Vrijdag vanaf 14:00 uur geen treinverkeer vanwege verwachte storm
17 feb 2022 18:43
Vrijdag 18 februari rijden er vanaf 14:00 uur geen treinen in Nederland, vanwege de storm Eunice. Weerbureaus verwachten een extreem harde wind in het hele land die voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
Stormdienstregeling
Daarom is morgenochtend een stormdienstregeling van kracht en rijden er minder treinen. Regionale vervoerders rijden dan hun normale dienstregeling.
Het hoogtepunt van de storm wordt morgenmiddag verwacht. Vanaf 14:00 uur rijden er daarom geen binnenlandse en internationale treinen meer. Het besluit van ProRail om het treinverkeer vanaf 14:00 uur stil te leggen raakt ook goederen- en regionale vervoerders. Ook zij kunnen hun treinen dan niet laten rijden. “Dit besluit is genomen met het oog op de veiligheid van reizigers en onze collega’s” schrijft ProRail.
De kans is groot dat er bomen op het spoor waaien. Ook voor storingsploegen is het verlenen van assistentie of uitvoeren van herstelwerkzaamheden bij zo’n hevige storm te gevaarlijk, stelt de spoorbeheerder. Door het besluit wordt ook het internationale treinverkeer geraakt. Zo zal de Nightjet niet rijden, en zullen de internationale treinen vanaf 14:00 uur eveneens uitvallen.
Reisplanners
NS en ProRail adviseren de reisplanners in de gaten te houden. De verwachting is dat zaterdag het treinverkeer (deels) hervat zal kunnen worden. Dat kan mogelijk later zijn, als de infrastructuur op sommige plekken beschadigd is.
Verstandige, begrijpelijke en verantwoorde beslissing door de NS. Overigens -voordat er door haviken gewezen wordt naar de NS- ook andere vervoerders volgen dit plan; dus ook ARRIVA.
…Breng, Connexxion en Qbuzz.
Kortom, alles!
De kop is op dit moment op dit forum nog steeds niet aangepast, althans niet bij mij in het scherm. Mogelijk heeft het dataverkeer nu al last van de storm…
Welk forum?
Was het vervoerder NS dat de beslissing nam, of was het spoorbeheerder ProRail?
Het lijkt een besluit van Prorail te zijn, niet van NS, en dus alle vervoerders te raken. Alleen voor Limburg, waar code geel geldt, is dit nogal kort door de bocht – Arriva zou hier zeker moeten kunnen blijven rijden.
De kop is nu aangepast
Zeker weten? 😉
Ik ben wel benieuwd wat hier achter zit. Natuurlijk, morgen kan blijken dat de storm zo ernstig is dat het een verstandige keuze is. Maar is weleens eerder preventief al het treinverkeer stilgelegd vanwege een verwachte storm? En was de verwachting toen gelijk aan nu? Ik kan het me niet herinneren en ben, als dit de eerste keer is, wel benieuwd waarom nu dan voor dit rigoureuze scenario wordt gekozen. Vorig jaar maakten we bij de sneeuwval ook al zoiets mee en dat was toen volgens mij voor het eerst. Ik hoop in ieder geval niet dat dit bij verwacht extreem weer een nieuwe gewoonte wordt. Al was het maar om het gegeven dat de gevolgen van zoiets zich vaak niet landelijk uitstrekken. De stormverwachting voor Limburg voor morgen is daar in dit geval een voorbeeld van. Rechtvaardigt dat op voorhand ook het stilleggen van de gehele dienst daar? Mooi is wel dat dit in ieder geval een hoop ellende met gestrande reizigers scheelt. Dat staat vast.
In 2017 was ook al eens al het treinverkeer in Nederland platgelegd. Toen vond ik dat ook een vrij overbodige maatregel omdat er in Brabant betrekkelijk weinig aan de hand was qua wind.
Was dat niet een aangepaste dienstregeling? Het staat mij wel iets vaags bij ja, dat er toen rond Breda, Tilburg fors geschrapt was, en dat het meeviel.
Maar voorkomen is beter dan genezen. Wat als er wel incidenten waren gebeurd rond Tilburg en Breda? Dan hadden ze ook veel kritiek gekregen.
Het is wel helder en duidelijk voor iedereen, nu er geen uitzonderingen gemaakt worden voor bepaalde regio’s.
