog studenten, (rijks)ambtenaren en gezinnetjes die naar Schiphol moeten in de trein. Die zul je niet treffen met tariefsverhogingen. Maar je hebt daarnaast ook een steeds kleiner wordende groep die zich een auto niet kan veroorloven en die toch een flink stuk met de trein moet. Die groep wordt middels tariefsverhogingen keihard genaaid. In feite zegt NS tegen die mensen dat ze niet langer welkom zijn.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nou Anemiek 95 uit of 100 inzake deze bijdrage.
Hou dat nivo ook in je andere bijdragen.
Al lees ik nog steeds dat je neo-liberaal bent en dus fossiele voorstander of werk je bij of voor andere dan NS vervoerders?

Baardstaart
1 jaar geleden

Dit is een duidelijk voorbeeldje van reizigers pesten en reizigers de auto injagen. Nu het OV toch al zo een slechte reputatie heeft opgebouwd met allerlei storingen, personeelstekorten. … komt men met dit dwaze idee. Het is absurd dat het kabinet met dit soort plannen akkoord gaat die er uiteindelijk voor zorgt dat er straks alleen studenten, ouderen en autolozen in de trein zitten en de rest eieren voor hun geld kiezen. Kan met nu de huidige situatie zonder spitsheffing al stellen dat heel het klimaat/milieubeleid aangaande minder auto’s volledig is mislukt en steeds meer mensen al voor de auto gekozen hebben en er ook steeds meer mensen dit gaan doen. Snap niet dat er ook totaal niets wordt gedaan om het OV aantrekkelijker te krijgen. In elk geval zou men om de vervuiling van files te verminderen beter in wegen kunnen investeren dan in plaats van nieuwe spoor infra. Verder wil ik graag vermelden dat ze in onze buurlanden wel proberen om het OV aantrekkelijker te krijgen. Zowel in Duitsland als in Belgie.

Ik raad mensen in elk geval aan om op de volgende verkiezingen op een mobiliteitspartij te kiezen. Die pesten niet mensen de trein EN de auto uit.

Wouter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Of dit reizigers pesten is weet ik niet. De handelswijze van vraag en aanbod bestaat natuurlijk al eeuwen. De komende maanden gaat dit natuurlijk ook gebeuren als iedereen op vakantie gaat. De prijzen voor sommige vakanties worden ook erg duur.

Maar ben het ook zeker met je eens dat het best wat vriendelijker kan. Bied mensen de juiste abonnementen aan die bij (gedeeltelijk) thuiswerken hoort. Probeer met kortingen (ipv prijsstijgingen) mensen over te halen om op andere dagen te reizen of een uur later te beginnen.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Als dit doorgaat verlang ik dan ook dat ALLE treinen in de brede spitsen op VOLLE sterkte zijn. Zitplaats garantie moet weer terug komen. De KPI’s van de NS moeten allemaal op 97% staan.

Maar ja, als monopolist kan je dit doen. Met een kabinet die geen verantwoordelijkheid wil.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Hoe zit dat met de uitgevallen treinen van Arriva?

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

@ Bert: Arriva heeft een duidelijke KPI op beschikbaarheid van zitplaatsen en de provincie Groningen is niet te beroerd om op te treden als dat moet. Arriva heeft daarmee veel moeite om de eigen wanprestatie op de reiziger af te wentelen.

Bert Sitters
1 jaar geleden

@ Als er op vrijdag toch voldoende capaciteit is, schaf op vrijdag dan het spitsverbod voor de kortingkaart af. Daarmee kun je stimuleren dat reizigers in plaats van dinsdag of donderdag gaan kiezen voor de vrijdag.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Alleen wie zijn die reizigers op dinsdag en donderdag? Dat zijn forensen die op dinsdag en/of donderdag op kantoor en/of onderwijsinstelling verwacht worden, niet die paar reizigers met kortingskaart voor een dagje uit.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Er zijn voldoende reizigers die wel de keuze hebben. Als deze geprikkeld kunnen worden door op andere tijden te reizen, dan hebben de mensen die op dinsdag of donderdag moeten de ruimte.

Wim Lubbers
1 jaar geleden

Ik heb vanmorgen het interview gelezen en het meest opmerkelijke vond ik nog, dat al in september het aantal conducteus weer enigszins op peil zou zijn en een paar maanden de machinisten. Al in september zal er het eerste herstel van de dienstregeling zijn. Nu de technici nog, maar daar wordt overal op gejaagd.
Zelfs al strander er doorlopend de nodige Sprinters, NS bulkt ercan. Ddus die ellende van 1 Sprinter per uur, daar trappen we niet meer in.

Tim H
1 jaar geleden

Tja, veel mensen willen toch zo graag een monopolie voor NS. Nou, dit zijn dan de consequenties.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Helaas zijn dat doorgaans mensen die denken dat NS geprivatiseerd is en dat dat de prijsstijgingen veroorzaakt.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Voor de oude NS wel, maar de huidige NS is de laatste jaren hard op weg om alle sympathie te verspelen zodat ook de op spoorweggebied meest traditionele personen naar aanbesteding verlangen.

