fbpx

Rover directeur blikt terug: pluim voor RET en de Rotterdammers

klok 31 dec 2019 10:09

De opening van de Hoekse Lijn is dé OV-verbetering van 2019. Dat zegt Rover-directeur Freek Bos in een interview met Treinreiziger.nl. De voorman van de reizigersvereniging blikt op verzoek van deze website terug op het afgelopen jaar.

Successen van Rover

De vereniging wist dit jaar op meerdere punten succes te boeken. Na jarenlang aandringen keerde dit jaar het grote bord met vertrektijden terug op Rotterdam Centraal. “Dit is toch vooral te danken aan reizigersvereniging Rover”, vertelde Marjan Rintel, directeur NS Operatie, aan de Volkskrant.

Ook kwam de reizigershinder door werkzaamheden mede door Rover dit jaar hoog op de agenda te staan. “Doordat in Leiden dit voorjaar veel mis is gegaan, was Rover genoodzaakt een evaluatie uit te voeren,” vertelt Rover-directeur Freek Bos. Terwijl NS en ProRail geneigd zijn dat te doen vanuit hun eigen processen, deed Rover dat vanuit het perspectief van de reiziger. NS nam de kritiek ter harte. “Verbeteringen hebben we later dit jaar bijvoorbeeld rondom Naarden-Bussum gezien.”

Toch zegt Bos altijd een dubbel gevoel te hebben bij de resultaten. Want op belangrijke onderwerpen werden ook adviezen van Rover verworpen. Vooral van het verdwijnen van de avondspitskorting voor vaste klanten met een Voordeelurenabonnement baalt Bos. “NS heeft tegen het nadrukkelijke advies van Rover besloten toch te stoppen met de middagspitskorting. NS nam dan wel weer veel adviezen over die NS Flex verbeteren, maar dat voelt nog niet eens als een doekje voor het bloeden”, vertelt de directeur.

Investeren

In het verleden reikte Railforum de Blije Reizigersprijs uit aan de beste OV-verbetering van het jaar. Als die prijs nog had bestaan, had van Bos de Hoekse Lijn mogen winnen. Hij wijst erop dat nu bijna dubbel zoveel reizigers van de lijn gebruik maken. “Ondanks de vertraging bij de aanleg hebben Rotterdammers bewust voor het OV gekozen. Wat dat betreft verdienen misschien die Rotterdammers nog wel meer de prijs dan de lijn zelf.”

Volgens de Rover voorman toont het succes van de Hoekse Lijn ook aan hoe belangrijk het is om te investeren in sneller OV op woon-werkrelaties. Nu het Klimaatakkoord is gesloten is het volgens Bos ook tijd om boter bij de vis te doen en te gaan investeren. “Het akkoord geeft namelijk aan vóór 2030 acht miljard autokilometers minder te willen realiseren. Dat vraagt veel meer OV en fiets. Forse investeringen in het fiets en OV zijn daarom nodig. Gezien de korte tijdspanne tot 2030 moeten we investeren in bussen en businfra. De bus moet een volledig alternatief voor de auto worden.”

Nog steeds omchecken

Tot frustratie van de reiziger besloot staatssecretaris Stientje van Veldhoven dit jaar een streep te zetten voor de plannen voor single check-in. Reizigers moeten dus ook in de nabije toekomst per vervoerder blijven in- en uitchecken. “Onlangs ben ik ook zelf de fout in gegaan. En dat terwijl ik het systeem ken en weet wat ik moet doen. Dat toont al aan dat het omchecken geen vanzelfsprekendheid is.” Toch ziet Bos wel een klein lichtpuntje: vervoerders werken nu aan een app die aan de hand van GPS de route bepaalt. “Dat kan een oplossing zijn voor wie wil en kan reizen met de app en daarvoor zijn GPS-locatie wil delen. Maar het kan niet dé oplossing zijn. Wat mij betreft wordt het probleem voor elke reiziger opgelost. Begin 2020 komt Rover met de resultaten van de enquête die we uitvoeren via www.omchecken.nl“.

