fbpx
Een elektrische bus van Qbuzz in Groningen.

Qbuzz verwacht snel betere prestaties in Zuid-Holland

10 jan 2025 17:35

Qbuzz krijgt komende tijd vijftien nieuwe bussen per week en verwacht dat mede daardoor de problemen met het busvervoer in Zuid-Holland Noord snel verholpen zijn. Sinds Qbuzz op 15 december het busvervoer in de regio overnam, regent het klachten. Vijf procent van de bussen viel de afgelopen weken uit.

De provincie Zuid-Holland overweegt inmiddels Qbuzz te beboeten voor de slechte prestaties met het busvervoer, zo meldt het ANP. Vlak voor de kerst dreigde gedeputeerde Frederik Zevenbergen al met maatregelen tegen de vervoerder. Volgens het contract met de provincie mag maximaal 0,2 procent van de bussen uitvallen.

Nieuwe bussen niet geleverd

Behalve dat bussen uitvallen, klagen reizigers ook over bussen die verkeerd rijden en over chauffeurs die de gehele route niet eens blijken te kennen. De problemen ontstonden, volgens Qbuzz, omdat er bij de start op 15 december onvoldoende bussen waren. Het merendeel van de bestelde elektrische bussen bleek niet geleverd te zijn. Daarom moesten oude bussen en touringcars worden ingezet voor het stads- en streekvervoer in en rond Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda.

Ook roosters aangepast

Nu de nieuwe bussen instromen, verwacht Qbuzz dat de problemen snel verholpen kunnen worden. De vervoerder past ook het rooster van chauffeurs aan om meer betrouwbare diensten te kunnen rijden. Die wijzigingen gaan eind januari in. Volgens de vervoerder vervallen er tot die tijd op sommige lijnen enkele ritten. Volgens Qbuzz rijdt de vervoerder ondanks de uitval nog altijd meer ritten dan tijdens de vorige concessieperiode toen Arriva het vervoer uitvoerde.  

(c) Treinreiziger.nl / ANP

3.3 6 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lisette
7 dagen geleden

We zullen zien. Ik heb er een hard hoofd in. Want ze zeggen meer bussen te rijden. Maar in Waddinxveen rijden er veel minder die ook nog eens nergens op aansluiten.

Laurens
6 dagen geleden

Dat er minder bussen zijn heeft mede te maken met het feit dat een van de bus bouwers failliet is gegaan maar ook dat Arriva de oude bussen niet ging leveren aan Qbuzz.Maar nu gaan ze bussen kopen in China terwijl er in Europa genoeg bedrijven zijn die elektrische bussen kunnen maken.
Nu gaan we de economie van China stimuleren terwijl we de Europese markt moeten stimuleren liever nog de Nederlandse markt. Maar de provincie is ook mede schuldig aan deze ellende er moesten perse elektrische bussen komen en meer ritten maar in heel Europa is een tekort aan chauffeurs mede door de uitstroom van pensioen en elektrische bussen liggen ook niet op de plank daar zijn er veel minder van dan van aardgas bussen die had men gewoon moeten leveren. We zijn hier in Nederland door geslagen want aardgas is een schone brandstof t.o.v. diesel.
Arriva reed samen met EBS tussen Leiden centraal en Den Haag centraal maar nu rijden ze daar niet meer alleen EBS die verbinding is veel slechter geworden. In Noordwijk rijden ze helemaal om niet meer de oude route van Arriva nee het is veel slechter geworden met veel overstappen. Maar ja ze zijn goedkoper dan Arriva dan mogen zij de komende 10 jaar rijden terwijl Arriva de afgelopen 12 jaar goed was maar ja de provincie Zuid-Holland gaat voor de goedkoopste inschrijver en dan krijg je dit als ze gewoon voor Arriva hadden gekozen had je deze ellende niet gehad en dat geld ook in
Friesland want daar loopt het ook niet goed daar heeft Qbuzz het ook overgenomen van Arriva.Wassenaar en Katwijk hadden bij Arriva een rechtstreekse verbinding met de stations Voorhout en Sassenheim ook niet meer overstappen in Noordwijk.

S.O. de Mieter
6 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Arriva heeft er geen zin in te worden ‘uitgeknepen’.
Ik denk dat ze daar gelijk in hebben.

Laurens
2 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Arriva heeft voor Friesland verschillende rechtszaken aangespannen tegen de gunning van Qbuzz. En ze wilde graag Zuid-Holland noord graag hebben.
Als Arriva vindt dat ze worden uitgeknepen dan moeten ze niet meer mee doen om een concessie in de wacht te slepen ze hebben onlangs de concessie Gelderland gekregen van de provincie inclusief de trein verbindingen dat uitknijpen valt wel mee anders ga je ook geen meerdere rechtszaken aanspannen tegen de provincie Friesland en dan zorg je ook voor een vlekkeloze overgang naar Qbuzz dat is daar niet gebeurt want Qbuzz mocht in eerste instantie zijn bussen niet stallen in die van Arriva.

Henk Lubbers
6 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Bij elke contractwisseling zijn er in het begin grote opstartproblemen omdat enerzijds het materiaal er niet is en ook vaak omdat het personeel niet één op één wil overstappen naar de nieuwe vervoerder. Bij EBS zijn de problemen haast niet meer behapbaar. Ik las nu ook dat ze ingeschreven hadden op de concessie in Zeeland. Als de gedeputeerde staten daar enig verstand hebben dan sluiten ze EBS bij voorbaat uit.
Dat chauffeurs de route niet kennen vind ik overigens wel vrij schokkend. Ik snap het verhaal van oude bussen en nieuwe bussen in bovenstaand verhaal niet erg. Een bus is een bus lijkt mij toch of het een oude of een nieuwe bus is maakt voor de dienstregeling weinig uit. Lijkt mij toch meer het probleem van personeelsgebrek te zijn.

