fbpx

Oude dubbeldekkers voor 17 miljoen euro opgelapt

Achttien oude dubbeldekkers met groene bankjes (type DDAR/DDM) krijgen voor 17 miljoen euro een technische revisie bij NS-dochter Nedtrain in Haarlem. De oude treinen worden van stal gehaald om het aantal klachten over overvolle treinen terug te laten dringen.

  • Zie ook: NS gaat spitstreinen verlengen
  • Update: Een lezer van ons meldt dat de revisie wordt uitgevoerd bij Nedtrain Zaanstraat in Amsterdam en dat de samenstelling van de treinen wijzigt.

Volgens NS-topman Timo Huges is het voor het eerst dat de volledige strategische reserve structureel ingezet gaat worden. De oude dubbeldekkers komen tijdelijk weer in dienst, totdat de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) uit de fabriek komt rollen. CAF of Alstom gaan die nieuwe treinen maken.

Niet foutloos
Al jaren wordt geklaagd over te volle spitstreinen en vertragingen. "We proberen daar natuurlijk verandering in te brengen", zegt Huges in het Algemeen Dagblad zaterdag. "We hebben in het verleden maar al te vaak gecommuniceerd dat we bij de wereldtop behoorden en dat alles probleemloos verliep. Dat laatste is natuurlijk niet zo", zegt hij verder in de krant.

Niet alle knelpunten opgelost
De topman, die de reiziger op 1, 2 en 3 heeft gezet in de strategie van NS, wil de problemen waarmee NS kampt aanpakken. "Ik zeg niet dat alle knelpunten over vijf jaar zijn opgelost, maar ze zijn dan wel verbeterd." Rover Voorzitter Arriën Kruyt sprak gisteren in een interview met Treinreiziger.nl waardering uit voor Timo Huges.

Drukke treinen blijven
Eerder maakte het spoorbedrijf al bekend dat, ondanks de inzet van langere treinen, volle treinen zullen blijven bestaan. Huges zegt daarover: "Wij moeten niets anders doen dan de reiziger te helpen door zijn reis zo voorspelbaar mogelijk te maken. Maar staan in de spits hoort er ook in de toekomst bij, net als werkzaamheden. Daar wil ik eerlijk over zijn", aldus de NS-baas. 

Kortere treinen
Een aantal treinen wordt ook korter (17%). Dat geldt bijvoorbeeld tussen Den Haag en Venlo, waar een aantal negendelige treinen worden vervangen door zesdelige dubbeldekkers. 
 "Om de versterkingen mogelijk te maken hebben we ervoor gekozen om minder capaciteit aan te bieden op andere trajecten waar dat volgens de prognoses kan", legde een NS-woordvoerster eerder uit.

Deze drukke treinen worden vanwege logistieke redenen niet verlengd.

Tijd Druk traject Eindbestemming Treinnr
6:42 Leeuwarden – Zwolle Rotterdam C 12522
8:07 Geldermalsen – Utrecht C Utrecht C 6022
16:44 Utrecht C – Gouda Den Haag C 2054
16:55 Utrecht – Geldermalsen Tiel 6061
17:22 Roosendaal – Bergen op Zoom Vlissingen 2648
17:24 Den Haag C – Gouda Amersfoort Schothorst 11763
17:34 Amsterdam C – Zaandam Uitgeest 4754
17:38 Utrecht C – Ede-Wageningen Nijmegen 3163
17:47 Schiphol – Utrecht C Heerlen 3565

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.