Ook servicemedewerkers gaan staken; IC Brussel vanaf Breda
21 sep 2021 15:56
De door vakbonden aangekondigde acties van medewerkers van de NS gaan woensdag leiden tot overlast voor reizigers, meldt de vervoerder dinsdag. Reizigers op het traject van de IC naar Brussel moeten rekening houden met een langere reistijd, uitval van treinen en andere vertrek- en aankomsttijden.
Loketten dicht
Dinsdag werd bekend dat ook servicemedewerkers van NS woensdag het werk neerleggen. Door de staking zullen loketten dicht zijn en zal hulp aan reizigers tot een minimum beperkt worden, zeggen vakbonden FNV en VVMC. Eerder was al aangekondigd dat Nederlandse NS-conducteurs op de trein van Amsterdam naar Brussel woensdag gaan staken.
De servicemedewerkers zijn boos over de voorgenomen inkrimping van het aantal servicestations. “Als we nu niet staken, duurt de overlast voor de reiziger niet één dag, zoals bij deze staking, maar die wordt dan permanent”, zegt FNV-bestuurder Roos Rahimi.
Intercity Brussel
Het conflict bij de conducteurs van de internationale treinen naar Brussel gaat over de arbeidsvoorwaarden. De bonden stellen dat deze conducteurs minder betaald krijgen dan hun collega’s die werken bij Thalys, Eurostar en ICE, IC Berlijn & Nightjet. Hoeveel medewerkers van NS precies aan de acties mee zullen doen, is nog niet duidelijk.
De IC Brussel rijdt woensdag alleen tussen Breda en Brussel, laat NS weten. Reizigers vanuit Amsterdam, Den Haag, Schiphol of Rotterdam kunnen gebruikmaken van binnenlandse treinen om in Breda te komen en dan overstappen. Ze kunnen ook de IC Direct nemen, reizigers met een internationaal vervoersbewijs hoeven hiervoor (zoals gebruikelijk) geen toeslag te betalen.
Teleurstellend
Overige internationale treinen zullen rijden volgens dienstregeling, laat NS weten. De vervoerder noemt de aangekondigde acties “teleurstellend”. Hoeveel overlast de staking van de servicemedewerkers gaat geven, wordt nog bekeken door het spoorbedrijf.
NS heeft eerder schriftelijk gereageerd op het ultimatum van de vakbonden. “Uit uw ultimatum maakt NS op dat u niet meer met ons in gesprek wilt over de personele gevolgen van de herinrichting Service Stations. Wij zijn verbaasd dat u overgaat tot het stellen van een ultimatum, alvorens wij met elkaar hebben besproken hoe we de gevolgen voor medewerkers zoveel als mogelijk kunnen beperken. NS is dan ook van mening dat er geen sprake is van een eindbod” aldus de vervoerder in een brief aan de vakbonden. NS schrijft verder herhaaldelijk te hebben aangegeven in gesprek te willen met de bonden.
Dreiging landelijke acties
Dat er stakingen zouden komen bij de NS kondigden de bonden donderdag al aan. Toen verliepen de eerder genoemde ultimatums met eisen van de bonden. Als de spoorvervoerder na de stakingen nog niet op de eisen van FNV en VVMC ingaat, overwegen de bonden om ook bij andere delen van de NS stakingen op te zetten, bijvoorbeeld bij het rijdend personeel.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Het blijft belachelijk dat vakbonden in 2021 niks beters weten te bedenken dan de reiziger in de kou te laten staan. Het lijkt er ook op dat de FNV meer bezig is met haar eigen bestaansrecht door alleen bij grote bedrijven te staken. NS, KLM, dan kom je lekker in het nieuws. Werknemers van een klein bedrijf hoeven niet bij ze aan te kloppen.
Tijd dat het stakingsrecht wordt beperkt.
Als er geen vakbonden zouden zijn, dan was het nog veel erger geweest voor Jan met de Pet. De vakbonden komen op voor de belangen van de gewone werknemers en staken is hun goed recht.
Minpunt is wel dat wat de vakbonden bereiken aan resultaat, dat het dan voor iedereen geldt binnen die sector. Als het bereikte resultaat enkel voor vakbondsleden zou gelden, dan hadden de vakbonden veel meer leden en ook veel meer macht dan nu.
Het is goed dat ze er zijn.
