Thalys naar Disneyland stuwt reizigersgroei
05 jul 2019 13:12
De komst van de nieuwe treinverbinding Amsterdam – Marne-La-Vallée (Disneyland) zorgt in goede resultaten voor Thalys. Het eerste halfjaar heeft de vervoerder 4,8% meer reizigers dan een jaar eerder vervoerd. Ook is Thalys optimistisch over de zomer.
“In onze vier landen (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, red.) zie ik twee zeer sterke trends. De trein wint terrein. En onze nieuwe bestemmingen vallen in de smaak; ze zijn goed bereikbaar en rijk aan cultuur”, zegt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys.
100.000 tickets
De Thalys Amsterdam – Marne la Vallée rijdt sinds april en rijdt twee keer per dag. Inmiddels werden al meer dan 100.000 tickets verkocht voor deze nieuwe verbinding. De trein wordt niet alleen gebruikt door mensen die naar Disneyland gaan, maar ook door reizigers die vliegen vanaf Charles de Gaulle. Daar stopt de trein ook.
Trein Bordeaux
Sinds vorige week (29 juni) rijdt er vanuit Brussel ook een nieuwe Zon-Thalys naar Bordeaux. Die trein rijdt echter maar één keer per week, en alleen in de zomerseizoen. Alhoewel de Thalys Amsterdam – Marne la Vallée in Brussel aansluiting geeft op de nieuwe trein naar Bordeaux, wordt deze combinatie niet door Thalys verkocht. “Voor dit eerste jaar (is deze trein, red.) volledig op de Belgische markt geënt is: Brussel – Bordeaux in 4 uur, zonder tussenstop, iedere zaterdag tussen 29 juli en 31 augustus”, vertelt Thalys woordvoerder Mattias Baertsoen. Volgens hem is de eerste rit goed verlopen. “De trein zat goed vol en de vakantiegangers zijn op hun zomerse bestemming geraakt.”
Optimistisch over de zomer
Thalys is optimistisch over de zomer. De vervoerder ziet, ten opzichte van de zomer 2018, nu al een stijging van 13% verkochte tickets voor deze zomer, inclusief een sterke stijging in het aantal gezinnen (+26%) en jongeren (+24%) die deze zomer aan boord zullen stappen van de rode trein. De Thalys is in vergelijking met het vliegtuig relatief voordelig voor kinderen en jongeren. Zo kunnen kinderen t/m 11 jaar voor 15 euro mee naar Parijs, en is er voor jongeren een speciaal tarief. Bij de luchtvaart betalen kinderen en jongeren vaak het volle pond.
Brussel – Bordeaux in 4 uur?
Ja.
TGV Brussel – Bordeaux rijdt via HSL Brussel – Parijs, LGV Interconnexxion (verbindingsspoorlijnen Parijs – Lille/Straatsburg/Lyon), gewoon spoor en HSL Parijs – Bordeaux (LGV SEA Atlantique).
Ken het (gewone) spoor tussen LGV Interconnexxion en HSL Parijs – Bordeaux. Zie via NS Reisplanner dat een gewone reis met Thalys Brussel – Marne la Vallee Chessy 89 minuten duurt. En een TGV Paris Montparnasse – Bordeaux St. Jean heeft 134 minuten nodig. Dan heeft de Thalys ongeveer 17 – 20 minuten nodig tussen aansluiting LGV Interconnexxion – HSL Parijs – Bordeaux ten zuiden van Parijs.
Brussel – Bordeaux kun je via NMBS boeken. Vanuit Paris kun je de hele dag door naar Bourdeaux. Een overstap na een reisje met Thalys kan geen belemmering zijn.
Dat is dan wel een DUBBELE overstap, via de metro, omdat de trein naar Bordeaux van Saint Lazare of Lyon vertrekt, terwijl de Thalys uit Nederland op Paris Nord aankomt.
De andere mogelijkheid is met de Thalys naar Lille te gaan en daar op de TGV naar Bordeaux over te stappen, dan vermijdt je Parijs en dus de metro.
