NS bij werkzaamheden in problemen door tekort buschauffeurs
13 nov 2018 18:09
Bij geplande werkzaamheden hebben treinreizigers meerdere keren dit jaar lang op vervangend vervoer moeten wachten door een tekort aan bussen. Ook afgelopen weekend moesten treinreizigers soms meer dan een uur wachten voordat ze meekonden met treinvervangende bussen.
Opnieuw chaos
Voor Maatschappij Voor Beter OV is de maat inmiddels vol. “Al meer dan een jaar dringen wij bij de NS aan op verbetering van het vervangende busvervoer. Tevergeefs. Dit weekend ontstond opnieuw chaos wegens gebrek aan bussen ten gevolge van een inschattingsfout, dit keer te Schiedam, Den Bosch en Zwijndrecht. Het herhaald aandringen op verbetering van de logistiek rond het vervangende busvervoer heeft er dus niet toe geleid dat de NS orde op zaken stelt bij het falende busvervoer”, reageert voorzitter Rikus Spithorst.
Tekort buschauffeurs
NS erkent dat er dit jaar meerdere malen sprake is geweest van lange wachttijden bij treinvervangend vervoer. “We krijgen niet altijd het aantal bussen dat wij willen”, reageert NS-woordvoerder Erik Kroeze. “Vooral rond de vakanties krijgen we soms minder bussen dan we zouden willen. Er is een enorm tekort aan buschauffeurs. In de zomervakantie is het extra lastig doordat er dan extra touringcars worden ingezet voor vakantiegangers en toeristen.” Juist in de vakantieperiode wordt er vaak langdurig gewerkt aan het spoor, en heeft NS dus relatief veel bussen nodig.
Rekenfout
Volgens Voor Beter OV is dat echter niet het enige probleem. De reizigersorganisatie denkt dat NS doelbewust bezuinigt op de inzet van bussen. “Zo was er vorig jaar tijdens de Gay Pride tussen Eindhoven en Den Bosch een enorm tekort aan bussen. Dat kwam omdat het hoofdkantoor van NS besloot minder bussen te bestellen dan de regiodirectie van Netwerk Zuid wilde. Dat heeft NS achteraf tegen ons bevestigd”, stelt Spithorst. Kroeze spreekt die lezing nadrukkelijk tegen. “We hadden toen een tekort aan bussen door een rekenfout.” Wel erkent het spoorbedrijf behalve niet weinig, ook graag niet teveel bussen te willen hebben. “We zijn bezig om de prognoses te verbeteren. Als we teveel bussen hebben, is dat nadelig als er ergens anders ongepland iets mis gaat. Dan kunnen we daar geen bussen meer krijgen.”
Files
Behalve het tekort aan buschauffeurs, zorgt de drukte op de weg ook steeds vaker voor problemen. “Files worden minder voorspelbaar. Als het druk is op de weg, halen de bussen hun rijtijden niet, waardoor bussen minder vaak kunnen rijden dan gepland”, legt Kroeze uit. Daarnaast zorgen incidenten voor problemen. Zoals dit weekend in Schiedam, waarbij een opstootje bij de businzet ontstond. De politie moest eraan te pas komen. “In die tijd kan de bus niet rijden.”
Totale afweging
Om de problemen met de businzet te verbeteren, gaat NS met alle betrokken partijen in gesprek. Het streven is om werkzaamheden aan het spoor uit te voeren op momenten dat zo min mogelijk mensen met de trein gaan, maar het spoorbedrijf wil ook de beschikbaarheid van bussen mee gaan wegen in de planning van werkzaamheden.”We moeten een totale afweging maken”, aldus Kroeze. Dat zou kunnen betekenen dat sommige werkzaamheden mogelijk in de toekomst toch niet meer in de zomervakantie plaatsvinden als het tekort aan bussen te groot is. Kroeze: “Overigens gaat het gelukkig ook heel vaak wel goed. Maar het is rot dat het soms fout gaat. Dan heb je er niet zoveel aan dat het meestal wel goed gaat.”