Een complotdenker zou zeggen dat het wel erg past bij de agenda van de politieke partij achter een paar van de NS-directeuren van de afgelopen tijd 😉

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Je doelt dan op D66? Dat is inderdaad de partij die grotendeels gebouwd is op de belofte dat iedere arbeider in staat moest zijn een auto te bezitten.

Met Wouter Koolmees aan de leiding zou je haast terug verlangen naar Rintel. Die deed tenminste helemaal niets!

Gert-Jan Hondelink
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

“Elke arbeider een auto” was een slogan van de PvdA tijdens de campagne voor de Tweede Kamer verkiezingen in 1958.

Rudy
1 jaar geleden

> “Wie in de ochtendspits naar Amsterdam reist, zit in een volle trein. Maar wie op datzelfde moment naar Purmerend moet, heeft een rustige trein. Terwijl beide kaartjes even duur zijn. Dat is eigenlijk heel gek.”

Een uiterst merkwaardige redenering. Laat het nu een winkel zijn waarin je een product koopt, bijvoorbeeld de Kruidvat. De prijs van het product hangt af van hoe druk het is in de winkel. Zal iemand dat accepteren? Dus als je een NS dagkaart in een volle Kruidvat koopt heeft die een andere prijs dan in een rustige Kruidvat.

Ik denk dat de “haringen in een ton trein” al genoeg straf is voor de verstokte spits reiziger.

GJ de Groot
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Wat er zij van de plannetjes van Koolmees, het wezen van een dienst – dat is reisaanbod – is, dat die NIET op voorraad gehouden kan worden. De Nivea en het scheermesje kun je best een paar dagen op voorraad houden, de treinreis van dinsdagochtend 08:45 kun je niet in het magazijn leggen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

De redenering klopt niet. In de supermarkt zijn verse producten ook beperkt houdbaar. Is de houdbaarheid afgelopen, dan rest slechts nog de kliko.

Er is nog een tweede verschil. Een supermarkt kan een product slechts eenmaal verkopen. Een reisproduct kan meermaals verkocht worden. Kijk maar eens in de spits hoeveel zitplaatsen twee of meervoudig verkocht zijn.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Doe die winkelketens geen ideeën. Voor je het weet gaat Albert Heijn op de stille uren extra bonus geven.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

@ Rudy
Het product dat NS verkoopt, is vervoer. Dat product kan, anders dan bij het Kruidvat, niet van tevoren worden gemaakt; men produceert het ‘product’, op het moment dat de klanten het consumeren. Dus bij druk vervoer, dient er veel vervoergelegenheid beschikbaar te zijn. Het lijkt mij logisch dat men tracht de vervoersvraag zoveel als mogelijk te spreiden. Zo kan men bijvoorbeeld senioren (zoals ikzelf), die niet gebonden zijn aan door anderen opgedrongen reistijden, stimuleren om buiten de spitsuren te reizen. Ook het vervoer van toeristen kan waarschijnlijk vaak buiten de spits plaatsvinden. Financiële prikkels zijn vaak erg effectief.

Dit alles wil nog niet zeggen dat ik gelukkig ben met de effecten van de huidige plannen. Trouwens, wie reist er nou met plezier in het spitsuur naar Amsterdam ?

Idealiter reist het publiek, ook in het spitsuur, in min of meer gelijke mate in beide richtingen. Denk maar aan zoiets als de voormalige Hofpleinlijn, waarbij men in de spitsuren in drommen zowel naar Den Haag als Rotterdam reisde. Organisch gegroeide steden hebben gewoonlijk een zeer druk centrum met daaromheen steeds rustiger ringen met woonwijken. Dus reizen in de ochtend de meeste reizigers vanuit de slaapwijken naar het centrum en in de avondspits andersom. In Rotterdam en andere in de 20ste eeuw vanuit stadsplanologie ontworpen steden, zijn de reisstromen meestal wat slimmer van opzet. Dan maken grofweg evenveel mensen in het spitsuur een reis van Oost naar West als omgekeerd, of van Zuid naar Noord v.v. Zo creëer je een optimaal gebruik van het OV, en demp je de overbelasting in één rijrichting. In Rotterdam is de hoogbouw om die reden bewust niet geconcentreerd in het stadscentrum, maar kent men ook hoogbouwgebieden in o.a. West (Marconiplein), Oost (Alexander) en op Zuid (Zuidplein en Kop van Zuid). Vestig in Purmerend een ziekenhuis, grote scholengemeenschap, universiteit, groot winkelcentrum of topattractie, en het vervoer in die richting zal aantrekken, ook in de spits.

