fbpx

Treinkaartje wordt 1,5% duurder in 2021

Met ingang van 1 januari 2021 verhoogt NS de prijzen van kaartjes en abonnementen met gemiddeld 1,5 procent. Dat is gelijk aan de maximale verhoging die NS in de tarieven mag doorvoeren.

Inflatie

In de afspraken die NS met de overheid heeft is namelijk geregeld dat NS de tarieven alleen gelijk aan de inflatie mag stijgen. Alleen als de gebruikersvergoeding die NS aan ProRail moet betalen stijgt, mag deze nog los worden doorberekend.

Volgens NS is het nodig om de tarieven gelijk aan de verwachte inflatie te verhogen, omdat ook het onderhoud duurder wordt. Het treinkaartje in de eerste klas wordt volgend jaar overigens met 2,6 procent in prijs verhoogd. Dit is hoger dan de gemiddelde 1,5 procent voor de tweede klas, omdat de tarieven voor de eerste klas twee jaar niet verhoogd zijn.

Dal Voordeel en Voordeelurenabonnement

Een aantal abonnementen stijgen aanzienlijk harder dan de inflatie. Dat geldt met name bij het Dal Voordeel abonnement. Dat kostte vorig jaar nog 52 euro, dit jaar ging de prijs naar 56 euro, en volgend jaar gaat de prijs omhoog naar 60 euro. Dat komt neer op een prijsverhoging van 15% in twee jaar. Het Voordeelurenabonnement wordt goedkoper, maar de geldigheid wordt ingeperkt. In feite wordt het Voordeelurenabonnement een Dal Voordeel abonnement: niet meer geldig tijdens de avondspits. Ook de korting in de spits tijdens de vakanties verdwijnt. Net als de gratis Railplus-kaart voor senioren (ter waarde van 15 euro). Daardoor krijgen senioren per 1 januari geen 15% korting meer op het standaard tarief van een internationale reis.

Internationaal & OV-Fiets

NS zegt dat het volle tarief van internationale treinkaartjes in 2021 gemiddeld met 1 procent wordt verhoogd. De Early Bird-tarieven voor de Intercity Brussel en de goedkope en meest verkochte tickets voor bestemmingen naar Duitsland die vallen onder de Sparpreise blijven in 2021 in prijs gelijk.

NS is van plan om het tarief van de OV-fiets te verhogen, van €3,85 naar €3,95 per 24 uur. De laatste indexatie voor OV-fiets was in 2017. Dit voorstel, inclusief een aantal voorgestelde wijzigingen in de algemene voorwaarden van de OV-fiets, heeft NS voorgelegd aan de reizigersorganisaties. “Wij zijn nog in afwachting van hun advies over de OV-fiets” aldus NS.

Oudere tarieven

Doordat NS bovenop de inflatie ook de kosten mag doorberekenen van een hogere gebruikersvergoeding, is het treinkaartje door de jaren heen harder gestegen dan de inflatie. Dat geldt met name voor de retourtjes. In het verleden zijn de tarieven van dagretours extra in prijs verhoogd omdat de tariefsystematiek is aangepast. Voor de introductie van de ov-chipkaart was de prijs van een dagretour altijd voordeliger dan de prijs van twee enkele reizen. Omdat de ov-chipkaart die systematiek niet aan kon, zijn dagretours extra in prijs verhoogd. Daar staat tegenover dat enkele reizen toen juist iets goedkoper zijn geworden.

Bekijk hier de oude NS tarieven vanaf 1979.

28 gedachten over “Treinkaartje wordt 1,5% duurder in 2021”

  1. treingraag schreef:

    De OV kaart kon de systematiek niet aan! Ha ha ha.

  2. bert sitters schreef:

    Hoe zit het met de prijs voor een binnenlands fietskaarten, dat de laatste jaren in verhouding fors in prijs is gestegen.

  3. Simon schreef:

    Iedereen snijdt op het moment in de kosten.
    NS verhoogt de tarieven.
    Logisch toch?

    1. Joost2 schreef:

      Ik snap uw gedachtegang niet helemaal. NS snijdt ook in de kosten, namelijk door minder treinen te laten rijden nu. Maar dat heeft niet zoveel met indexering te maken.