Wat zou u doen als u onrechtvaardig behandeld wordt en onderhandelen levert geen resultaat op?
Quote:
Wat zou u doen als u onrechtvaardig behandeld wordt en onderhandelen levert geen resultaat op?
Onrechtvaardig behandeld worden of onrechtvaardig behandeld voelen. Dat zijn twee verschillende dingen.
Maar zit slechts vanaf de zijlijn commentaar te leveren. Maar waarschijnlijk broeit het al langer. En je ziet dat op meerdere plekken personeel staken. Vooral de werkdruk en het uitblijven van een hogere salaris is vaak de reden.
Nu de economie toch niet in mekaar klapt vanwege de corona zal het voor NS (International) niet verkeerd om een hogere salaris te geven.
Maar functies worden meestal niet ineens beter betaald als hetzelfde blijft. Tenzij de functie meer eist qua takenpakket.
Als het stakingsrecht voortdurend wordt misbruikt zoals in het OV dan moet dat hervormd worden.
Als er niets uit de onderhandelingen komt, zou ik me afvragen of de vakbondsafvaardiging wel competent genoeg is. Het zou me weinig verbazen dat ze dat niet zijn, het gebezigde taalgebruik wijst er niet op. Mijn eigen klanten, de reiziger, laten boeten zou niet in me opkomen.
Of conducteurs Jan met de Pet zijn, lijkt me niet. Bij de FNV hoeven die Jannen overigens niet aan te komen.
Bij een staking moet de klant altijd boeten. Als automonteurs gaan staken, worden auto’s later geleverd. Als ziekenhuispersoneel gaat staken (wat volgende week gebeurt), dan moeten patiënten worden afgebeld.
Quote:
De bonden stellen dat deze conducteurs minder betaald krijgen dan hun collega’s die werken bij Thalys, Eurostar en ICE, IC Berlijn & Nightjet.
Geen idee wat de werkzaamheden van de conducteurs bij Benelux trein zijn voor de medewerkers van NS International en de conducteurs van Thalys, Eurostar, ICE, IC Berlijn en Nightjet. Geen idee of de werkzaamheden hetzelfde zijn. Kan niet in hun werk kijken.
Maar bij een functie is een bepaalde salaris. Afhankelijk van bepaalde criteria zoals zelfstandig werken, verantwoordelijkheid, werkdruk en andere factoren. Het kan soms wel verschillen per werkgever. Vooral omdat het internationale vervoerders zijn.
Krijg ook het idee dat ze minder gewaardeerd voelen dan hun collega’s bij de andere spoorbedrijven.
Ik vraag mij ook af over welke speciale regelgeving een conducteur op de IC Brussel moet kennen. Vooral iets wat bij machinisten speelt lijkt mij ivm treinbeveiliging en bovenleidingspanningen
Ze moeten volgens mij o.a. kennis hebben van operationele procedures, tarieven en voorwaarden in België.
Iedereen moet op zijn/haar werk wel eens iets wat anders is dan de standaardwerkzaamheden. Zolang dat op hetzelfde niveau is en de werkgever zorgt voor goede instructie, lijkt me niet dat daar een hogere beloning tegenover hoeft te staan.
Ik ben gelukkig geen conducteur, maar als ik dat wel zou zijn, zou ik met de ritjes naar Brussel meer voldoening uit mijn werk halen. Blijkbaar hebben sommige conducteurs dat gevoel niet en kiezen ze ervoor om te zeiken. Laat hen dan lekker tussen Amsterdam en Den Helder pendelen (ofzo), dan komt er een plekje vrij voor een conducteur die er wel zin in heeft.
Rijdend personeel mogelijk laten staken om service personeel te behouden? Wat gaat rijdend personeel dat aan, zij beslissen daar niet over. Ze laten de reizigers de dupe worden van deze acties. Heel bijzonder dat dat gewoon kan.
Het was al bekend dat het rijdend personeel woensdag zou gaan staken. Is het niet zo dat het staken van service personeel los staat van de staking van het rijdend personeel? Het servicepersoneel staakt ook om andere redenen.
Maar in ieder geval wordt NS wel zwaarder getroffen door de stakingen.
Klopt, bij service personeel gaat het om hun voortbestaan, maar er is ook gezegd dat er acties onder rijdend personeel komen als de staking van service personeel niks opleverd.
ik wil naar emmen gaan
Zal de Thalys ongetwijfeld van profiteren. Meer boekingen voor reizen van/naar Antwerpen/Brussel v.v. Richting Parijs zal het geen verschil maken. Daar is toch geen concurrentie vanaf Nederland met rechtstreekse treinen.