Gerben Vos
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Met concert- en theaterkaartjes werkt dat vaak ook zo hoor: hoe drukker het op het moment van bestellen op de website is, hoe duurder het kaartje wordt. Bron: ik heb aan software gewerkt die dat deed.

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Niet alleen met concert- of theaterkaartjes. Ook voor vervoer is dit een heel gebruikelijke manier. Probeer maar eens vliegtickets te boeken of treinkaartjes in landen als Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim

Maar niet op S, RB en RE treinen en dit is juist de treintypes die in NL rondrijden. In Duitsland kan je kiezen voor het naverkeer, die door de bundeslander georganiseerd wordt en IC/ICE treinen die door DB op eigen initiatief gereden wordt. Wat in NL IC heet zijn eigenlijk RE treinen. Reserveringssystemen en graduele tarieven op dagdagelijks OV is in mijn ogen helemaal ongewenst.

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim

@Baardstaart

Qua afstanden en snelheid kan je de Duitse RE wel vergelijken met de Nederlandse IC, maar qua gebruik niet. Ook qua comfort niet, maar dat is voor de discussie irrelevant (NL Intercity stuk comfortabeler dan de meeste RE’s naar mijn mening).
Punt is dat stedenverbindingen als Dortmund-Hannover, Hamburg-Berlijn of Frankfurt-Stuttgart cultureel even belangrijk zijn als routes als Amsterdam-Utrecht of Den Haag-Groningen. Door het verschil in omvang van het land kan men niet het Duitse €49 ticket ophemelen en dat projecteren op de situatie van de NS of Nederland.
Want laten we wel wezen, hoe veel mensen gebruiken €49-ticket om Duitsland rond te reizen? Het heeft vooral de massa’s aan verbundtickets vervangen die de forenzen binnen een agglomeratie naar alle waarschijnlijkheid toch al hadden, al dan niet betaald door de werkgever.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim

@Baarstaart
Regionale treinen in Duitsland stoppen doorgaans veel vaker dan de Intercity in Nederland en je doet er ook een stuk langer over. Het comfort is vaak duidelijk minder.
Kijk van Arnhem naar Düsseldorf.
Met de ICE, die op dit traject niet sneller rijdt dan een Nederlandse IC, is dat 1:12 uur.
Met de RE 1:48 uur. Dat is 36 minuten langzamer!

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim

@ bert mobiliteit is voor iedereen.
Dat jij luxer dan anderen wilt reizen en afgeeft op het gegeven dat mensen van A naar B moeten of willen, gaat in jouw bijdragen totaal voorbij.
Dat jouw ICE gereis betaald wordt door de massa, de belastingbetalers en de bahncard en superpreis reizigers ontgaat je ook. Dat je zelf thalys rijdt met goedkoop aangeschaft ticket(s) zegt wel veel over jouw elitair, afgevend mobiliteitsgepraat.andere mobiliteitsmodules te langzaam, geen comfort en bah, die medereizigers.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim

@ bertie volgens afstand- berekenen.nl duurt de afstand met de auto 83 min. Jouw cijfers: met ICE 72 min en RE 108 min.
Kosten auto 133 km x 0,44 E/km = 58,50 E
Met ICE nu gekocht voor reis binnen een uur 42,90 zonder bahncard.
Met Deutschlandticket 1,60 E plus grenstarief naar Arnhem.
de CO2 uitstoot van auto is feelvoef 70 x zoveel als trein.
Berie wordt Alertie!

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim

Ticket emmerich – arnhem 10,40 E met Deutschland ticket vanuit dusseldorf/ berlin/ koeln/ etc. + 1,60 E = 12 E
Tja de treinen gefinancierd door alle belastingbetalers rijden dagelijks volgens dienstregeling.
Het neo-liberalisme heeft de mensen gebrainwashed met als resultaat loon- en consumptieslaven die de hoofdprijs betalen!

Mister Ed
1 jaar geleden

Rijdt Die Koolmees ook met de trein naar z’n werk, ik dacht hij een dienstauto met chauffeur had voor zijn afspraken en waar zit ie dan in bij het veevolk of klasje een ?

Marijke de Vries
1 jaar geleden

Fijn dat de heer Koolmees zo’n functie heeft dat hij zelf kan bepalen hoe laat hij ‘s morgens aan het werk gaat. Weet de heer Koolmees ook dat er heel veel andere functies zijn en dat de meeste werknemers niet hun eigen werktijden kunnen bepalen. Een uitgaging voor de heer koolmees:laat uw werknemers, conducteurs, machinisten, schoonmakers etc. zelf hun werktijden gaan bepalen. Zal alvast schelen in de spits.
Het valt me erg tegen dat de heer Koolmees vanuit zijn ivoren toren niet meer weet hoe de werkelijlheid in elkaar zit

Martin
1 jaar geleden

Prima. Maar dan ook altijd rijden. Geen uitval wegens personeelsgebrek of brak materieel. Geen vertragingen, regel alles eindelijk eens adequaat. Bij echt onvermijdelijke verstoringen, zoals een aanrijding, strakke en onmiddellijke communicatie en binnen een kwartier voldoende vervangende bussen. Toch te laat op kantoor? Dan betaalt NS je baas voor de verloren werktijd, zonder gemor en direct. Daar wil ik best de portemonnee voor trekken. Maar dit gaat natuurlijk nooit gebeuren; je gaat gewoon veel meer betalen voor dezelfde labberkakkerigheid die men in ov-land tegenwoordig normaal vindt.