      1. Simon schreef:

        NS schrapt treinen om mogelijk ziekteverzuim te compenseren, het bedrijf vindt een flexibele schil niet nodig.
        Terwijl KLM de tering naar de nering zet en er alles aan doet om de staatssteun te rechtvaardigen blijven lege treinen van NS de komende jaren hun rondjes draaien op kosten van de belastingbetaler.
        Sterker nog, men verhoogt doodleuk de tarieven voor de laatste klanten.
        Ik vind dat vreemd. Je kunt in plaats van bijna lege treinen ook touringcars inzetten om maar eens iets te noemen.

        1. Anoniem schreef:

          Omdat het onwenselijk is om lege treinen te laten rijden op geld van de belastingbetaler, worden er nu juist ritten geschrapt. Een prijsverhoging is er niet echt. Indexering is in veel sectoren gewoon de normaalste zaak van de wereld en ook gewoon logisch.

        2. Johan schreef:

          @Anoniem

          Normaal berekent een bedrijf kostenstijgingen door en het resultaat daarvan is de indexering. NS berekent consequent de kostenstijgingen door en telt dáár nog eens een indexering met het maximale percentage bovenop. Naast de in het artikel genoemde gebruiksvergoeding, het afgeschafte retourvoordeel en het afschaffen van het voordeel van het voordeelurenabonnement zijn de kosten door de jaren heen bijvoorbeeld ook de facto verhoogd via de aanschaf van een OV-chipkaart, de toeslag op kaartjes aan het loket en uit de automaat, het niet doortellen van korting en GTBV bij omchecken en een toeslag voor een langzame trein die rijdt over een spoor waar ook treinen met hoge snelheid zouden kunnen rijden.

        3. Brabo schreef:

          De vraag is waarom NS geen flexibele schil heeft zodat de kosten in dit soort tijd n kunnen worden verlaagd. Nu wordt iedereen waar geen werk voor is maar doorbetaald

  4. Martin schreef:

    Ah, NS begint met het langverwachte charmeoffensief om de afgehaakte reizigers in de loop van volgend jaar weer terug te winnen. Puike eerste zet!

  5. Baardstaart schreef:

    1) Kennelijk heeft de overheid lak aan het OV door schaamteloos meer infrakosten aan de NS en andere vervoerders door te berekenen. Ook zou de overheid met de BTW niveau’s kunnen spelen. Dus lagere of geen BTW op OV.

    2) Het versoberen van de VDK was ingezet omdat de treinen in de spits te vol zaten. Nu in deze Corona tijd is leegte een eerder voorkomend probleem en zal het 5 jaar duren eer het reizigerniveau weer terug in op niveau van 2019. – Hiermee vervalt de reden om dit te doen en de VDK middagspitskorting behouden lijkt mij een goed idee om de trouwe reizigers weer in de trein te krijgen.

    3) Weinig kritiek op de OV Chipkaart systeem. Vraag me af of het OV Chipkaart systeem wel een economisch ticket systeem is. Volgens mij zit er veel te veel digitale overhead in. Ook de automaat boete van €1,- boven op vol tarief doet de prijzen niet goed. Het omchippen is een typisch voorbeeld van gebrek van totale desintresse in het OV door het OV.

    4) De digivergaderaars en de thuiswerkers is de NS al definitief kwijt. Ook jagen de prijzen en vermoedelijk het uitkleden van de OV dienstregelingen door het inelkaar zakken van de vraag naar OV ook diegene, die voor een auto kunnen kiezen dit ook daadwerkelijk gaat doen.

    Als je dit zo ziet weet je dat de VVD (grootste regeringspartij) echt een autopartij is en hun zijn hier ook duidelijk in. Anders heeft de overheid wel meer regie en meer mogelijkheden benut om het OV populairder te maken. – Met de huidige tarieven is het een kwestie van tijd dat particuliere busbedrijven, zoals flixbus met goedkopere ook in NL gerichte langere afstandsritten gaat aanbieden. Het reguliere OV prijst zich op allerlei manieren de markt uit.

    1. Annemiek schreef:

      1) Treinkaartjes vallen onder het lage BTW-tarief. Er is al onderzocht of hiervoor een lager tarief kan worden gehanteerd, dat is niet mogelijk binnen de systemen van de Belastingdienst. Het is of 9% of 0%, waarbij de laatste mogelijkheid niet mag, omdat de EU verlangt dat er minstens 5% belasting wordt geheven op treintickets.

