Treinkaartje Rotterdam – Londen tot de helft goedkoper (dan vanuit Amsterdam)
21 apr 2022 15:28
Eurostar heeft een actie. Tot en met 26 april biedt is een retourtje naar Londen vanuit Rotterdam beschikbaar vanaf € 78. De reisperiode loopt van 4 mei t/m 28 augustus 2022. De actie lijkt een goede beschikbaarheid te hebben.
€ 216 vanaf Amsterdam, € 78 vanaf Rotterdam
De actie is specifiek gericht vanaf Rotterdam. Daardoor kunnen er grote prijsverschillen ontstaan met reizigers die vanuit Amsterdam willen reizen. Zo constateert Treinreiziger.nl dat een retourtje vanuit Amsterdam tot € 216 kost, terwijl voor dezelfde trein de reis vanuit Rotterdam te maken is voor € 78. In veel gevallen zijn de prijsverschillen overigens kleiner. De actie is onder andere te boeken via NS International.
Uitsluitend vanaf Rotterdam
Het is opmerkelijk dat de aanbieding alleen geldt vanuit Rotterdam. Immers, dezelfde treinen vertrekken vanuit Amsterdam, en de trein is niet te gebruiken door binnenlandse treinreizigers. Waarom Eurostar hiervoor kiest, is onduidelijk. Waarschijnlijk richt Eurostar zich op een specifieke doelgroep, en is daarom gekozen om de actie niet te laten gelden vanuit Amsterdam.
Redacteur Hildebrand van Kuijeren mopperde gisteren in een opinieartikel dat de Eurostar vaak veel te duur is. Juist op dat moment is deze actie gelanceerd. Dat is toeval: acties worden vaak lang van te voren uitgewerkt alvorens ze worden gelanceerd. Normaal is de ‘vanaf prijs’ voor een retourtje per trein naar Londen € 88.
In de kalender met prijzen direct onder het artikel zie ik prijzen staan vanaf 55 Euro voor de reis van Amsterdam naar Londen St. Pancras Int.
Het lijkt er dus op dat Eurostar niet alleen zo’n actie heeft voor de reis vanaf Rotterdam naar London, maar ook vanaf Amsterdam.
44 euro is de standaard vanaf prijs. Alleen de beschikbaarheid is erg beperkt. En met dit actietarief vanaf Rotterdam is de beschikbaarheid veel beter.
Het is nog breder dan dat, het geldt voor alle Eurostar-bestemmingen (Lille, Parijs, Brussel) BEHALVE Amsterdam. Dus Amsterdam is er bewust buiten gehouden ivm douanecapaciteit daar.
https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Promoties/Eurostar/April
NSinternational geeft op Twitter uitleg waarom het alleen vanaf Rotterdam geldt, en niet vanaf Amsterdam. Ik citeer:
“NSinternational geeft aan: “Waarom Rotterdam? Voor Eurostar moet je inchecken in de terminal. De terminal in Amsterdam is al goed bezet, in Rotterdam is meer ruimte voor extra reizigers.”
Ik kan me dit eigenlijk wel voorstellen, ik las dat de Eurostar terminal op Amsterdam CS is gebouwd op een al eerder bestaande fundering (van een bouwkeet), en daardoor vrij klein is. Bovendien is de Eurostar terminal in Amsteram altijd al bedoeld als tijdelijk (tot de volgende verbouwing), terwijl die op Rotterdam CS wel definitief is.
Eurostar terminal op Amsterdam Centraal is tijdelijk. Maar vraag me af wat met tijdelijk bedoeld wordt. Heb een vermoeden dat je dit heel ruim moet nemen.