2N2
1 jaar geleden

En is er nu al eens gepraat over die 7 bakkennorm, ook een belangrijke factor waarom in de spits de treinen zo vol zitten. Ze zijn gewoonweg te kort en door die malle norm kan er bijvoorbeeld niet een trein met acht bakken VIRM rijden met een conducteur. Dat is nogal een verschil in capaciteit, maar wordt tegengehouden.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  2N2

Die bestaat niet in de officiele documenten. De NS schermt hiermee om te verbloemen dat de conducteurs verwende princesjes zijn die graag in de onbemande cabine zitten.

B
1 jaar geleden

Dus in de landen om ons heen (Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk) voert men in verschillende gradaties vormen van betaalbaarder ov in, veelal als onderdeel van het klimaatbeleid en hier wordt de hoofdrailnetconcessie onderhands gegund en krijgt de vervoerder ruimte om de al peperdure (spits)tarieven nog eens fors te verhogen, waardoor een retourtje Zwolle-Utrecht al zo’n beetje evenveel kost als een maand reizen met regionaal ov in Duitsland. Ondertussen is er te weinig geld voor het regionale ov waardoor de tarieven daar ook maar blijven stijgen terwijl het aanbod ernstig onder druk staat en blijft op allerlei manieren geld stromen naar het particuliere wegvervoer. Ik begrijp niet dat daarover de discussie zo weinig gaat in Den Haag en dat vanuit het IPO en VNG ook niet veel meer de discussie daarover wordt gevoerd. Men heeft de mond vol van klimaat, voert een plasticheffing in en een bescheiden vliegtax, maar het laaghangend fruit, namelijk collectief vervoer stimuleren, ho maar.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

In Duitsland is het niet de DB dat het Deutschlandticket heeft ingevoerd, maar de Bondsregering samen met de regeringen in de 16 deelstaten. Het ticket geldt voor al het regionaal vervoer, dus niet alleen in de treinen van de DB. Maar niet in de IC, EC en ICE en de nachttreinen
In Luxemburg is Minister van Mobiliteit François Bausch verantwoordelijk voor het gratis maken van het openbaar vervoer met uitzondering van de eerste klas.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Je rijdt in ICE vanaf 19,90 E zonder bahncard 25 of 50.
Met bahncard 25 of 50 krijg je 25 % als je vroeg boekt.
In duitsland is geen sprake van spitsheffing.
Dan rijdt je met Deutschlandticket voor 1,60 E per dag op en neer. Dit in kader CO2 OV verkeer.
Nederland dient dat ook te doen.
NL-TICKET 29,90 E buiten spitsuren met spitsuren 49,90 E.
Koolmees ga eens aan de slag met CO2 vrij OV in Nederland.
En begin met bezuinigen op NS – MANAGEMENT.
Maak eens de goede sommen.
En start werktijden niet meer zo rigide, Rutte ‘s bedrijfsleven!
Word creatiever, free the people’s mind.
Niet dat over 10 jaar RUTTE’ (wan) beleid tot wederom excuses leiden moet.
Alhoewel gezien Rutte’s gedachtegoed, gebrek aan ontwikkeling ik weinig vertrouwen heb in een goede daadkrachtig afloop.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

19,90 in de IC of ICE kan alleen als je ver van te voren een ticket boekt en er nog kaartjes in deze categorie vrij zijn.
Ik kocht laatst een ticket van Düsseldorf naar Frankfurt am Main voor dezelfde dag. Dat was 98, – Euro enkele reis.
De BahnCard 50 biedt 50% korting op de flexibele Flexpreis-tickets en 25% op de voordelige tarief in het langeafstandsverkeer (ICE en IC/EC) binnen Duitsland. De aanschaf van deze kaart kost kost per jaar voor de 2e klas 244, – Euro en voor de 1e klas: 492,- Euro.

