fbpx

NS niet naar de rechter om staking, hinder 24 augustus bekend

23 aug 2022 18:55

De Nederlandse Spoorwegen gaan niet naar de rechter om de staking van woensdag in Noord-Nederland te voorkomen. Dat laat een woordvoerder van de NS weten. FNV-bestuurder Roos Rahimi noemt het een “wijs besluit”. Volgens haar was een rechtsgang “juridisch niet kansrijk” geweest.

Niet naar de rechter

Volgens de NS zou de rechtsgang alleen worden gemaakt als de acties een gevaar zouden opleveren voor de veiligheid van reizigers. Bijvoorbeeld als veel reizigers zich op stations zouden verzamelen voor grote evenementen. Maar daar is woensdag geen sprake van, aldus de zegsman.

Volgens Rahimi vindt er goed overleg plaats tussen de NS en de vakbonden over de stakingen. Zeker als het aankomt op veiligheid voor de treinreiziger. “Niemand is gebaat bij onveilige situaties, daarom moeten daar goede afspraken over worden gemaakt.” Ook kunnen kunnen de bonden zo tijdens het overleg onderscheid maken “tussen wat onveilig is en wat de NS niet goed uitkomt”, aldus de vakbondsbestuurder.

Hinder 24 augustus duidelijk

Inmiddels is er een vrij goed beeld welke treinen uit gaan vallen. Zo is de reisplanner aangepast. Van en naar Zwolle blijven er enkele intercity’s rijden, dat wil zeggen na de ochtendspits. Betreffende treinen hebben conducteurs van andere regio’s. Van Zwolle naar ‘t Harde, Leeuwarden en Groningen zullen er naar verwachting geen Sprinters rijden. Tussen Zwolle en Olst zullen de treinen ook uitvallen. Op Treinposities.nl is een lijst te zien van de opgeheven treinen.

Treinen van de overige treinvervoerders rijden woensdag wel volgens dienstregeling. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Arriva-treinen in Groningen en Friesland en de Blauwnet-treinen rond Zwolle. “We vinden het jammer dat de acties impact hebben op onze reizigers”, zegt NS in een toelichting. Naar verwachting wordt er donderdag in heel het land weer volgens de normale dienstregeling gereden.

Cao-conflict

De vakbonden onderhandelen al enige tijd met de NS over een nieuwe cao. Een van de cao-eisen van de vakbonden is een automatische compensatie voor de prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken. Maar de partijen zijn na vijf onderhandelingsrondes nog niet nader tot elkaar gekomen. Daarom gaan de bonden nu actie voeren.

Estafettestaking

Naast de staking in Noord-Nederland, waarbij NS-personeel het werk neerlegt tussen 04.00 uur ‘s ochtends en 04.00 uur de volgende dag, volgen meer acties. Zo staken de bonden op 26 augustus in het westen van het land. Drie dagen later gaan de acties verder in de regio noordwest. Op 30 augustus staakt personeel in het midden van het land en op 31 augustus in het oosten en zuiden van Nederland.

Eerder dreigde het spoorbedrijf naar de rechter te gaan als de spoorvakbonden zouden gaan staken. Daarmee reageerde de NS op het ultimatum van de bonden, waarmee zij betere cao-afspraken wilden afdwingen. Volgens de NS konden acties “zeer schadelijke gevolgen” hebben, onder meer voor reizigers die sterk afhankelijk zijn van vervoer per spoor.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

28 gedachten aan “NS niet naar de rechter om staking, hinder 24 augustus bekend”

  1. Annemiek schreef:

    Ik heb niet het begin van een clou wat de vakbonden hiermee wensen te bereiken. NS lijkt het allemaal wel prima te vinden. Ze zeggen even dat ze het heel vervelend voor de klant vinden, maar de ervaren reiziger weet hoe weinig gemeend dit is. De gemiddelde reiziger heeft geen idee waarvoor er gestaakt wordt, behalve voor meer loon, maar heeft totaal geen begrip voor de acties. Dit als gevolg voor de onsympathieke houding van het gros van het personeel in de afgelopen jaren. “Stop eens met zeiken, ga eindelijk eens aan het werk”, is de gemiddelde opvatting. Het enige argument dat de aanhangers van de vakbond laten horen, is dat staken nou eenmaal een recht is. Er is zelfs in de meest linkse kranten nauwelijks steun voor de stakers/vakbonden.