Ik ben van mening dat veiligheid altijd voorop dient te staan. Zeker met weersomstandigheden welke deels onvoorspelbaar zullen blijven. Pas op het laatste moment gaat duidelijk worden waar precies grote schades gaan plaatsvinden.
Natuurlijk kan je achteraf gaan zaniken dat het allemaal wel meeviel, maar evengoed kan blijken dat het een juiste beslissing geweest is.
Je zal maar in een gestrande of ontspoorde trein bevinden ergens buiten het bebouwde gebied… Omdat men is blijven rijden ondanks de waarschuwingen voor gevaarlijke weersomstandigheden.
Verstandige mensen blijven thuis met zulk weer.
Het is de zwaarste storm in 30 jaar volgens de BBC: eens in de dertig jaar het verkeer stilleggen is alleszins aanvaardbaar.
Het laatste majeure weersongemak dat mij bijstaat is van 1979: ijsregens, sneeuwophopingen waarin de rode ‘blauwe engelen’ zich vastreden. Het was naar ik me herinner, vooral een probleem in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kortom: niet miepen, maar gewoon als gewaarschuwd mens je plan trekken: na twee jaar coronaongerief met thuiswerken(! – je kan het zo maar weer eens middagje doen) en zo is een halve dag niet kunnen (trein)reizen een muizenpoepje.
Ja dat waren nog eens tijden toen een detachement soldaten een in een sneeuwduin gestrande blauwe engel in Visvliet gingen uitgraven op 14 februari 1979.
Excuses. Ik had zelf wel alinea’s gemaakt met witregels ertussen.
@Hildebrand
De kop zegt: NS legt treinverkeer stil. Uit het artikel blijkt dat ProRail het treinverkeer stil legt. Toch een klein verschil.
Aangepast, dank
En bij deze vraag ik me ook af wat de waarde van de “treinrader” in de app is…..
Als ik nu vr (1945u) in de app kijk op de treinradar dan rijden er vrolijk 10-tallen treinen rond op de diverse trajecten….
Worden de snelwegen ook stilgelegd?
Wilde ik net zeggen. Als ov-reiziger kun je het gewoon weer eens bekijken als je naar je werk moet of ergens anders heen. Het gaat ook zo goed met het ov de afgelopen twee jaar; waarom zou je je klanten ook bij weer en wind willen bedienen, niet nodig… Maar ja, hier hebben we ProRail, NS en consorten.
Nee. Eunice is een “perfect storm”. Die weet dus dat die een snelweg met rust moet laten.
Dat is eigen verantwoordelijkheid om op reis te gaan met de auto op de snelweg, voor het OV hebben de OV-bedrijven en infrabeheerders een verantwoordelijkheid naar hun personeel en reizigers voor een veilige reis. Die kan/kon door het voorspelde en uitgekomen weer niet geleverd worden, dus rijden ze ook niet.
Als de treinen niet kunnen/mogen rijden, dan zal het voor het wegverkeer etc ook te gevaarlijk zijn. Waarom wordt in zo een situatie niet een landelijke als een nood dag uitgeroepen waarbij alle niet essentiële bedrijven stil worden gelegd, essentiële diensten zondagsdiensten draaien en waar mensen echt uit moeten om te werken daar slaapplaatsen te organiseren.
Zo voorkom je dat mensen toch verplicht de deur uit moeten voor hun werk etc.
Omdat er op de snelwegen vrij weinig aan de hand zal blijken te zijn, behoudens wat omwaaiende (lege) vrachtwagens op met name de Moerdijkbrug en de Van Brienenoordbrug. Zo dicht staan de bomen ook weer niet op de snelweg en met een beetje personenwagen is het dus hooguit opletten dat je oplet dat je recht blijft bij een windstoot. Snelwegen hebben immers geen bovenleidingen die stuk kunnen waaien.
Diesel- en accutreinen zijn ook veel handiger.
Voor zover ik weet is dit nog nooit eerder voorgekomen.
Is dit dus de zwaarste storm van laten we zeggen de afgelopen 50 jaar?
Mijn gedachte is dus: waarom? Bomen waaien om. Dat is niks nieuws. Maar een trein is een heel wat zwaarder en veiliger vervoermiddel dan een klein autootje.
Door aan de “veiligheid” te denken dwingt pro rail iedereen met verplichtingen wel die auto’s in.
Ik vind dit niet fraai
De veiligste trein is dan ook geen trein.
Preventief het treinverkeer dan maar permanent stilleggen?