B
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat weet ik Bert. Ik vind ook niet dat Koolmees hier de kar zou moeten trekken die in genoemde landen door overheden wordt getrokken. Koolmees doet deze uitspraak in het kader van de aanstaande (onderhandse) gunning van het HRN in Nederland. Dat doet hij ofwel om te lobbieën, of wel om de geesten rijp te maken voor dat wat er komt. Ik begrijp vanuit een bepaald perspectief (en dat is dus niet het economische, want de zuiver economische redenering volg ik wel) niet dat rondom de voorwaarden waaronder het HRN al dan niet onderhands gegund wordt, voorgesorteerd wordt op ruimte voor de vervoerder om juist met spitsheffingen te gaan werken ipv middelen vrij te maken om het ov betaalbarder te maken. Volgens mij zou dat juist moeten, ook gezien de klimaatopgaven. Dat je misschien niet exact hetzelfde model moet volgen als in bijvoorbeeld Duitsland lijkt me helder. De nederlandse mobiliteit is simpelweg anders. Alsmaar verder het pad van duurder (en regionaal steeds schaarser) ov verder inwandelen vind ik echt bizar en ik begrijp het gebrek aan politieke visie op de link tussen klimaatopgaven en ov echt niet.

Mister Ed
1 jaar geleden

Wie bepaalde de 7 bakken norm, wie heeft die rare regel – op een achter namiddag – bedacht en hebben de buurlanden ook zo’n vreemde norm, of is dat typisch NL, niet lullen, maar blij zijn als je tijdens de spits mee mag rijden met ‘s lands veewagens voor een prijs die je beschikbare budget overstijgt ?…

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mister Ed

Dat is ooit bedacht door de vakbonden bij NS om de werkgelegenheid van de conducteurs te beschermen,

Ricardo
1 jaar geleden

Tot half tien thuis werken en dan naar kantoor, dan is het voor mij eigenlijk de moeite niet meer, want dan kan ik net een paar uur werken en weer terug om voor de avondspits (waar ik juist de meeste drukte ervaar) weer uit de trein te zijn. En ik ga naar kantoor om ook met collega’s te kunnen werken en allerlei overleggen te hebben die juist niet handig zijn om vanuit huis te doen, dat gaat niet veranderen met een spitsheffing, dan moet of mijn baas betalen of ik kom niet meer naar kantoor (of ik zoek iets dichterbij).

Maar iedereen die nu afgeeft op NS en denkt dat open access het beter gaat doen, de capaciteit op het spoor is beperkt, dus concurrentie zal altijd beperkt blijven, dus ook open access zal de hoofdprijs gaan rekenen voor spitsritten.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Er is voldoende capaciteit, alleen wordt deze niet volledig benut. Veelal geen 12 bakken tussen Arnhem – Utrecht – Amsterdam terwijl dat geen overbodige luxe is in de spits.

P.Heesakkers
1 jaar geleden

De beste propagandist voor autogebruik is N.S.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.Heesakkers

Ooit schreef een grapjurk op een affiche met de tekst ‘Waar zouden we zijn, zonder de trein ?’; *Eerder thuis.*

2N2
1 jaar geleden

En gaat de capaciteit met het nieuwe materieel omhoog? ICNG is enkeldeks bijvoorbeeld, een dubbeldekker zou 50-60% meer reizigers kunnen vervoeren . Al het nieuwe sprinter materieel bij NS: enkeldeks. Sneller in en uitstappen, wel minder zitplaatsen. Dus ja, NS doet ook niet echt haar best om de capaciteit uit te breiden.

TtC
1 jaar geleden
Antwoord aan  2N2

Het gaat er ook niet om zo veel mogelijk reizigers te vervoeren maar om zo veel mogelijk aan de reizigers te verdienen. Dus creëert men schaarste om een hogere prijs te kunnen vragen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  2N2

Nee, de bedoeling is juist om d
capaciteit in de spits te verkleinen en op die manier ook de verliezen te verkleinen. Want minder capaciteit in de spits betekent dat je het materieelpark kunt inkrimpen. Dus bijv. wel ICM afvoeren en dan geen nieuw DDNG kopen.

Mister Ed
1 jaar geleden

Wie verzon die 7 bakken norm op een achter namiddag en is ons kikkerlandje daar uniek in Europa ?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mister Ed

De bakkennorm is ontstaan in de tijd dat conducteurs de deuren van de treinen bij iedere stop handmatig moesten sluiten. Als de trein langer was dan 7 bakken, duurde dat te lang en moest er een extra conducteur mee. Tegenwoordig maakt het aantal bakken natuurlijk niet meer zoveel uit, hoewel het op kopstations natuurlijk wel vervelend is voor conducteurs om vanuit de lege achterste cabine naar het personeelsverblijf te lopen als de trein 10 in plaats van 6 bakken heeft.

Overigens hoorde ik onlangs dat in Duitsland op sommige lijnen de halteertijden nog steeds vaststaan op basis van het feit dat de deuren vroeger handmatig moesten worden gesloten. Dus als je je eens afvraagt waarom je vertraagde trein in ieder gat drie minuten blijft stilstaan, dan heeft dat waarschijnlijk daarmee te maken. Overigens reisde ik niet zo heel lang geleden eens tussen Leipzig en Chemnitz en daar werd een oud barrel ingezet waarvan de deuren ook handmatig gesloten werden.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Die treinen tussen Leipzig en Chemnitz worden binnenkort vervangen. Die rijden er overigens omdat deze deelstaat Sachsen tot nu toe vond dat die oude barrels meer comfort bieden.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mister Ed

Ik zat gisteravond trouwens in de sprinter (een SNG3) van Zwolle naar Groningen, waarvan de conducteur het zo druk had met de overige taken dat controleren er niet in zat. Gelukkig had hij nog wel tijd om op iedere halte tot aan zijn schouder in de vuilnisbakken naar statiegeld te graaien. Wat moet je als bedrijf toch in vredesnaam met dat soort jokers?

