Ooggetuigen doen verhaal: treinreizigers verlieten schreeuwend de trein
04 apr 2023 9:30
Na het treinongeval bij Voorschoten kwamen mensen schreeuwend de trein uit, zegt een buurtbewoner die getuige was. Hij hoorde een goederentrein aankomen en hoorde vervolgens twee keer een klap. “Ik keek naar buiten en zag lichtflitsen”, aldus de man.
Net geland op Schiphol
Een deel van de lichtgewonde slachtoffers van het treinongeluk dinsdagochtend in Voorschoten had voornamelijk verwondingen aan het hoofd. Dat vertelt een andere getuige, melkveehouder Freek van Vliet, die vlak na het ongeluk zes slachtoffers opving in zijn stal vlakbij treinstation Voorschoten.
“Een clubje van zes mensen kwam vanaf de ontspoorde trein naar onze boerderij toe gelopen. Zij hadden voornamelijk lichte verwondingen aan hun hoofd. Iedereen is bij ons nagekeken en een deel van hen is naar het ziekenhuis gebracht”, vertelt Van Vliet enkele uren na het ongeluk. Een deel van de slachtoffers was Engelstalig. “Zij kwamen van Schiphol, ze waren net geland.”
Harde klap
Van Vliet werd dinsdagochtend rond kwart over drie wakker van een enorme knal bij het spoor, niet ver van zijn huis. “We keken uit het raam en zagen wel de goederentrein staan, maar omdat ze daar ook aan het werken zijn, en we wel wat gewend zijn op deze plek, zijn we weer gaan liggen. Binnen vijf minuten volgde nog een grote klap en dat was de intercity. In eerste instantie zagen we toen ook niks, maar er ontstond een klein brandje bij die trein en toen zagen we de schim van de trein in het weiland staan.”
De melkveehouder is toen direct naar buiten gegaan. “Ik heb het licht aan gedaan en toen zagen we ook de politie al op het perron lopen.” De politie kwam ook naar zijn boerderij, waarna het voornoemde zestal ook die kant op kwam. “Het was inmiddels wel een half uur later en het vroor, dus we hebben ze een warm onderkomen geboden.”
Machinist bevrijd
Ook treinreizigers die in de trein zaten, doen hun verhaal. Het leek wel op een film, vertelt student Anwar Akrouh uit Den Haag aan de NOS. Hij zat in de tweede klas, niet ver van de machinist toen het treinongeluk bij Voorschoten vannacht gebeurde. “Alles was donker. Je zag alleen van die lichtvonken. Je hoorde geschreeuw.”
Toen Akrouh samen met andere treinreizigers de deur van de trein open had gemaakt, schrokken ze van de situatie. “Toen zag ik de andere treinstellen, het leek net of er brand uitkwam. Ik was bang dat er explosies zouden ontstaan, dus ik sprong direct de trein weer in en zag dat er drie gewonden waren. Ik hoorde iemand schreeuwen vanuit een hokje en ik dacht: wat hoor ik nu? Het was de machinist. Die zat vast door een plankje dat tussen de trap en de deur zat. Gelukkig heb ik hem weten te bevrijden. Hij was gewond en kon niet meer lopen.”
Chaotisch
De student vertelt aan de NOS dat hij uiteindelijk met andere reizigers die niet gewond waren met een bus weggebracht werd. Daar heeft hij wel vraagtekens bij. “We zijn op Den Haag Centraal uitgestapt en toen was het: je zoekt het zelf maar uit. Ik woon in Den Haag, maar er zijn mensen die hierdoor een trauma hebben opgelopen en daarna nog een trein moesten pakken. Ik dacht: kon dat niet beter?”
Een andere getuige vertelt aan Omroep West: “Ik hoorde een heel harde klap en de lichten gingen uit”. Samen met een een groepje vrienden was hij op weg van Utrecht naar Rotterdam na een avondje stappen. De mannen zaten in het achterste rijtuig en mochten niet direct de trein verlaten. Dat duurde ‘best wel lang, misschien wel een uur’ voor ze de trein uit mochten. “Ons deel is niet gekanteld en er waren ook geen gewonden, maar we mochten pas weg nadat alles was gecontroleerd, ze keken bijvoorbeeld of er losse stroomkabels lagen. Toen zijn we door de brandweer uit de trein gehaald. De groep beschrijft de situatie als ‘chaotisch’.
