fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Treinreizigers spreiden zich goed: spitsdrukte verdwenen

klok 09 jul 2020 11:08

Het verschil tussen de spits en de daluren is in het openbaar vervoer vrijwel volledig verdwenen. Doordat nog veel mensen thuis werken en veel onderwijsinstellingen gesloten zijn, is het in de spits veel rustiger dan normaal. Terwijl in de daluren steeds meer reizigers terugkeren. Dat blijkt uit cijfers van de vervoersbedrijven.

Daluren relatief druk

Het drukste moment van de dag valt nog wel in de spits: rond 17:00 uur, maar van piekdrukte is geen sprake meer. De ochtendspits kan zelfs rustiger uitvallen dan de daluren. Zo zagen de ov-bedrijven eerder deze week, op dinsdag 7 juli, rond 8 uur ‘s ochtends circa 114.000 keer in- of uitgecheckt werd. Normaal is dat aantal ruim 2,5 keer zo hoog (297.000). Met andere woorden: 62% van de normale aantal reizigers ontbreekt.

In de middag rond 14 uur, werd diezelfde dag 122.000 keer in- en uitgecheckt. Dat komt neer dat slechts 34 procent van het normale aantal reizigers ontbreekt. De cijfers worden verzameld door Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart.

Cijfers NS

Per vervoerder en regio zijn er verschillen. Zo zegt NS nu circa 30 procent van het normale aantal reizigers te zien, terwijl volgens Translink over het gehele openbaar vervoer alweer 50 a 60 procent van het normale aantal reizigers registreert. Het verschil tussen NS en Translink kan overigens ook deels veroorzaakt worden door meetmethode, bijvoorbeeld door wat als referentieperiode wordt gebruikt.

“Spreiding is het toverwoord en dat gaat nu erg goed. Er is ruimte” zegt NS woordvoerder Hessel Koster. Wel kunnen er onverwacht soms piekmomenten ontstaan. “En dat hoeft niet in de spits te zijn. Dat kan ook in het weekend. Bijvoorbeeld bij warm weer richt Zandvoort”. Door de inzet van extra treinen – er rijden nu 6 in plaats van 2 treinen per uur naar Zandvoort – hoopt NS drukte te voorkomen. Als alle stoelen bezet zijn in de trein, is het advies te wachten op de volgende trein.

Dakpanmodel

NS verwacht dat de traditionele drukke ochtend- en avondspits voorlopig niet terug komt. Het spoorbedrijf gaat er vanuit dat ook vanaf september het advies zal blijven om zoveel mogelijk thuis te werken. Wel zullen onderwijsinstellingen weer opgestart worden. “Met scholen en universiteiten zijn er afspraken gemaakt. Die zullen een dakpanmodel bij hun roosters hanteren” vertelt Koster. Met het dakpanmodel wordt bedoeld dat de lestijden overlap hebben, zodat studenten straks niet op het zelfde moment van en naar de onderwijsinstelling hoeven te reizen.

16 gedachten over “Treinreizigers spreiden zich goed: spitsdrukte verdwenen”

  1. Louris schreef:

    Nee, superhandig dat Translink de check-in data meteen maar groepeert per hele uren (7-8 uur, 8-9 uur, etc.). Dat helpt natuurlijk enorm om voor de toekomst vast te stellen hoe we ietsje beter over de brede spits kunnen spreiden en daar tarieven bij te bedenken 😉

    1. Karel Geerts schreef:

      Spreiden is niet nodig, de treinen zijn nog steeds grotendeels leeg

  2. Richard Nijenhuis - Nijmegen schreef:

    Mooie foto van de trein en de makke schapen. Die spreiden zich niet en mogen dus de trein niet in 🙂 .

    1. Dries Molenaar schreef:

      Ach, er gaan ook veel makke schapen in een trein.

    2. jan schreef:

      Top tweet vd week:

      Mensen zonder/verkeerd mondkapje gewoon trein eruit trappen+slaan. #weneedHERO #BLM

      1. Tom schreef:

        Kan het alsjeblieft ook wat minder aggresief?

        1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Eens

      2. Anoniem schreef:

        Wat minder luid toeteren graag

  3. Martin schreef:

    Spitsdrukte verdwenen? Kom op zeg, een groot deel van de trouwe reizigers is verdwenen! Alle moeite van de afgelopen dertig jaar om mensen over te halen de trein te nemen in plaats van de auto is binnen vier maanden totaal weggevaagd. NS lijkt er niet mee te zitten. Had ik ook niet verwacht, gezien de complete radiostilte die je de laatste maanden als vaste (riant betalende) klant ten deel is gevallen. En als er dan iets werd gemeld, was het in de trant van: ons product is gevaarlijk en naar, wegblijven als je leven je lief is! Ik mag hopen dat al die communicatiejongetjes- en meisjes er binnenkort als eersten uitvliegen.

    1. Maurice schreef:

      Een weinig positieve kijk op de situatie maar helaas wel de waarheid.

      1. Martin schreef:

        Sorry, Maurice, ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n azijnpisser, maar dit zit me (als treinreiziger zonder alternatief) enorm hoog. Ik begrijp niet waarom NS de eigen glazen zo hardnekkig – en vrijwel vanaf het begin – aan het ingooien is. Natuurlijk zitten we in een uitzonderlijke situatie die om maatregelen vraagt, maar van een bedrijf als NS, dat ook op langere termijn een belangrijke maatschappelijke functie moet vervullen (of vinden we ov opeens niet meer van belang?), verwacht je toch enige toekomstvisie of perspectief? Maar niets van dat alles. Ik ben net twee weken in Duitsland geweest en merk daar veel minder van een afkeer van het ov (want zover is het nu wel in Nederland); men doet een mondkapje op en reist gewoon, net als voorheen. Ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen en hoop op een onweerstaanbaar charmeoffensief nadat er een vaccin beschikbaar is gekomen, maar denk eerlijk gezegd dat het nog heel lang gaat duren voordat het vertrouwen enigszins is hersteld.

        1. Erno-berk schreef:

          Als je meer dan een uur een mondkapje ophebt dan gaat dat mondkapje gewoon irriteren. Aangezien Emmerich-Duisburg al een uur is, mijd ik Duitsland zolang mondkapjes verplicht zijn buiten de spitsuren en in het Fernverkehr.

    2. Peter B schreef:

      En inruilen voor de communicatie jongens en meisjes van de KLM!

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    De kudde schapen tonen hoe dar gaat! Leuke foto, waarbij de herder zeker extra korting krijgt met zijn dieren. Mooie foto bij de heide wallen van Assel (tussen Apeldoorn en Amersfoort Centraal). Halte Assel was vroeger een station, nu een kiosk voor wat te drinken of te eten! Ook bevindt zich hier een mooie camping.

  5. Peter B schreef:

    Ik vind het ook jammer dat het wel lijkt dan de NS de klanten niet terug wil hebben. Als je in een bijna leeg station blijft omroepen dat je 1,5 meter afstand moet houden terwijl de meeste mensen dat al doen dan werkt dat irritatie op. In de meeste stations worden de voorschriften beter nageleefd dan in de meeste winkelstraten.*in Rotterdam)
    Wat wel jammer is dat het voor mij onduidelijk is hoe het met de ventilatie systemen in de treinen gesteld is. Het feit dat de oude sprinters met raamventilatie nog volop in bedrijf zijn, doet het ergste vermoeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.