Succes met het vinden van een trein naar Bordeaux op Saint-Lazare of Gare de Lyon. Tip: probeer Montparnasse.
Thalys naar Lille? Die rijdt niet meer. Het wordt overstappen in België, dus dat is ook twee keer overstappen. Via Paris is sneller en zijn er meer mogelijkheden per dag.
Heb je gelijk in. Alleen snap ik de twee overstaps niet. Alleen in Brussel Zuid toch? Eventueel kun je ook de Thalys naar Marne la Vallée overstappen en dan overstappen op de TGV of Ouigo naar Bordeaux. Indien je via gare du Nord reist kun je het beste een metrokaartje alvast in de thalys kopen.
Een Carnet (bundel kaartjes) aan boord kopen is voor bange mensen 🙂 Je kan ze net zo goed uit een automaat op het station halen waar ze een stuk goedkoper zijn. Het werkt allemaal voorbeeldig.
Dries, als je een krappe aansluiting hebt in Parijs (bijvoorbeeld 60-70 minuten later op Montparnasse) ben je toch beter af met een kaartje uit de Thalysbar. Soms is het zo druk bij de automaten en balie op Gare du Nord dat je 10-15 minuten moet wachten tot je een kaartje hebt.
Ja, je kan het los boeken.
Eef Hartman had het over een dubbele overstap: Gare du Nord (1) op de metro (lijn 4) naar Montparnasse (2) in Paris om daar over te stappen op de TGV. Via Lille tel ik overstappen in Antwerpen Centraal of Brussel Zuid (1) naar Lille en in Lille (2) naar Bordeaux.
Ik weet niet in hoeverre de Thalys in Marne la Vallée goed aansluit op een TGV naar Bordeaux. Beide verbindingen blinken niet uit door een hoge frequentie, in tegenstelling tot zowel de Thalys naar Gare du Nord als Paris Montparnasse – Bordeaux Saint-Jean.
Zelf heb ik in Paris de overstap Gare du Nord – Montparnasse vv vaak gedaan. En ja, ik koop al in de trein metrokaartjes. Of ik heb ze nog van de vorige keer.
Ik vind die overstap via de metro in Parijs erg vervelend. Met koffers in een overvolle metro is geen pretje.
Dan op Montparnasse een forse wandeling ondergronds met trappen.
Twee puntjes:
DE eerste halfjaar?
DE zomerseizoen?
Verder: alleen maar goed nieuws!
Had de Thalys ook maar de mogelijkheid om van Nederland naar Berlijn te rijden (en meer in Duitsland). Die zijn goed bezig.
Daar zijn er niet voldoende “Duitsland geschikte” treinstellen voor. Er zijn maar 17 “PBKA” (serie 43xx) stellen die in Duitsland met de 15000V wisselspanning overweg kunnen en met de verbindingen Amsterdam – Parijs en Dortmund – Parijs zijn die allemaal bezet.
PS: alhoewel de serie origineel voor “t/m Keulen” was bestemd tijden ze nu al door t/m Dortmund.
Je kan een tweede serie laten bij bouwen… Hoewel de treinen nu zo oud zijn dat je beter een nieuwe model kan nemen. Maar die kun je ook Thalys kleuren geven.
Dat zal Thalys wel niet gaan doen, SNCF is voor ~60% eigendom van Thalys, DB voor slechts 10%, NS is slechts strategisch partner en eigenaar van het bedrijf dat de uitvoering in Nederland doet. Er is dus niet genoeg belang voor Thalys om NL-DE te gaan bedienen.
Wat heerlijk als die verbinding naar Bordeaux nog wat verder wordt uitgebouwd. Utrecht-Lissabon in 24 uur is dan haalbaar. Dag vliegtuig… 🙂
Vind het prehistorisch om met de metro door Parijs te moeten tuffen (koffer, trap-op-af-op-etc). Daar haak je op af.
Kun je bij Irun de grens over via HSL spoor? Het zal dan eerder via Barcelone en Madrid moeten… Op zo’n lange afstand maakt een bochtje extra niet zo veel uit. Over de grens gaan er daar nog niet veel treinen. Het kostte daar nog meer tijd om naar Barcelone te komen dan hier om naar Antwerpen te geraken. MAar het is nu in bedrijf en als het goed begreep kun je nu vanuit Paris naar Barcelona.