Staatssecretaris
Voor Maatschappij Voor Beter OV is het geduld inmiddels op. De reizigersorganisatie vraagt Staatssecretaris Stientje van Veldhoven om orde op zaken te stellen. De vereniging heeft de staatssecretaris per brief gevraagd om maatregelen te nemen. NS heeft naar aanleiding van de brief aangegeven met de reizigersorganisatie in gesprek te willen. Spithorst is daar blij mee, maar heeft niet de illusie dat de problemen met het busvervoer daarmee worden opgelost.
Afgelopen weekend was ook wel zeldzaam slecht gepland qua werkzaamheden.
Alle 4 de trajecten tussen noord-Nederland en zuid-Nederland waren platgelegd:
-Rotterdam-Breda (HSL)
-Rotterdam-Dordrecht
-Den Bosch-Boxtel
-Den Bosch-Tilburg
En tel daarbij nog enkele andere werkzaamheden bij op.
Normaal kun je omreizen om de bussen te mijden, maar dit was afgelopen weekend niet mogelijk omdat alle 4 de trajecten er tegelijk uit waren gelegd. En dan zal de NS wel weer naar Prorail wijzen, maar dit is iets waar NS en Prorail samen verantwoordelijk voor zijn.
Peter, je bent vergeten het traject Alkmaar-Wormerveer. Hier reden ook snel- en stopbussen.
Nijmegen – Venlo was wel open, maar dat is wel een flink eind om als je van Den Haag naar Breda wilt.
Het kan wel efficiënter (= met minder bussen = minder chauffeurs nodig = in krappe tijden toch een behoorlijk aanbod): onlangs busvervoer Den Haag Rotterdam met verplichte omweg en stop voor álle bussen in Delft: dat is natuurlijk onzin, want meer dan de helft van de reizigers gaat rechtstreeks naar Rotterdam, zonder omweg van > 10′.
Het standaardrecept is nog inefficiënter: Omrijden naar Rotterdam en alleen maar stopbussen naar Delft, waarbij Delft Zuid alleen met een pendelbusje vanaf Delft bereikbaar is. Die stopbussen tussen Den Haag en Delft moeten heel wat meer dan 10 minuten omrijden om langs Moerwijk en (in de juiste richting) langs Rijswijk te rijden in plaats van over de snelweg. Vervolgens stapt er niemand in of uit in Moerwijk, ongeveer 10 man in Rijswijk en het merendeel van de bus vloekt dat NS weer eens geen snelbussen heeft ingezet naar Delft en het vertikt om samen te werken met de HTM om de reizigers met een treinvervoerbewijs per tram te laten vervoeren.
Verder ben ik het wel eens met de strekking van je verhaal, hoor: Hoe korter reizigers in de bus hoeven te zitten, hoe efficiënter het gebruik van het busmaterieel. Dat is een duidelijke win-win.
Een treinvervoerbewijs is na de invoering van de ov chip niet meer relevant. Het aantal mensen dat nog een los kaartje koopt wordt steeds minder. En met ov chip moet je altijd in/uit checken.
Het is wel degelijk relevant, namelijk voor de prijs. In veel gevallen ben je duurder uit als je apart bij de bus/tram/metro in en uit moet gaan checken (abonnement niet geldig, doorbreking lange-afstandskorting, geen degressief tariefstelsel etc.), terwijl NS gewoon een vervoerplicht heeft.
Kan efficienter? Vraag me af of dat nodig is.
Denk dat door het vele busvervoer van de afgelopen jaren inmiddels alle veel-reizigers van de NS weten: Bus vervoer = gratis vervoer!! Minstens de helft van wie er in de bus zit heeft niet ingecheckt en daar wordt regelmatig ook om je heen over gepraat.
