NS viert 180 jaar spoor met open dag in Haarlem

klok 06 sep 2019 11:50

Op vrijdag 20 september is het zover. Het is dan precies 180 jaar geleden dat de eerste trein in Nederland reed tussen Amsterdam en Haarlem. NS viert het 180 jarig bestaan een dag later – op zaterdag 21 september – met een open dag in de werkplaats in Haarlem.

21 september open dag

Ter ere van 180 jaar spoor opent NS Treinmodernisering (voorheen Nedtrain) op zaterdag 21 september de deuren en is iedereen tussen 10.00 en 16.00 uur welkom tijdens de open dag. Vanaf station Haarlem vertrekt er ieder heel uur een pendeltrein rechtstreeks naar de locatie.

Ombouw van treinen

Tijdens de open dag zien bezoekers hoe oude treinen nieuw leven wordt ingeblazen. Loop als bezoeker door het skelet van een trein en zie hoe een oude trein weer een nieuw jasje krijgt op de schilderafdeling. In de nieuwe Wielenhal komen bezoekers alles te weten over het opknappen van wielen voor de volgende duizenden kilometers. Ook zijn er demonstraties van de nieuwste technische snufjes, zoals het 3D-printen van treinonderdelen.

Kinderen

Op de open dag zijn er allerlei duurzame hebbedingen van oude treinmaterialen te krijgen, waaronder tassen van treinstoelbekleding, plantenbakken van prullenbakken en notitieboeken van oude vertrekstaten. Voor kinderen is er een speurtocht dwars door de werkplaats, is het mogelijk om tussen oude treinonderdelen te lasergamen of te pingpongen op een tafeltennistafel gemaakt van oude treinvloeren.

En zo ging het 180 jaar geleden:
Vrijdag 20 september 1839 tuffen De snelheid en De Arend met een snelheid van 38 km per uur van Amsterdam naar Haarlem. Het publiek is in eerste instantie angstig. Er wordt gesproken over ‘Het stomende monster’ dat zo snel gaat dat de passagiers wel moeten stikken en hun hersenen uit elkaar spatten vanwege de hoge luchtdruk. Degenen die de rit eenmaal gemaakt hebben, zijn vooral positief.

14 gedachten over “NS viert 180 jaar spoor met open dag in Haarlem”

  1. dries molenaar schreef:

    Leuk voor de burgers. Kunnen ze als gebaar die TEE stellen die bij Amsterdam Centraal en Watergraafsmeer rondslingeren eens opknappen. Dan mag er ook een NS logo op.

    1. Jos van der Veen schreef:

      100% eens!!

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Inderdaad die desolate TEE-treinstellen op de Dijksgracht van Amsterdam verdienen een droog , museaal onderkomen. Dat er een motorwagen ontbreekt is zonde, dan had het ooit nog kunnen rondrijden voor speciale doeleinden! Maar restaureer het nu eens goed in Haarlem of Leidschendam. Hetzelfde geldt voor het troosteloze materieel van Amersfoort en het dieseltreinstel 180 bij station Haarlem. Het is nu allemaal vergane glorie, terwijl er aan al dit materieel een rijke geschiedenis aan vastzit! Vrijwilligers doen hun uiterste best om met een krappe budget er een mooi pronkstuk van te maken. Maar door weersinvloeden en graffiti vandalisme zijn deze treinen een gemakkelijke prooi!
    Wat te denken van het laatste DM 90 materieel dat al bijna 2 jaar werkloos in Nijmegen staat te wachten? Een is er al ontploft door een zelfmoord terrorist en de anderen staan er maar weg te kwijnen. Dit laatste dieselmaterieel waar NS mee reed, zal aan Roemenië verkocht zijn. Volgens mij gaat dat niet meer door of eventueel een andere vervoerder in het buitenland die interesse getoond heeft. En hopelijk ook de betaling rond heeft. Anders vrees ik dat ze allen gesloopt worden bij de Amsterdamse Westhavens!
    De V250, voorheen de Fyra genoemd was ook het stiefkindje geworden van onze lage landen. Er viel een bodemplaat uit een van de stellen en gelijk werd al het materieel leeg opgesloten aan de Amsterdamse Watergraafmeer en Dijksgracht. Later werden ze verkocht aan Italie, waar Trenitalia deze getransformeerde treinstellen weer vanaf 9 juni 2019 weer in de reizigersdienst ging inzetten.
    In augustus 2019 bezocht ik samen met een vriend het Italiaanse land per trein om ook met de voormalige Fyra-treinstellen te reizen. Tegenwoordig heten deze Frecciargento wat Zilveren Pijl betekent. Ze zijn geklasseerd als ETR 700 en rijden tussen Milano C-Bologna C-Rimini-Ancona en terug. Een treinstel rijdt nog verder dan Ancona, namelijk Prescara aan de Adriatische kust. Deze rijdt ook weer terug uiteraard naar Milano C.
    Deze voormalige AnsldoBreda treinen, thans Hitachi Italy rijden prima en zijn zowel van binnen als buiten fraai opgeknapt. Er zit nu ook een bar in de trein, deze hadden ze in de Fyra periode nog niet!

    1. dries molenaar schreef:

      Op de V250 afstanden hier in Nederland zou er nauwelijks tijd zijn voor een espressootje. En je raakt er een wagon aan kwijt.

  3. Wouter G. schreef:

    Hopelijk kan er ook betaald worden met toilet ckies, Payconiq, PayPal (private), overboeking of iets dergelijks. Anders is het niet duidelijk hoeveel geld ik mee moet nemen om te kopen wat ik graag wil.

  4. treingraag schreef:

    Overnight Express Cargo rijtuigen in RSD bij werkplaats staan er ook voor joker lijkt het was geen gek idee: nachttrein Milaan met reizigers EN lading. Opnieuw weer?

  5. Rhido Asia (@Rhido_asia) schreef:

    Op 20 september is het precies 180 jaar geleden dat de eerste stoomtrein van Amsterdam naar Haarlem reed. Zie ook op http://bit.ly/2KMjVkw

  6. treingraag schreef:

    1 pendeltrein per uur is voldoende? Benieuwd want bus te RSD naar werkplaats was duidelijk te weinig met Hondekop-dag.

  7. Steyn schreef:

    Kan je ook met de auto komen?

    1. Wouter G. schreef:

      Er zijn zeer weinig parkeerplaatsen beschikbaar. Het is het beste om de P&R in Haarlem Spaarnwoude te gebruiken en het laatste deel met de trein te gaan.

  8. Frans schreef:

    Wij wonen in de buurt is het ook mogelijk er via de hoofdingang te komen?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Daar ga ik wel vanuit.

  9. Jules Vismale schreef:

    Het is alleen jammer dat het station van Haarlem een vrij klein en gespleten station is waar ze beter het monumentale restaurant op het middenperron in hadden kunnen stoppen.
    Thans staat het gebouw helemaal ingesloten tussen allerlei moderne rotzooi (iets dat trouwens bij vrijwel alle monumentale stations voorkomt) wat een enorme afbreuk is aan de herdenking van het 180-jarige bestaan van de spoorlijn Haarlem-Amsterdam.

  10. Railhopper schreef:

    Hoe laat vertrekken die 1 x per uur pendeltreinen van Haarlem naar de werkplaats, het hele, halve uur bijvoorbeeld om .00 of .30 ? En wat voor soort treintype mag men verwachten ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.