fbpx
Foto: NS

Ook treinkaartjes Spoordeelwinkel straks niet (altijd) geldig tijdens avondspits

klok 05 dec 2019 15:45

Voordelig reizen tijdens de avondspits wordt volgend jaar een stukje moeilijker. De meeste treinkaartjes van de NS Spoordeelwinkel zijn vanaf begin 2020 niet meer geldig tijdens de avondspits.

Avondspitskorting verdwijnt

Sinds eind 2017 is NS al bezig het aantal actietreinkaartjes dat tijdens de avondspits geldig is terug te dringen. Treinkaartjes van de NS Spoordeelwinkel zijn tot nog toe echter ongemoeid gebleven. Daar gaat nu verandering in komen. Ook daar zullen treinkaartjes begin 2020 niet meer geldig zijn tijdens de avondspits.

Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur van NS, wijst erop dat de treinen steeds drukker wordt tijdens de spits. “We zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk reizigers een kans op een zitplaats te bieden. Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd”, vertelde Smit vorige maand al, toen NS bekendmaakte dat ook de avondspitskorting voor vaste klanten gaat verdwijnen.

Techniek aanpassen

NS zegt ook nu al te sturen om reizigers in de daluren te laten reizen. “Maar dat principe scherpen we verder aan. Alleen in specifieke gevallen kunnen we hiervan afwijken, bijvoorbeeld wanneer aan-/afreizen buiten de avondspits niet mogelijk is”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit.

Uitgangspunt is dat actiekaartjes doordeweeks niet geldig zijn tussen 6:30 – 9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur. Zodra de techniek van de Spoordeelwinkel dat toelaat zal dat de standaard zijn. “Dat zal ergens begin van het jaar zijn”, legt Koster uit.

34 gedachten over “Ook treinkaartjes Spoordeelwinkel straks niet (altijd) geldig tijdens avondspits”

  1. Bert schreef:

    Alweer een verslechtering voor de treinreiziger. Ze willen dat we zoveel mogelijk met de trein gaan. De reiziger mag dan niet meer profiteren van een korting. Met andere woorden hoe krijgen we de reiziger uit de trein.

    1. Rens schreef:

      Ze willen wel zoveel mogelijk mensen in de trein, alleen niet tijdens de spits. Als mensen dan wegblijven is dat juist de bedoeling toch. Dan kunnen de overigen goed zitten. Ik vind eigenlijk wel dat men dan ook iets aan de studentenkaart moet doen in de spits …

  2. Wim Lubbers schreef:

    Reizen in de spits is straks alleen nog weggelegd voor de elite. Of voor reizigers van wie de baas hun kaartje betaalt.

    1. Martijn Kösters schreef:

      Dat zijn er blijkbaar zo veel dat de treinen mutjevol zitten.

    2. Nick schreef:

      Of die arme studenten zonder geld die nu massaal in de spits tenminste 50% van de trein vullen. Studentenkaart gewoon tijdens de spits een kortingskaart maken. Dan dwing je ook studenten wat gespreider te reizen.

      1. Erwin Wessels schreef:

        Dat zal niet helpen, omdat de lessen vaak beginnen in of net na de ochtendspits, dus studenten MOETEN meestal wel in de spits reizen. Het enige wat je op die manier bereikt is dat studenten ineens veel moeten betalen tijdens hun reis naar of van school. Wat kan helpen is als scholen hun lestijden aanpassen. Of eventueel zou je kunnen denken aan het gratis of goedkoper maken van de OV-Studentenkaart voor alleen het weekend. Op die manier motiveer je studenten meer om dichtbij hun school/universiteit op kamers te gaan, of een opleiding dichtbij huis te gaan volgen.

  3. Railhopper schreef:

    SOAP…
    Je moet bijna een academische studie hebben gevolgd om alle ins- en outs van de soorten en regeltjes van de trein (NS en overige kaarten) gevolgd hebben om te weten wat wel en niet meer mag tijdens of buiten de spits. Naast NS gelden bij andere vervoerders vaak ook nog andere uitzonderingen kom daar maar eens te weten zeker als je aansluitend vervoer per bus, tram of metro is. Maak nu dan gewoon een algemene regel dat ALLE OV kaarten van alle OV vervoerders in de spits NIET meer geldig zijn en je dus blauw mag betalen om er tijdens die uren nog in te kunnen reizen. Nu is het de Spoordeelwinkel, wat is de volgende kaartsoort, hadden ze maar GEEN enkeldeks SLT, FLIRT treinen moeten aanschaffen en direct alleen maar dubbeldekkers dan was er plaats genoeg, het wordt bijna een soapserie op vervoersgebied…!

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      Ze zijn het aan het versimpelen, maar niet aan het verbeteren.

  4. Henk, uit Kampen schreef:

    Ik ben al klant begin jaren tachtig, al die jaren kwam er een prijsverhoging, nu verdwijnt OOK de korting in de ochtend/avondspits. Dus wij zijn de gebeten hond. Trouwens, er is genoeg plekplek, denk aan die oude dubbeldekker,s ,sprinters ( S.L.T. ) intercity,s ,de nw S.N.G…gewoon slappe hap, draait om geld en geld. Wat moeten wij dan doen ? Met de Auto ? ..zo jaag je behoorlijk wat mensen uit de Trein…en ik heb die oude kaart, lekker handig.