Zal me niet verbazen dat de Eurostar terminal op Amsterdam Centraal nog wel een aantal jaren blijft staan. Waar zouden ze op de huidige Amsterdam Zuid de terminal moeten inpassen?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar! Volgens mij is er nog geen definitief plan voor, en ik denk inderdaad ook dat ‘tijdelijk’ nog best wel eens veel jaar kan worden 🙂
Heeft het wel zin om die terminal te vernieuwen? Ams-Zuid wordt toch het internationale treinstation van Amsterdam? Gaat de Eurostar niet verhuizen naar Ams-zuid komend decennium?
O, sorry, die vraag benoemd u ook, verkeerd gelezen. Is ook moeilijk…
Vliegangst alternatief…
In een vorige item over de perikelen van de Eurostar is dit trouwens goed nieuws en dat mag ook wel in een tijd waarin het op onze Aardbol roerig aan toe gaat.
WAT men ook van de Eurostar mag zeggen en de vele vliegmogelijkheden naar Londen, één ding is zeker men heeft een alternatief en in het bijzonder voor mensen met VLIEGANGST. Mensen die niet in een vliegtuig durven stappen en toch naar het V.K. willen reizen kunnen tenminste nog met de trein gaan en dat geldt voor veel Europese bestemmingen. Soms moet men extra overstappen, duurt het wat langer dan met een vliegmachine en is het misschien iets duurder, op een speciale aanbieding na, maar de reiziger heeft een keuzemogelijkheid. Dat geldt ook voor mensen die niet dol zijn op een deinende veerboot, dan is de Eurostar hoe onvolmaakt misschien zo gek nog niet en kan men rustig achteroverleunend met 300 km?u het landschap aan zich voorbij zien trekken.
Je zult maar naar de U.S.A. of Canada willen gaan, dan heb je geen trein alternatief en zal men met geknepen billen in een vliegtuig moeten stappen. Voor deze actie en Eurostar in het algemeen geldt dus het motto: “de Eurostar het betere reis alternatief”.
Heb geen cijfers en feiten over reizigers met vliegangst. Maar vermoed dat het aantal reizigers met vliegangst relatief héél laag zal zijn t.o.v. de overige luchtvaartreizigers.
Dat zal ook voor de Eurostar geen grote doelgroep zijn. Eurostar Amsterdam – Londen wordt waarschijnlijk vooral gebruikt door reizigers die comfortabel van hartje Amsterdam/Rotterdam naar hartje Londen willen reizen.
Het is niet juist om te stellen dat er geen alternatief is voor vliegreizen als men naar de VS (en verder) wil reizen. Natuurlijk, ieder alternatief duurt langer en is duurder, maar dat hoeft niet voor iedereen en altijd een bezwaar te zijn. Eigenlijk kan men op twee manieren reizen; 1/ zo snel als mogelijk van A naar B, 2/ Reizen voor het plezier van het reizen zelf. Bij de tweede variant is reizen heel iets anders dan instappen op Schiphol en uitstappen op je bestemming. Wie over land of zee reist, ervaart de overgangen van landsgrenzen en tijdzones; fysiek reizen is genieten van de landschappen en leuke verrassingen ervaren onderweg.
Bij het volgende, ga ik even voorbij aan de Covid19-ellende. In het Caraïbische gebied kan men het hele jaar rond cruisereizen maken, terwijl men in het Middellandse Zee-gebied, men alleen een zomerseizoen kent. Dat heeft tot gevolg dat men in het voor- en najaar scheepsverplaatsingen heeft, waarbij men de Atlantische Oceaan oversteekt. Lijnschepen waren vroeger deels gebouwd op snelheid, de cruiseschepen zijn ontworpen op maximaal comfort. Vaak kan men in een jaar uit een tiental schepen kiezen, als men op een super relaxte manier de oceaan over wil steken. Het is betaalbaar en ongelofelijk plezierig om te ervaren.