Thalys zit vaak vol,ook met reizigers naar Brussel, want het scheelt twee uur op een retour.
Die tijdswinst is een fantasie, en alleen vanuit Amsterdam. Vanuit half Nederland is Rotterdam de handigste opstapplaats en dan is de Thalys nog maar een half uur sneller. Afhankelijk van je bestemming in Brussel (zeker centrum of EU-wijk) verlies je dan ook nog 10-20 minuten omdat de Thalys pas op Brussel-Zuid stopt. Daar komen dan nog de controles op PCR bij aankomst in Brussel-Zuid bij, die afhankelijk van de drukte 5 tot 30 minuten kosten. Weg is je winst. Dan is er ook nog het gebrek aan flexibiliteit, een trein eerder of later mag alleen nog als je de Club-status hebt (>600 euro/jaar uitgeven) of een duur premium ticket (bijna 100 euro). En vaker vertraging, zeker in de richting Brussel-Nederland.
Quote:
Die tijdswinst is een fantasie, en alleen vanuit Amsterdam. Vanuit half Nederland is Rotterdam de handigste opstapplaats en dan is de Thalys nog maar een half uur sneller.
Afhankelijk waar je vandaan reist. Alles ten noorden van Amsterdam kan beter op Amsterdam Centraal opstappen. Als ze daadwerkelijk de Thalys via Amsterdam Zuid willen ombuigen zal alles ten noorden van Amsterdam een veel moeilijkere overstap krijgen. Waarschijnlijk zullen dan een aantal (inter) nationale treinreizigers afhaken.
Flevoland kan kiezen uit Amsterdam C of Schiphol. Oost en Noord Nederland is praktischer om over te stappen bij Schiphol/Rotterdam C. De ICNG Breda – Groningen/Leeuwarden zal de Thalys goed kunnen aanvullen bij Schiphol en Rotterdam C.
De provincies Gelderland en Noord Brabant hebben meer aan een goede overstap bij Breda. En het grootste deel van Limburg kiest Aachen of Luik.
In feite is het reizigerspotentieel van de Thalys in Nederland niet zo heel groot. Dat kan alleen verbeterd worden als de Thalys aangevuld wordt door een andere snellere trein. Aanleg van Lelylijn zou een enorme verbetering zijn omdat het dan eventueel vanaf Schiphol rechtstreeks naar Almere en Groningen kan rijden.
Je hebt gelijk dat met ICNG Groningen/Leeuwarden-Breda de aansluiting zal verbeteren tov de te krappe 9 minuten op Schiphol nu. Maar juist als de ICNG gaat rijden ontstaat er ook in Schiphol, Rotterdam én Breda een aansluiting op de IC Brussel (op de ICNG-België). Patroontijden zijn lastig te voorspellen maar met een 30 interval op de binnenlandse ICNG moet het wel heel raar lopen als Groningen-Brussel niet ergens rond 4:30 reistijd landt, met een overstap van 10-15 minuten in Breda (dat is de meest ruime overstap, in Breda is de halteertijd van de IC Brussel namelijk langer dan in Rotterdam en Schiphol).
Doortrekken van de Thalys naar Zwolle of verder is al eens onderzocht, maar het marktpotentieel is echt niet groot genoeg. In België heeft jarenlang een Thalys naar Oostende gereden als compensatie voor de Thalys door Wallonië (die echt een ontsluitende functie had). Die trein reed altijd bijna leeg. Het is inefficiënt gebruik van het beperkte PBKA-materieel van Thalys.
Ik denk ook niet dat veel Nederlanders 100 euro willen betalen voor een rechtstreekse Groningen-Brussel in 3 uur (ik wel).
Joost:
Thalys doortrekken naar Zwolle. Leuk proefballonnetje:
https://www.destentor.nl/zwolle/rechtstreeks-treinretourtje-zwolle-parijs-blijft-voorlopig-ritje-dromenland~aff79952/
Alleen de Thalys Parijs – Keulen doortrekken naar Dortmund is wel rendabel. Maar in dit deel van Ruhrgebied is Thalys zelfs een aanvulling op de IC(E).