  5. John Halkes schreef:

    De maatschappij verzakelijkt zienderogen.
    Het is de macht die regeert en uiteindelijk
    gaat een samenleving daar kapot aan!
    De NS doet hier vrolijk aan mee onder het mom
    dat kortingen tijdens de middagspits NIET MEER VAN DEZE TIJD zijn. Wel héél makkelijk gesteld!
    NS, de gemoedelijkheid verdwijnt op deze manier uit de treinen. Ga in Godsnaam bij jezelf te rade. Dit is zo’n ARM besluit.
    Heel triest…..

  6. Hillie schreef:

    Niet blij mee. Reis regelmatig van Den Haag naar Hoogezand Sappemeer. Als ik pas na 18.30 mag reizen wordt het wel erg laat. Bedankt NS.

    1. Nick schreef:

      Dan betaalt u toch de gewone ritprijs? Voor het goedkoopste bedrag moet je niet het beste verwachten

      1. John Halkes schreef:

        Fijn als je je in kunt én wil leven in een ander!
        Vanuit je eigen riante stoel is het o zo
        gemakkelijk oordelen. Laat ieder in zijn waarde graag!

    2. ton jonker schreef:

      Trein nemen van 15.33 uit Den Haag en je reist met korting, aankomst in Groningen om 18.12, dan NIET de trein van 18.23 maar van 18.38 naar Hoogezand en je reist weer met korting, valt het allemaal weer mee.

      1. Annemiek schreef:

        Dat mag straks dus niet meer met de kaartjes van de spoordeelwinkel. Tussen 16:00 en 18:30 mag jw je dan niet meer in de trein bevinden.

  7. Ans schreef:

    Zoals het nu gaat, reis ik altijd in de spits terug uit Haarlem en ook nog eens op vrijdagmiddag, maar ik heb nog nooit hoeven staan. Behalve dan af en toe in een Sprinter van Arriva aan het eind van het traject. Als het voordeel reizen tijdens de avondspits er af gaat wordt een dagje naar de kleinkinderen wel heel erg kort, als ik voor 16:00u weer terug moet vanwege de kosten. Na 18:30u vertrekken betekent dat ik op z’n vroegst 21:00u thuis ben.
    ‘Waar zouden we zijn zonder de trein?’, is een heel goede vraag.
    Maar steeds minder van toepassing. Weg vrijheid , weg flexibiliteit!

    1. Rene schreef:

      Ik snap uw standpunt wel maar u kunt reizen in de spits. Alleen vanaf 2021 wel tegen voltarief. Zuur maar ook als u niet meer reist vindt men dat niet erg. Reizigers zijn er immers genoeg en u laat weer een vrije stoel achter. Het is een zakelijke en overvolle maatschappij geworden waarin steeds mensen steeds meer en vaker onderweg zijn (vaak allen op dezelfde tijd ) en alles een (flink) prijskaartje heeft.

  8. Roald schreef:

    Blijkbaar vinden veel mensen het hun universele recht om met fikse korting in de spits te mogen reizen. Maar er moet wel genoeg materieel en zitplaatsen zijn.

    P.s. daar willen we dan niet voor betalen. #dubbeltjeeersterang

    1. John Halkes schreef:

      U heeft vast geen korting! Misschien weleens afgevraagd wat het mensen tzt kost die DAGELIJKS
      in de middagspits reizen. Ik zou het niet wagen om dát ‘voor een dubbeltje op de eerste rang’te noemen.
      Maar natuurlijk, het is úw volste recht……

  9. martijn schreef:

    Het volgende is dat je overdag ook niet meer goedkoop uit bent. De treinen zitten buiten de spits in de Randstad proppievol. Sowieso vind ik het hele ontmoedigingsbeleid vreemd. Als ik 15.55 incheck met mijn normale ov-chipkaart dan kan ik met korting in de spits rijden dus waar slaat deze versimpeling van kaarten dan op.

  10. Wouter G. schreef:

    Er zouden rustige treinen in de spits aangewezen moeten worden als dal met het accepteren van abonnementen en actietickets. Dat zou in de NS app zichtbaar moeten worden. De abonnementen kunnen verwerkt kunnen worden met NS Flex aan de hand van route, in- en uitchecken en controles van de conducteurs. Immers zijn niet alle treinen in de spits druk; in de avondspits van de woonkernen naar de grote steden bijvoorbeeld.

    1. Annemiek schreef:

      Nou, dat zal het echt allemaal overzichtelijker en duidelijker maken en discussies aan boord van de trein zijn dan direct overbodig… Maar niet heus.

      Op dit moment is het niet heel ingewikkeld. Toch doen mensen net alsof het allemaal hogere wiskunde is. Vooral als de regels hen het reizen voor een prikkie in de weg staan.