Zelf heb ik geen vliegangst, maar ervaar ik de vliegende autobussen van tegenwoordig als hoogst oncomfortabel. Tot op heden heb ik driemaal de trans-Atlantische oversteek per schip gemaakt, en ik heb er echt van genoten. Toegegeven, daarbij heb ik de heen- dan wel de terugreis, toch gevlogen. De laatste keer, in 2017, betaalde ik € 821,- voor een 14-daagde bootreis van Barcelona, Spanje naar Tampa, Florida, VS. Dat bedrag is inclusief:
– De verplaatsing van Barcelona naar Tampa, met vier tussenstops onderweg
– Een binnenhut (14 nachten hotelservices)
– Alle maaltijden gedurende de reis
– Iedere avond entertainment in het scheepstheater
Natuurlijk kan men extra’s bijkopen zoals alcoholische versnaperingen, extra luxe dineren, vrij dure souvenirs en door de rederij verzorgde excursies. Voor wie geld geen rol speelt; je kunt ook flinke donaties doen bij het casino aan boord.
Ik kan een echte zeereis over de oceaan van harte aanbevelen. Ook aan hen die geen vliegangst kennen.
Eurostar moet natuurlijk de Eurostar wel promoten. En hoe bekend is Eurostar buiten de treinwereld in Nederland? Thalys kennen ze in Nederland wel. De Eurostar schijnt juist buiten Nederland bekender te zijn dan Thalys volgens het Eurostar consortium. Vandaar dat ze straks Eurostar gaan heten als Eurostar en Thalys fuseren.
Het laat wel weer zien hoeveel tegenslagen de Eurostar Amsterdam – Londen heeft. Technische problemen (software), bureaucratische rompslomp, Covid-19. En de inchecktijd bij de Eurostar Amsterdam – Londen is een bottleneck voor echte succes. Al is Eurostar Amsterdam – Londen meer van toegevoegde waarde.
Amsterdam CS is alleen voor Amsterdammers en Noord-Holland-Noord interessant. De rest van Nederland is beter af met een NS trip naar Rotterdam CS. Zelfs Haarlem is beter af door direct in de goed richting te reizen en via Rotterdam te gaan.
Wat dat betreft zou Utrecht CS nog beter zijn als vertrekstation, voor Oost en Zuid. Alleen is er geen HSL spoor, behalve naar Amsterdam. Waar niemand naar toe hoeft.
Wat handig dat Rotterdam directe treinen heeft naar Groningen, Zwolle, Utrecht, Amersfoort, Eindhoven, Haarlem en Den Haag. Inderdaad oogt het achterland van Amsterdam CS op de kaart vrij klein, maar voor meer dan de helft is het de werkelijke eindbestemming.
*De helft zou zomaar minimaal 75% kunnen zijn als je alleen internationale reizigers meetelt. Dit is simpelweg het bedienen van de behoefte. Overigens zou het juist ontlastend werken als alle Nederlandse reizigers in Rotterdam zouden instappen, is nog goedkoper ook!
In Nederland kan men gericht adverteren op Nederlanders door de reistijd vanaf Rotterdam te gebruiken. Dit scheelt toch flink vanwege de lange rit vanaf CS tot de entree van de HSL.
Feitelijk is Rotterdam voor veel Nederlanders veel efficiënter en zo leuk is het niet op Amsterdam CS.
Ljouwert-Rotterdam v.v.: ELK UUR direct verbonden. Rotjeknor boppe!
Jij komt zeker uit Rotterdam? Nog nooit zo veel onzin gelezen…. niemand wil naar een stad met zoveel insecten en NIEMAND en ik zeg NIEMAND kent Rotterdam in het buitenland..
Eindhoven en Utrecht kennen veel mensen nog wel maar Rotterdam? Nee… en iedereen uit het buitenland wil naar AMSTERDAM
beste Margriet, je hoeft niet van het station af. Het gaat om efficiënt reizen met de Eurostar voor mensen die naar Londen willen en niet per se naar Amsterdam.