Caspar
1 jaar geleden

Hebben we net keti koti herdacht stelt die Koolmees voor een nieuwe systemische ongelijkheid in te voeren voor mensen die geen andere kans (om wat voor reden dan ook) hebben dan met het OV naar hun werk te gaan en daar op tijd verwacht worden….

Edwin
1 jaar geleden

Zelfs de leerlingen op mijn basisschool hebben betere ideeën dan dit. In de praktijk werkt dit maar ten delen bovendien raakt het – zoals wel vaker – een hoop mensen die de keuze of luxe niet hebben te kiezen. Echt weer een mooi voorbeeld van achter het buro bedacht door iemand die zelf nooit gebruik hoeft te maken.

Lucht verplaatsen
1 jaar geleden

NS heeft 70% lege stoelen. Een auto heeft gemiddeld 1,2 inzittenden en 5 zitplaatsen. Dat is 76% lege stoelen, en in de spits waarschijnlijk niet veel minder.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lucht verplaatsen

de bezettingsgraad van een auto in de spits is lager dan tussen de spitsen. Carpoolen wordt nauwelijks nog gedaan. Oorzaken zijn o.a. verschillende werktijden en verschillende dagen van werken thuis en werken op kantoor. Het is tegenwoordig gewoon lastig om een passend maatje te vinden. Bedrijven zijn er ook niet meer actief mee bezig om werknemers aan elkaar te koppelen.
Bij spitstreinen heb je het effect dat ook Koolmees aangeeft dat ze in de ochtendspits vol richting Amsterdam gaan, en terug leeg uit Amsterdam vertrekken. In de avondspits is dat andersom. Maar een auto staat vaak ook een hele dag leeg bij het werk.
Feitelijk zou Koolmees de treinen met de stroom in de spits niet duurder moeten, maar reizigers met een kortingkaart tegen de stroom in tijdens de spits ook korting moeten geven. Zo krijg je toch reizigers in deze trein.

Werkt niet
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er wil ‘s ochtends gewoon bijna niemand van Amsterdam naar Den Helder. Zelfs als je de helft van alle automobilisten de trein in zou krijgen, is het weinig t.o.v. de andere richting. Dan kan Koolmees op z’n kop gaan staan en de kaartjes gratis weggeven, maar het volk is er gewoon niet.

Anoniem
1 jaar geleden

“Wie in de ochtendspits naar Amsterdam reist, zit in een volle trein. Maar wie op datzelfde moment naar Purmerend moet, heeft een rustige trein. Terwijl beide kaartjes even duur zijn. Dat is eigenlijk heel gek.”

Dit is alleen gek vanuit commercieel oogpunt. Het bedrijf laat potentieel veel inkomsten liggen. De reiziger heeft hier geen boodschap aan.
Ook is het logisch dat er in de spits meer mensen vanuit Purmerend naar Amsterdam reizen dan andersom. Variaties in prijzen gaan daar niks aan veranderen.

“Stel dat je niet om 07.45 maar om 09.15 de trein pakt, dan wordt het kaartje 40 tot 50 procent goedkoper.”

Klinkt aantrekkelijk. In de praktijk is het waarschijnlijk zo dat de huidige tarieven hetzelfde blijven en de spitstarieven 40-50% hoger worden. Dan schiet de klant er dus niks mee op.

Het doel is niet rustigere treinen, het doel is meer inkomsten. Als de treinen hierdoor rustiger worden is dat een mooi bij-effect.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Inderdaad wat anderen ook al zeggen is dit het gedrag van een monopolist die weet dat de overheid het autorijden hard aanpakt, ook sommige rechtse partijen.
Een restaurant dat op commerciele basis moet werken vind het geen punt om veel capaciteit te hebben voor de zaterdagavond. Dat de prijzen op zaterdagavond in een restaurant omhoog worden gegooid om klanten te ontmoedigen doet een beetje hardwerkende ondernemer die echt moet concurreren ook niet. Ook in de retail ken ik dit eigenlijk niet. Alleen in branches waar mensen weinig tot geen alternatieven hebben.

abo
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Niet juist, dit gebeurt wel in de horeca. Bij de all-you-can-eat restaurants betaal je op vrijdag en in het weekend een hoger standaard tarief

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  abo

Daar staat dan wel veel tegenover.