Of een stormlockdown?
In Nederland zijn op diverse plekken de bomen redelijk dicht bij het spoor. Als je tussen Wezep – Harderwijk met de trein gaat zie je ook genoeg bomen dicht bij het spoor.
In Zweden hebben ze een simpele maatregel. Gewoon bomen die te dicht op het spoor staan kappen. En zorgen dat omvallende bomen hooguit naast het spoor terecht kunnen komen.
Het gaat er niet alleen om de treinen. De perronnen zijn open, als er dan echt een windkracht is van 100 tot 130 km per uur, wil je niet dat mensen de spoor opgeblazen worden.
Het wordt met de dag gekker, voor een zuchtje wind gaan we al het treinverkeer al stilleggen. In het buitenland lachen ze ons uit! Blaadjes op de rails, 3 sneeuwvlokjes en gelijk alles platleggen. Sorry hoor maar vroeger had je echte strenge winters en bleef alles gewoon rijden! Stop maar helemaal met het OV als je niet in staat bent en/of niet wilt rijden!
Ook een aantal veerdiensten is stilgelegd of verminderd. de DFDS die tussen IJmuiden-Newcastle vaart ligt er zelfs enkele dagen heel uit en de veerdiensten van Doeksen naar Vlieland en Terschelling heeft hun afvaarten drastisch verminderd. Er is dus echt wel iets aan de hand. Ook buiten de spoorrails.
Tientallen vluchten en landingen geannuleerd, bedankt Eunice!
Het feit dat u zichzelf Hopeloos noemt zegt al genoeg !
Klopt het dat alle ICE’s naar Keulen en verder er al vanaf morgenochtend uit liggen?
Dat zou zo kunnen zijn. Ik dacht dat door DB bedoeld werd dat het fern- en regionaalverkeer alleen in Nedersachsen was stilgelegd (tot waarschijnlijk zaterdag), maar blijkbaar geldt dit voor een veel groter deel van Duitsland of zelfs voor het hele land.
De vorige storm bleek voor de helft van het land een storm in een glas water. Het was in het Noorden nagenoeg windstil tijdens de voorspelde storm. De storm van morgen is er nog niet eens. Volgens de BBC is het een constellatie op de oceaan waaruit een storm wordt verwacht. Het is niet duidelijk of de storm er komt en in welk tijdsvenster de storm precies aan land komt. Het is slechts een zeer waarschijnlijke weersvoorspelling
Het is op zich een goed idee om preventief het treinverkeer te staken. Je wil niet dat passagiers ergens in een weiland stranden waarbij hulpverleners hun leven moeten wagen om ze te helpen.
Maar waarom wordt de dikste rode stift direct gebruikt. Het zou beter zijn als er gereden wordt zolang het verantwoord is. Misschien ontspringen Brabant, Gelderland en Limburg de dans, of begint het pas om 16:00 echt te waaien. Het ontbreekt zoals iedere keer weer bij sneeuw, storm of een verstoord communicatienetwerk aan een flexibel en adequaat antwoord.
Precies dan kunnen mensen desnoods een uur omreizen. Maar dit Kost mij klauwen met geld.
Wat een bull shit weer, ik snap best dat je je voorbereid en misschien een andere dienstregeling invoert, maar dit is echt weer iets waarbij een groot bedrijf met een smoes weg loopt voor het vuile werk.
Wat ze natuurlijk al eerder duidelijk Werd tijden de coronatijd
De ongemakkelijke waarheid is natuurlijk dat het personeel van NS en Prorail werkschuw tuig van de richel is.
Iedere kans wordt aangegrepen om wel geld te vangen zonder te hoeven werken.
Ze zouden dit schorem eigenlijk in een werkkamp moeten stoppen om ze te leren wat echt werken is.
Bijzonder respectvolle reactie. Neem nog een zak chips en een Red Bull, met een muziekje van Lil Kleine er bij.
En hopelijk grijpt men hier in.
Bijzonder respectvolle reactie. Neem nog een zak chips en een Red Bull, met een muziekje van Lil Kleine er bij.
En hopelijk grijpt men hier in.
Kan deze anonieme belediging, die nergens op slaat, verwijderd worden?
Inderdaad Bert. Dit soort FvD-reacties hebben we eerder meegemaakt hier. Mogelijk behoort een IP-ban tot de mogelijkheden.