Ga daar grachtengordel spelen imbeciel utrecht en eindhoven kan men niet eens uitspreken ga man , rotterdam is populairder dan jouw simpele ziel wil inzien ik werk in de internationale vervoersbranche en kan jou hobby brein vertellen dat na amsterdam rotterdam nummer twee is wat men kent vanuit het buitenland, als het aankomt op sighseeing, eindhoven komt men voor die vakantie-airport en hooguit zakelijk en of school, utrecht ligt in het midden en daar gaat men langs voor verdere bestemmingen, rotterdam komt men naartoe om te ontdekken door alle zogenaamde instagramjournalisten die het lopen te hypen
Amsterdam Centraal trekt dagelijks 200.000
Reizigers. Rotterdam Centraal 100.000
Amsterdam heeft 80.000 hotelbedden. Rotterdam 7.000
Het gaat niet om de vergelijking asd – rotterdam, iedereen weet dat iedereen alleen amsterdam loopt te promoten alsof ons land alleen bestaat uit die grachtendorp met prostituees en overlastgevende (drugs)toeristen maar het gaat om het feit dat rotterdam vele malen populairder is dan de overige steden dgenoemd werden, het is daarmee de tweede stad van nederland of iedereen dit wil accepteren of niet wij merken het zelf qua vraag naar de stad rotterdam in tegenstelling tot een utrecht of eindhoven, dus gooi je feiten maar naar mate van relevantie
Te onwaarschijnlijk om waar te zijn en bovendien gaat het om het door Nederlanders reizen naar een goed functionerend Eurostar instappunt. De mensen zullen wel direct van hun NS treintje naar de Eurostar balie hollen en niet nog even de Mauritsweg, Binnenweg, ‘s Gravendijkwal Beukelsdijk route gaan lopen als tijdverdrijf.
Verstandige Nederlanders reizen naar Rotterdam CD om zo minstens 40 minuten en veel ergernis te sparen.
Die trein uit Rotterdam vertrekt op een verkeerd tijdstip. Ik wil voor de middag in Lobden aankomen.
tja, dan zult u een dag eerder moeten gaan. Aankomen in de middag is handig voor toeristen zodat het verblijf gereed. Vroeg aankomen is meer is meer iets voor haastige zakenlui die direct naar een strafvergadering moeten in een strafkantoor.
U begrijpt dat met een reistijd van vier uur het vertrek in Nederland 0600 zou moeten zijn om zo 0900 in London te zijn?
Betaal jij mijn hotel overnachting? Ik zou zo om 6 uur vertrekken om er om 9 uur te zijn en dan tussen 7 en 9 de trein terug naar Amsterdam nemen… en anders lekker met de vliegtuig toch?
Nee hoor, en dat zegt Dries ook niet.Hij zegt iets naar zijn inschatting in algemeen. Ik denk dat voor 6 uur vertrek te weinig vraag is, zeker als je 60 a 90 mensen voor vertrek aanwezig moet zijn en eerst per binnenlandse trein naar Amsterdam of Rotterdam moet komen.
Nou, wie weet dat er in de toekomst meer treinen gaan rijden. Eerst de bezettingsgraad van de huidige maar wat omhoog brengen.
Toeristen vertrekken graag in de ochtend rond 8:00 uur, zeker mensen die weekendje weg gaan. Eurostar heeft inderdaad drie treinen vrij dicht op elkaar. De reden schijnt personeelstekort bij de marachaussee. Zo passen alle treinen in één dienst. Voor de reiziger is het niet fijn.
Velen zullen inderdaad nog een reisje naar het opstapstation moeten maken. Als je dan ook nog een uur vooraf aanwezig moet zijn is het wel erg vroeg en rijdt er vaak niet eens een trein.
De KMar doet toch alleen de inreiscontrole? Of is er ook vertrekcontrole door Nederlandse ambtenaren. Zijn er geen Britten voor gestationeerd?
