Pier Eringa stopt per direct bij moederbedrijf Connexxion
05 mrt 2021 22:05
Topman Pier Eringa is per direct opgestapt bij Transdev. Dat heeft het moederbedrijf van Connexxion, Hermes, Breng en het Witte Kruis vrijdag bekendgemaakt.
Onzekerheid
“De gevolgen van de coronacrisis zijn groot en de toekomst is ongewis. In het ov zijn de aanbestedingen stilgelegd” zegt Transdev in een verklaring. De voormalig topman van ProRail was juist binnengehaald om aanbestedingen te gaan winnen om zo het bedrijf te laten groeien. Door de coronacrisis zit dat er voorlopig niet in. De taken van de topman zijn daardoor zodanig verschoven dat hij heeft besloten om afscheid te nemen, meldt Transdev.
Eringa was in september 2019 begonnen bij Transdev. Zowel bij taxi als bij het ov is het onduidelijk of en wanneer er weer reizigersgroei is die vergelijkbaar is met de fase van voor de virusuitbraak, aldus Transdev. Commercieel directeur Manu Lageirse zal de taken van Eringa voorlopig waarnemen. Lageirse was eerder het gezicht van Veolia, voordat Veolia opging in Connexxion. In die hoedanigheid schreef Lageirse een opinieartikel op Treinreiziger.nl en had dit platform ook enkele interviews met hem (zie hier en hier).
Werkervaring Eringa
Eringa was van 2015 tot 2019 de hoogste baas bij ProRail. Bij de spoorbeheerder vertrok hij ook al omdat zijn werksituatie zou gaan veranderen. Hij had aangegeven dat hij geen baas wilde zijn van ProRail zodra dat zou zijn omgevormd tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Bovendien had hij van het begin af aan verteld dat hij vier, maximaal vijf jaar zou blijven bij de spoorbeheerder.
ProRail moet een zbo worden zodat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat er meer grip op krijgt, maar dit laatste is nog altijd niet geregeld. Onlangs werd het dossier doorgeschoven naar het volgende kabinet.
Eerder was Eringa onder meer regio- en programmadirecteur bij de NS en korpschef van de politie Flevoland. Ook heeft hij in de zorg gewerkt, bijvoorbeeld als bestuursvoorzitter van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. Bij de KNVB zit Eringa in de Raad van Toezicht.
Gerelateerde berichten
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Onder Eringa’s bewind bij ProRail vond een van de grootste fiasco’s plaats op het gebied van infrastructuur in het vorige decennium. De upgrade van het Kamperlijntje is een regelrechte aanfluiting. Tijdens de elektrificatie is de onderbouw is niet versterkt waardoor tijdens proefritten in de tweede helft van 2017 de bovenleidingsmasten met zandzakken moesten worden verzwaard, omdat ze vervaarlijk heen en weer dansten. Daardoor is de opening van Zwolle Stadshagen uitgesteld en de maximum snelheid gehandhaafd op 100km/h.
Het lijkt mij ook geen goed idee als de grote baas van een club zich gaat bemoeien met het werk op afdelingsniveau. Je moet er op kunnen vertrouwen dat daar het werk goed gedaan wordt. En ook daar loopt een afdelingschef.
Je mag Eringa er achteraf wel op afrekenen, maar bij ProRail wordt gekozen voor de optie “zeer gecompliceerd” en een dekmantel.
Waar gaat Grutte Pier naar toe? Gaat hij zich opwerpen als minister?
Dat past niet echt bij hem, denk ik. Hij botste natuurlijk ook af en toe met ‘Den Haag’. Als minister heb je een coalitie-akkoord uit te voeren en heb je zelf vrij weinig ruimte, en moet je vooral beleid weten recht te praten. Los van de vraag of ie dat kan of niet, is dat volgensmij niet echt wat hij leuk vind. Als ik een gokje moet doen, gaat ie iets in de zorg-sector doen.
Of crisismanager bij de Belastingdienst?
De zorgsector zou raar zijn want als je ondernemer wil zijn heb je in de collectieve sector niet te zoeken.