Ledendaling

Bos werd eind vorig jaar benoemd tot directeur bij Rover. Hij had ook voor de vereniging ambitieuze doelen: de ledendaling moest gestopt worden. Daarnaast wilde Bos dit jaar vervoerders overhalen om Rover-leden korting te geven. Beide doelen zijn nog niet gerealiseerd. Toch is de Rover-voorman optimistisch. “We hebben dit jaar meer nieuwe leden geworven dan vorig jaar. Dat is een belangrijke eerste stap.”

Bos erkent dat de doelen nog niet bereikt zijn. “Het blijft lastig om als kleine organisatie aan marketing te doen. Mocht er een lezer zijn met goede uitvoerbare ideeën, dan hoor ik het graag. En natuurlijk kunnen lezers lid worden”.

De plannen voor kortingen voor leden zijn er nog steeds. “We hebben er echter voor gekozen om in 2019 meer voor de OV-inhoud te gaan. De beste reclame voor goed OV is immers goed OV. We gaan kijken of we voor 2021 wel iets kunnen organiseren.”

2020 zeer belangrijk

Volgens Bos gaan we een zeer belangrijk OV-jaar tegemoet. “Al zal dat niet direct voor de reiziger zichtbaar zijn. Er zullen namelijk politieke besluiten volgen over de concessie van NS. Pas in 2025 plukken we als reiziger daar de vruchten van. Waarbij een verkeerd besluit natuurlijk voor rotte vruchten zorgt.”

Rover heeft daaromtrent eerder bepleit om de intercity’s bij NS te laten, maar Sprinters in regionale OV-netwerken aan te besteden. Voorwaarde daarbij is wel dat de overheid regie gaat nemen, zodat problemen als single check-in worden opgelost.

Daarnaast hoopt Rover dat er in 2020 extra geld beschikbaar komt voor het openbaar vervoer. “Het kan niet anders dan dat we eind 2020 constateren dat overal hard gewerkt wordt aan de uitbreiding van het openbaar vervoer.”

22 gedachten over “Rover directeur blikt terug: pluim voor RET en de Rotterdammers”

  1. Boutrous schreef:

    Op lijnen waar NS IC-treinen rijden moeten NS Sprinters niet worden openbaar aanbesteed. Wordt vooor de reiziger lastig. In Zuid-Limburg rijden wel NS IC treinen, maar geen NS Sprinters.

    1. Tim schreef:

      Zo lang NS absurd slechte frequenties rijdt in de daluren zoals in Oost-Brabant is aanbesteding van het sprintervervoer noodzaak. NS is wat het sprintervervoer onwillig.

    2. Karel Geerts schreef:

      Ga is kijken in het oosten en brabant. Daar bakt NS niets van het sprintervervoer.

