fbpx

Ook problemen met busvervoer Qbuzz in Friesland

16 jan 2025 14:00

Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina’s aan klachten over het busvervoer van Qbuzz in Friesland naar de provincie gestuurd. Het gaat onder meer over veiligheid, gebrek aan materieel en niet werkende technologie. De bonden sluiten acties niet uit als de situatie niet verbetert.

Onlangs bleek al dat het busvervoer in Zuid-Holland Noord in het honderd is gelopen sinds Qbuzz in december hier de bussen is gaan rijden. Nu blijkt dat de problemen daar niet uniek zijn. Qbuzz is dezelfde maand ook in Friesland begonnen met het busvervoer en ook daar gaat het mis.

Meer dan 100 klachten

De vakbonden willen snel in gesprek met de provincie en Qbuzz. ”Er moet snel duidelijkheid komen hoe u problemen gaat oplossen en welke actiepunten Qbuzz gaat nemen om de onrust weg te nemen.” FNV noemt het ‘ongekend’ dat er al meer dan honderd klachten zijn binnengekomen. Zo missen chauffeurs een dodehoekspiegel, regelmatig staat er geen bus klaar voor een chauffeur om te kunnen gaan rijden en de communicatietechnologie werkt niet altijd.

Bij de klachten staat dat buschauffeurs door de situatie regelmatig moeten huilen. ”Collega’s hebben geen plezier meer in het werk, er zijn er bij die serieus overwegen eerder te stoppen”, is een van de klachten. Ook zouden de geplande rijtijden veel te kort en daardoor onhaalbaar zijn. Doordat de ritten langer duren dan gepland, hebben de chauffeurs ook veel kortere pauzes, staat in de brief.

Qbuzz en gedeputeerde Matthijs de Vries zeggen open te staan voor een gesprek met de bonden. ”Het is een gemiste kans dat de vakbonden niet eerst naar ons toe zijn gekomen voor een gesprek. We missen nu de context van deze klachten”, aldus De Vries. ”Nog niet alles loopt zoals we willen, maar veel klachten zijn al opgelost.”

De Vries benadrukt dat de provincie alle klachten ‘heel serieus neemt’. ”We toetsen alle klachten en zijn hier al over in gesprek met Qbuzz.” De bestuurder zegt dat de provincie op meerdere manieren de kwaliteit checkt, onder meer met zogeheten mystery guests.

Qbuzz heeft vertrouwen in toekomst

Volgens Qbuzz komen veel problemen doordat de bussen erg laat geleverd zijn en ook nog niet alle onderdelen, zoals cameraspiegels, er zijn. Ook in Zuid-Holland Noord wijt Qbuzz de problemen aan een te late levering van nieuwe bussen. De vervoerder zegt dat alle bussen ‘veilig en verantwoord’ rijden en dat Qbuzz en de bonden snel in gesprek gaan met elkaar. ”Hoewel we nu door een uitdagende fase gaan, hebben we veel vertrouwen in de toekomst.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

3.5 4 stemmen
Artikel waardering
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
22 dagen geleden

Nu blijkt dat de problemen daar niet uniek zijn.

Jullie zijn met deze ontdekking met ruim een maand gescoopt.

Daan
22 dagen geleden

Maar geen zorgen, alle bussen roepen nu wel om in the fries, wat echt belangrijker is.

En het is een 100% dieselconsessie, voordat mensen elektrische bussen de schuld geven.

Klaas-Jozef
22 dagen geleden

dit gaat niet over railvervoer natuurlijk, @treinreiziger.nl 🙄
het lijkt erop dat overgang van de ene concessiehouder naar de volgende niet strak genoeg geregeld is, een taak van de wetgever.
dit is natuurlijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, bij treinvervoer hebben we het ook wel gezien ☹️.

Bob van de Veluwe
22 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Zolang er partijen blijven denken dat OV een rad van fortuin dient te zijn, zal wisseling van vervoerder in een concessie een ramp blijven. Indien er meer besef komt dat OV een publieke zaak is en GEEN tombola zal er misschien verbetering komen. Leuk als je als potentieel reiziger in de kou wordt gezet. Veel van die managers hebben daar geen enkel benul van. Hoeft ook niet,want daar worden ze ook niet voor betaald.