    Wat denken die vakbondsmensen dan te bereiken, behalve nog meer afkeer? Ik hoop dat de acties een totale afgang worden voor de vakbonden.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Tja, er is kennelijk veel onvrede. Vakbonden kunnen denk ik alleen maar akkoord gaan als ze eerst even een paar ronden gestaakt te hebben, zodat ze aan de achterban laten zien dat ze ‘tot het uiterste gegaan zijn’. Dan voorkom je ook dat vakbondsleden het idee hebben dat ze voor niets de kas vullen. Sympathie van de reiziger krijg je er inderdaad niet mee.

      1. CK schreef:

        Het is een doodordinair schadelijk toneelstukje terwijl de uitkomst al vast staat.

      2. Annemiek schreef:

        Ik snap totaal niet hoe de stakingen een positief resultaat zullen hebben op de CAO-onderhandelingen. Er is geen relevante partij die zich gedwongen voelt iets met de staking te doen. Onder reizigers en hun belangenverenigingen groeit eerder het onbegrip richting de conducteurs en vakbonden, dan dat zij NS oproepen akkoord te gaan met de veel te dure CAO-eisen.

        Door het wegblijven van reizigers, bedraagt het exploitatietekort van NS ongeveer (eerder meer dan minder) een half miljard per jaar. Als 10% minder ritten daadwerkelijk 10% minder uitgaven veroorzaken, levert dat 600 miljoen op. De 20% hogere loonkosten die voortvloeien uit de CAO-eisen, kosten ook 600 miljoen. Dan blijft NS dus zitten met het exploitatietekort. Bovendien heeft NS veel investeringen gedaan die gebaseerd zijn op enorme groei. Die worden dus veel minder waard, waarop je op de balans nog grotere verliezen maakt. Hoe lang denken de vakbonden dat NS kan blijven bestaan met de exorbitante looneisen?

        1. Baardstaart schreef:

          De Groei is gebaseerd op dat reizigers vaker de trein zullen pakken ipv de auto of dat de taart van pendelaars stijgt en dus ook de treinpendelaar. Bedenk ook dat het klimaat in de jaren ’10 een big issue was en daar heeft de NS dus ook op geïnvesteerd. Daarna geloofde de directie dat na Corona in 2025 de groei weer op het oude niveau was.

          De NS heeft duidelijk geen rekening gehouden met een grotere concurrent dan de auto, namelijk de digitale snelweg. En laat nou net zijn dat we in Nederland relatief veel beeldscherm jobs hebben EN een uitmuntend internet netwerk. Immers Corona heeft de vervoersvraag danig opgeschud en metname het virtuele vervoer enorm snel bevorderd. Ik denk dat telewerken wel eens een grote gamechanger kan zijn waardoor het OV structureel minder vraag krijgt, netzoals de e-fiets en deelscooters het stad en het nabije streekvervoer beconcurreert. Ook een verandering waar men op zou moeten anticiperen.

          Daarbij is het personeelstekort een probleem waar men niet op geanticipeerd heeft.

          Wellicht speelt het OV in de toekomst een steeds kleinere rol. Zeker als je zelfrijdende auto’s veel streekbussen in de regio gaan vervangen en mensen voor hun werk steeds minder gaan reizen.

        2. Johan schreef:

          @Baardstaart
          NS probeerde al jaren om relatief minder reizigers te vervoeren tijdens de spits. Ze hadden het dus ook in hun voordeel kunnen gebruiken dat kantoorpersoneel vaker thuis werkt. Maar NS heeft het totaal laten liggen door forenzenabonnementen niet op de nieuwe realiteit aan te passen. Als je 3 dagen in de week in de spits heen en weer reist, dan ben je per maand ongeveer (of precies) hetzelfde kwijt aan een treinabonnement (obv. Altijd Voordeel of Traject Vrij) als wanneer je 5 dagen in de week in de spits heen en weer reist (obv. Traject Vrij). Met een auto bespaar je in dat geval wel 40% op de benzine- en parkeerkosten. Dat is natuurlijk niet 40% van de totale kosten voor het autogebruik, maar wel significant.

  2. Stokbosveen schreef:

    Het meest opmerkelijk is toch wel dat komende donderdag wordt overgeslagen wat staken betreft. Maar ook dat het weekend niet gebruikt wordt om te staken. Juist in het weekend rijden er sowieso al minder treinen en er zijn vaak ook werkzaamheden aan het spoor. Dus met staken in het weekend veroorzaakt je de minste hinder voor de reizigers. Snap niet waarom geen staking in het weekend.