Ongeluk
De nachttrein kwam uit Utrecht en was via Amsterdam Centraal en Schiphol onderweg naar Den Haag en Rotterdam. De trein is verongelukt tussen Leiden en Den Haag, bij Voorschoten. In eerste instantie is een goederentrein gebotst tegen een kraan van spooraannemer BAM. Daarna is de nachttrein tegen dezelfde kraan gebotst. Door het ongeval is tenminste één iemand om het leven gekomen. Tientallen mensen raakten gewond.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
“De student vertelt aan de NOS dat hij uiteindelijk met andere reizigers die niet gewond waren met een bus weggebracht werd. Daar heeft hij wel vraagtekens bij. “We zijn op Den Haag Centraal uitgestapt en toen was het: je zoekt het zelf maar uit. Ik woon in Den Haag, maar er zijn mensen die hierdoor een trauma hebben opgelopen en daarna nog een trein moesten pakken. Ik dacht: kon dat niet beter?””
Dit vond ik echt schokkend om te lezen. Iemand hoeft lichamelijk geen letsel aan een ongeluk te hebben, maar kan weldegelijk geestelijk letsel aan over gehouden hebben en bijv. niet meer verder met de trein durven reizen. Zeker met alles wat men recentelijk heeft meegemaakt. Deze mensen hadden eerst opgevangen moeten worden, eerst een gesprek met o.a. info waar ze voor slachtofferhulp terecht kunnen en thuisgebracht moeten worden en niet met een bus naar Den Haag gebracht. De klap komt vaak pas als men thuis is.
Ik denk dat evaluatie van dit ongeluk en de afwerking ervan serieus aandacht behoeft.Zo vind ik het ook vreemd dat het een uur duurde eer de spanning van de bovenleiding af is, terwijl dit het eerste is wat na een melding van zo een dergelijk ongeluk moet gebeuren. Immers hulpverleners moeten er direct bij kunnen. Zeker in een situatie waar iedere seconde kan tellen.
Als dat werkelijk zo is gebeurd, is dat natuurlijk schandalig. Het is wel weer typisch NS. Altijd aan iedereen vertellen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen, maar als ze dat zelf moeten doen, dan zijn de verantwoordelijken niet beschikbaar en is alles per definitie overmacht. Degenen die verzonnen hebben dat dit zo wel even opgelost kon worden, horen vandaag nog ontslagen te worden, met een flinke schop na.
De niet verwonde passagiers in de nachttrein die per bus naar Den Haag waren vervoerd, hebben het telefoonnummer van Slachtofferhulp meegekregen, aldus de woordvoerder van de brandweer.
Dat is natuurlijk absoluut onder het minimum wat verwacht mag worden. Mensen zijn na een ernstig ongeval absoluut niet instaat om zelf te beoordelen of ze in shock verkeren. Als NS ook maar een klein beetje om haar reizigers had gegeven, had ze zich om deze mensen bekommerd tot nadat deze mensen alsnog veilig op hun bestemming waren geariveerd. Het is me wat. Allerlei diensten weten alles en iedereen op te trommelen en NS is niet eens in staat wat rond te bellen om een zaaltje, wat broodjes, wat flesjes water en een vloot taxi’s te regelen.
Hier ben ik het volledig mee eens. Ook de niet gewonde reizigers hadden opgevangen moeten worden, naar huis gebracht en zullen ook als ze thuis zijn regelmatig opgebeld moeten worden hoe het gaat. Dit mag niet van het initiatief van de reiziger uitgaan als ze zelf pas in nood komen, maar hier is proactief beleid nodig van slachtofferhulp. Van traumaverwerking tot het weer leren treinreizen met iemand erbij en al het andere wat nodig is. Als dit niet gebeurt stapt de keuze reiziger in een auto en zien ze nooit meer op het spoor terug of als iemand geen rijbewijs heeft wordt de leefwereld wel erg klein. De spoorbedrijven zijn als het goed is hiervoor verzekerd, dus laat de verzekeringen maar hiervoor dokken.
Inderdaad, je mag toch hopen dat ergens een NS medewerker de contactgegevens van alle inzittenden heeft genoteerd. Al was het alleen maar om te zorgen dat het onvermijdelijke mailtje van een toeslag voor een gemiste checkout niet bij deze reizigers terecht komt.
@Baardstaart. Wat ik eigenlijk niet wil geloven, is dat er hier gehandeld is volgens een degelijk draaiboek. Daar zal toch niet in staan dat die klanten met een kaartje van Slachtofferhulp in de hand het verder zelf maar moeten uitzoeken? Het opstellen van een draaiboek biedt immers de mogelijkheid om anderen, buiten je eigen kennisgebieden, te vertellen wat er belangrijk is, zodat uiteindelijk alles gedaan wordt wat noodzakelijk is.
Als je hier bijvoorbeeld als verzekeraar naar kijkt, wordt je hier natuurlijk ook niet blij van. Als je het risico neemt je zorgplicht zo te verzaken met klanten in een kwetsbare positie, die even later letsel/trauma (inwendig aan bijvoorbeeld nek/rug/hoofd) kunnen blijken te hebben, dan heb je een direct een flink probleem en dan kom je als verantwoordelijke niet weg met het feit dat je ze een kaartje van Slachtofferhulp hebt gegeven. Of wat te denken van mensen die in shock blijken te verkeren en die voor ze thuiskomen een black out krijgen of iets anders raars doen, doordat ze het gewoon even niet meer op een rijtje krijgen. Dan mocht NS willen dat ze wat figuren uit hun bed had getrommeld en een paar duizend euro had gespendeerd aan taxi’s in plaats van de klanten aan hun lot over te laten.
Wat mankeert de voortdurend incapabele, incompetente figuren van NS om dit niet netjes af te ronden en het op deze manier af te schuiven op de klanten? Zijn die lui totaal geschift?
NS stuurt het eigen personeel dat gewond raakt tijdens de werkzaamheden toch ook niet met een kluitje het riet in met een kaartje van slachtofferhulp? Waarom haar klanten, waarvan sommigen zich als helden hebben gedragen, dan wel?
@Annemiek
Als er sprake is van een draaiboek zal dat echt ernstig zijn. De reizigers in de verongelukte trein en ik bedoel ook de reizigers, die nog geen klachten hadden fatsoenlijk opgevangen moeten worden en slachtofferhulp zou pro-actief moeten handelen. Immers psychisch letsel is ook letsel ook openbaart dit nog niet direct; net zoals andere “verborgen” letsel!!! Als dit waar is dat deze opvang er niet is geweest en de reizigers alleen met een kaartje van slachtofferhulp hebben gekregen en op de bus zijn gezet is dit duidelijk de zwaarste minachting deze reiziger. En die minachting voor de reiziger is al langer een groot probleem. Ook bij calamiteiten waarbij ander vervoer geregeld moet worden is het tegenwoordig vaker niet dan wel met als voorbeelden het laks zijn met het regelen van extra treinen toen bij de langdurige stroomstoring op de flevolijn, de dag zonder treinen 2 april 2022 vanwege een computerstoring bij NS. [NS personeel, die wel wilde gaan rijden volgens het rondje rond de kerk werd door de directie tegengehouden] en dat station Amersfoort op een paar dagen om 20:00 wegens werkzaamheden gesloten wordt en er geen bussen etc geregeld worden. Als ik met de NS trein reis is de trein vaak niet proper te noemen en ik hoor dit ook van anderen. We betalen er genoeg voor om ons te laten vervoeren.
De NS is geen een of ander low-budget vervoerder. Ik krijg sterk de indruk dat de NS (en in iets mindere mate ook andere vervoerders) hun klanten minachten. Daarom zeg ik regelmatig dat ieder voorval op het spoor (voorvallen kan je nooit altijd voorkomen) en daarom bedoel ik juist de beroerde afhandeling ervan eigenlijk gratis Bovag reclame is. En sinds 2020 zijn er in Nederland meer dan een half miljoen auto’s bijgekomen. Hoe zou dat toch komen? Alles op de bekpampers afschuiven vind ik wel een erg goedkoop argument. Wat mij betreft ligt dit voor een groot deel aan het totaal falen van het OV.
“Een andere getuige vertelt aan Omroep West: “Ik hoorde een heel harde klap en de lichten gingen uit”. Samen met een een groepje vrienden was hij op weg van Utrecht naar Rotterdam na een avondje stappen. De mannen zaten in het achterste rijtuig en mochten niet direct de trein verlaten. Dat duurde ‘best wel lang, misschien wel een uur’ voor ze de trein uit mochten.”
Dit vind ik schandalig. Je bent in paniek en geschrokken en mag de trein niet uit ??? Welke debielen bedenken dit ?
En de spanning pas eraf na een uur ? Die moet er METEEN af als er een ongeluk gebeurd is. Niet alleen bij storingen, maar zelfs bij ernstige calamiteiten zoals deze kan NS niet behoorlijk handelen.
De veiligste plek direct na een treinongeval kan wel degelijk de trein zelf zijn. Als er geen gevaar voor brand is en je gewoon kunt zitten, dan is het wellicht het verstandigste om in de trein te blijven.
Het kan overigens wel zijn dat de spanning direct van de bovenleiding is gehaald, maar dat er nog niemand ter plaatse was om dat te verifiëren. Ik zou niet de leek willen zijn die dat proefondervindelijk moet vaststellen. Als je een afweging moet maken tussen het wachten (de ene zegt overigens 10 minuten, de ander een uur) in een trein of het risico op elektrocutie, dan is wachten in de trein misschien niet wat je wil, maar wel het verstandigste.
Een heel groot complimend voor de jonge man die o.a. de machinist hielp en een aantal anderen. En zo goed vertelde wat er was gebeurd. Zo dappere jongen Akrouh ! Jij bent een goed mens in deze donkere wereld .
Zeker. Dat verdient zeker zijn complimenten