Johan
6 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Als een deel van de bussen geen werkende verkeerslichtbeïnvloeding heeft, maakt dat voor de dienstregeling wel uit.

Bob van de Veluwe
5 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

De nieuwe concessie Fryslan is gegund aan Qbuzz en die wordt gereden met………………….nieuwe dieselbussen, aangezien aan het licht kwam dat het niet zou lukken om tijdig en voldoende laadinfra voor e-bussen te installeren. Een opmerkelijk, maar verstandig besluit om die nieuwe concessie in deze vorm door te laten gaan.

Bob van de Veluwe
5 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

In de periode 2009-2013 had Qbuzz de concessie Zuid-Oost Fryslan, die in 2013 opging in de provincie brede concessie. Arriva won deze toen terug. Wat een verhaal eigenlijk.

Johan
4 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Een repost van een reactie die ik gisteren al heb ingestuurd, maar dan zonder links. De redactie stelt het blijkbaar niet op prijs als je een reactie voorziet van duidelijke bronvermeldingen. 😩

… maar ook dat Arriva de oude bussen niet ging leveren aan Qbuzz.

Hoe kan het dan dat Qbuzz in Zuid-Holland Noord momenteel met een heleboel Arrivabussen uit de vorige concessie rijdt? In ieder geval 61x VDL Citea LLE-120 en 23x Volvo 7900 Electric (12m). Volgens de zogenaamde stakeholdersbrief waar dit artikel op lijkt te zijn gebaseerd wist Qbuzz pas 14 dagen voor het ingaan van de concessie dat er nóg meer bussen niet op tijd geleverd zouden worden. Het ligt voor de hand dat Arriva op dat moment voor het grootste deel van de bussen uit de vorige concessie al een andere bestemming had. Dat kun je Arriva niet kwalijk nemen.

We zijn hier in Nederland door geslagen want aardgas is een schone brandstof t.o.v. diesel.

We moeten ook minder aardgas gebruiken dan vroeger om er minder van uit de grond te hoeven halen. Een elektrische stadsbus in plaats van een gasbus zet dan meer zoden aan de dijk dan een warmtepomp aanleggen in een gemiddeld woonhuis.

Bob van de Veluwe
3 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Zou het beter werken wanneer het materieel eigendom wordt van de opdrachtgever? Dan heb je volgens mij bij een concessiewisseling minder problemen met de materieelinzet. Naar mijn idee is de overdracht in de stadsregio Utrecht eind 2013 dan ook wat beter gegaan. Als ik het goed heb waren de gele Ambassadors eigendom van de opdrachtgever en konden zonder veel problemen de overstap maken van Connexxion naar Qbuzz.

Johan
3 dagen geleden
Antwoord aan  Bob van de Veluwe

Dat, of de concessieverlener neemt in het eisenpakket op dat het materieel aan het eind van de concessie ter overname aan de nieuwe concessiehouder is tegen bepaalde voorwaarden. Idem voor de remises.

Laurens
2 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Dit komt omdat Qbuzz in eerste instantie met touringcars ging rijden en later hebben ze bij Arriva gevraagd of ze de diesel bussen mochten hebben.Nu rijden er inderdaad bussen die van Arriva waren.

Jacco
5 dagen geleden

Niet alleen de bussen ook het treinverkeer tussen Dordrecht en Geldermalsen laat de wensen over met verkeerde info.

Bob van de Veluwe
5 dagen geleden

Het wordt hoog tijd dat opdrachtgevers enerzijds – zoals een provincie of regionaal orgaan – en aanbieders – vervoerders dus – anderzijds hun grenzeloze ambities en beloften aan hun klanten bijstellen. Op deze manier kunnen zulke toestanden -zoals hier beschreven – wel verkleind worden. Niemand is gebaat bij een slechte dienstverlening waarbij ritten uitvallen, je zult maar net die ene bus nodig hebben, die dus NIET komt. Toen in 2003 Arriva in het gebied tussen Utrecht en Rotterdam ging rijden, waren zulke problemen er ook. Het lijkt me verstandig dat in elk geval de periode die ligt tussen het toekennen van een concessie en het daadwerkelijk ingaan ervan nog eens goed tegen het licht wordt gehouden en dat alle partijen ruim de tijd krijgen voor een goede voorbereiding. Maar nee, tijd kost geld en daar gaat men maar al te graag alleen voor. Qbuzz was ooit een Nederlands bedrijf, maar tegenwoordig onderdeel van het Italiaanse Trenitalia. Het feit dat de huidige streekvervoerders allen een hoofdkantoor in het buitenland hebben, maakt de situatie naar mijn idee ook niet beter op. Je als provincie of vervoerder meer bewust zijn van de taak om personen van A naar B te vervoeren, zou al beter zijn. Ik denk dat het belang van de portemonnee en veel onzinnig gewauwel van deskundologen er mede voor zorgen dat de reiziger vaak onnodig in de kou wordt gezet. Busvervoer is een publieke zaak en GEEN rad van fortuin.

GJ de Groot
3 dagen geleden

Een elektrische bus van Qbuzz in Groningen – Groningen HS (= hoodstation, niet Hollands Spoor in Zuid-Holland) via Zernike – een ongepast fotootje bij een bericht over het OV in Zuid-Holland.

Bob van de Veluwe
3 dagen geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Daar is zeker slecht over nagedacht, dat is slordig redactie! Ik waardeer deze opmerking.