      1. Frenkel schreef:

        Waarom schrijf je het zelfde bericht onder verschillende naam ?,

    3. Maurice schreef:

      Dankzij de aanbesteding rijden er in Limburg nu veel en veel meer sprinters dan bij NS.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Pleit voor meer doorgaande Sprinter/IC verbindingen Zandvoort aan Zee -Amsterdam Centraal verlengen naar Zwolle via Lelystad Centrum.
    IC Den Haag Centraal-Leiden Centraal-Haarlem-Amsterdam Centraal-Almere Centrum-Lelystad Centrum ( in latere toekomst verlengen naar Emmeloord- Heerenveen-Drachten -Groningen Hoofdstation (HS/Hbf)
    De sporen 11 en 12 weer benutten voor treinverkeer sinds Randstadraillijn E verhuisd is op Den Haag Centraal.. Laat meer treinen doorrijden (Sprinters) van Leiden Centraal naar Den haag Centraal.
    Een rechtstreekse verbinding (Sprinters) van Leiden Centraal via Den Haag HS, Delft, Rotterdam Centraal naar Dordrecht (spoor 20!) Sprinters Den Haag Centraal-Dordrecht twee keer per uur door laten rijden van Dordrecht naar Roosendaal!
    Valleilijn Amersfoort Centraal-Ede Wageningen elk half uur/van en
    naar Arnhem Centraal.
    Barneveld Zuid-Amersfoort-Centraal verlengen naar Utrecht Centraal.
    Apeldoorn-Enschede elk half uur een NS of Keolis Sprinter
    ( in latere toekomst; Urk-Emmeloord )Kampen-Zwolle-Emmen nieuwe directe treinen
    IC trein Vlissingen-Roosendaal met stops in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom knopen aan die nar Breda, Arnhem en Zwolle.
    Sprintercity de trein Vlissingen-Roosendaal als Sprinter tussen deze steden handhaven en dan als IC verder naar Rotterdam-Schiphol Airport-Amsterdam Zuid naar Almere Centrum. (in latere toekomst Lelystad Centrum-Zwolle-Heernveen-Leeuwarden)
    Sprinter Hoorn-Alkmaar inkorten tot Haarlem.
    Een extra snelle trein Den Helder met stops in Schagen ,Alkmaar ,Becerwijk, Haarlem naar Amsterdam Centraal. (spoor1)
    IC trein Enkhuizen-Heerlen laten stoppen in Zaandam en verlengen naar Aachen Hbf.
    IC trein Maastricht-Alkmaar als Sprintercity dus stoppend tussen Alkmaar naar Den Helder.
    IC trein Nijmegen -Arnhem C,-Amsterdam Centraal door laten rijden naar Haarlem en Zandvoort aan Zee.
    De trein Nijmegen-Arnhem C.-Utrecht -Schiphol A. verlengen naar Den Haag Centraal
    Hoorn K’boogerd-Schiphol A naar Den Haag Centraaal.
    Nieuwe stationsnamen:

    Enschede, Hengelo ,Apeldoorn ,Deventer ,Nijmegen, Tilbug, Dordrecht ,Maastricht,Breda en Helmond krijgen toevoeging Centrum of Centraal achter hun naam.
    Groningen wordt Groningen Hoofdstation (HS) Hbf. De toevoeging Hbf komt ook bij de stations Arnhem, Nijmegen,Enschede,Hengelo, Maastricht en Heerlen achter de gewijzigde stationsnamen.
    Nieuwe stations:

    Staphorst
    Emmeloord
    Urk
    Drachten
    Groningen Hoogkerk
    Aadorp
    Bergentheim
    Schiedam Kethel
    Deventer Platvoet
    Apeldoorn West4
    Zwolle Zuid
    Eindhoven-Nuenen
    America
    Hegelsom (nieuwe naam Horst-Sevenum!)
    Haelen
    Roermond-Herten
    Bergen op Zoom Zuid
    Dordrecht Amstelpark
    Gorinchem Noord
    Leerdam Nieuwstad
    Echteld
    Stadskanaal
    Emmen Noord
    station Emmen wordt dan Emmen Centrum
    Maastricht Noord
    Warmenhuizen
    Stroe
    Nieuwleusen
    Sluiting stations;
    Hoogesand Sappemeer en Sappemeer Oost. Halverwege deze stations komt een gemeenschappelijk station
    Santpoort Noord wordt Santpoort-Driehuis
    Station Driehuis gaat dicht
    Stations Rotterdam Zuid en Stadion worden samengevoegd en gaat dan Rotterdam Sportstad/Sportcity heten.

    Station Blerick wordt Venlo-Blerick
    Station Venlo wordt Venlo Stad/Stadt
    Breda Oost Station Breda gaat Breda International worden
    Udenhout
    Helvoirt
    Vught West (aan lijn Tilburg0 Vught Oost= nieuwe naam! (aan lijn Eindhoven Centraal)
    Haarlem Zuid
    Station Haarlem wordt
    Haarlem Stad
    Amsterdam Geuzenveld
    Leidschendam Noord

    Station

    1. Karel Geerts schreef:

      U mist iedere realiteitszin.