      3) Het OV-chipkaartsysteem met overhead is in elk geval veel efficiënter dan het oude systeem met eindeloze rijen loketten. Voor frequente reizigers is het aantal jaarlijkse loket- of automaathandelingen op 1 hand te tellen.

      1. Bert sitters schreef:

        In België wordt 6% BTW geheven op een treinkaartje. België kent drie BTW-tarieven:
        6% voor treinkaartjes, brood, groente en fruit.
        12% voor goederen en geleverde diensten die vanuit economisch of sociaal oogpunt belangrijk zijn;
        21% voor overige goederen en diensten.
        Zou in Nederland ook kunnen.

        1. Annemiek schreef:

          Nee, dat zou in Nederland niet kunnen. Zoals ik al zei, is dat niet mogelijk binnen de systemen van de Belastingdienst. Het komt ook regelmatig terug in de Kamervragen. Bijvoorbeeld in reactie op vraag 4,5 en 6 in deze beantwoording:
          https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20192020-3455.html#ID-3455-d37e139

          Bovendien vraag ik mij af wat het effect is van tariefverlaging van de omzetbelasting. Voor de reiziger scheelt het misschien een paar dubbeltjes per enkele reis, indien de verlaging wordt doorberekend in de ticketprijs. In artikelen over de nachttrein wordt door NS en andere belanghebbenden steeds geschooid om vrijstelling van btw-heffing, maar dan te behoeve van de marge. Er zou dan immers minder subsidie nodig zijn.

  6. Willemijn schreef:

    NS klaagt over lege treinen en geeft aan dat er geen echte spits meer bestaat. Toch wordt de oude Voordeelurenkaart weer verder uitgekleed. Eerst geen meereizen meer in de middagspits. Nu helemaal geen korting meer in de middagspits. En afschaffen van de Eurail en inperken van de 60+ dagkaarten. De logica ontgaat mij enigszins. Overigens vindt ik het vreemd dat de middagspits echt wel heel lang duurt, van 16.30-18.30 uur. Dat wil zeggen dat je vaak pas tegen 19 uur een trein terug kunt nemen als je nog enigszins voordeel wilt hebben van je kortingskaart. En met een beetje afstand ben je dan tegen 21 uur pas thuis. Terwijl de echte avondspits veel korter duurt.
    Dit jaar hebben veel reizigers de Voordeelurenkaart (of andere kortingskaarten) niet of nauwelijks gebruikt of kunnen gebruiken ivm het negatieve reisadvies voor niet noodzakelijke reizen. Derhalve hebben vele kortingskaarthouders slechts gediend als donateur. Het zou de NS sieren hiervoor iets terug te geven, zoals bijvoorbeeld een jaar uitstellen van de prijsverhogingen en zeker van de vermindering van de voordelen.

    1. Theo schreef:

      Ik vraag me af of de NS zomaar de voorwaarden van een Voordeelurenkaart mag veranderen. Je bent de overeenkomst daarvoor destijds aangegaan onder andere voorwaarden. Die mogen m.i. niet eenzijdig worden veranderd. Bij telefoonabonnementen mag dat ook niet. De ACM heeft daartegen ook protest aangetekend. Ik denk dat het zinvol is om naar de ACM te gaan voor dit NS-abonnement en te eisen dat het bij het oude blijft. Nu is het veel te veel uitgekleed en je bent pas laat thuis als je een langere reis hebt gemaakt. Moeilijk meer te plannen.

  7. Theo schreef:

    Ook onze vrij reizendag met het boekenweekgeschenk is nog niet doorgegaan. Lijkt me goed om dat als het kan alsnog te doen.

    1. Annemiek schreef:

      En hoe had je dat dan gedacht te kunnen doen, zonder dat er onnodige risico’s op coronabesmetting ontstaan? Zelfs als het verstand ze vertelt dat ze veel beter thuis kunnen blijven, zullen ouderen niet in staat blijken een gratis ritje te laten liggen.