Johan
22 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Voor wat het materieel en de remises betreft heeft de concessieverlener meer mogelijkheden om de overgang naar een nieuwe vervoerder soepeler te laten verlopen dan ze nu gebruiken. Daar hebben ze de wetgever niet voor nodig. Voor de overname van personeel is het een ander verhaal, maar ook de wetgever kan personeel niet met goed fatsoen verbieden om hun baan op te zeggen tussen zeg maar een half jaar voor en een half jaar na een concessiewisseling.

Kees
22 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Ik vind dat ze met een naamswijziging moeten komen want dat lijkt me beter meer nieuws over al het OV

S.O. de Mieter
21 dagen geleden
Antwoord aan  Kees

Voor de meeste treinreizigers is het voor- en natransport bijna net zo belangrijk als de treinreis. Vandaar de aandacht voor streekvervoer, OV- fietsen en stadsvervoer.

Laurens
22 dagen geleden

Dit krijg je als de provincie het busvervoer aan de goedkoopste vervoerder geeft dan krijg je dit soort problemen men had net als in Zuid-Holland het gewoon bij Arriva moeten laten maar de provincie moest het perse aan Qbuzz geven ondanks de rechtszaken die werden aangespannen door Arriva het wordt eens tijd dat de opdrachtgevers niet naar de goedkoopste vervoerder de gunning geeft maar naar de vervoerder die meer betaalt voor het busvervoer iedere keer zijn er problemen en nu is het zowel in Friesland als in Zuid-Holland. De vervoerder zegt iedere keer het komt wel goed maar wanneer komt het dan goed en er is van te voren als gewaarschuwd dit gaat mis en het gaat ook mis en ook goed mis.

S.O. de Mieter
22 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Ik begrijp dat de dienstverlening in Zuid-Holland Noord door Arriva toch wel wat te wensen overliet en dat men daarom heeft gekozen voor Qbuzz.
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/zuid-holland-noord-zhn/

Henk Lubbers
20 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Je leuke link, waarom QBuzz emn dan worden er een stuk of 5 punten benoemd waarvan er dus nu al een aantal in de prullenbak zijn beland. Ik ben het eens met Paul hieronder. De concessiegebieden zijn te groot en niet van de één op de andere dag over te nemen door een andere maatschappij. Dit stevent dus af op EBS 2

Paul Lamote
22 dagen geleden

Ik denk dat de concessiegebieden veel te groot zijn geworden waardoor zo’n overdracht logistiek steeds meer onbeheersbaar is. In het buitenland wordt vaak aanbesteed in groepjes van 5 tot 10 lijnen. In Londen soms zelf per 2 of 3 lijnen.

Bob van de Veluwe
22 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Helaas wordt er ook hier teveel gedacht volgens het verdienmodel.

Paul Lamote
21 dagen geleden
Antwoord aan  Bob van de Veluwe

Voor niets gaat de zon op. Je kunt niet alles oeverloos subsidiëren.

Kees
22 dagen geleden

Hopelijk blijven ze in Amsterdam bij GVB

Andre
21 dagen geleden

Had Qbuzz dan gewoon maar de Ebusco bussen moeten afnemen, want op dit moment worden de geannuleerde bussen aan een Duitse vervoerder afgeleverd.
Ja, ik weet Ebusco had leveringsprobelemen, maar ik vind dat Qbuzz te hard gespeeld heeft door Ebusco bijna bankroet te laten verklaren.
Ebusco had misschien iets meer geduld moeten hebben, temeer ook omdat zij al 80 Ebusco bussen in hun vloot hebben. Wat schiet je op door het bedrijf dan bankroet te verklaren. Ook mag men wel in deze huidige lastige wereldomstandigheden protectionistischer opstellen. Beiden, Qbuzz en Ebusco zijn Nederlandse ondernemingen. En zoveel Europese bussenbouwers zijn er niet meer.
Ja, dat weet ik ook de Ebusco bussen worden in China in elkaar gezet. Maar de huidige Duitse CEO heeft al aangegeven de productie vanuit China naar Nederland te halen.