@dries molenaar
De marechaussee controleert in principe in- en uitgaande passagiers (net als op Schiphol trouwens) om zo geregistreerd staande personen niet de mogelijkheid te geven de EU stilletjes te verlaten. Verder wordt de bezetting van de Britse border control zo klein mogelijk gehouden vanwege de torenhoge kosten om personeel in Amsterdam te stationeren, denk bijv. aan hotels of huren in de vrije sector.
tim, er is toch wel verblijf op Amsterdam CS voor personeel? Of is dat te lawaaiig en te weinig sterren.
@dries molenaar
Ha ha, ik denk niet dat die Engelse ambtenaren van de border control op CS gaan bivakkeren tussen daklozen en drugsverslaafden.
De Nederlandse overheid brengt ongeveer 2 miljoen euro per jaar in rekening bij Eurostar ter compensatie van de kosten voor het uitvoeren van de grenscontroles (alleen de douaneformaliteiten bij import in de UK vinden nog in Londen plaats). Een deel van de Britten die de Juxtaposed controls bemannen, zijn in dienst van de Britse ambassade te Den Haag. De kosten voor het verblijf van de rest van het Britse personeel, worden betaald uit de vergoeding die bij Eurostar in rekening wordt gebracht. De faciliteiten waarover de voortdurend wisselende accommodatie moet beschikken, komen ongeveer overeen met die van goede 4-sterrenhotels.
De 4e trein zal in de ochtend gaan rijden.
De huidige vertrektijden hebben met de diensttijden van de KMAR en security te maken. Anders moest er een 2e team personeel klaar staan voor 1 trein.
Als van ver komt is reizen naar Brussel nog voordeliger.
25€ naar Brussel en dan 39€ naar Londen
Meestal duurder. In Nederland vanaf € 44 + € 9 voor de reis naar Rotterdam of Amsterdam. De rechtstreekse trein is voor Nederlanders vaak het goedkoopst.
Wat fijn
@Hanzeboog2012
Al is het aantal mensen met vliegangst relatief laag, en voor Eurostar niet de direkte doelgroep, ik ken genoeg mensen die of met super tegenzin in een vliegtuig stappen en letterlijk met geknepen billen hun reis hebben moeten maken, of na een vliegreis liever met een auto of trein een lange reis maken en het vliegtuig letterlijk links laten liggen. Ik wil met mijn opmerking alleen aangeven DAT er voor deze relatief lage categorie TENMINSTE n o g de trein als tweede optie bestaat waarmee men IN maar niet buiten Europa op reis kan gaan.
Telkens als ik met veel enthousiasme praat over mijn gemaakte vliegreizen, zowel Europees als intercontinentaal, krijgt men letterlijk de rillingen over hun rug en als men dan hoort dat men met een trein door de Kanaaltunnel toch naar Engeland kan reizen, of elders in Europa met een een eventuele nachttrein, dan zou men daar voor kiezen. Als je in een supermarkt geen alternatieven hebt en aangewezen bent op slechts één merk produkt wordt dat ook lastig winkelen en dat is met reizen eender hoe marginaal het e.e.a. ook is. Als er dan nog (tijdelijk) met een goedkope kaartje gereisd kan worden slaat men meerdere vliegen in één klap, én de prijs én de vervoersmodaliteit.