Ja, weer een duidelijk voorbeeld van a-sociale media, totdat dat ze zelf urenlang in een trein zitten die niet voor- of achteruit kan vanwege omgevallen bomen o.i.d. en dan schreeuwen om hulp…..
@en dan zelf nog de mensen van prorail die hen in barre omstandigheden uit hun benarde positie bevrijden onguanceerd durven uitschelden voor schorem.
Er zijn echt mensen rijp voor een heropvoedingskamp.
Mag het taalgebruik een paar maatjes minder.
Het is Prorail, die besloten heeft niet te rijden, omdat de afdeling van Prorail, die hier over gaat van mening is dat de weersituatie gevaarlijk of de dienstregeling door omgewaaide bomen etc. onuitvoerbaar acht. NS, andere vervoerders en ook het overgrote deel van de Prorail personeel heeft er 0,000000 mee te maken. Dat forenzen toch naar hun werk moeten en dus alsnog met potentieel gevaarlijk weer op de weg moeten vind ik erg onhandig en vind dat bij extreem weer als rijden onverantwoord is een nood weer dag uitgeroepen wordt opdat alleen echt essentiële diensten op de weg nog gaan functioneren als een zondagsdienst.
Werkkampen. Dat trekt nergens ook. Doet me denken aan diverse communistische dictaturen w.o. USSR van Stalin.
Het wordt algemeen aangeraden om niet op dit soort anonieme internet-trollen te reageren. Verderop zag ik er nog een (“wat een slap verhaal” stond daar).
Ik neem aan dat het in dit geval cynisch bedoeld is !
Wat een lichtvaardige reacties.
De verwachtingen zijn echt uitzonderlijk.
Tja, windkracht 11 is niet niks. Het kan in sommige regio’s meevallen, maar het kan ook tegen vallen.
Gewoon vanmiddag even alles een paar uur stil leggen. Daar komen we wel overheen.
Ook op snelwegen kan van alles gebeuren. Je hebt daar onverwachte windhoeken. Vrachtauto’s zijn windvangers en kunnen scharen. Ook chauffeurs van personenauto’s kunnen de macht over het stuur verliezen. Hoef jij niet te zijn, maar kan ook de bestuurder van de auto voor jou zijn. Portalen die boven de weg hangen om de richting aan te geven kunnen naar beneden denderen.
Langs provinciale wegen staan bomen, die als luciferhoutjes kunnen afbreken.
Blijf na 2 uur vanmiddag gewoon waar je bent.
Verstandige beslissing van ProRail. Reparatieploegen kunnen dan paraat staan als de wind is geluwd. Nooddiensten hoeven dan niet in actie te komen als een trein is gestrand. Reizigers blijft het drama gespaard om uren te wachten in een gestrande trein. Wachten kun je veel beter thuis doen.
Mee eens.
Als dit een storm is van het formaat januari 1990 dan kun je beter thuisblijven.
Ja, was mooi te zien die lange rijen geduldige mensen bij de telefooncellen en noodopvang in de Jaarbeurs. Ornamenten die neerploften in Amsterdam waar je te laconiek eigenlijk letterlijk aan voorbij ging. En mensen waaiden hotels in voor een kamer en er weer uit bij NEE, niks vrij! Avontuur bestond ineens weer.
Inderdaad, de regiodirecteur van NS liet een dieselloc een slaaptrein ophalen uit Hoek van Holland om de in Rotterdam gestrande reizigers een slaapplaats aan te bieden. ‘s Morgens had hij ook nog een ontbijtje geregeld voor die mensen. Dat was klasse!
@Simon
vanuit Hoek van Holland vertrokken ooit een groot aantal slaaptreinen naar allerlei bestemmingen in diverse delen van Europa. Kwam de regiodirecteur al deze mensen echte persoonlijk ophalen, of is het wegdromen in een geromantiseerd verledenbeeld?
@ Bert
Het station Rotterdam CS mocht niet meer worden verlaten wegens rondvliegende geveldelen over het Weena. Elektrisch materieel kon niet meer over de Hoekse lijn rijden wegens de harde wind maar met een diesel was het nog wel verantwoord om die rijtuigen naar CS te halen.
Het was geen droom, ik had die dag wachtdienst 🙁
Inmiddels is er een weeralarm uitgegeven, code rood.
GVB, HTM en RET rijden eveneens niet meer vanaf 12.00 uur. Alle bussen, metro’s en trams staan na 12.00 uur in de stalling.