Dat jij vindt dat ondernemers niks in de zorg hebben te zoeken, betekent natuurlijk niet dat dat ook de realiteit is. De realiteit is dat de zorg vol met ondernemers zit. Er valt immers veel geld te verdienen.
De zorg barst van de commerciële jongens en meisjes.
Misschien gaat Grutte Pier terug naar Fryslân om daar een bedrijf er bovenop te helpen. We wachten af.
Is het nu en Dooie Pier of wordt hij de nieuwste Pier van Scheveningen, Bristol of andere badplaats?
Het Kamperlijntje is inderdaad wel knullig opgeleverd met al de eerder beschreven problemen. Nu station Zwolle Stadshagen eindelijk definitief in gebruik is genomen, zijn de problemen op deze voormalige diesellijn verleden tijd!
Nu is het afwachten wanneer de DM 90 “Buffels” naar Polen en/of Roemenië mogen worden vervoerd! Dit is nu ook zo’n soapserie geworden!
Coronacrisis, juridische problemen om oudere NS dieseltreinen, ik ben benieuwd of er een goede schikking komt!. Straks anders ook voor Arriva LINTS of GTW’s die naar de Oost-Europese landen kunnen, door vervanging van elektrisch materieel of door WINK-treinstellen in Noord Nederland! We shall see!
Echte grote leiders duiken niet weg in crisistijd maar staan dan juist op.
Tja, als je doel is om aanbestedingen binnen te slepen en die komen er niet …. Ik denk dat hij het prima had gekund, maar dit niet is wat ie voor ogen had.
De Valleilijn die CXX op dit moment rijdt is vorig jaar opnieuw aanbesteed maar daar heeft Pier niet op ingeschreven. Zijn argument doet dus wat vreemd aan.
Inschrijven op concessie Valleilijn mocht hij niet van de directie van Transdev. Er zaten teveel risico’s aan.
Wegopen bij je petsoneel is een zwakte bod. Samen sterk door de covid heen.Dat zou een mooi motto zijn geweest.
Waarom zou de man aan een ‘dood paard’ moeten blijven trekken?
Daar is het leven veel te kort voor.
de Connexxion trein moet nu nog doorrijden elk half uur van en naar Arnhem Centraal. Dan houdt NS de Intercity s gewoon op het traject Ede Wageningen- Arnhem Centraal. Misschien zelfs vanaf Amersfoort Centraal naar Utrecht Centraal naar Utrecht C. De treinen Baarn–Utrecht C door Connexxion laten rijden via Hilversum naar Almere Oostvaarders en misschien Lelystad Centrum. Q Buzz treinen van Dordrecht naar Geldermalsen nar Tiel verlengen. Dan kannen er ook vier Sprinters van Breukelen naar Den Bosch of de huidige trein die van Den Haag Centraal aar Tiel weer omgooien naar Den Bosch. Samenwerking onderling is essentieel , niet alleen in de Corona-periode. Ook daarbuiten!
De reizigers uit Tiel gaan bijna allemaal naar Utrecht of Den Bosch maar niet naar Gorinchem. De reizigers uit Gorinchem gaat voor het gros naar Den Bosch. Dus Tiel-Dordrecht is kolder.
Het vertrek van Eringa geeft wel aan dat er groeiende spanning is tussen de OV-bedrijven en de politieke partijen. De bedrijven willen geld zien maar de politiek weigert de portemonnee te trekken. Een en ander zegt ook iets over hoe serieus je al die verkiezingsprogramma’s met geweldige OV-plannen moet nemen. Het zou best eens kunnen dat daar straks nul euro voor beschikbaar is.
Ben ik niet helemaal met je eens. Er is een regeling die nu meerdere keren is verlengd. En het zal vast niet volledig eindigen in september. De regeling is veel beter dan waarop menig ander bedrijf recht op heeft. Ik zou jaloers zijn.
Lippendienst noemt men dat en dat kost geen geld.
Of ook : Praatjes vullen geen (Inkomsten tekort) gaatjes.
Lippendienst noemt men dat en dat kost geen geld.
Of ook : Praatjes vullen geen (Inkomsten tekort) gaatjes.
Van Railhopper naar Job-hopper, of hoe krijg je een job wel of niet goed op de rails ?