fbpx
Foto: FLJ-photography / CC BY-SA 4.0

Ruim 23% loonsverhoging voor Haagse buschauffeurs en trambestuurders

17 dec 2023 19:10

Buschauffeurs en trambestuurders in de regio Den Haag gaan de komende 2,5 jaar ruim 23% meer verdienen. Dat hebben vakbond FNV en de Haagse stadsvervoerder HTM met elkaar afgesproken. Voor beginnende buschauffeurs en trambestuurders gaat het loon per 1 januari zelfs al met 15% omhoog. Een forse stijging, maar die is ook nodig volgens de vakbond.

FNV-onderhandelaar Eric Vermeulen is blij met het resultaat en spreekt van een ‘win-win-situatie’: “Natuurlijk is het een opsteker voor de werknemers. Voor hen wordt op deze manier de koopkracht weer enigszins gecompenseerd na een periode van torenhoge inflatie. Maar ook HTM is erbij gebaat. Die wordt voor nieuwe chauffeurs en trambestuurders een aantrekkelijker werkgever. Daardoor kan het tekort aan personeel worden weggewerkt. Dat geeft weer minder werkdruk. Dus iedereen is daarbij gebaat.”

Loonontwikkeling

De nieuwe cao gaat op 1 januari 2024 in en loopt tot 1 juli 2026. Op 1 januari gaat ook het loon gemiddeld meteen met 13% omhoog: de werknemers krijgen een eenmalige bonus van 1390 euro bruto bij een fulltime dienstverband. Daarnaast krijgen zij er structureel 300 euro bruto bij en ook nog eens 2% structureel. Per 1 juli 2024 is er een loonsverhoging van 3% en op 1 januari 2025 komt daar nog eens 3% bij. Per 1 juli 2025 gaan de werknemers er 2,5% op vooruit en in december krijgen zij nog een salarisverhoging van 500 euro. Per 1 januari 2026 stijgt het loon tot slot met 4%.

Compensatie voor enorme inflatie

Al met al maakt dat een gemiddelde loonstijging van 23%. Volgens de vakbonden zijn de buschauffeurs en trambestuurders eerder te weinig gecompenseerd voor de enorme inflatie. Dat is met deze nieuwe cao voor een groot deel hersteld.

Niet iedereen krijgt er overigens precies 22,5 procent bij. Dat is afhankelijk van de functie.

49 gedachten aan “Ruim 23% loonsverhoging voor Haagse buschauffeurs en trambestuurders”

  1. Juriaan schreef:

    En wie gaat dit feestakkoord betalen? Nog hogere tarieven, nog lagere frequenties?

    1. Anoniem schreef:

      Is jouw loon/uitkering ook niet omhoog gegaan Juriaan?
      Heb je niet opgelet en gehoord van inflatiecorrectie en een deel van de toename van de koek gehoord?

      1. Anoniem schreef:

        Propaganda bedoel je?

      2. Opa Ties schreef:

        Nou mijn pensioen is in ieder geval al jaren niet meer verhoogd.

        1. Anoniem schreef:

          En terecht.
          Je hebt genoeg.

      3. Juriaan schreef:

        Noem mij eens andere bedrijven waar de lonen met 23% omhoog gaan.

      4. Allan Kleiweg schreef:

        Leuk Hildebrand ! Dit artikel wordt opgeleukt met een foto van het Haagse Avenio tramstel 5007, en dat waardeer ik. Uitgerekend dit tramstel was in de zomer van 2022 het eerste exemplaar dat werd van een nieuwe witte ‘jas’. Het is ook het enige tramstel van de serie van 70 dat is voorzien van nieuwe rode stoffering. Leuk zo’n foto van voorbije tijden !