De Eurostar zal bij calamiteiten of werken aan HSL spoor ook omgeleid kunnen worden via ‘s-Hertogenbosch en Utrecht Centraal. Dit kan dan via Roosendaal wat dan ook tijdelijk een speciaal in en uitstap station is net als de eerder genoemde stations bij stremmingen. Deze drie stations bezitten allen lange perrons, wat wel nodig is voor zo’n lange trein. Thalys en Brussel zijn al veel eerder via deze route omgeleid, dus waarom niet? Dan heb je ook betere spreiding van reiizigers naar andere landsdelen, die op genoemde stations makkelijk kunnen overstappen. Zeker Eurostar samen een wordt met Thalys hoeft dit toch geen grotere consequenties te hebben? Als er ooit een snellijn Utrecht -Gorinchem-Breda komt is dit de beste omleiding voor deze snelle trein! Breda is ongeschikt voor de Eurostar te korte perrons dus daar kan niet gestopt worden, wel eventueel voor de huidige Thalys en voor IC Brussel. IC Brussel willen ze versnellen, maar doe dit om en om elk uur een IC die in Breda stopt net als nu en een die er voorbij rijdt, maar wel blijft stoppen in Noorderkempen. Dan heeft het HSL spoor een half uurs dienst met de Zuiderburen. Het treintje Roosendaal -puurs moet blijven en de IC trein die nog in Essen eindigt en begint moet met aanpassingen elk uur naar Roosendaal gaan rijden. Weert moet de trein krijgen door de Kempen, Roermond met Duitsland, zodat de passagierstreinen over een vernieuwde IJzeren Rijn gaan rijden. Goederentreinen via Montzen (B) of Betuweroute.
Het gaat om een korting tussen Rotterdam en Londen op de Eurostar en niet over een mogelijk boemeltje via Hamont-Weert, dat absoluut geen prioriteit
Eindelijk een man naar mijn hart want dit is waar het duidelijk om ging, vertrek met trein vanuit Rotterdam als aanbieding.
Ik zag de actieprijzen vanaf Rotterdam. Echter alleen leuk voor vertrek op maandag te donderdag en ook nog eens verplicht retour, een enkele reis kan niet.En dat retour moet dan ook op maandag tm donderdag. Juist de dagen dat waarop er weinig recreatief reisverkeer is. Voor veel mensen zal het geen optie zijn
De actie is om de stille uren te vullen,
Eurostar heeft op de Amsterdam-route alleen maar stille uren.
Hersteld “stilste uren”
En Eurostar denkt echt dat je dan met deze actie die stille uren vult? Storm zal het niet lopen verwacht ik.
Wat een prijsverschillen met de weekenden, en dat voor dezelfde stoelen en zelfde afstand. Ik zag iets van 160 euro op zaterdag voor enkeltje in de kalender! Gigantisch.
Het probleem is en blijft dat Eurostar veel te duur is.
Eurostar is voor vandaag volkomen uitverkocht door al het gedoe op Schiphol.
De luchthaven raadt aan om altijd minstens 2 uur vooraf aanwezig te zijn voor een Schengen-vlucht en 3 uur voor een vlucht buiten het Schengen-gebied.
Londen ligt buiten het Schengen-gebied
Dat is niet waar. Door Schiphol wordt geadviseerd om voor Europese vluchten 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn en voor intercontinentale vluchten 3 uur. Londen ligt in Europa. Maar goed, dat had je zelf ook wel gelezen voordat je de boel begon te verdraaien.
De mensen die met grote regelmaat naar Londen vliegen, tref je echt niet twee uur voor vertrek op Schiphol aan.
Je hebt op Schiphol geen Europese route en een intercontinentale route, maar Schengen en niet-Schengen. Niet-Schengen is langer door de paspoortencontrole. Reiziges voor Londen moeten in de rijen tussen de passagiers naar Rio de Janeiro en Rwanda
Schenge
En dan nog adviseert Schiphol voor Europese bestemmingen twee uur voor vertrek aanwezig te zijn. Als daar Schengen bedoeld werd, hadden ze het wel zo genoemd.
Ik heb het gezien dat het er letterlijk zo staat, maar snap dat niet als je een kortere procedure hebt voor Schengen ten opzichte van overige landen, maar wel spreekt over Europa en intercontinentaal. Terwijl de niet-Schengenlanden in Europa wel in de langere procedure zitten.