MarkM
1 jaar geleden

Vooral deze zin in natuurlijk klinklare onzin:
“Stel dat je niet om 07.45 maar om 09.15 de trein pakt, dan wordt het kaartje 40 tot 50 procent goedkoper.”

Fout: het kaartje wordt niet 40 tot 50 procent goedkoper. Reizen om 7:45 wordt 40 tot 50% duurder dan in de ‘basis’ situatie.

Verschrikkelijke ontwikkeling dit.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  MarkM

Inderdaad.
Neo-liberalisme: Loon- en consumptieslavernij!

lezer
1 jaar geleden

Niet de NS heeft een monopolie maar de overheid. Normaliter lost het probleem zich voor de meesten op door de auto te pakken maar de overheid maakt autorijden voor de meesten juist erg duur, de volgende maatregel is het rekeningrijden.

In steeds meer gemeenten waar links, al dan niet met studenten, de meerderheid heeft, en de VVD niet meer de VVD van vroeger is, worden wijken ‘autovrij’ gemaakt.
Beleidsmakers geven hier en daar al aan dat het ontmoedigen van mobilieit veel effectiever is in het behalven van de klimaatdoelstellingen dan het verschuiven of veranderen van mobiliteit.

Mister Ed
1 jaar geleden

Oerwouden worden gekapt, maar NS maakt van het tarieven stelsel er juist een oerwoud van en wie dan door de bomen en het onkruid nog het bos ziet in tarievenland wordt er niet wijzer van, sterker nog een wandeling door z’n stekelige bos allerminst onprettiger. Tarief differentiatie heet het nieuwe speeltje om de overvolle spits in de trein op te lossen en buiten de spits aantrekkelijker te maken. Moeten de bedrijven, instellingen en dergelijke dan ook niet nog flexibeler met hun (werk)tijden in de huidige 24 uurs economie omgaan om spreiding van reizigers die noodgedwongen met het OV moeten reizen te bevorderen ? De bron ligt niet alleen bij de trein, maar het feit dat mensen op X-tijd aanwezig moeten zijn en op Y-tijd weer naar huis mogen gaan, hutje-mutje als Hollandse nieuwe haringen in een trein, bus, metro, en tram of slakkengangtje tuffen in een file…

Joris
1 jaar geleden

Beroerde zaak. Trein is nu al veel te duur en volledig onbetrouwbaar! Eerst maar eens elke dag een betrouwbaar en frequent product aanbieden, met grote kans op zitplaats, vriendelijke medewerkers en zonder overlast. 2e dag op rij geen treinen ten noorden van Eindhoven door brandmelding! In praktijk niets aan de hand, maar dat interesseert Ns en ProRail niets! Ze haten klanten daar!

Koen
1 jaar geleden

Misschien moeten ze het vervoer op bijv. de vrijdag eerst eens aantrekkelijker maken. Ik heb de luxe dat ik de dinsdag nu voor de vrijdag als kantoordag heb in kunnen ruilen, maar wordt daar door NS voor ‘beloond’ met een 10 minuten langere overstap omdat er op vrijdag minder treinen rijden. Ja zo schiet dat natuurlijk niet op…

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Koen

… en daar betaal je dan ook nog spitstarief voor, terwijl er op vrijdag helemaal geen ochtendspits zichtbaar is in het grafiekje dat NS daar de afgelopen week over verspreid heeft.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Inderdaad.
Past binnen neo-liberalisme: loon- en consumptieslavernij.
Ook voor de 1e levensbehoeften waaronder OV-mobiliteit!

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

OV-mobiliteit is absoluut geen eerste levensbehoefte. 95% van de Nederlanders slaagt er immers dagelijks in om geen gebruik te maken van het OV.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

“Past binnen neo-liberalisme: loon- en consumptieslavernij.”

Die associaties zul je even uit moeten leggen. Ik zie ze niet.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Johan. Anoniem vertelt bijna dagelijks dat hij veelgebruiker is van het Duitse spoor. Te bang dat hij niet het maximale uit zijn Duitslandticket haalt. Maar de consumptieslaven dat zijn anderen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

@anemiek. Je hebt het totaal fout. Heden in Brussel geweest.
Morgen naar Hamburg of misschien berlijn. Afhankelijk weer. Ik reis ICE, IC of EC. Zo nu en dan RE voor andere verbindingen. Heb o.a. een Bahncard.
Heb Deutschlandticket voor het OV in de grote steden, s-bahn, tram, buslijnen.
Heb in NL ook een abo.
95% van de mensen gaan onbewust CO2 uitstoten terwijl de mensen/mensheid al 40 jaar weet dat de klimaatkatastrofe tot gevolg heeft. Dat zij als lemmingen naar de afgrond zich voortbewegen.
Dat zij in hun consumptiegedrag zich laten leiden tot meer en stompzinnige aankopen waaronder autobezit waar zij 1 dag per week voor werken. 1/5 van hun werkzaam leven voor een auto die 97% van zijn tijd stilstaat, CO2 uitstoot, dagelijks verkeersdoden, parkeerruimte inneemt etc.
Hoe dom ben je, hoe neo-liberaal, ikke, ikke … werk je je leven lang voor de winsten van parasiterende weinigen, de slavendrijvers die je tot loon- en consumptieslaaf maken/maakte.

