Directeur Veolia: HSL nu opnieuw aanbesteden niet belang van reiziger
05 feb 2013 10:16
De problemen bij de hogesnelheidslijn stapelen zich op. Voor Veolia-directeur Manu Lageirse pijnlijk om te zien. Als NS in 2001 niet een extreem hoog bod had gedaan op de hogesnelheidslijn, dan hadden er nu betrouwbare Veolia-treinen gereden. Hoe wrang die situatie ook is, Lageirse wil nu vooral vooruit kijken, zodat de problemen voor de reiziger worden opgelost. Dat zegt hij in een interview met Treinreiziger.nl.
Zo ziet Lagereise een nieuwe aanbesteding voor de hogesnelheidslijn in het belang van de reizigers nu niet zitten. Lageirse: "Het is geen oplossing om de hogesnelheidslijn nu opnieuw aan te besteden. Dan ben je weer vijf jaar kwijt. Daar is de reiziger niet mee gebaat." Lageirse vindt dat de Benelux terug moet keren, maar dat er ook een plan B moet worden gemaakt voor als de Fyra-problemen niet kunnen worden opgelost.
Overbruggen
"Bekijk of de Thalys vaker kan rijden, maar ga ook praten met andere partijen. Bijvoorbeeld met Virgin, die in 2012 de Nederlandse staat aanbood te helpen met de problemen op de hogesnelheidslijn. Kunnen zij een rol spelen op de korte termijn of zonodig een structurele oplossing bieden?" vraagt Lageirse zich af.
Marktordening
Veolia kan in elk geval op korte termijn geen hogesnelheidstreinen leveren. "Maar wij kunnen wel meedenken aan een oplossing" vervolgt de Veolia-directeur. Hij benadrukt dat er meer nodig is dan alleen te kijken naar de Fyra. "Er moet een betere marktordenig komen. We gaan nu van het ene naar het andere probleem. Eerst de OV-chipkaart, toen het winterweer en nu de Fyra. Er moet nu eens een echte analyse komen, in plaats van nog meer schijnonderzoeken".
Onmogelijk bod
Voor Veolia is het zuur dat het bod van NS (formeel HSA) in 2001 geaccepteerd werd. NS beloofde 19 miljoen binnenlandse HSL-reizigers en 9 miljoen internationale reizigers, zo meldde Treinreiziger.nl eerder. Een bod dat nauwelijks serieus genomen kon worden. Immers, dan zouden de binnenlandse Fyra´s op iedere dag van de week en op elk tijdstip 406 reizigers moeten vervoeren. Ter vergelijking: een Fyra heeft 419 zitplaatsen in de 2e klas. Tegelijkertijd beloofde NS een zitplaatsgarantie van 98%. Iets wat feitelijk nauwelijks met elkaar te verenigen is. De beoordeling van de businesscase was deel van de beoordeling. De overheid had ook niet kunnen gunnen en bij twijfel een door haar voorziene fallback-optie kunnen gebruiken.
1 miljard
De praktijk heeft uitgewezen wat iedereen al wist; 19 miljoen binnenlandse reizigers voor de hogesnelheidslijn is onmogelijk. Omdat het onmogelijke bod van 2001 toch geaccepteerd werd, kwam het bedrijf in 2010 in de problemen. Minister Schultz besloot vervolgens NS te hulp te schieten en de speciale concessie voor de hogesnelheidslijn van de markt te halen en samen te voegen met het normale spoor. Een oplossing waardoor de staat zo´n 1 miljard euro misloopt.
Eerlijke kans
Voor Veolia-directeur Manu Lageirse is dit pijnlijk om aan te zien. "Ja, het is wrang. Vooral als je ziet hoeveel geld er wordt bijgepompt. Maar wij gaan nu niet met de vuist op tafel slaan voor het verleden. Dat helpt niet. We willen in de toekomst wel gewoon een eerlijke kans." Volgens Lageirse werd Veolia bij de aanbesteding tweede.
Aanbod Veolia
Als het bod van NS in 2001 als ongeldig was bestempeld, hadden er nu allang hogesnelheidstreinen gereden. "Wij hadden ingeschreven met bestaande treinen. Dus ja, dan had er al een aantal jaren treinen gereden. In ons bod gingen wij uit van de minimaal gevraagde frequenties en een realistische businesscase. Afhankelijk van succes kon dan de frequentie uitgebreid worden."