fbpx

Spoorwegen gaan stroomverbruik drastisch verminderen: keert dieseltrein terug op het spoor?

01 apr 2023 14:34

Spoorwegmaatschappijen in Europa zijn voornemens drastische maatregelen te nemen om het stroomgebruik terug te dringen. Dat blijkt volgens Treinreiziger.nl uit een notitie waar de website zaterdag de hand op heeft weten te leggen.

Oproep Tennet

Hoogspanningsnetbeheerder Tennet deed eind vorig jaar al een oproep aan klanten om op piekmomenten minder stroom te gaan gebruiken. NS is één van de grootste stroomverbruikers van Nederland. Ook in het buitenland zijn spoorwegmaatschappijen grootverbruikers van elektriciteit. De Europese spoorwegmaatschappijen willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en zijn bereid het stroomgebruik terug te dringen.

Eerder besloot NS al in de dienstregeling te schrappen. Daardoor heeft het bedrijf minder energie nodig. Maar in Europees verband wordt nu gekeken of er meer maatregelen mogelijk zijn, bevestigt een woordvoerder van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB.

Dieseltrein

Er liggen verschillende varianten op tafel. Eén van de varianten is de terugkeer van de dieseltrein op het NS-net, maar dan op groene diesel. Bij Hollandsche Rading is inmiddels een door een dieseltrein getrokken intercity gespot. Uit een geheime notitie zou blijken dat er verder wordt gewerkt aan het terugkopen van oude Nederlandse dieseltreinen, zoals de Wadloper en de DM ’90.

Foto via Flickr

Testritten

Een pijnpunt is wel dat dieseltrein minder milieuvriendelijk is. Daarom wordt er ook gedacht aan andere mogelijkheden. “Vroeger was vervoer veel schoner. Wat ons betreft kunnen we daarom nu beter een stap terug doen” laat de Oostenrijkse spoorwegen weten. De spoorwegmaatschappij wil daarom locomotieven vervangen door paarden. “Zo kunnen we echt energie sparen”.

Ook de ÖBB heeft inmiddels al testritten uitgevoerd. Er is ook kritiek op de plannen, die zouden onvoldoende toekomstbestendig zijn. “Dit is een eendagsvlieg. Morgen is waarschijnlijk alles weer terug bij af. De beperkte snelheid van het paard zal dit initiatief snel de das om doen. Dit is typisch een voorbeeld van het paard achter de wagen spannen”, zo klinkt het. Foto: ÖBB.

Foto: ÖBB via Instagram. (ÖBB/ Eisenberger)

26 gedachten aan “Spoorwegen gaan stroomverbruik drastisch verminderen: keert dieseltrein terug op het spoor?”

  1. Erno-Berk schreef:

    Hahaha 1 april

  2. Frits Fischer schreef:

    Ja, ik zat te wachten op de eerste…. En dit is ‘m dan. Alhoewel die van de transiberische spoorlijn die doorgetrokken zou worden naar Zandvoort als 10-minutentrein van vorig jaar grappiger was.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ha, ja eens. Er was eerst een andere, maar betere in de maak, maar de betrokkenen gingen mopperen. Maar wie weet kan ik die ooit eend gebruiken.

      1. Marceliño schreef:

        Hihi, ‘eend gebruiken’! Eend=canard (Frans) en dat is in de journalistiek een onecht bericht, het zij per ongeluk (een zeperd) of expres (bv. een 1 april grap)

  3. Rogier de Wit schreef:

    Ik was hem aan het lezen en bij het stukje over het terugkopen van wadloper en DM90 dacht ik ‘nee, volgens mij kan dat nooit kloppen, welke gek heeft hier aan broncontrole gedaan?’….

    … en toen de paarden erbij werden gehaald dacht ik ‘ohwja, één april’… 😄😄

  4. Johan schreef:

    Bij GVB, RET en HTM hebben ze een schonere oplossing gevonden: http://voorbeterov.nl/Politiek .

    1. Baardstaart schreef:

      Sorry deze technologie werkt op 2 april niet meer.

      1. Johan schreef:

        De boodschap was dan ook dat treinreiziger.nl en de maatschappij voor beter OV voor gisteren hetzelfde thema hadden gekozen.

  5. Henk de Klerk schreef:

    Een goede 1 april-grap. Klasse !

  6. Bert Sitters schreef:

    Bij een 1 aprilgrap moet je altijd meespelen.

  7. Eric schreef:

    Dat paard was over the top,
    Maar verder: knap verzonnen!

  8. Baardstaart schreef:

    Ik kijk met spanning uit naar locomotieven, die van stroom worden voorzien met kleine nucleaire reactoren. Schoon en bovendien belast dit niet het 1 april stroomnet

  9. Michiel schreef:

    Waarom geen traptrein? Voorzie elke trein van een fitnesscoupé met hometrainers die stroom opwekken. Kom je ook nog eens fit op je werk aan.

    1. Anoniem schreef:

      Een echte sportschool waar ook anderen iets aan hebben!

    2. Baardstaart schreef:

      Bedoel je soms dit model?

      https://www.eftepedia.nl/lemma/Kinderspoor

    3. Cis Keizer schreef:

      Ik vond als kind het allerleukste aan de Efteling de traplocomotiefjes. Als we die nu eens aan elkaar koppelen? Lagere rolweerstand dan fietsbanden en alléén de voorste heeft de volle rijwind.