De TGV’s rijden nog maar tot Hendaye. Het laatste stukje in Frankrijk heeft trouwens meer het karakter van een boemeltje. In Hendaye overstappen op de Sud-Express naar Portugal. Voor Madrid is nu via Barcelona wel sneller, maar voor Portugal is via Hendaye/Irun nog steeds sneller met tussen Paris en Portugal alleen de overstap in Hendaye. Via Barcelona – Madrid moet je overstappen op Barcelona Sants, Madrid Atocha (aankomst uit richting Barcelona) en Madrid Chamartin (vertrek Lusitania naar Portugal).
Overigens bouwt men in Baskenland aan een HSL: de Baskische Y met aansluiting op de ook in aanleg zijnde HSL van Vitória via Burgos naar Valladolid. Dat geeft de mogelijkheid geeft om de trein richting Portugal te versnellen en ook de snelste route Paris – Madrid weer via de westzijde van de Pyreneeën te voeren. Hendaye/Irun – Madrid zou in minder dan drie uur kunnen. Irun – Madrid is nu zes uur. Paris – Hendaye is nu minder dan vijf uur, dus totaal minder dan acht uur voor Paris – Hendaye/irun – Madrid is haalbaar. En dan valt er in Zuid Frankrijk nog wel wat tijd te winnen.
Paris – Barcelona – Madrid is nu, inclusief overstap in Barcelona ruim 9 1/2 uur. Dat “extra bochtje” is dan toch al gauw ongeveer twee uur extra reistijd.
De HSL-Y wordt door de Baskische overheid betaald. Er zit geen aansluiting met Madrid en Frankrijk in de planning. Er gaan tegenwoordig maar weinig treinen op het kleine stukje tussen het Franse Hendaye en het Spaanse Irun.
Reizigers worden verwezen naar het smalspoortje dat voor het station van Hendaye vertrekt.
Veel Spaanse station hebben een facelift gekregen, maar het station van Irun ligt er nog bij als in de tijd van Frankrijk.
NB op de grote metro/RER stations heb je wel liften en roltrappen. Je hoeft er niet uit op La Motte-Picquet – Grenelle
Ik moet om 10:16 uit Brussel-Zuid weg om te nachttrein naar Lissabon te halen. Dat is vanuit Utrecht krap per trein maar kan zeker wel, die Thalys komt uit Amsterdam namelijk. Vertrek 08:03 uit Utrecht (of kwartiertje eerder voor de zekerheid). Overstappen in Parijs en Hendaye.
Of wellicht nog makkelijker met een vroege Flixbus Utrecht-Brussel?
NB een taxi in Parijs tussen twee stations kost 15-25 minuten en 15-20 euro, buiten de spits (zoals voor Utrecht-Lissabon). Geen gezeul en afgezet bijna aan het perron.
Ik heb zeventien jaar geleden Schiphol-Lissabon per trein gedaan, deed het toen al in 25 uur. Schiphol – Paris Nord, taxi (metro had ook gekund maar teveel bagage), Paris-Montparnasse – Irun, Irun – Lisboa Santa Apolónia. En vandaag gaat dat nog steeds zo.
De Sud-Expresso rijdt sinds een paar jaar gecombineerd met de Lusitânia-Expresso Madrid-Lissabon tussen Lissabon en Medina del Campo en is nu de enige rechtstreekse trein tussen de twee hoofdsteden. Op het moment dat de HSL opengaat zal de markt voor de nachttrein Madrid-Lissabon wel instorten, en of de trein Lissabon-Irun/Hendaye dan nog voldoende vraag heeft om te overleven valt te bezien… Toen ik ‘m een paar maanden geleden weer nam zat hij wel redelijk vol overigens.