  11. Arnout 'kief dies piepol aiiaaaa' Zwarteakker schreef:

    Ik hoorde gisteren toevallig dat een fietskaartje of supplement om een rijwiel te mogen meenemen volgend jaar 7.50 gaat kosten. Is dat hier al besproken? Je zou maar een aantal maal je fiets moeten meenemen dan kun je er bijna een van kopen. Dat terwijl ik in principe een gigantische hutkoffer of twaalf volle boodschappentassen kan meenemen zonder dat dit een probleem is. Beetje wrang, toch?

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      https://www.treinreiziger.nl/fietskaartje-trein-in-2-jaar-tijd-20-duurder/
      Natuurlijk is het wel zo dat een fiets veel ruimte in beslag neemt. Het is vooral vervelend dat je geen enkele zekerheid hebt of er genoeg ruimte is om je fiets mee te nemen.

      1. Arnout 'poet dat koekie daun, nau!' Zwarteakker schreef:

        Bedankt, dat is dus al meer dan maand eerder bekend. Ik sta paf van al die reacties waaruit ik mag opmaken dat het ineens allemaal nog veel te goedkoop is en dat er tijdens de drukste tijdstippen plotsklaps onvoldoende capaciteit is. Nog even en je mag tussen 07:00 en 21:00u juist verscheidene toeslagen betalen.

  12. Say schreef:

    Auto voor de rijkere, trein voor de rijkere.

    1. Rene schreef:

      OV is gewoon duur. De trein wordt ook niet gesubsidieerd zoals in veel andere landen en personeel is ook duur (wat elders ook niet altijd zo is).Bijvoorbeeld Portugal; spotgoedkoop. Bij ons kost het ook heel wat om de hoge frequenties te bieden, dat vind je bijvoorbeeld niet in Portugal.

  13. Hans schreef:

    Ik reis al jaren met wat ooit de Rail Actief Kaart heette en wat blijkt nu, na al die jaren, krijg je je toch de pin op je neus gedrukt met afnemen van de korting in de avondspits. Je vastrechtkosten gaan dan weliswaar ietsje naar bedenden, mssr de NS wil wel aan je (blijven) verdienen. Schoenmaker blijf bij je leest!

  14. David schreef:

    Het is en blijft hypocriet, dat NS een grote groep studemten niet ongemoeid laat. Er zijn studenten die perse in de spits moeten reizen om vanuit hun opleiding of stageplek weer thuis te komen. Daar heb ik niks op tegen. Waar ik wel moeite mee heb is dat ze er een groep is die gratis de trein kunnen pakkem om voor de avond op een studentenvergadering, borrel of feestje kunnen zijn. Voor zulke dingen kunnen ze best een (vol-tarief) kaartje kopen of anders wachten tot 18:25. NS, ga daar even eerst wat aan doen, voordat je opnieuw voor een betalende groep de druiven zuur maakt!

    1. Annemiek schreef:

      Het studentenreisproduct is geen product van NS, maar van DUO. Het betreft geen overeenkomst tussen NS en de studenten, maar een overeenkomst tussen de vervoerders en de overheid. NS kan studenten niet eenzijdig beperkingen in de reistijd opleggen zonder dat de overheid daarmee akkoord gaat. Akkoord gaan met beperkte geldigheidsduur van het SRP betekent een beperktere vergoeding vanuit de overheid hiervoor. NS kan die miljoenen simpelweg niet missen. Als er geen SRP bestond, zou de dienstregeling veel kariger zijn dan dat die momenteel is. Bovendien zou NS simpelweg geen nieuw materieel (als SNG en ICNG) besteld hebben.

    2. Tom schreef:

      Dus volgens U krijgen studenten die reismogelijkheid gratis?

      Destijds heeft minister Deetman van O&W dit ingevoerd en daarvoor ook meteen de toenmalige basisbeurs verlaagd – de studenten werd niets gevraagd.

  15. Ton schreef:

    Met voordeeluren die in 2020 laten schrappen onvoorstelbaar. En later duurder wordt. Dat aantal klanten verdwijnen door bezuinigingen.
    Ik vrees echter in ruil van meer autoverkeer. En file toename met parkeerproblenen in de stad. Dat de overheid niet meer openbaarvervoer gaat stimuleren. Dat in Luxemburg openbaarvervoer zeer goedkoper kaartjes met overheidssteun.

  16. Sylvia schreef:

    NS noemt het niet meer van deze tijd dat je voordeel hebt in de spits met een voordeelurenkaart of goedkoop treinkaartje, het zou juist van deze tijd moeten zijn dat de NS waardering heeft voor de vaste klanten die vaak al jarenlang bewust met de trein reizen en minder vervuilen en hen waardeert ipv bestraft. Door bv met elke 5 jaar dat je vaste klant bent een bonus te geven, om goedkoper te reizen.
    Om nu in alle commentaren de studenten de schuld te geven van volle treinen! Ik hoop dat die allemaal een studie doen om zo snel mogelijk de wereld groen te krijgen en slimmere treinstellen met grotere capaciteiten te ontwerpen en te bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.