@Joost, de Thalys doet er vanaf Rotterdam naar Brussel-Zuid 1:10 over. De gewone IC 2:07.
Het is juist dat de Europese wijk van Brussel-Centraal sneller bereikbaar is dan Brussel-Zuid, maar je komt er toch redelijk snel. Je kunt in de Thalys ook een taxi bestellen.
Op Brussel-Zuid heb je ook rechtstreekse aansluitingen op de TGV naar tal van Franse stations, zonder de hinderlijke overstap via de metro in Parijs.
Op Brussel-Zuid heb je verder een scala aan aansluitingen naar Belgische steden.
twee keer een uur winst is twee uur op een retour.
Als je lang genoeg staakt komt er helemaal niemand meer bij de loketten. Heb je mooi jezelf opgeheven, nogal stomme actie dus. Beetje reiziger komt er toch al nooit.
De service personeel vreest waarschijnlijk voor hun voortbestaan. Ze zullen moeten nadenken of ze bij de NS wil blijven werken.
Zoals je al aangeeft hebben ze de service personeel minder nodig. Treinen met gelijkvloerse instap waardoor invalide treinreizigers niet geholpen hoeven worden door service personeel.
Balies zijn minder nodig omdat (trein) reizigers zelf informatie via Social Media kunnen vinden. Ze zijn enigszins te vergelijken met baliemedewerkers bij banken. Hoeveel mensen hebben die baliemedewerkers nog nodig?
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst iets aan een NS-loket heb geregeld. Zal toch al gauw een jaar of 10 geleden zijn, als het niet meer is. Het argument dat oudere mensen niet overweg kunnen met digitale hulpmiddelen wordt ook steeds zwakker naarmate de tijd verstrijkt; tachtigers waren ook pas in de vijftig toen internet begon op te komen. De groepjes servicemedewerkers die ik weleens zie op de perrons, zijn doorgaans vooral gezellig met elkaar aan het babbelen en maken niet de indruk erg open te staan voor vragen van reizigers. (De paar keer dat ik ze iets heb gevraagd, bleek me ook niets van parate kennis. Er werd onmiddellijk naar de mobiel gegrepen.) Maar goed, op stations waar veel buitenlandse reizigers komen (Schiphol, Amsterdam Centraal e.d.), is een bemensd loket natuurlijk wel handig.
Gelukkig wordt de coronasteun aan het OV komend jaar gehalveerd en zullen de bedrijven weer hun eigen broek moeten gaan ophouden. En dat betekent de tering naar de nering zetten.
Ik kwam vanmiddag rond 15:30 op Schiphol aan en was wel benieuwd naar hoe dit nou ging met de buitenlandse reizigers. Ik zag dat er toch drie mensen de loketten bemanden. Hulde daarvoor! Al moet ik wel zeggen dat ook zij het niet heel druk leken te hebben.
Is die staking nou wel/niet doorgegaan? Ik heb er helemaal niets van gehoord of gemerkt.
Ik denk dat het vooral voor sommige conducteurs vervelend was dat er zich op sommige stations geen collega’s stonden te vervelen, waarmee ze normaliter even staan samen te klitten om te zeuren over de standaard conducteursdingen (zoals dienstroosters).
Redelijk snel is echt relatief. Ik woon al heel lang in Brussel en doe dergelijke trajecten wekelijks (vooral Parijs, minder Nederland). Geloof me, tegen de tijd dat jij je taxi hebt gevonden op Brussel-Zuid ben ik al op Schuman uit de trein gestapt (7 minuten vanaf Brussel-Noord). Brussel staat ook na Covid weer op nummer één in de TomTom file-toptien van Europa. Of ik ben in Zaventem overgestapt op de “nieuwe” IC naar Schuman/Luxemburg/Etterbeek.
Ja, op een TGV-aansluiting is het misschien een uurtje winst, maar dan nog is doorrijden naar Parijs met Thalys (en een overstap richting Parijs-Montparnasse of Parijs-Lyon) vaak sneller. Echt, Thalys naar Brussel is voor domme snobs en ambtenaren.