    1. Joost2 schreef:

      Doel van de staking is juist om hinder te veroorzaken.

      1. Baardstaart schreef:

        Grand Prix op 2 t/m 4 september zou een prima stakingsmoment geweest zijn. Als iets irritatie veroorzaakt en negatief in de media prijkt is het dat wel.

        1. Johan schreef:

          Maar de organisatie van de grand prix stapt waarschijnlijk wel naar de rechter.

        2. Annemiek schreef:

          Dan zouden de vakbonden de fout maken dat juist hun (potentiële) leden in hetzelfde sociale milieu verkeren waarin ook de fans van de F1 zich bevinden. Ik denk dat het opzeggingen zal regenen bij het FNV als ze het voor die mensen onmogelijk maakt de GP te bezoeken.

          Ik moet hierbij denken aan een kennis die een uitzendbureau runt. Als zij aan kandidaten voor productiewerk vragen om nette kleren aan te trekken bij de eerste kennismaking, dan komen ze steevast in Max Verstappen-fanware aanzetten.

    2. Mars schreef:

      Reizigers plagen is het doel, maar staken in het weekend is daarvoor niet het middel. Reizigers staan onderaan de prioriteitenlijst bij het personeel van NS.

      1. Baardstaart schreef:

        Totdat men de gepeste reizigers de auto in krijgt en dan zal het heel lang duren eer de gepeste reiziger weer in de trein zit. En zonder reizigers ook geen OV. En het klimaat? Dat is zo jaren ’10. Als het NS op deze manier zo doorgaat zal men ondanks de klimaatdoelen de NS en het verdere OV laten wat het is.

  3. Mars schreef:

    “FNV-bestuurder Roos Rahimi noemt het een “wijs besluit”.”
    Ja ja, dat zou ik ook zeggen bij de FNV…

  4. Anoniem schreef:

    NS kan de staking het beste gewoon uitzitten. De vakbonden zetten zo hoog in dat het lastig wordt om een akkoord te bereiken dat de opgehitste achterban zal accepteren.

    1. Baardstaart schreef:

      Besef wel dat met het gekluns van de NS (te korte treinen, falen treindienst aansturing, personeelstekorten, te weinig onderhoud, afwezige conducteurs, afbreken service) Corona maatregelen, falen Prorail nu deze staking weer de reiziger gepakt wordt. Ik vraag me af hoelang reizigers met een rijbewijs dit pikken. Op een gegeven moment is de irritatie zo hoog dat men of de reis niet maakt of een tweede handsje koopt.

      Ik heb weliswaar geen rijbewijs, maar als ik eens een keer naar Groningen ga merk ik dat ik liever de FMN route pak via Almelo, Hardenberg, Emmen en de dubbeldeks snelbus over de hunnebedhighway. Ook met andere korte treinritten kies ik voor Blauwnet/FNM ipv de NS.

      Sowieso merk ik dat ik na de Corona veel slechter tegen drukte kan. Voor wat rustigere uitjes hoef ik sowieso minder ver te reizen en dan komen de 10 Euro regio kaartjes van ervaarhetov prima van pas.

    2. CK schreef:

      Als de NS in staat was om (nota bene verplicht door de concessie!) touringcars op te trommelen zou stakingsbreken veel makkelijker geweest kunnen zijn. Daarnaast zou een carpoolfunctie in de NS-app ook een goede manier kunnen zijn om de middelvinger te geven aan de bonden.

      1. Otto schreef:

        NS mag op grond van de stakingswet geen vervangend vervoer organiseren dat verricht wordt door mensen van buiten het eigen bedrijf

        1. Tom schreef:

          Er bestaat geen stakingswet. Kijk bijv. maar eens hier: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/staken/stakingsrecht

        2. Johan schreef:

          @Anoniem

          Zoals je kunt lezen is dat een arrest op grond van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (waadi). Die wet heeft betrekking op uitzendbureaus. Touringcarbedrijven zijn geen uitzendbureaus, dus dat arrest is hier niet van toepassing.