  8. Geert schreef:

    Het voordeelurenabt moet niet goedkoper worden. Voor mij kan een verhoging van de prijs wel aanvaardbaar zijn mits de beperking in de namiddagspits wegvalt. Uiteindelijk is dit abonnement een uitdovende zaak omdat je al vele jaren dit abt niet meer kan kopen

  9. Carel't schreef:

    Voordeelurenkaart niet in de avondspits:
    Minimaal gemak en zitplek in de spits maar
    Uhetc ftrg groot ongemak hinder voor de kaarthouder.
    Een zeer asymmetrische wijziging door de machthebbers.

  10. Brabo schreef:

    Ha, de VDU zeurclub is ook weer present.

  11. Boutrous schreef:

    Wel de KLM helpen met geld, maar niet de OV bedrijven. NS heeft eerst de trouwe reizger de trein uitgejaagd met diverse beperkingen. Maar daarna of achteraf wel klagen met terugloop van reizigers!

    1. Annemiek schreef:

      Wat een complete lariekoek:

      – De prijs van een treinkaartje wordt verhoogd als gevolg van de inflatie. De verhoging heeft niets te maken met de coronacrisis.

      – Het openbaar vervoer ontvangt tot juli 2021 2,24 miljard aan coronasteun. Daarbij gaat het om giften waarmee 90% van de kosten worden gedekt, waarvoor bijvoorbeeld niet hoeft te worden ingegrepen in de arbeidsvoorwaarden. KLM ontvangt steun in de vorm van leningen tegen hoge rente, waarbij ook nog eens flinke loonoffers en een inkrimping van het personeelsbestand noodzakelijk zijn.

      – Niet NS heeft de klanten de trein uit gejaagd. De coronacrisis heeft de klanten de trein uit gejaagd.

      – NS klaagt niet achteraf over de terugloop van reizigers.

  12. Eef schreef:

    De vakbonden bij NS eisen een forse loonsverhoging dus dan zullen de tarieven omhoog moeten.

  13. P.Heesakkers schreef:

    Wie is nog verbaasd dat steeds meer reizigers een tweede hands auto aanschaffen, of toch nieuw, en de trein de rug toe keren. De auto brengt je van voordeur naar voordeur. Wordt en is zuiniger in gebruik, handiger ergens te geraken. Gelooft of hoopt men nu echt dat de tussentijdse verhogingen wervend zijn voor het gebruik van het openbaar vervoer. m.n. N.S. snijdt in eigen vlees. Er gaat niets boven de eigen zitplaats in de auto en zelf beslissen waar en hoe men rijdt of het einddoel benaderd. De privacy in de auto is een bijkomend aspect, met al haar voordelen. N.S. vervreemdt zich steeds meer van de reiziger. De Flixbusdiensten m.n. lachen in hun vuistje, en zien hun kansen groeien. Maar ook andere busbedrijven dan het gangbare openbaar vervoer zien hun markt.

  14. Hans schreef:

    Het grootste nadeel van autorijden is dat je zelf moet rijden. Uitermate vermoeiend en overal moet je op letten en anticiperen. Daarnaast is de auto een erg kostbare zaak voor heel veel mensen als je het op jaarbasis eens goed bekijkt. Het OV is veel goedkoper als je het slim aanpakt. Wel wat uitzoekwerk, soms ruime wachttijden en niet overal kom je snel en simpel. Daar moet je dan rekening mee houden en je keuzes aanpassen. Maar leven zonder de geldslurpende auto als (financieel) blok aan je been is ook wat waard. Echter is het altijd al zo geweest dat mensen zich liever diep in schulden steken of hun laatste centen aan de heilige koe uitgeven want die auto moet voor de deur staan als eerste levens- en statusbehoefte.

  15. David Nijenhuis schreef:

    Het valt me nog mee, dat NS ivm het Corona-virus de kaartjes niet heeft verhoogd. Wat wel vreemd is, is dat de 1e klas-tickets weer duurder worden, volgens mij was dat niet de afspraak, NS zou de 1e klas wat toegankelijker maken en daar horen dus prijsdalingen bij ipv prijsstijgingen.

  16. Bert sitters schreef:

    De gratis Railplus-kaart voor senioren gaat verdwijnen. De korting voor internationale reizen was tot een paar jaar geleden nog 25%. Is terug geschroefd naar 15%. Nu dus afgeschaft. Is 50plus al te keer gegaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.