En in de afgelopen twee jaar hebben we de mogelijkheden van thuiswerken ontdekt, dat komt nu goed van pas. En online onderwijs blijkt ook mogelijk te zijn.
Tenzij je arts of bouwvakker bent, dan lukt thuiswerken niet.
Tegenwoordig wordt de ernst van de weersverwachting bij dit soort zaken zoveel mogelijk overdreven omdat het KNMI c.s. zich willen indekken tegen eventuele schadeclaims achteraf dat men onvoldoende heeft gewaarschuwd. Leve de Amerikaanse claimcultuur.
In mijn jeugd had je ook stormen met windkracht 10. Dat hoorde je dan op de radio aan het einde van het nieuws op de radio op het hele uur. Daar werd welgeteld één zin aan besteed, verder niet. Tegenwoordig wordt dat alles via internet tot onzinnige proporties opgeblazen.
Vroeger was alles beter.
Vroeger werd er nog naar de experts geluisterd, tegenwoordig weet iedereen het zelf “beter”. Er werd extreem weer voorspeld en ondertussen weten we dus wat het werkelijk is (ja, dat het in Brabant wel meevalt, betekent niet dat het in de rest van het land ook meevalt), daar zit een zekere mate van onzekerheid in (ja, het KNMI zit er ook wel eens naast), maar voor de planningen is het toch wel verdomd handig als ze al van te voren aankondigen wat ze verwachten en dat ProRail daarop acteert in plaats van alles maar laten rijden en zien waar de treinen stranden.
Wat is er in dit land aan de hand…
Vroeger reden treinen altijd…
Moest je met windkracht 10 gewoon 15 km naar School fietsen in je regenpak…
Liep je gewoon als 8 jarige naar je basisschool ookal was dat 20 minuten lopen.
En nu…
Scholen sluiten eerder…
Treinverkeer wordt gestaakt…
Als mijn opa, die machinist was bij de NS en ook met stoomtreinen nog gereden heeft, nog zou leven… Zou hij heel erg verbaasd zijn…
Bedrijven, scholen en bestuurders zijn doodsbang schadeclaims aan hun broek te krijgen. Dus kiest men er voor om alles plat te leggen, nodig of niet nodig.
Kijk eens naar buiten wat zich allemaal afspeelt
Hier in Brabant bitter weinig.
@Brabo, een groot deel van Brabant heeft geluk gehad. De storm kwam uit het westen, maar veranderde na aankomst in ons land ineens van koers naar het noorden. Uit de omgeving van Breda wordt wel zwre schade gemeld met bomen op het spoor.
Gebruikelijk wordt de kust getroffen door de hardste wind. Deze keer was dat Urecht met windstoten van meer dan 140 km per uur. Dat is nog snelle dan een gewone Intercity.
Wat een slap verhaal.
ze hebben het vroegtijdig aangegeven dat er vanaf vrijdagmiddag geen treinen meer zouden rijden dan heb je de tijd om te bedenken hoe je dit gaat oplossen bijv. om met de auto te gaan of vrij nemen anders als je geen vrij krijgt en je hebt geen auto ga je liften langs de weg
Of gewoon thuis blijven
Tis net de sneeuwstorm van een tijd terug. Limburg ligt plat, ook al zijn de problemen elders. Lekker is dat.
De storm geeft vooraf geen informatie waar hij het hardst gaat toeslaan. Als het gevaar wordt onderschat en er komen massa’s treinreizigers vast te zitten, dan komen er nog veel meer reacties.
Niks aan de hand in Limburg?
Zie het volgende op het nieuws: “Ook bij Arriva zijn er nog enkele trajecten ontregeld. Zo is er door stormschade geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht en Sittard….”
Ehh Tonny? Kom jij anders eens in mijn wijk kijken? Toch aardig wat omgewaaid hier hoor!
De Wappies die gisteren de storm onderschatten en de spoorwegvervoerders bekritiseerden zouden mogelijk toch even een rondje om het huis of in het dorp kunnen lopen en ook even een kijkje op internet hoe groot het aantal dodelijke slachtoffers en de schade van deze storm was en hoe weerkundigen erop terug kijken.
Mogelijk geeft hen dat ook inzichten die er toe leiden om volgende keer iets minder kritiek te uiten.
Of zijn deze Wappies druk aan het helpen puinruimen?
Wappies kunnen geen puin ruimen. Zij kunnen alleen maar demonsteren en niet de handen uit de mouwen steken.