      1. Henny schreef:

        En dat bepaal jij? Die meneer heeft er tenminste over nagedacht en alleen dat al siert mensen.
        Als er door de beleidsmakers 20% van al zijn voorstellen wordt doorgevoerd, heeft hij al heel wat bereikt. Stop toch eens met dat afkraken van andermans voorstellen!

        1. Annemiek schreef:

          20% van de plannen is al teveel. Ik zie er nauwelijks iets nuttigs tussen. Begonnen wordt bijvoorbeeld met het verleggen van treinen van Zandvoort via Amsterdam Centraal en de Hanzelijn naar Zwolle. Dat heeft geen enkel nut en is in geen enkel opzicht een verbetering van de huidige situatie (waarbij de Sprinter Zwolle – Amsterdam Centraal doorrijdt naar Den Haag Centraal en vv) en de plannen die NS heeft op dat traject (ICNG via Amsterdam zuid naar Groningen/Leeuwarden). Bovendien is het rondom Amsterdam centraal helemaal niet in te passen, omdat treinen dan alle sporen moeten oversteken, wat een bron van vertragingen wordt, terwijl er geen enkele noodzaak toe bestaat. De Sprinter van Amsterdam Centraal naar Haarlem (en Zandvoort) vertrekt bovendien, sinds de eerste spoorlijn in Nederland geopend werd, vanaf spoor 1. Dat spoor is onmogelijk te bereiken vanuit de richting Zwolle.

    2. Boutrous schreef:

      Sprinter Dordrecht-Roosendaal doortrekken als sprinter naar Vlissingen of Goes. IC Amstedam Centraal – Vlissingen stopt naa Roosendal alleen in Bergen op Zoom en Goes.

    3. treingraag schreef:

      Delft Zuid nu Delft Campus.

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    De SPRINTER Hoorn- Alkmaar-Haarlem rijdt niet meer verder. Op spoor 4/5 zal deze trein stoppen op het Haarlemse kopspoor!.
    Station Breda wordt Breda international en krijgt er ieder half uur een Belgische L trein bij. Deze komt van Antwerpen C via Noorderkempen.0
    IC trein Brussel komt dan het andere half uur.
    Roosendaal krijgt een IC trein Roosendaal-Essen-Heide-Antwerpen C-Charleroi Sud. Daarbuiten blijft de dagelijkse L trein naar Puurs rijden!
    Weert zal bediend worden door de trein uit Hamont en Roermond kan de trein via natuurpark Meinweg en Vlodrop weer in de armen sluiten. Milieu eisen dwingen om deze laatst genoemde spoorlijn spoedig open te stellen voor een reis en dagbesteding in een mooi park. Twee vliegen in een klap dus!
    En er rijden straks treinen weer van Emmen naar Bad Bentheim via Coevorden en Neuenhaus.
    De personentreinen gaan ook rijden van Maastricht Randwijk via Maastricht Centraal/Hbf via oude herstelde goederenverbinding naar Lanaken en Hasselt (B). Dit ontsluit beter dan nu via een omweg met de trein via Luik en bediend de stations aan beide kanten van de grens deze Limburgse Hoofdsteden, wanneer er ook tussen deze plaatsen een tram rijdt.
    Dit zijn de voornaamste wijzigingen de komende jaren!

    1. Karel Geerts schreef:

      Nog meer onrealistische plannen.