De excuses door die slavendrijvers zullen na de onomkeerbare klimaatverandering/verslechtering door jou, Anemiek ook gewoon geslikt worden, want jij bent een exponent van neo-liberalisme al of niet gebrainwasht.

Peter Jansen
1 jaar geleden

OV moet veel goedkoper gemaakt worden en niet duurder. Zodat mensen veel sneller en makkelijker gebruik maken van de trein.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Jansen

NS wil juist niet dat mensen sneller en makkelijker gebruik gaan maken van de trein, want dat kan NS niet aan. Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ns wil de inkomsten sterk verhogen omdat ze verlies lijden. NS heeft totaal andere belangen dan meer mensen uit de auto halen en in de trein krijgen om het milieu en klimaat etcetera. Maar dat is wél wat 95% van Nederland denkt dat het streven is – mensen winnen voor het ov.

.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

zo werkt het niet, je kunt niet twee euro uitgeven als je er maar eentje hebt.

Dominos heeft dit jaar de prijzen fors verhoogd waardoor ik dit jaar nog maar één keer een pizza heb besteld in vergelijking tot vele tientallen een jaar daarvoor. Hebben ze liever dat ik 1x een pizza van 15 EUR koop of 27x een pizza van 7.50? Het houdt namelijk een keertje op.

Waanzinnig
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Jansen

Blijkbaar is het effect van 40% korting in de daluren onvoldoende gebleken, ondanks dat dat al tientallen jaren zo werkt. Waarom zou dit plan dan wel gaan werken? Hetzelfde doen en iets anders verwachten, volgens Einstein de definitie van waanzin.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Waanzinnig

Die korting van 40% geldt alleen voor abonnementhouders maar 92% van alle Nederlanders heeft geen NS-abonnement en wil dat ook niet.

Treinfan oosten
1 jaar geleden

Deze man ontslaan zonder oprot premie.
Een echte politicus wie na hun 2denkamer periode gaan schrapen van de normale hard werkende nederlander.Voor dit soort moet zo langzamerhand de ….straf worden ingevoerd.
Zorg OV grote bedrijven als shell alles maken hun kapot en de armen maar betalen het zijn criminelen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Treinfan oosten

Koolmees is een politicus en geen ondernemer. En dat wreekt zich.

Ab Normaal
1 jaar geleden

In theorie zijn er een hoop valide argumenten voor tarief differentiatie.

Het betekend ook dat de NS beloond wordt voor het leveren van een wanprestatie.

De NS wordt nu totaal niet aangemoedigd om treinen in de spits op lengte te brengen. Gewoon roepen dat de trein druk is en hop de prijs omhoog.

Hier alvast een voorwaarde: In de brede spits dienen ALLE treinen met ten minste 10 bakken te rijden en ELKE reiziger moet binnen 10 minuten een zitplaats kunnen vinden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Inderdaad.
Koolmees oprutten.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als D666’er Wouter Koolmees zou moeten vertrekken, komt een andere kleurloze technocraat die niets met NS op heeft Koolmees’ plek innemen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Leuk maar onbetaalbaar. Bij die eis is NS binnen een week failliet.

Anoniem
1 jaar geleden

Ahh het effect van 12 jaar lang de auto en marktwerking partij aan de macht hebben, de trein, de efficientste vorm van openbaar vervoer, moet als enige afdeling van ov winst maken.
4 miljard om het stroomsysteem te verbeteren/treinen te versnellen en capaciteit te vergroten en een paar honderd miljoen euro per jaar aan stroom te besparen? te duur. 5 miljard voor 2 extra stroken aan de snelwegen rond utrecht? geen enkel probleem.

.
1 jaar geleden

het wordt de omgekeerde wereld. In de tachtiger jaren was ik nog een kind, maar weet zeker dat er toen avond/weekend korting bestond. Er stond iemand voor me op CS die een kaartje naar delft kocht aan het loket voor anderhalve gulden naar Delft. Dat is toen zomaar eventjes afgeschaft, omdat het oneerlijk was voor de reizigers die vol tarief betaalden. En nu? Maar wie weet dit eigenlijk nog?? Er zullen hier toch veel meepraters zijn die ouder zijn dan ik? Waarom vergeet iedereen zo snel? Zal alles zich weer herhalen, straks worden de overige tarieven buiten de spits ook weer gelijkgetrokken worden wegens…oneerlijkheid.

Tom
1 jaar geleden
Antwoord aan  .

Je hebt het over het avondretour (geldig vanaf 18:00 uur) en het weekendretour (geldig vanaf vrijdagavond 18:00 uur t/m zondagavond).