Voor de bus hoef je niet in te checken want: Geen controle bij instap, niet in de bus en niet bij uitstappen. Je gaat gewoon in de rij staan en mag zonder controle mee.
Hierdoor onstaat het effect dat als er 80 mensen op een bus wachten en deze komt er als ie vol is er zeg 20-25 inzitten die hebben ingecheckt en 25-30 die dat niet doen. en buiten staan nog 15 mensen die wel incheckten maar niet mee konden. In de cijfers van de NS vertrekt de bus dan half leeg\vol = Er rijden ruim voldoende bussen.
Vermoed dat alleen een conducteur de OV kaart mag checken en de werkstudenten die busvervoer afhandelen hiervoor niet bevoegd zijn. Want zo moeilijk zal het niet zijn om iemand een check te laten doen bij instappen en dat kost 5 sec per reiziger
NB: Zelf Weekend vrij dus niet inchecken levert mij niks op.
Nou of t zo erg is vraag ik mij af,aan de andere kant,als je 45 minuten langer onderweg bent voor een stukje van 10 minuten,logisch dat je dan niet incheckt.
Om de reizigers te ontmoedigen schrapt NS bij werkzaamheden ook alvast treinen op aansluitende lijnen.
Alsof een reiziger tussen Roermond en Sittard er een boodschap aan heeft, dat er tussen Eindhoven en Den Bosch aan het spoor gewerkt wordt.
Als NS de hoofdrailnetconcessie zou nakomen, zouden bussen voor werkzaamheden geen enkel probleem zijn.
Bij een ongeplande verstoring van de treindienst heeft NS namelijk volgens de hoofdrailnetconcessie 60 minuten de tijd om voldoende bussen ter plaatse te krijgen en alternatief vervoer met voldoende capaciteit te bieden. (Alleen tijdens de spits krijgen ze 15 minuten extra tijd om op te starten, en bij heel uitzonderlijke situaties hoeven ze er niet aan te voldoen.) Dat betekent dat ze áltijd flink wat bussen op diverse plekken in Nederland stand-by horen te hebben, anders is die aanrijtijd zo goed als nooit haalbaar. Bij geplande werkzaamheden hebben ze niet een uur, maar meer dan een jáár de tijd om bussen te regelen; een eitje vergeleken met de vereiste businzet bij ongeplande verstoringen zou ik zeggen.
Als NS nou eens zou gaan samenwerken met het streekvervoer. In het weekend staan er over het algemeen een heleboel bussen stil in het OV. Voordeel is meteen dat je niet maximaal 60 man in een bus krijgt maar 80 man. En ook mindervaliden kunnen in een OV-bus veel makkelijker mee. Om nog maar niet te spreken van het kunnen beïnvloeden van verkeerslichten waardoor je veel sneller door een stad heen bent.
Bussen zijn niet het probleem, maar buschauffeurs. Ik denk dat de oplossing daarom niet zo eenvoudig is.
Als er in het streekvervoer minder bussen rijden, dan rijden er dus ook minder buschauffeurs. Die chauffeurs kunnen mooi ingezet worden op het treinvervangend busvervoer. Wel graag op bussen die 100 mogen op de snelweg (detacheren naar de touringcarbedrijven).
NS zou heel goed een pool van beschikbare buschauffeurs op kunnen zetten. Ik ben bijvoorbeeld een zeer ervaren en van alle papieren voorziene buschauffeur en zeker bereid (ivm parttime-werk) om in noodgevallen snel in te springen. Het zal wel een financieel plaatje zijn. Laten ze eerst maar eens zelf wat, eventueel oudere, bussen aanschaffen en strategisch over het land verdeeld paraat houden. Dan komen die chauffeurs ook rap genoeg.
Is het bekend dat vele chauffeurs die deze bussen rijden vaak inhuur via het uitzendbureau zijn omdat de reguliere chauffeurs vanwege de werk en rusttijden regeling geeneens in het weekend mogen rijden. En wat je ook ziet is dat met name ook bussen bij onze zuider buren worden gehuurd bij gebrek aan NL-bussen
Het zou ook fijn zijn als de NS er voor zou zorgen dat reizigers netjes een rij vormen tijdens het wachten op een bus. Dat is voor Nederlanders altijd heel lastig: een nette rij vormen.
Het is nu een chaotische wedstrijd waarbij diegene die de sterkste ellebogen heeft, met de bus meekan, waarbij ouderen ten val komen.
De NS zou voor flexibele afzettingen kunnen zorgen, die voor een nette rij zorgen, zoals je die ook op het vliegveld ziet.
De werkzaamheden moeten veel meer in de winter gepland worden als het rustig is bij de touringcarbedrijven, tussen oktober en maart zitten veel chauffeurs dmv een jaarurenregeling nu halve weken thuis omdat ze hun uren toch al gemaakt hebben.
In de winter zitten de treinen voller en moet er dus ook veel meer bussen ingezet worden om de reizigers te kunnen vervoeren.
Het werk aan onze spoorwegen wordt in de weekeinden veel te intensief aangepakt. op zelfs zeer belangrijke verbindingen als in de Rampstad liggen de verbindingen er uit. Met de trein ergens te lande tijdig geraken, kunnen we vergeten. Ook de treintarieven zijn niet in overeenstemming met de geboden diensten, of beter NIET geboden diensten. Tussentijds overstappen in bussen zo die al voldoende voorradig zijn, en wachttijden zou moeten minimaliseren maakt dat men extra lang onderweg is naar eender welke bestemming. Pro/rail en N.S. maken zeer slechte reclame zodoende voor treingebruik. Dit zal en kan gevolgen hebben voor de klandizie, en het autogebruik verder stimuleren. Onze wegen raken nu al snel voller. De spreekwoordelijke prijs van het `treinkaartje` staat allang niet meer in verhouding met de geboden diensten. Bij de belangenverenigingen van reizigers en Consumentenbond o.a. de verwoorders van reizigersbelangen blijft het opvallend stil omtrent de huidige toestanden, en ook `Den Haag`laat het gebeuren zonder kritiek. Het is al vele jaren een chaos op onze spoorwegen, materieel , en infrastructureel en andere talloze verstoringen. De prijs van het z.g. treinkaartje staat al heel lang in geen enkele verhouding meer, met de geboden diensten. De spoorweg zou het ultieme vervoermiddel moeten en kunnen zijn.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat de reizigersclub ster weinig aandacht vragen voor het falende (overheids)beleid rond het OV. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de subpagina ‘goedemaandagmorgen’ op voorbeterov.nl. Die pagina wordt goed gelezen door en namens directieleden, politici en bewindspersonen. Maar onze kritiek is vaak tegten dovemansoren. De politiek heet wel een ambitieuze grote mond, maar zwijgt als wordt gesteld dat e.e.a. wel geld kost. Daarnaast zie je dat eigenaarschap en opdrahctgeverschap in dezelfde hand een slechte zaak is. De stas IenW wikt, minister FIN beschikt. Dus de NS is zo ongeveer onschendbaar (zolang er dividend wordt uitgekeerd), en ProRail wordt het vel over de oren getrokken. “Groenste kabinet ooit”… Laat me niet lachen.
ongeveer 10 man in Rijswijk en het merendeel van de bus vloekt dat NS weer eens geen snelbussen heeft ingezet naar Delft en het vertikt om samen te werken met de HTM om de reizigers met een treinvervoerbewijs per tram te laten vervoeren.
Dit verhaal is volslagen onzin, er wordt wel degelijk samengewerkt. Deze foto laat het zien:
http://www.digitaletram.nl/actueel/2014/201412/2014368/20141215PLP0000843.jpg
Deze foto is een paar jaar oud,ns is een jaar of 2 a 3 eigenaar geweest van htm,inmiddels dat weer de gemeente den haag.
Het klopt dat het tot een paar jaar terug wel voorkwam, al liep het toen ook niet helemaal lekker: Reizigers kregen het aan de stok met controleurs van de HTM die niet wisten dat treinvervoerbewijzen tijdelijk geldig waren in de tram. De laatste jaren mag je bij werkzaamheden met een treinvervoerbewijs alleen met de bus. Helaas.
Vandaag is gedurende een stremming bij Rijswijk wel vervangende trams ingezet tussen Den Haag en Delft.
Warempel, hopelijk een blijvertje.
Toch ging het bepaald niet zo soepel als het volgens de concessie zou moeten. Volgens rijdendetreinen.nl werd die storing gemeld om 11:50. Pas om 13:13 werd geadviseerd om de tram te gebruiken. Dat is 23 minuten later dan voorgeschreven en in dit geval zeker onnodig, omdat er geen tijd nodig is om trams ter plaatse te krijgen die toch al rijden. Dat zou met een telefoontje naar de HTM ook in een minuut of 10 wel geregeld moeten kunnen worden. Het is ook nogal dom, want als je eerst bijna anderhalf uur lang reizigers ophoopt op een station, past dat niet meer in de eerstvolgende tram(s). Bovendien weet het merendeel van de reizigers die van dit advies gebruik heeft gemaakt waarschijnlijk niet dat ze het figuurlijke bonnetje van die rit bij NS kunnen inleveren om het verschil met de normale ritprijs terug te krijgen.
Ik denk trouwens dat ze in dit geval geen keus hadden, want die dag was ook de pleuris uitgebroken tussen Schiphol en Leiden waar geheel in lijn met dit artikel veel te weinig bussen waren voor doordeweeks geplande werkzaamheden. Elke bus die nog last-minute beschikbaar was zullen ze daarheen hebben moeten sturen.
Ziet er beter uit dan die foeilelijke kleuren die de GTL normaliter draagt!
Kijk eens naar Japan. Dat doen we veel te weinig. Ik heb daar nog nooit in een bus gezeten. Zo fijn!
Mijn ervaring is dat bij ongeplande werkzaamheden de inzet van bussen erg chaotisch verloopt.(kapotte wissel bij Hoogeveen 1/7/17)Bij geplande werkzaamheden (‘s Hertogenbosch-
Boxtel 28/10/18) stond er een voldoende aantal bussen gereed,die tot mijn vreugde reeds na korte tijd met een klein aantal passagiers vetrokken. Dat was goed georganiseerd.Overigens zou NS het streekvervoer te vriend moeten houden,aangezien zij vaak een vloot geledebussen van 18m/21m in bezit hebben.
Bert het ov heeft gelede bussen maar geen chauffeurs. dat is het probleem
In Groningen zie ik bij storingen vaak situaties waaruit blijkt dat dat niet helemaal klopt. Bij de frequente storingen bij station Europapark, heeft Arriva vaak binnen een kwartier al een vervangende busdienst opgezet met bussen en chauffeurs die normaal op lijndiensten rijden. Bij NS rijdt er vaak na anderhalf uur nog helemaal niets. Het is wel iets verbeterd, doordat lokale busbedrijven NS gedwongen hebben fatsoenlijke prijzen te betalen.
Er wordt door NS wel heel veel afgeschoven op externe factoren. Er is een tekort aan chauffeurs. Dat tekort is niet nieuw, dat speelt al zeker anderhalf jaar. In die tijd had allang nieuwe chauffeurs aangeworven kunnen worden. Voor touringcars is geen bijzonder rijbewijs nodig, elke stads- en streekbuschauffeur kan ook een normale touringcar rijden. Chauffeurs die in de zomer niet op de lijndienst hoeven te rijden, kunnen dus worden ingezet voor het treinvervangend busvervoer. Daarnaast geeft NS zelf al toe: “we willen niet teveel bussen hebben”. Heel veel te veel bussen is inderdaad niet wenselijk, maar een lichtelijk overschot is geen probleem. NS heeft een uur de tijd om busvervoer te regelen bij onverwachte treinuitval, dus dan kan geschoven worden met het overschot van de werkzaamhedendienst naar het traject waar de onverwachte uitval is.
Ook ik kan me de zwarte dag nog herinneren dat iemand niet op heeft zitten letten en veel te weinig bussen inzette tijdens de Gay Pride vorig jaar. Natuurlijk mag de vraag worden gesteld hoe het kwam dat op zo’n druk traject juist op deze dag werkzaamheden waren gepland, maar duidelijk is in elk geval dat de organisatie van het busvervoer volkomen had gefaald, waardoor wachttijden opliepen tot wel twee uur. Dit was niet alleen in de richting van ‘s-Hertogenbosch, maar ‘s avonds ook weer in de richting Eindhoven, aangezien er kennelijk geen mogelijkheid was geweest om gedurende de dag op te schalen. Dit lokt calamiteiten uit.
En NS klaagt dan vervolgens weer dat die calamiteiten het busvervoer vertragen, zoals dit weekend in Schiedam. Ik ben dan toch geneigd de bal weer bij NS te leggen, want het opstootje aldaar was immers een gevolg van te weinig busvervoer. Als ik aan het dweilen ben met de kraan open, moet ik daar niet over zeuren als ik zelf immers in staat ben eerst de kraan dicht te draaien. Bij werkzaamheden is het bepaald niet aantrekkelijk het openbaar vervoer te nemen, maar als er nu eenmaal gewerkt wordt op dagen dat men wel moet reizen en er geen omweg mogelijk is, is het volkomen vanzelfsprekend dat mensen boos worden. Natuurlijk is het nooit goed als mensen gewelddadig worden, maar het is ook nooit goed om weg te kijken van je eigen verantwoordelijkheid. Werkzaamheden zijn nodig, maar uitgangspunt moet altijd zijn dat de reiziger daar niet onnodig veel last van heeft. En dat betekent dat je wel degelijk beter teveel dan te weinig busvervoer kan hebben.
We mogen ook niet vergeten, dat juist in de weekeinden wanneer er intensief aan de sporen gewerkt wordt, en andere incidenten in de ruime zin des woords plaats vinden, er moeilijk aan voldoende aantal bussen te geraken is. Ons landje is vergeven om maar een onprettige term te gebruiken van sportclubs of teams aller aard, en daarmee meereizende supporters. Nog afgezien van ander gezelschapsvervoer. Deze clubs hebben veelal een contract met de busmaatschappijen omtrent aantallen bussen welke ingezet moeten worden voor deze teams en verzorgers etc. meer, plus de aantallen supporters. Die aantallen kunnen we niet veronachtzamen. Daarnaast mogen de chauffeurs gezien de rijtijdenwet, maar een aantal de bus nemen of gebruiken, en helaas dan bij calamiteiten zijn deze alsnog niet inzetbaar.
Zou t niet handig zijn als een groep ns ers een busrijbewijs zou hebben,een heleboel HC s zijn toch niet nodig doordat er geen treinen rijden,dus kunnen ze mooi op de bus zitten,met bv Connexxion zijn dr vast wel afspraken te maken dat er in t weekend bussen worden verhuurd.
Herstel: er is een tekort aan goedkope chauffeurs, ervaren chauffeurs zijn te duur dus dwingen vervoersbedrijven uitzendbureaus via een vergoedingsstructuur jongeren en buitenstaanders te werven met een wurg-studie contract omzo kosten te drukken. Echt levensgevaarlijke praktijken waar klaarblijkelijk uit algemeen belang niemand wakker van ligt…. zal je kind maar wezen