    2. Ron Swart schreef:

      Volgens de laatste plannen sluit de voorgestelde tramlijn in het kader van het Spartacusplan in zowel Maastricht als Hasselt niet aan op het station.
      In 2009 heeft de provincie Limburg bij de verkoop van energiebedrijf Essent 2,5 miljard euro geïncasseerd. Onder het mom van ‘beter den halve gekeerd dan ten hele gedwaald’ is mijn voorstel: gebruik een – klein – deel van dat bedrag om in Maastricht de verbinding Grote Markt – station Maastricht aan te leggen. De belangrijkste kostenpost is de versterking of nieuwbouw van de Wilhelminabrug.
      Na voltooiing van deze missing link heeft Maastricht bij het station de beschikking over een adequate verkeershub en kan zich beter meten met concurrenten als Aachen en Luik.

  4. Allan Kleiweg schreef:

    Eén hoogst irritant aspect blijft jaar na jaar buiten beschouwing; de verdrietig stemmende frequentie van de IC-verbinding tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Bijna een kwart van alle Nederlanders woont in de provincie Zuid-Holland. Het lijkt in beginsel niet onredelijk dat ook een kwart van alle treincapaciteit in deze provincie wordt ingezet. De waarheid is helaas anders. Vier spoorlijnen zijn de laatste jaren afgestoten of gesloten (Hofpleinlijn,Zoetermeerlijn, Hoekselijn en MerwedeLingeLijn). Tussen de hoofdstations van de tweede en derde stad van het land rijden slechts twee rechtstreekse intercity’s per uur. Bovendien vallen er in Den Haag ieder uur ook twee gaten van 15 minuten waarin helemaal niets in de richting Rotterdam vertrekt, ook geen sprinters.

    Het is algemeen bekend dat vrijwel alle ministeries in de onmiddellijke omgeving van station Den Haag Centraal gevestigd zijn. Daar werken tienduizenden ambtenaren. Een flink deel hiervan is woonachtig buiten de Haagse regio, en reist dagelijks per trein naar het werk en later weer naar huis. Het is opmerkelijk dat de NS deze groep van reizigers zo slecht bedient.

    Wie na een dag hard werken op een bloedhete dag tien minuten voor vertrek het perron oploopt, stelt vast dat 90% van de trein reeds gevuld is met badgasten. Nou heb ik geen hekel aan recreanten, maar verbaas mij er wel over dat bij voorspelbare zomerdrukte, NS geen extra capaciteit inzet, zodat naast de badgasten ook de vaste reizigers vervoer op een redelijk niveau kan worden aangeboden.

    Wordt het niet eens tijd dat de NS tenminste drie rechtstreekse IC-treinen per uur in het zeer drukke hart van Zuid-Holland laat rijden ? Wie met regelmaat zo’n 20 tot 25 minuten op een IC wacht, midden in de Randstad, begrijpt dat hier een verbetering sterk gewenst is.

    1. Eef Hartman schreef:

      > Wordt het niet eens tijd dat de NS
      > tenminste drie rechtstreekse
      > IC-treinen per uur in het zeer
      > drukke hart van Zuid-Holland laat
      > rijden ?

      Er rijden momenteel 3 IC’s per HALF uur vanaf Den Haag HS naar Rotterdam (en overdag nog 2 sprinters), waarvan 2 van Leiden komen. Dat is dus in totaal 10 treinen per uur!
      Meer laat het huidige spoor, met name het traject Delft Campus – Rotterdam niet toe.
      Men is bezig Rijswijk – Delft Campus aan het verdubbelen (met gebruik van de 2e tunnel onder Delft), daarna kunnen er wat bijkomen, maar de bottleneck blijft het 2-sporige stuk Campus – Schiedam (wat zeker niet voor 2025 verdubbeld zal worden).
      En _als_ men inderdaad een metro Rotterdam – Den Haag wil dan zullen daarvoor NOG 2 extra sporen bij moeten komen, de huidige sporen zijn niet geschikt voor metro en ook niet makkelijk (en snel) OM te bouwen.

      1. Eef Hartman schreef:

        > en overdag nog 2 sprinters

        Dat had natuurlijk 4 sprinters moeten zijn. Elk kwartier dus.

  5. johan II schreef:

    Aan alle fraaie reacties te zien belooft het nieuwe decennium niets nieuws. Ook het geprevel van rover is weer ouderwets.