    2. Ruben schreef:

      “Nog hogere tarieven”? Ik betaalde laatst minder dan 2 euro om helemaal van Den Haag Vredespaleis naar Station Delft te gaan met de tram, en als je je binnen de binnenstad van Den Haag verplaatst zit je per rit echt op luttele centen

  2. treingraag schreef:

    Prima, leve de chauffeurs, bussen zijn heerlijk tegenwoordig en verdiensten mogen goed zijn met alle agressie soms.

    1. Realisme graag schreef:

      Tot ze niet meer rijden omdat het geld op is.

      1. Anoniem schreef:

        Geld is nooit op.
        Geld is slechts de smeerolie in de maatschappij.
        Probleem het grootste deel komt bij enkelen terecht. En dat zijn niet de werknemers, uitkeringsgerechtigden.

    2. Joost2 schreef:

      Ik vind het een totaal verkeerde insteek om een looncomponent te maken van blootstelling aan agressie. Er is sprake van agressie, maar daar moet eens wat meer tegen gedaan worden. Dat lijkt me beter dan tegen chauffeurs te zeggen: “ja, die agressie hoort er nu eenmaal bij en daar krijg je extra voor betaald.”

      1. Paul Lamote schreef:

        Dat verhaal over agressie is ook alleen een argument dat de vakbond verzonnen heeft om het gegraai van het OV-personeel te rechtvaardigen.

        1. Tja... schreef:

          Dan snap je er echt weinig van. Veiligheid is al jaren een speerpunt van personeel werkzaam in het OV.

          Ik verdien liever wat minder en dat ik mijn werk agressievrij kan uitvoeren dan te dealen met wat er nu allemaal in zit. Maar als we dat wel moetenndoen, dan maar een goed salaris.

          Anders blijven er jiet heel veel mensen over om die bussen, treinen en trams te rijden.

    3. Martin schreef:

      Bussen zijn helemaal niet ‘heerlijk’ tegenwoordig. Die elektrische krengen zijn uiterst spartaans (een plank met een stukje stof erover als zitting) en hebben nare rijeigenschappen (hard optrekken, hard remmen). Op tijd rijden is voor Connexxion ook nogal een dingetje… Chauffeurs wel overwegend heel vriendelijk, zeker als je ze gewoon beleefd groet, zoals het hoort. Betreft mijn ervaringen in de regio Alkmaar.

      1. Realisme graag schreef:

        Klopt, die elektrische bussen hebben ook nauwelijks nog zitplaatsen omdat ze anders de accu’s niet kwijtraken. Daarnaast staat de verwarming op vriestemperatuur anders kost het te veel elektriciteit. Echt een ramp die elektrische bussen.

      2. Anoniem schreef:

        De setra bussen van Keolis (Syntus Utrecht) zijn anders wel heerlijk hoor. Enig ‘nadeel’ is dat het geen elektrische bussen zijn.

  3. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Dat noemen ze een Kerstgeschenk en gedachte en kan in het jaar van de draak volgens de Chinese kalender men zeker in financieel opzicht een goed jaar tegemoet zien, vraag is : als er nu een schaap over de dam is met meer poen, wie volgt bij andere vervoerders, Arriva bijvoorbeeld ? Geniet maar van de extra centen want je leef maar een keer en dan kan er straks wel een extra biefstukje bij het Kerstdiner vanaf…

    1. Realisme graag schreef:

      De HTM is een overheidsbedrijf waar het personeel onbeperkt zijn zakken kan vullen omdat concurrentie is uitgebannen. Als er te weinig geld is heffen ze gewoon weer wat lijnen en ritten op.

      Arriva is een privaat bedrijf dat heeft wel concurrentie en moet zijn eigen broek ophouden.

      1. Anoniem schreef:

        ga je eens in de geschiedenis van het transport/vervoerswezen verdiepen alvorens je onzin uitkraamt.

      2. Maurice schreef:

        Ach, de HTM krimpt gewoon het aantal ritten weer met 10% in en verhoogt de tarieven met 10%. Ieder jaar weer hetzelfde recept tot er niets meer over is.

