fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Rover vraagt compensatie voor gedupeerde trein- en busreizigers

07 feb 2021 13:42

Reizigersvereniging Rover vraagt OV-bedrijven om kosten te vergoeden van reizigers die vandaag voor alternatief vervoer moeten zorgen omdat er geen betrouwbare dienstregeling door het OV wordt gereden.

Tegemoetkoming

De forse sneeuwval heeft het openbaar vervoer in heel het land ontregeld: treinen en bussen rijden niet of onregelmatig. Er wordt hard gewerkt door de OV-medewerkers, maar inmiddels hebben diverse vervoerders toch moeten laten weten vandaag helemaal niet meer te gaan rijden. Vanwege de lockdown en de door het KNMI aangekondigde code rood verwacht Rover dat het aantal gedupeerde reizigers beperkt is. Voor reizigers die toch op weg moeten, wil Rover een tegemoetkoming.

“Het is belangrijk dat reizigers die bijvoorbeeld in de zorg werken vandaag naar hun werk kunnen komen, zij kunnen niet afwachten of het OV nog wordt opgestart”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Hij pleit ervoor dat reizigers met een OV-abonnement die vandaag een reis moeten maken, hun taxikosten kunnen declareren bij het betreffende OV-bedrijf.

Geen verrassing

Dat het OV niet tegen de extreme winterse omstandigheden is opgewassen, verrast Rover niet. “Het is niet de eerste keer en zal ook niet de laatste keer zijn dat het OV wordt genekt door extreem weer”, stelt Freek Bos, “als wij dit de komende jaren willen voorkomen, zullen investeringen nodig zijn.” Door klimaatverandering zal extreem weer vaker voorkomen. Niet alleen sneeuw, maar ook hoge temperaturen en grote regenval. Rover pleit daarom al een aantal jaren voor een programma om het openbaar vervoer ‘klimaatproof’ te krijgen.

Treinen door de Sneeuw

5 gedachten over “Rover vraagt compensatie voor gedupeerde trein- en busreizigers”

  1. Johan schreef:

    “Het is niet de eerste keer en zal ook niet de laatste keer zijn dat het OV wordt genekt door extreem weer”

    Het is juist weer eens normaal Nederlands winterweer. Het is rond de 5 graden onder nul en het sneeuwt.

  2. Hans schreef:

    In vroegere, echte winters werd toch ook meestal doorgereden? Met veel vertragingen, met uitval en soms met veel meer problemen, maar treinen reden met kunst en vliegwerk meestal toch wel voor een deel. Nu hoor je steeds over bevroren wissels, was dat toen niet dan? Er zijn heel veel wissels verwijderd sinds vroegere tijden, en het treinverkeer ligt toch sneller helemaal plat….. Heel raar.

  3. Massimo schreef:

    je bent een natie die Europa wil leiden en het land wil blokkeren voor 10 cm sneeuw. Schaamte!

    1. Boutrous schreef:

      ProRail moet eens in de leer gaan bij haar Zwitserse collega spoor-beheerder. Ook moet bij vorst een einde komen met vastgevroren wissels. Smoesjes over “Ër is geen geld” gaat bij het publiek niet op. De kost gaat voor de baat. Storingen kosten geld!

  4. Anne schreef:

    Het probleem is dat veel wissels tegenwoordig veranderd zijn vroeger (tot ongeveer jaren 90 waren veel wissels ook nog met de hand bedienbaar dus als een machinist er achter kwam dat een wissel niet goed werkte kon hij dat zelf op lossen met het nieuwe system kan dat dus niet meer en daarbij zijn de treinen verandert en blijkt dus nu niet ten goede. Heb vandaag ook geprobeerd met trein te reizen van zuiden des land Eindhoven)s naar noord holland uit eindelijk maar vrienden op leiden centraal gebeld of ze me alsjeblieft naar huis wilde brengen was toen al 7 uur onderweg en was echt klaar er mee. Doe normaal er 2 en half uur over. En gisteren eigenlijk alwullen reizen maar dat ging helemaal niet. Dus extra dag verloren en ook niet naare werk kunnen gaan (werk in de zwakzinnige zorg in het weekend vrijwillig in Eindhoven samen en door de Weeks in Alkmaar maar dit is gewoon abnormaal zoals dat nu ging.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.