Ik draag de trein een warm hart toe en maak er dagelijks gebruik van, maar een reis van 24 uur gaat me veel te ver. Kan ook niet echt slapen door het geschud en getril, dus kom geradbraakt aan. Ik denk niet dat ik de enige ben die de trein voor dit soort afstanden niet als reëel alternatief ziet voor het (ook nog eens veel goedkopere) vliegtuig.
Over dat geradbraakt. Toen ik die rit een paar jaar terug maakte, had ik een ligstoel. Dat doe ik nooit weer. Een volgende keer een bed. Grote verschillen trouwens in de baan. Sommige delen zoef je snel door de nacht en andere delen, vooral tussen Salamanca en de Portugese grens was/is kedeng kedeng.
Ik ben verrast door het succes van de Thalys naar Disneyland, en met de uitbereidingen van het park de komende jaren zit er een flinke groei in het verschiet.
In Mei heb ik met de Eurostar Londen-Amsterdam gereist en was daar ook verbaast hoe vol die zat,…ondanks dat je met het vliegtuig meestal toch wel een stuk sneller bent.
Het vliegtuig lijkt niet meer zo heilig als dat het ooit geweest is, en het imago is verder aan het afbrokkelen.
Ik denk ook dat het een stuk gemak is, je komt eigenlijk in het centrum aan en bent dus eigenlijk al op je bestemming, terwijl je met het vliegtuig nog een stuk zal moeten reizen om op de plek van bestemming te komen. Als je dan ook nog eens vertrekt vanaf een plek waar je makkelijk met de trein kan komen, is de trein wel heel aantrekkelijk.
Zelf heb ik het een paar maanden geleden ook gedaan, maar merkte wel dat de Eurostar na Brussel redelijk leeg was, wat me ook niet echt iets verbaast. We zitten namelijk nog steeds met die overstap in Brussel voor Amsterdam-Londen, en dat is toch wel een fors minpunt.
Wanneer je straks zonder overstap naar London zal kunnen moet je wel veel eerder inchecken. En de rij is geen lollige reiservaring. Nu zit er een uur extra in de overstap in Brussel.
NB Eigenlijk zou je Britten bij aankomst met opzet een uurtje in de douane moeten houden om te controleren of ze niet van plan zijn te blijven of met messen willen gaan zwaaien. Dat schijnt van Eurostarreizigers het grote risico te zijn… Lachwekkend.
Ik ga liever aan het begin van mijn reis door de douane en dat ik daarna kan blijven zitten, dan ergens halverwege.
De essentie is dat de bestede tijd praktisch gelijk zal zijn hoewel we in Nederland wat efficiënter zijn en er waarschijnlijk geen uitreiscontrole zal zijn. Alleen het overstaploopje en wachten wordt bespaard. Hoewel de Eurostar verderop wellicht toch ergens nog halt moet houden voor een stempeltje. Ook werd er onderweg meerdere malen gestopt bij halteplaatsen. Lekker doorsjeesen naar London of terug naar Brussel was er niet bij.
Heen via Hoek Harwich. Een relaxte douanecontrole, veel beter eten, lekker slapen en met zonsopkomst de haven binnen varen.
Terug de vlotte Eurostar.
Het gebrek aan materieel wordt wel steeds meer een probleem voor Thalys.
Men zal wel over nieuw materieel nadenken. De huidige spullen reden al 1995 en zijn al twee keer gerenoveerd. Men zou verstandig zijn dat wat meer treinen aan te kopen zodat er wat meer inzet mogelijk zal zijn.
Wellicht maar plannen voor doorrijden naar Zwolle vanaf Schiphol 🙂 Dat stond ooit in de plannen van NS. Nu die dat niet doen kan Thalys het wel opnemen.
De Thalys-stellen worden nu een voor een wederom gerenoveerd. Komend najaar verschijnt de eerste op de rails.
KLM/Air France zouden een deal moeten maken met Thalys en Eurostar. Nieuwe treinstellen aanschaffen en directe verbindingen van Amsterdam naar Lyon, Nantes, Rennes, Bordeaux en Londen. KLM stopt met vliegen op deze bestemmen, maar gaat de treinkaartjes verkopen. Ook voor overstappers op intercontinentale vluchten.