Wat je als via de lucht aank. te Shl ook nog leuk kan treffen is dat die automatische pas-poorten niet aanstaan en je aan moet sluiten in zoń kronkel rij-en dat je dan pas 35 min later daar door bent. Zodat je net weer je trein mist. Met daarbij de enorme klunzigheid van die toestand in MAN-airport was het inderdaad sneller geweest met trein via LONdon te gaan-in totale reistijd naar huis. Zou alleen wel 4-5x zo veel hebben gekost.
AMS laat €* natuurlijk vallen omdat dat toch al genoeg mensen trekt-al die treinfanaten met hun InterRailtjes-die dan wel 30€ toeslag betalen moeten en door allerlei hoepels om dat ook nog te krijgen
Een simpele rekensom leert dat de trein van Manchester naar Amsterdam niet sneller is dan het vliegtuig. Zelfs als je de vertrekplaatsen en tijden in het voordeel van de trein rekent, is het vliegtuig nog steeds sneller.
Wie van Manchester Piccadilly naar London Euston reist is ruim twee uur onderweg. Voor de wandeltransfer en de incheckprocedure van Eurostar rekenen we ook twee uur. En de rit met de Eurostar duurt ongeveer vier uur. Dat maakt gezamenlijk acht uur.
Wetende dat de babagecontrole op Manchester Airport vaak chaotisch verloopt, nemen we 3,5 uur voor vertrek van de vlucht een trein van Manchester Piccadilly naar het vliegveld. Dan rekenen we een twee uur voor de vlucht van gate tot gate. Dan houd je nog 2,5 uur over om vanaf de gate op Amsterdam Centraal te geraken. Je moet het wel heel bont maken als dat je niet lukt.
sorry dat ik hier even op aanhaak, ik had ook een aparte reactie kunnen achterlaten.
ik klink als een kapotte langspeelplaat om het weer eens te herhalen, maar men denkt hier nogal dat een reiziger oneindige vakantiedagen heeft. Als ik naar Schotland wil kost me dat drie dagen om onderweg te zijn, de afstand Edinburgh Waverley naar Pitlochry is alleen al 2HR overstapvrij en 3,5 naar Inverness, zou ik het hele traject vanuit Nederland doen dan gaat het niet lukken om te slapen en dan ben ik nog 2x dagen erbovenop kwijt om die slaap in te halen. Moet ik dan maar een reis naar Aken of Luik maken, omdat het niet met het vliegtuig mag? En dan heb ik het ook nog zo vaak over de cityline trein die maar op een klein aantal stations stopt, en nooit zal komen. Elke keer weer bijvoorbeeld bij ellluk station weer (late) instappers met twee gigantische koffers ter grootte van een koelkast die donders goed weten dat ze bij wagon K erin moesten, maar stug volhouden om bij A naar binnen te gaan, zodat ze hijgend door alle smalle gangen heen zoekend zijn naar hun zitplaats vijftien minuten nadat de trein de rit weer heeft hervat.
we gaan er voor het gemak van uit dat de trein perfect is…nou, waarom heb ik dan al jaren het gevoel dat er altijd problemen zijn. Als ik naar het buitenland wil dan is de meest gerustmakende verbinding een vlucht vanuit mijn stad naar bestemming X om vanuit bestemming X nogmaals te vliegen naar bestemming Y, enkel om te voorkomen dat ik niet naar Amsterdam of Eindhoven hoef omdat ik weet dat er altijd kans is op uitval of dat er helemaal geen treinen rijden. Zorg er eerst eens voor dat als ik reken op een geboekte trein dat die trein ook komt opdagen, dan pas kan ik hier eens over gaan nadenken anders nooit.
Ik denk hierbij aan de vele geannuleerde vluchten van Schiphol en de verwachte ellende op Schiphol aan aanstaande zomer. Ook nu roept Schiphol maatschappijen op om a.u b vluchten te annuleren om chaos te voorkomen. Zekerheid dat alles perfect gaat heb je nooit, niet met auto, noch met vliegtuig, noch met trein. Met alle vervoersmiddelen heb ik weleens tegenslag gehad.