    Zelf lars lutje schipholt verschijnt,’s ochtends vroeg op de eerste dag van het decennium, uit de mist. Marc Maartens’ allerlaatste horoscoop is nu al overtroffen.

    Al in de eerste seconde is duidelijk voor het hele universum: OV-nl is onoverwinnelijk.

  6. Ruud schreef:

    Ik was stomverbaasd te lezen dat Rover korting wil voor zijn leden. Ik reis heel veel met de trein en heb niet het idee dat Rover ook maar iets voor mij betekent dus waarom lid worden.

    Dus eens even verder gekeken en dan is wel duidelijk waarom ze niet proberen het OV te verbeteren maar op jacht zijn naar meer leden door te proberen dit soort zaken te regelen.

    Wat denk je? Rover heeft minder dan 4500 leden…. Zet dat eens af tegen de Amsterdam en Utrecht CS waar per DAG 250.000+ reizigers gebruik van maken…

    Nou succes jongens en vergeet niet te vieren dat jullie voor de terugkeer op 3 stations van de grote vertekborden hebben weten te zorgen!

    Nou maar hopen dat iedereen zonder app op die 3 stations lid wordt na dit grandioze succes….

    Nog een vraagje: Op het traject Amsterdam Utrecht rijdt de NS in het weekend sinds ongeveer een jaar een groot deel van de dag met de kleinste dubbeldekkers (4tjes) die standaard propvol zitten…. ach shit wat zal jullie dat interesseren. Korting voor jullie leden is immers veel belangrijker dan goed OV in het weekend

    1. Jan-Willem Tinselboer schreef:

      Op een septemberzaterdag in 2017, einde middag of begin avond, reisde ik van Leiden naar Utrecht om in Utrecht over te stappen op de IC naar ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven (en verder). Toen werd nog de kwartierdienst Amsterdam (of Schiphol) – Eindhoven – verder gereden.
      Bij aankomst te Utrecht, de IC uit Amsterdam (VIRM, 4 rijtuigen) was afgeladen vol, het in West-Europa gebruikelijke ‘telcriterium’ van vier staanplaatsen per vierkante meter werd ruimschoots overschreden; het uitstappen en vervolgens het instappen bleek tijdrovend, ook al omdat – absoluut NIET vermijdbaar – enkele fietsen, op een meer dan vol balkon, vervoerd moesten worden.
      Die overvolle trein ben ik meteen ontvlucht (de luchtkwaliteit was bar en boos).
      – In die overvolle IC heb ik het omroepbericht gemist dat een kwartier later de volgdende IC naar ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven – Venlo zou rijden.
      – Op het perron heb ik de servicemedewerkers gemist die een vergelijkbaar bericht aan de duwende en dringende reizigers zouden hebben kunnen zeggen.
      – Ook de Utrechtse omroepinstallatie heeft achterwege gelaten mee te delen dat de volgdende IC ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven – Venlo(inmiddels) binnen het kwartier zou rijden.
      Met die Venlose IC, aangenaam binnenklimaat, heb ik gereisd zonder voortdurende gehijg in m’n nek, had meer dan genoeg ruimte en heb niet ‘n half uur hoeven staan.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      En omdat Rover zich voor te korte treinen zogenaamd niet interesseert, hebben ze er natuurlijk een website voor gemaakt: https://volletreinen.nl/
      Heb je je volle treinen daar al gemeld?

  7. GJ de Groot schreef:

    “Ondanks de vertraging bij de aanleg hebben Rotterdammers bewust voor het OV gekozen. Wat dat betreft verdienen misschien die Rotterdammers nog wel meer de prijs dan de lijn zelf.”

    Rotterdammers? In de eerste plaats Maasluizers, Vlaardingers en Schiedammers en misschien ook nog een paar verloren Ritterdammers. Zeg maar Rijnmonders, Freek Bos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.