Thalys ontvangt financiering van 120 miljoen euro
26 mei 2021 11:08
Thalys ontvangt een financiering van vijf Europese banken voor een totaalbedrag van 120 miljoen euro met een looptijd van vier jaar. De spoorwegmaatschappij benadrukt dat dit de eerste keer in het bestaan van de Thalys is dat er een beroep wordt gedaan op externe financiering.
Omzetdaling
De financiering is recent goedgekeurd door de raad van bestuur van Thalys. De vervoerder benadrukt de moeilijke periode. Door de coronacrisis zag Thalys vorig jaar een omzetdaling van 70 procent en werd er een nettoverlies geleden van bijna 138 miljoen euro.
“Wij zijn tevreden met de afronding van deze transactie. Het stelt de toekomst van Thalys veilig op een moment waarop de reisbeperkingen worden opgeheven en onze activiteiten geleidelijk worden hervat. Deze financiering is volledig geïntegreerd in het herstelplan van Thalys dat wordt voortgezet. Met de voltooiing van deze transactie kan Thalys zich richten op haar commerciële herstel en het hervatten van de groei”, aldus Bertrand Gosselin, CEO van Thalys.
Eurostar
Eurostar maakte recent ook bekend voorlopig gered te zijn dankzij een herfinancieringsovereenkomst. Bij Eurostar gaat het echter om een bedrag van 290 miljoen euro. Voor de korte en middellange termijn is dat voldoende. Voor de lange termijn is er mogelijk meer steun nodig.
Voor de coronacrisis maakte SNCF bekend dat er een fusie komt tussen Thalys en Eurostar. Die fusie loopt door de huidige omstandigheden echter vertraging op. De bedrijven hebben nu eerst de focus op het overleven van de coronapandemie.
Thalys heeft eventjes financiële steun nodig. Maar daarna gaat het goed komen. Zeker op de stamlijn Parijs – Brussel qua reistijd zoal geen concurrentie heeft.
Richting Amsterdam zal het weer opgestart moeten worden. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn.
Ook Amsterdam – Parijs geen concurrentie op het spoor.
Nee inderdaad. Trenitalia wil wel concurreren met SNCF tussen Parijs – Milaan met hun fraaie ETR 400. Maar daar is meer vervoersmarkt.
Ik zou mijn geld toch niet aan Thalys uitlenen.
Zou niet weten waarom niet. Het is een succesverhaal. Met dank aan vooral de Franse, Belgische en Nederlandse overheid die in de periode 1994 – 2009 de HSL hebben aangelegd.
En SNCF en NMBS hebben een ijzersterke formule. Ze kunnen flexibel de frequentie verhogen of eventueel verlagen. Ze hebben verschillende tickets voor Comfort 1 en 2. De vliegtuig heeft een lagere aandeel dan de Thalys. En waarschijnlijk neemt dat alleen maar toe. Vorig jaar was het al de bedoeling dat KLM een vliegverbinding zou schrappen ten gunste van de Thalys.
Comfort 1 en Comfort 2 bestaan al geruime tijd niet meer in Thalys. Het is Standard, Comfort of Premium.
Kan merken dat ik al een tijdje niet in een Thalys gereisd heb. Loop al weer achter.