NS ook over op OV-chipkaart: vaarwel papieren treinkaartje
09 jul 2014 10:23
Het vertrouwde papieren treinkaartje is niet meer te koop. Het traditionele ticket is afgelopen nacht definitief vervangen door de OV-chipkaart. Vrijwel iedere treinreiziger moet voortaan in- en uitchecken. Volgens de Nederlandse Spoorwegen verloopt de overgang naar de OV-chipkaart voorspoedig. Het is een dag als alle andere, zegt een woordvoerder desgevraagd.
- Zie ook: overzicht van alle veranderingen
Het is de eerste dag dat alle NS-kaartautomaten alleen nog maar papieren kaartjes met een chip printen. 800 speciaal opgeleide studenten in witte T-shirts geven tekst en uitleg aan wie daar behoefte aan heeft. Op de T-shirts staat de tekst: "Vanaf 9 juli checkt iedereen in en uit bij NS´´. De papieren chipkaartjes zijn een euro duurder dan hun voorganger en alleen beschikbaar voor enkele reizen voltarief.
Extra medewerkers
Behalve 800 studenten zet NS ook extra eigen mensen in, onder wie ook kantoorpersoneel, aldus een woordvoerder. Op het station in Utrecht is woensdag ook commercieel directeur Hans Peters van NS Reizigers aanwezig.
Kaartautomaten
Voor de overgang van papier naar OV-chipkaart zijn alle 1050 kaartautomaten aangepast. Bij de helft van de automaten is het wegwerpkaartje nu beschikbaar. De andere helft van de automaten zijn alleen te gebruiken door mensen die al een OV-chipkaart hebben en bijvoorbeeld saldo willen opwaarderen.
Blij dat de #NS het ingewikkelder heeft gemaakt. Ik zag steeds meer bejaarden die weer met de trein durfden. pic.twitter.com/kpGFO3mHr2
— Fokke & Sukke (@fokkesukke) 4 juli 2014
Beetje gemeen
In Rotterdam verloopt in de ochtend alles redelijk vlekkeloos. Het zijn vooral mensen uit het buitenland die soms moeten worden bijgestaan, want de knop om een ticket te kopen zit verstopt, links in het hoekje van het scherm. Op die manier worden mensen al snel gedwongen om een chipkaart te kopen. "Een beetje gemeen´´, geeft een conducteur toe.
Heuvellandlijn (Veolia)
De wegwerpchipkaart wordt niet alleen door NS, maar ook door alle andere regionale spoorbedrijven ingevoerd. Alleen bij Veolia op de Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade zijn nog steeds papieren treinkaartjes te koop. "Ruim tachtig procent van alle reizigers op die lijn stapt niet op een ander traject over. Het was voor ons de afweging of we die mensen de euro extra konden besparen, of dat we de weinigen die naar een NS-traject overstappen moesten helpen", aldus een woordvoerder. "We hebben voor de eerste optie gekozen."
Discussie
Over de afschaffing van het papieren kaartje is jarenlang gediscussieerd. Het kabinet wilde een chipkaart alleen toestaan als alle vervoerders ook de lange afstandskorting zouden aanbieden. Vanaf juni krijgen alle reizigers die meer dan veertig kilometer afleggen nu ook die korting met de OV-chipkaart. Daarom zag staatssecretaris Mansveld geen belemmering om de afschaffing van het papieren treinkaartje tegen te houden.
Duurder
Vooraf waren er veel klachten over de overstap. Reizigers met een voordeelabonnement die in de spits hun reis begonnen, kunnen bijvoorbeeld niet langer twee kaartjes kopen om na de spits goedkoper verder te reizen. Voor de hele reis die in de spits begint moet nu vol worden betaald. Volgens NS maakten zo´n tienduizend reizigers gebruik van die optie, en was de voordeelurenkaart nooit bedoeld om deels in de spits te reizen.
Aanbieding
Om de OV-chipkaart te bevorderen hebben NS en andere vervoersbedrijven de komende tijd verschillende acties. Normaal kost een OV-chipkaart € 7,50, maar voorlopig kunnen reizigers de kaart kopen voor € 2,00. "Na drie keer reizen heb je die eruit´´, zegt een medewerker bij de balie, waar mensen vooral langskomen om een chocolaatje met het NS-logo ´mee te pikken´. Of ze laten direct een OV-chipkaart maken.
Klachten
Bij het OV-loket, reizigersorganisatie Rover en bij de Consumentenbond zijn voor reizigers meldpunten ingericht om klachten of vragen te melden. De organisaties verwachten dat veel mensen vooral vragen hebben over de verandering. De afgelopen twee weken was het bij de NS Klantenservice ook erg druk, al was die drukte volgens NS wel te beheersen.
Eerste poortjes sluiten in augustus
De volgende stap is dat in augustus de eerste toegangspoortjes dichtgaan. Op de stations van Woerden, Rotterdam Alexander, Almere centrum en Enschede wordt het dan onmogelijk om zonder in te checken het perron op te gaan. Binnen twee jaar moeten de poortjes van 82 stations worden gesloten.
(c) Treinreiziger.nl / Novum / ANP. Foto´s: Freek van den Bergh /Novum