  5. CK schreef:

    Wat een nutteloos bedrijf is die NS, ze doen geeneens moeite om de reizigersbelangen enigszins veilig te stellen door naar de rechter te stappen

  6. Kees schreef:

    Publicitair natuurlijk slim van NS om niet naar de rechter te gaan. De kans dat ze in het gelijk zouden worden gesteld is denk ik erg klein, want werknemers mogen staken. Daarnaast is het vooral voor de reiziger een nadeel dat er gestaakt wordt en is werkt dat niet in het voordeel van de stakende vakbonden. Vandaar dat ze al in het nieuws komen roeptoeteren over solidariteit als soort van damage control. Conclusie NS hoeft niets te doen en gewoon af te wachten en laat de vakbonden zelf maar in hun eigen val trappen.

    Bovendien: Als er nou één sector is geweest die qua werkgelegenheid nog wel het minst getroffen is door de coronamaatregelen dan is het wel het openbaar vervoer, want ze bleven rijden. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de horeca of de cultuursector met alle aanverwante nevenactiviteiten (bijvoorbeeld op facilitair gebied).

    1. Annemiek schreef:

      Naast de compensatie die NS ontvangt aan steun tot 95% van de inkomsten, heeft NS ook 53,3 miljoen, 13,8 miljoen en 11,5 miljoen aan NOW-steun aangevraagd voor de overbrugging van werkgelegenheid. Het is dan inderdaad frappant dat vervolgens blijkt dat je te weinig personeel hebt.

    2. Baardstaart schreef:

      Besef wel hoe langer de staking gaat duren hoe meer reizigers de auto gaan nemen. Ik heb het idee dat ook de vakbonden een lange adem hebben en zolang ze nog stakingskassen hebben blijven ze door gaan. Op het moment dat de vakbonden in hun eigen val trappen is er waarschijnlijk door hun handelen al veel schade aangericht en met de eerdere perikelen als de strategische uitdunning (Ook valt hier zeker veel voor te zeggen – tenminste als het gaat werken en de NS de dienstregeling weer hard kan maken.) van de dienstregeling reizigers zich de auto ingejaagd voelen.

      Uiteindelijk zal deze staking alleen verliezers kennen. Personeel krijgt niet hun zin gezien de financiële situatie NS, mensen voelen zich de auto ingejaagd, leden van andere bonden onder de koepels FNV en CNV zeggen hun lidmaatschap op omdat ze alleen veel last hebben van de acties, werkgevers kunnen niet rekenen of hun personeel lukt om op tijd te komen, de NS zal uiteindelijk voor verval vraag de dienstregeling nog verder indunnen, ….
      Of in een sprookjes wereld gaat de regering eens ingrijpen en het zaakje aanbesteden aan de FMN vervoerders waar het personeel ook niets te winnen bij heeft. De reiziger op langere termijn wel.

      Dit neemt niet weg dat de NS weleens de kans loopt om nu de zaak bij de rechter te verliezen en als ze later meer kans maken doen ze dat liever. Ik denk dat deze keus strategisch is en dat hier zeker met hun juridische adviseurs/medewerkers deze optie besproken is.

  7. Rene N schreef:

    Citaat conductrice in het NOS Journaal en RTL-nieuws:
    “We willen meer zichtbaar zijn voor de reizigers”
    Geloof me dat doen ze echt zelf fout en niet NS.
    De richtlijn is namelijk dat ze eens in de zoveel tijd een serviceronde lopen!
    Verder heb ik geen begrip voor de staking,want niemand krijgt volledige compensatie voor de extreem hoge inflatie!

    1. Annemiek schreef:

      Het hele verhaaltje deugt niet. Conducteurs die erover klagen dat ze onregelmatige diensten draaien. Dat wilden ze zelf zo graag en de beloning daarvoor strijken ze maar wat graag op! Conducteurs die een zinvolle invulling van hun werk willen. Wat hadden ze gedacht toen ze besloten kaartjesknipper te worden? Conducteurs die erover klagen dat ze veel in de avonden en weekenden moeten werken. Wat hadden ze dan gedacht? Dat het om een 9 tot 5-baan zou gaan? Als je de vakbonden moeten geloven, dan moeten die conducteurs wel haast zwakzinnig zijn.

  8. Annemiek schreef:

    Ik ben hier tussen de middag eens langs het station in Groningen gelopen om eens te bekijken hoe zo’n stakingsdag er nou uitziet. Je zou verwachten dat de eisen enige kracht worden bijgezet door bijvoorbeeld te demonstreren, om mensen te informeren over de situatie die blijkbaar schrijnend is, dat er folders zouden worden uitgedeeld of dat er in elk geval ergens een spandoek was opgehangen… Maar, helemaal niets daarvan. Het is gewoon een extra vrije dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *