ProRail: streven naar hogere punctualiteit met minder wissels
28 mei 2010 17:09
Het aantal treinen dat op tijd rijdt is sinds 2007 stabiel, maar het is mogelijk om de punctualiteit verder te verbeteren. Dat stelt ProRail topman Bert Klerk tegenover treinreiziger.nl. Wel ziet hij het liefst dat het aantal wissels wordt terug gedrongen. Dat komt niet alleen de punctualiteit ten goede, maar kan ook aanzienlijke kosten besparen.
Wissels
Zo kost een nieuwe wissel circa € 250.000 euro. Na 18 jaar moet een wissel vervangen worden. Nederland telt nu zo´n 9.000 wissels, maar op termijn zouden er tot 4.000 wissels kunnen verdwijnen. Iedere wissel heeft onderhoud nodig, kost geld en kan een oorzaak zijn van verstoringen. “We hebben in Utrecht 280 wissels, maar we hebben er eigenlijk 80 maar echt nodig“ zegt Bert Klerk.
Toch zullen de wissels die nauwelijks gebruikt worden niet direct verwijderd worden.Een deel van de wissels zal vervangen worden op het moment dat een wissel is afgeschreven. Geleidelijk aan zal daarmee het aantal wissels afnemen.
Tokyo
In Japan heeft men in verhouding veel minder wissels dan in Nederland. Zo heeft het station van Tokyo 19 sporen en minder dan 30 wissels. Men kan daar af met veel minder wissels, doordat treinen in vaste corridors rijden.
De situatie in Japan wordt vanuit Nederland met interesse gevolgd. Samen met Zwitserland is het één van de weinige landen dat een drukker spoorwegnet heeft dan Nederland én in staat is om meer treinen op tijd te laten rijden.
Punctualiteit
Wat Bert Klerk betreft, kan de punctualiteit in Nederland ook nog wel stijgen.Sinds 2007 is slechts dertien procent van de treinen meer dan drie minuten te laat. "Wij leggen als één van de weinige van Europa de lat op drie minuten. De rest van Europa doet dat op vijf minuten. Daar gaan wij ook naar toe. De punctualiteit kan in de toekomst zeker nog wel toenemen. We zien nu al het voortscheidend gemiddelde langzaam stijgen. Eind december was dat nog 86,8 procent, nu zitten we op 87,3 procent." zegt Klerk.
Ontvlechten
De goede punctualiteit is volgens Klerk te verklaren door de ontvlechting van de dienstregeling. "In de zomer van 2007 hebben we het aantal kruisbewegingen rond Utrecht Centraal terug gebracht. We zagen de punctualiteit daardoor toenemen. Na het ontvlechten van Utrecht hebben we ook Den Bosch en Amersfoort ontvlecht."
De goede resultaten smaken naar meer. De ambities van de topman zijn dan ook groot. Het is zijn ambitie om ProRail tot de beste spoorbeheerder van de wereld te maken. Of dat gaat lukken is de vraag, maar in elk geval wil ProRail leren van Zwitserland en Japan.
Kostenreductie
Maar ProRail heeft meer ambities. Niet alleen op het gebied van punctualiteit. Zo wil de spoorbeheerder de life cycle costs voor het spoor in 2015 hebben terug gebracht met twintig procent. Dat wil ProRail bereiken door te bezuinigen op bedrijfskosten, efficiënter te werken en met aannemers afspraken te maken over prestaties.
In 2010 moeten de eerste besparingen al merkbaar worden. Zo moet nog dit jaar 5 procent bezuinigd worden op de life cycle costs. "We denken kosten te kunnen besparen om bijvoorbeeld sommige werkzaamheden te bundelen. Daardoor kun je effectiever werken" aldus Klerk.