  10. Dries Molenaar schreef:

    In Oostenrijk gingen ze het toch zo organiseren dat treinen altijd van de berg af rijden?

    1. Baardstaart schreef:

      Vaker met dit soort spoorwegen meegereden, maar vordat de trein naar beneden gaat werd je wel eerst omhoog getakeld met een kettinglift. De trein, die vervolgens plaats vind is niet direct een allemans vriens. Mooie routes met loopings etc kan ik zeker waarderen.

  11. Stokbosveen schreef:

    Dieseltreinen zijn echte milieuvervuilers, welke mafketel komt op dit idiote idee?
    Het kan veel beter. Op alle locs en rijtuigen zonnepanelen aanbrengen en de locs voorzien van grote batterijen. Dus het principe van de elektrische auto maar dan aangevuld met zonnepanelen.
    Dan worden we eindelijk verlost van die lelijke stroomdraden en de bijhorende landschapsontsierende masten. Kunnen die stroomdraden ook niet meer stukgetrokken worden.

    1. Dries Molenaar schreef:

      aardig, maar u heeft werkelijk geen idee van de benodigde vermogens en de capaciteit van zonnepanelen of is het ook een 1 april grap?
      De panelen leveren niet eens genoeg voor de verlichting en airco. Laat staan om er mee te rijden.

    2. Baardstaart schreef:

      Niets mis met diesel hoor. Af en toe een mooi recreatief ritje met een mooie dieseltrein is echt niet te versmaden en wat noog leuker is zijn de ouderwetse stoomlocomotieven, die nog uit een tijd komen waar ze het milieu nog moesten uitvinden.

      Maar moderne dieseltreinen zijn zeker al een stuk schoner en lichter dan de oudere exemplaren en als je ze efficient gebruikt zijn deze treinen minder milieubelastend als mensen aan rij in de auto aan zitten te schuiven.

      Accu auto’s zijn ook niet schoon, alleen zie je de kolen centrale niet en bovendien zijn de batterijen nog eens slecht te recyclen. Ik geloof niet in accutreinen.

      Als je de bovenleidingen storend vindt kan je ook kiezen voor een zijrails (derde rail), zoals bij de metro’s. Maar dan zijn er genoeg idioten, die denken dat je die rail kunt aanraken, want een treinspoor is makkelijker te benaderen dan een metro spoor. – Waar in Rotterdam de metro een soort tram wordt, wordt dus ook gekozen voor bovenleidingen ipv derde rail.

      1. Johan schreef:

        De accu’s van een elektrische auto zijn juist uitstekend recyclebaar. Ze kunnen eerst nog een aantal jaar dienstdoen als lokale buffer voor het elektriciteitsnet. Daarna, dan hebben we het over een jaar of 20 na productie, is het zowel technisch haalbaar als financieel rendabel om meer dan 95% van de materialen te hergebruiken.

  12. Gerald Vos schreef:

    Mooie 1 april grap uiteraard 😀👍

    Maar het laat de vraag wel open:
    Hoe kan de NS duurzamer reizen faciliteren?…

    Vele jaren geleden is er al onderzoek gedaan naar gebruik van vliegwielen in het OV, toen primair gericht op streekvervoer per bus.
    Een trein moet zeer regelmatig stoppen, en juist het optrekken vanaf een station kost veruit de meeste energie.

    Waarom niet dieper investeren in grote vliegwielen die, bij het afremmen, de enorme kinetische energie van die trein opslaan, en bij vertrek dit weer vrijgeven aan de aandrijfwielen.
    Het zal niet mogelijk zijn om alle benodigde energie voor vertrek zo op te wekken, maar het zal ongetwijfeld mee kunnen helpen om de elektrische piekbelasting behoorlijk te dempen.
    Neem daarbij ook als optie om stroom uit zonnepanelen op het dak direct middels een motor in die vliegwielen te steken, en je hebt meteen een erg efficiënt (althans voor korte termijn) soort accu.

  13. E. Grafland schreef:

    Haha, en de ÖBB heeft natuurlijk ruimschoots ervaring. De eerste Oostenrijkse spoorlijn was een ‘paardentrein’ (Budejowice-Linz-Gmünden). Ik denk alleen dat passagiers niet zoveel geduld hebben als een wagon met zout.

  14. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Dit is pas een echte “jolly fake news”, voor de echte milieu activisten…

  15. Rhido schreef:

    Ik weet nog wel net voor coronatijd dat er in Hilversum toen brand was geweest in het transformatorhuisje. De Intercity vanuit Berlijn naar Amsterdam kon vanuit Hilversum niet gaan rijden, omdat er toen minder voltage aan de bovenleidingen gaf. Eigenlijk was toen al bewezen dat alle intercitytreinen meer stroomvreters zijn dan SLT’s en SNG’s. Dus het kan ook dat er vanuit Amsterdam of Schiphol een rechtstreekse SLT’s of SNG’s naar Groningen of Leeuwarden kan gaan. Maar ik ben ook benieuwd naar die ICNG’s. Of die meer stroomvreters zijn als de ICM-3 (Koplopers) en de VIRM’s betwijfel ik eigenlijk.

Reacties zijn gesloten.