      3. Tja.. schreef:

        Arriva wasntor voor kort van Deutsche Bahn. Dienkregen honderden miljoenen aan subsidies in Duitsland.

        1. Anoniem schreef:

          Arriva was juridisch, operationeel en financieel volledig gescheiden van DB. Het enige was dat DBbde eigenaar van de aandelen was.

  4. Opa Ties schreef:

    Met dit soort ongegeneerde graaiers heb ik steeds minder behoefte om nog van het OV gebruik te maken.

    1. Anoniem schreef:

      domme praat.
      Krijgt opa geen AOW-verhoging?
      Ja, dat krijgt ie.
      Verdient ie het? neen, hij krijgt het.
      Ga naar USA en blijf tot je dood werken.

      1. Opa Ties schreef:

        De AOW gaat 3,75% omhoog, geen 23%. En het pensioen wordt niet verhoogd. Overigens domme praat gesproken.

        1. Anoniem schreef:

          Maak maandelijks je aow op. En je pensioen.
          Spreek je vermogen aan ( spaargeld beleggingen, eigen huis) en dan kan je pas klagen. Jaloezie helpt niet.
          Je kunt met je de aow al ruim 10% boven het bestaansminimum leven.

      2. Realisme graag schreef:

        Uh, misschien is het je ontgaan maar AOW “krijg” je niet maar betaal je 50 jaar premie. En zeker bij mensen die modaal of meer verdienen is die premie behoorlijk hoog. Ik weet dus niet waar je zoveel onzin vandaan weet te halen Anoniem.

        1. Anoniem schreef:

          Uit mijn universitaire economie studie.
          Ga jij maar je eens inlezen!

        2. Brabo schreef:

          Ha ha, een universitaire studie economie op de peuterspeelzaal?

      3. Tim H schreef:

        Ja jij KRIJGT AOW omdat je weigert te werken en dus nooit een cent premie betaalt. De meeste mensen werken wel en betalen dus AOW-premie misschien moet de AOW-uitkering afhankelijk gemaakt worden van de betaalde premie net als in België en Duitsland.

        1. Anoniem schreef:

          Iedere burger vanaf 15 jaar betaalt aow-premie wijsneus!

        2. Brabo schreef:

          Ja, maar die premie is 0 als je niets verdient.

    2. Paul Lamote schreef:

      Je vraagt je toch af of de overheid nog wel moet inzetten op meer OV als duidelijk is dat dat OV door ongecontroleerde kostenstijgingen in de toekomst sowieso voor zowel reizigers en belastingbetalers onbetaalbaar wordt. Het is een totaal kansloze sector aan het worden die vrees ik op zijn laatste benen loopt.

      1. Freek schreef:

        Het wordt langzamerhand een vicieuze cirkel van kostenstijgingen en inkrimpingen om die te kunnen betalen. Uiteindelijk blijft er dan niets meer over.

      2. Anoniem schreef:

        Eens al die CO2 vrijstellingen voor het personenvervoer mee in rekening brengen.
        En de toegebrachte schade aan mens(gezondheid, verkeersdoden, verkeersslachtoffers); milieu (stikstof; fijn stof; CO2 en klimaatscade( overstromingen, verlaagde landbouwopbrengsten, klimaatvluchtelingen).
        Begin naar eens te rekenen!

        1. Anoniem schreef:

          En zo wat we gaan toch allemaal naar de …

  5. Baardstaart schreef:

    Zolang als het verbeteren van het OV en de arbeidsomstandigheden uit de klimaatpot komt is het een goede zaak. Ik denk dat de reiziger dit soort loonsverhogingen niet wil en kan betalen, maar via de klimaatpot denk ik dat een ieder blij kan worden. Dan is het geld ook stukken beter besteedt dan aan zwaaipalen en zonnevelden. Uiteraard mogen mensen in de semi-overheidsdiensten ook fatsoenlijk betaald worden ipv geld naar oorlogen, woke, klimaat en stikstof.