Paul Lamote
21 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

Nog protectionistischer? De bussenmarkt binnen de EU hangt al vele decennia van protectionisme aan elkaar, aanbesteding is in deze sector een farce. Iedereen bestelt met allerlei smoesjes bij de bussenbouwer in eigen land of nog liever in eigen regio.

VDL was zonder lobbyen, verkapte subsidies en verplichte bestellingen al tig keer failliet geweest.

Laatst bewerkt op 21 dagen geleden door Paul Lamote
Baardstaart
20 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Er is niets op tegen dat we in Europa onze eigen industrie beschermen. Dit is ook van belang voor de Europese souveraniteit op het wereld toneel. Als we ons maar laten leiden door de wereldmarkt worden we straks door de VS, China en Rusland (in hoeverre dit land al niet behoorlijk verzwakt is) onder de voet gelopen. Vind het goed dat er in concessies gekeken wordt naar Europese bussen ipv Chinese.
Als de levertijden van bussen langer is zou wellicht de concessie eerder in de markt gezet moeten worden en ook zou er een tijd moeten zijn dat de vervoerder de beschikking heeft over oude en nieuwe bussen. Toen Twente de nieuwe concessie kreeg hadden de nieuwe Volvo bussen veel kinderziekten en die hebben toch wel een tijd nodig om eruit gehaald te worden en dat heeft een 4 maanden nodig om alles eruit te halen en sindsdien rijden ze betrouwbaar.
De grootste problemen met concessies is de vergrijzing en personeelstekorten en personeel dat niet in de regio blijft, maar wel bij de oude vervoerder, die zijn personeelstekorten ook moet oplossen. Dit probleem is helaas voorlopig NIET opgelost.
Als ik bij Arriva in de trein of bus zie, zie ik veel wervingsspotjes op de display staan…

Paul Lamote
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Protectionisme is de dood in de pot omdat het betekent dat bedrijven niet meer concurrerend hoeven te werken. We hebben daar in de jaren 80 en 90 al rampzalige ervaringen mee gehad toen alle bussen verplicht bij DAF besteld moesten worden. DAF investeerde niet in vernieuwing, immers de orders kwamen toch wel. Pas toen de busdrijven in opstand kwamen omdat de prijs-prestatieverhouding bij DAF uiteindelijk volkomen zoek was werd de verplichte winkelnering ongedaan gemaakt.
De Europese bussenbouwers hebben op het wereldtoneel de boot technisch en qua prijs gemist en worden momenteel op de wereldmarkt weggevaagd door de Aziatische concurrentie (zowel China, Korea, Japan als India). De Europese markt voor bussen is ongeveer 7% van de wereldmarkt, die 7% kun je met protectionisme wel afschermen maar de overige 93% van de wereldmarkt niet.
Overigens zijn Europese bussenbouwers voor elektrische bussen door gebrek aan eigen technologie en expertise sowieso sterk afhankelijk van met name Chinese toeleveranciers. Daarnaast zijn er in Europa veel te veel kleine bussenbouwers die met verplichte winkelnering overeind worden gehouden en de schaalgrootte missen om die expertise op te bouwen,.

boer
21 dagen geleden

Ik blijf dat een grof schandaal vinden dat de leerlingen het slachtoffer zijn van het wanbeleid

Klaas-Jozef
20 dagen geleden

leuk, zo’n ongedocumenteerde foto in Stad ☹️
maar verder bakt kwibus er evenmin zoveel van.
in die concessie Gn-Dr kon ik in hun reisplanner geen rit vinden vanaf de krokusvakantie 😡
en hun pdf-busboekje op hun webstek is dat van de vorige dienstregeling 🙄
terwijl er wel degelijk dingen zijn veranderd (lees verslechterd).

Zebje
17 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Ook op Terschelling schijnen er problemen te zijn. Met Arriva was alles goed en nu is t een zooitje. Ze mogen de rangeerplaats en busgarage in Midsland niet gebruiken. Hoe q buss dat nu regelt is mij niet duidelijk Toch ziek? Al het ov trein en bus moet weer in publieke handen en mensen tot 110 % minimumloon moeten gratis kunnen reizen