fbpx

Regionale treinen ontbreken tijdelijk in reisplanners

15 apr 2025 13:33

Door een fout geven reisplanners voor treinreizen vanaf 5 mei alleen reizen weer van de NS, NS International en de bus. Reizen over de regionale treintrajecten, met uitzondering van het door NS gereden R-Net Alphen aan den Rijn – Gouda, zijn niet te vinden.

Een NS-woordvoerder legt tegen Treinreiziger.nl uit dat het gaat om een ’menselijke fout in het planningssysteem’. ’’We vinden het heel vervelend voor reizigers dat ze daarom op dit moment niet goed vooruit kunnen plannen. Er is hard gewerkt om de fout te herstellen. Vanaf vrijdagochtend staat de reisplanner weer goed.’’

Treinen ontbreken in alle planners

Niet alleen in de reisplanner van de NS zijn de regionale treinen verdwenen, ze staan zelfs niet in de reisplanners van de regionale vervoerders zelf en evenmin in de 9292 reisplanner. Wie op een reis zoekt, krijgt wel opties te zien voor busverbindingen of een omreisroute met treinen van de NS. De reisplanner van Google Maps geeft de regionale treinen wel weer.

Treinreiziger.nl ontdekt fout

De NS is belast met het verwerken van de dienstregelingen in de systemen voor reizigersinformatie waarop de diverse planners draaien. Afgelopen vrijdag merkte Treinreiziger.nl op dat er reisdata ontbrak van Arriva. Toen Arriva hierover door Treinreiziger werd ingelicht, heeft de vervoerder contact opgenomen met de NS die de fout ook al zou hebben opgemerkt en in onderzoek zou hebben.

(c) Treinreiziger.nl 

4 3 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Redacteur
verkeersleider
4 dagen geleden

Ook internationale planners lijken deze fout te hebben. Ik plande een reis in juni van Maastricht naar Berlijn en werd eerst naar Eindhoven en vervolgens naar Venlo gestuurd. De uiteraard veel snellere verbinding Roermond – Venlo werd niet getoond.
De beste optie, volgens die planner, was trouwens Maastricht – Amsterdam – Berlijn. Dat bleek verrassend snel, en uiteraard weinig overstappen 😉

Frans E.R.
4 dagen geleden
Antwoord aan  verkeersleider

Slapen ?
“Dat is dus een beetje dom”, zou Maxima hebben gezegd als men zo’n fout zeg maar BLUNDER maakt door de regionale treinverbindingen uit de Reisplanner weg te laten, had men soms zitten slapen of een slok te veel op gehad of beide ?
Met Arriva raadpleeg ik regelmatig de reisplanner, ben je wel de pineut als deze info weg valt en je het net hard nodig hebt. Vijf mei is een Bevrijdingsdag, niet als je met de trein reist en zeker niet met een regionale trein. Zo’n omissie kan dus niet, maar in de loop der jaren raak je wel noodgedwongen aan gewend dat dit kan gebeuren. Waar gehakt wordt vallen spaanders zegt een bekend spreekwoord, nu bij het spoor dus…

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
3 dagen geleden
Antwoord aan  verkeersleider

Klopt. Zo kwamen wij erachter. We konden geen internationale tickets kopen vanaf sommige regionale stations

Paul Lamote
4 dagen geleden

Welke prutser is hier nu weer voor verantwoordelijk?

Wouter G.
4 dagen geleden

Dit geldt ook bij reizen via bahn.de of de DB Navigator app. Ook geboekte of opgeslagen reizen kunnen niet worden geüpdatet.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
3 dagen geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Ja, alle reisplanners gebruiken dezelfde data

Peter van der Veen
3 dagen geleden

Behalve gMaps dan?

Arjan Krabbenbos
4 dagen geleden

Als de techniek het laat afweten ben je de Sjaak! We leven in het computer tijdperk en die techniek gaat steeds sneller, maar is dan gelijk ook steeds gecompliceerder! Daarom is het fijn dat er nog dienstregelingen op de stations, haltes en metrostations te vinden zijn. Ook prettig is het om in geval van falende techniek, om info te vragen bik de infozuilen en bij het personeel van het voertuig waar mee je reist of reisde. Maar deze zijn helaas bij drukte niet altijd goed zichtbaar of tegen middernacht, wanneer het vervoer bijna gaat stoppen na een dagdienst. Er zijn wel noodnummers aanwezig, maar hoe snel je daar geholpen wordt is ook niet duidelijk. Lange wachttijden en frustraties voor de reizigers die snel goed en wel naar huis willen, maar steeds een muziekje met er zijn nog zoveel wachtenden voor u!

Sander
3 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Nee! De fysieke kaarten op de stations zijn gewoon nutteloos! Je hebt er alleen wat op het station waar je bent en bij werkzaamheden, zo’n beetje ieder weekend is het al helemaal geen nuttig iets. Dit is een beetje onzin om voor een keer dat de reisinformatie niet functioneert alle stations vol te gaan hangen met weinig accurate informatie. Ik vind juist dat die dingen zsm moeten verdwijnen. Ik waarschuw mensen ook als ik ze zie zoeken bijvoorbeeld in het weekend dat je er helemaal niks aan hebt en dat je beter op de digitale schermen moet kijken. Er zijn ook nog steeds mensen die komen met printjes van Dienstregelingen en dan vervolgens mopperen dat hun reis anders verloopt dan gedacht. Vraag je van wanneer heeft u dat uitgeprint “ja een maand geleden”… Tja wat verwacht je dan?!

T. Dijkema
4 dagen geleden

Ik had precies hierover al online contact met NS community en Arriva afgelopen weekend, nadat ik mijn reis op 6 mei vanaf Hoogezand naar Schiphol wilde inplannen en steeds geen reisadvies kreeg. Het lukte wel als ik vanaf Groningen de reis zou beginnen. Gelukkig dat het opgepakt wordt mede door jullie opmerkzaamheid. Bedankt!

Reiziger van de Trein
3 dagen geleden

‘Treinreiziger.nl ontdekt fout’ 🤣

Laatst bewerkt op 3 dagen geleden door Reiziger van de Trein
Johan
3 dagen geleden

“Er is hard gewerkt om de fout te herstellen. Vanaf vrijdagochtend staat de reisplanner weer goed.’’

De fout werd dus áfgelopen vrijdag al gemeld en toen was NS er naar eigen zeggen al mee bezig. Hoe kan zoiets nou een hele week duren? Moeten ze bij NS eerst nieuwe ponskaarten snijden voor die reisplannerserver, of wat?

Chris
3 dagen geleden

Laten we ‘het zalig falen’ omarmen. Fouten maken maakt ons misschien wat menselijker.

Gerrit
3 dagen geleden

Misschien komt dit wel doordat geprobeerd is om de buurtbussen dit jaar op 5 mei uit de dienstregeling te halen. In de buurtbussen hier in de buurt hangen briefjes om aan te geven dat ze op 5 mei 2025 niet rijden. Ze zitten op die dag wel in de adviezen, maar met de melding: “Let op! Rijdt niet op 5 mei”. Hoe moeilijk kan het zijn?

Klaas-Jozef
3 dagen geleden

“er is hard gewerkt om de fout te herstellen” 🙄 zijn ze klaar met werken terwijl het nog steeds fout is? 🙄 prutsware 😡

Wouter G.
1 dag geleden

“Vanaf vrijdagochtend staat de reisplanner weer goed.’’

De reisplanner bij NS International werkt misschien, maar men kan daar nog steeds geen reizen boeken (als er een RS of RE lijn bij zit). Bij Deutsche Bahn werkt het nog helemaal niet.