Ik denk dat er best behoefte is aan een snelle trein Amsterdam-Brussel, zoals de Thalys, al dan niet met stop op Brussel Noord (want daar zijn uiteraard ook veel overstap mogelijkheden en voorkomt het dubbel afleggen van Brussel Zuid – Brussel Noord). De Thalys biedt geen / heel beperkt flexibiliteit. Niet erg voor Parijs, maar vervelender voor Antwerpen en Brussel. Voor impulsieve of kort vooraf geboekte reizen is de Thalys erg duur. Wat mij betreft schrappen we bij de IC Brussel de stop in Breda en Brussel Luchthaven en Noorderkempen en introduceren we ook een trein uit Eindhoven of Breda naar Antwerpen of Brussel. Die kan de geschrapte stations dan bedienen
Als de IC Amsterdam – Brussel een stuk sneller kan door geen ommetjes meer via Breda en Brussel-luchthaven en geen stop meer op Noorderkempen en Antwerpen-Berchem, dan wordt deze interessant voor een grotere groep reizigers. De files op de ring Antwerpen en voor Brussel zijn berucht.
Brussel Centraal is interessant door de metro-aansluiting.
Vanaf Brussel-Zuid gaan directe TGV’s langs Parijs naar o.a. Lyon, Avignon, Marseille en Montpellier zonder dat overstapgedoe in Parijs
De Prijsstelling van de Thalys is alleen gunstig als je ver vooruit boekt en niet gebonden bent aan bepaalde tijdstippen.
Je bent ook gebonden aan bepaalde trein terug. Als je na een geslaagde bespreking in Brussel een niet ingepland diner krijgt aangeboden, moet je dat afslaan.
Voor Belgen uit de regio is het station Brussel-Noord interessant door het busstation van de Lijn. Ik denk niet dat veel reizigers uit Nederland hier overstappen op de bus naar Bollebeek, Asse of Kobbegem.
Als je niet met je koffers in de metro in Parijs wilt, kun je ook daar een taxi nemen. Worst-case met dikke files duurt dat een half uur, zelden trager dan de metro. De TGV’s vanaf Brussel stoppen in de bietenvelden en rijden vervolgens allemaal via de LGV Interconnexion Est in een uur om Parijs heen, waardoor ze gewoon altijd trager zijn dan Thalys plus metro plus TGV. En bij vertraging gaat de volgende geschikte trein soms pas halve dag later. Behalve “de koffers” zie ik dus het nut niet in van een overstap in Brussel van Thalys op TGV. Qua prijs maakt het ook niet veel uit. Het klopt dat TGV weinig extra vraagt voor Brussel-Parijs maar je Thalyskaartje is ook niet veel goedkoper.
En als je een niet gepland diner krijgt aangeboden in Brussel haal je de laatste Thalys of IC om 20:52 niet hoor. 😉
De tijd dat er om 22:00 nog een trein naar Rotterdam ging ligt ook al weer 10 jaar achter ons denk ik.
@joost
Een voorbeeld: een directe TGV van Brussel-Zuid naar Lyon Part-Dieu doet er 3:43 uur over.
De Thalys van Brussel-Zuid naar Paris-Nord doet er 1:22 over.
De TGV van Paris-Gare de Lyon doet er twee uur over. Dus dat uur extra in het weiland om Parijs is zwaar overdreven.
Als je op tijd eet in Brussel, haal je met gemak de laatste trein. ‘s Avonds is station Brussel-Zuid wel unheimisch stil.
De stop in Breda is wel van belang voor aansluitende treinen naar Arnhem en Eindhoven. Schrappen kan alleen als er een vergelijkbare Intercity verbinding komt naar Antwerpen en Brussel. NS heeft geloof ik wel eens een tweede stoptrein Roosendaal-Antwerpen geopperd als alternatief, maar dat is natuurlijk een lachertje.
Waar blijft doortrekken Charleroi – Essen naar Roosendaal?
2N2
Er kan een andere Intercity van Brussel naar Antwerpen even doorrijden naar Breda. Deze kan dan ook de stop op Noorderkempen overnemen.
@Joost, het personeel van de Thalys kwam langs: “Wilt u in Brussel een taxi” De wagen stond keurig bij de Horta op mij te wachten.
Al die verhalen over conducteurs.
Ik zat dinsdag 28 september in de Benelux van Brussel naar Amsterdam. De conducteurs kwamen voortdurend langs en waren druk in de weer. Diverse keren kaartjescontroles. Regelmatig controle in de eerste klas, waarbij reizigers met een tweede klas kaartje naar een ander rijtuig werden verwezen.
Verder waakzaam tegen zakkenrollers.