    1. Realisme graag schreef:

      De klimaatgelden zijn eenmalig geld voor eenmalige investeringen. Die kun je niet gebruiken voor permanente loonsverhogingen die je ieder jaar opnieuw moet betalen. Een simpele les economie: het verschil tussen eenmalige uitgaven en permanente uitgaven.

    2. Juriaan schreef:

      Dat is dezelfde denkfout als ze in Zeeland maken. Daar willen ze de zak geld voor het niet doorgaan van marinierskazerne gebruiken om intercity’s te laten rijden. Maar als die zak geld op is er ook geen geld meer voor die intercity’s.

      1. Anoniem schreef:

        Wat weer een onzin, fake news bijdrage Juriaan!

  6. David schreef:

    Beetje een rare kop, het is helemaal geen structurele verhoging. Als je het uitrekent komt je op 12-13% structurele verhoging, want bij de 23% zitten ook eenmalige uitkeringen in. Dat is dus geen loonsverhoging, maar bonus/kado/compensatie.

    1. Anoniem schreef:

      Het is cadeau! Leer eerst goed Nederlands.

      1. David schreef:

        Mensen die niet op de inhoud kunnen reageren beginnen altijd over de spelling. Tan comt de rest wil good, dancen zij dan.

        Jammer om te horen dat u niet intelligent genoeg bent om door een spelfout/spellchecker door te kijken. Veel succes met u verder indrukwekkende leven.

      2. Anoniem schreef:

        Chapo!

  7. Anoniem schreef:

    Ik ga wel met de fiets, ik heb geen zin om die zakkenvullers van de FNV/CNV te ondersteun met mijn tramkaartje.

    1. Anoniem schreef:

      wat een dom schrijfsel.
      Echter het is goed dat je met de fiets gaat.
      Houd je meer in je beurs over voor andere (ook) gezondere dingen.
      Veel fietsplezier.
      En zie je komt ook aan.
      Rij wel op de fietsersbaan.
      Ga nog effe bij Geert of Pieter langs om te zeggen dat je liever fietst.

    2. Anoniem schreef:

      Wees maar blij dat er niet bij HTM gestaakt wordt integendeel tot de regionale vervoerders afgelopen jaar.
      En bij NS is dat overigens nog de vraag want daar is het nu onzeker.

  8. Laurens schreef:

    Volgens mijn ging dit artikel over de 23% loonsverhoging voor het HTM personeel maar ik lees een heleboel reacties die over heel wat anders gaan dan daar over. Ik zou toch graag zien dat men daar over reacties gegeven.
    Maar de HTM is geen overheidsbedrijf het is een zelfstandig bedrijf alleen het verschil met de regionale vervoerders is dat de HTM geen concurrentie heeft maar dat ligt aan de overheid die heeft bepaalt dat het ov in de grote steden niet hoeft aanbesteed worden nu heeft de metropool regio Rotterdam Den-Haag (MRD ) de concessie van de HTM weer verlengd ik meende voor 10 jaar. Maar ik lees dat de vervoerder buslijnen opheft maar dat doen zij niet dat doet in dit geval de opdrachtgever.
    Het ov is in Den-Haag ook niet best er zijn al verschillende buslijnen opgeheven of ingekort.
    Den-Haag Zuid-West heeft o.a. geen rechtstreekse verbinding met het centraal station wil de MRD niet kost te veel geld en meer bussen.
    Sowieso is de MRD een ondemocratische organisatie de inwoners hebben niets over te vertellen de gemeente raden ook niet.Het ov mag niets kosten maar wel als eis dat de HTM aan het einde van het jaar elektrische bussen moet aanschaffen terwijl de huidige aardgasbussen in goede staat zijn mankeert niets aan deze bussen maar de MRD ziet dat anders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *