Trein naar Berlijn: treintickets vanaf € 37,90

2 maanden terug

Goedkoop met de trein naar Berlijn? Vanaf ieder station in Nederland kun je vanaf 37,90 euro (enkele reis) naar de Duitse hoofdstad. Overdag rijdt er elke twee uur een rechtstreekse trein Amsterdam – Berlijn. In Nederland kan er op 7 stations worden ingestapt, Hengelo is de laatste stop voordat de trein de grens passeert.

Treinkaartje naar Berlijn

Prijzen en tarieven

Het tarief van 37,90 euro is een “vanaf” tarief dat vanaf ieder station in Nederland wordt aangeboden. Maar minstens zo belangrijk: hoe boekbaar is het meest voordelige treinkaartje? Door de coronacrisis (COVID19) zien we dat het makkelijker is om een goedkoop treinkaartje te vinden voor de trein naar Berlijn.

We houden regelmatig een steekproef, om te zien hoeveel je nu daadwerkelijk voor de trein naar Berlijn betaald. Zo betaal je een week voor vertrek meestal 90 tot 120 euro voor een retourtje. Tijdens COVID19 komt het echter voor dat je soms ook een week voor vertrek nog een treinkaartjes voor 39 euro. (Steekproef: 4 november 2020).

Wil je voor minder dan 80 euro met de trein naar Berlijn en weer terug? Dan adviseren we je minimaal een maand voor vertrek te boeken. Zeker rond het weekend zijn de voordelige treintickets naar de Duitse hoofdstad snel uitverkocht. Uitzondering betreft de vroege ochtendtrein uit Amsterdam (v. 5:02, rijdt niet in de winter), voor deze rit zijn er vaak wel goedkope treinkaartjes naar Berlijn. Het maakt vrijwel nooit uit of je het ticket koopt bij NS International, NMBS EuropeDeutsche Bahn of Trainline.nl. Ze maken allen gebruik van hetzelfde tariefsysteem. Bij DB kun je echter niet met iDEAL betalen. 

Flexibiliteit

De allergoedkoopste treinkaartjes naar Berlijn zijn niet terugbetaalbaar en na vertrek niet te wijzigen. Het gaat om het zogenoemde Supersparpreis Europa. Bovendien is het treinkaartje alleen geldig voor de geselecteerde internationale trein.

Wil je meer flexibiliteit? Dat kan, vaak slechts voor een paar euro meer. Zeker in deze tijd van de coronacrisis is dat wat ons betreft een hele goede keuze. Je koopt dan geen Supersparpreis Europa, maar een Sparpreis Europa. Nog steeds is je ticket allen geldig voor de geselecteerde trein naar Berlijn, maar met dit treinkaartje is het mogelijk om tot 1 dag voor vertrek te wijzigen. Let wel, een eventueel prijsverschil zal verrekend worden. Wil je annuleren? Dat kan ook. Dan worden er echter wel 19 euro annuleringskosten per treinkaartje berekend. Let op: een deel van de reis annuleren of het aantal personen wijzigen is niet mogelijk.

Wil je volledig flexibel naar de Duitse hoofdstad kunnen reizen? Dat kan ook, maar dan betaal je al snel meer dan honderd euro per enkele reis. Wat ons betreft biedt het Sparpreis Europa de beste prijs- kwaliteitverhouding.

Kinderen gratis per trein naar Berlijn

Wil je met het gezien naar Berlijn? Dan is er goed nieuws. Kinderen t/m 5 jaar reizen hoe dan ook gratis. Maar ook oudere kinderen – t/m 14 jaar – reizen onder begeleiding van de vader, moeder, opa of oma gratis. Voorwaarde is wel dat je dit direct regelt bij de aankoop. Concreet komt dit er op neer dat je kinderen als reiziger toevoegt. Wil je een gegarandeerde zitplek? Dan dien je hier wel voor te betalen (zie volgende kopje). Ook fijn om te weten: er is per trein één kindercoupé en twee familiecoupes beschikbaar (in rijtuig 10).

Zitplaats reserveren trein naar Berlijn

Een gegarandeerde zitplek is niet bij de prijs inbegrepen. Althans, in de 2e klas. De kosten van het reserveren van een zitplek verschillen per aanbieder. NS International rekent 4 euro per treinkaartje naar Berlijn. Bij B-Europe gaat het zelfs om 6 euro per persoon. Deutsche Bahn rekent 4,50 euro per persoon en heeft een speciaal tarief voor gezinnen. Een zitplaats reserveren voor kinderen is in de Intercity Berlijn namelijk niet gratis.

Bij de Tsjechische en Oostenrijkse spoorwegen kun je zelfs een zitplek reserveren voor 3 euro per enkele reis, per trein. In dat geval kun je bij NS International een treinkaartje zonder reservering kopen, en via oebb.at of cd.cz een losse zitplek reserveren.

Ons advies is om altijd een zitplaats te reserveren. Bij NS International is het niet altijd mogelijk om specifieke wensen voor de zitplek op te geven, bij Deutsche Bahn kan dat wel. Bij een 1e klas ticket is een zitplaats trouwens wel inbegrepen. 

Treinreis naar Berlijn

Stopstations en frequentie

De trein naar Berlijn, ook wel IC Berlijn genoemd, start in Nederland te Amsterdam Centraal. In het voorjaar en de zomer rijdt de eerste trein vaak om 5:00 uur (of 5:02). In de winter vertrekt de eerste trein om 7:00 uur. De trein rijdt elke twee uur, tot en met 15:00 uur. Om 17:00 uur kun je ook nog met de trein naar Berlijn, maar dien je te Hannover over te stappen.

Na vertrek te Amsterdam zet de trein zich in beweging naar Hilversum, vervolgens Amersfoort, Apeldoorn (in de zomerperiode niet altijd), Deventer, Almelo en tot slot Hengelo. Hengelo is het laatste station in Nederland. Vervolgens passeert de IC Berlijn de grens en wordt in Bad Bentheim de locomotief gewisseld. Ook in Duitsland wordt er op een reeks van stations gestopt, bijvoorbeeld Osnabrück (met aansluiting op de trein naar Hamburg), Hannover en Stendal. In Berlijn kun je uitstappen op station Spandau, Hauptbahnhof en Ostbahnhof.

De frequentie van de IC Berlijn rijdt ook tijdens covid19 gewoon tijdens de reguliere dienstregeling. Alleen in het voorjaar van 2020 is de trein enige tijd uit de roulatie geweest. Tijdens de tweede golf is de dienstregeling vooralsnog niet aangepast, en zijn daar ook geen plannen toe (situatie: 4 november 2020).

Reistijd naar Berlijn

Wil je weten hoe lang de trein naar Berlijn er over doet? Logisch. Dat hangt echter wel af van de opstapplaats. Vanuit Amsterdam Centraal gaat het om ongeveer 6 uur en 20 minuten (tot aan Berlijn Hauptbahnhof). Vanuit de andere opstapstations is de reistijd korter, vanuit Apeldoorn bijvoorbeeld 5 uur en 20 minuten en vanuit Hengelo nog maar 4 uur en 20 minuten.

Wat dat betreft kan de trein in snelheid nog niet goed concurreren met het vliegtuig. Althans, vanuit Amsterdam gezien. Daar staat tegen over dat je met het vliegtuig ook twee uur voor vertrek aanwezig moet zijn, eerst een transfer moet maken naar de luchthaven, en in Berlijn weer een transfer naar het centrum moet maken. Al met al ben je met het vliegtuig daardoor vaak ook minimaal 4 a 5 uur onderweg.

Het is de ambitie van NS en DB de trein te versnellen. In 2021 zullen er in de zomerperiode ook treinen zijn die tien minuten sneller zijn. In 2023 is het de bedoeling dat de locwissel in Bad Bentheim verdwijnt en dat de trein niet meer via Stendal rijdt. Daardoor moet de reistijd dan zeker een half uur verkort worden.

Comfort in de trein

De treinen bieden een goed comfort, en zeker in vergelijking met het vliegtuig voldoende beenruimte (2e klas: 37 centimeter). Op meerdere plekken in de trein zijn er stopcontacten aanwezig. Helaas zijn de treinen echter niet uitgerust met wifi. Wel is er een barrijtuig in de trein, waar je naast een drankje ook een lichte maaltijd of een snack kunt kopen. Kies je voor de eerste klasse? Dan komt de ober de bestelling bij je in het rijtuig opnemen, en krijg je de bestelling ook bij je zitplek geserveerd. In de eerste klasse zijn de stoelen bovendien breder en ruimer. De beenruimte bedraagt hier 46 centimeter.

1e klas
2e klas

De trein naar Berlijn heeft ook kindercoupé’s. In rijtuig 10 is er een kindercoupe te reserveren, speciaal bedoeld voor peuters en kleuters. Deze kindercoupe is uitgerust met een tafeltje om te tekenen of te spelen en heeft een uitklapbare babycommode. Daarnaast zijn er ook twee familiecoupes voor families met kinderen, ook deze zijn te vinden in rijtuig 10.

Fiets mee in Intercity Berlijn

De Intercity Berlijn is ook uitgerust met een fietsrijtuig (rijtuig 4), waar er plek is voor 16 fietsen. Reserveren voor de fiets is verplicht (4 euro) en daarnaast is er een internationaal fietskaartje kopen (12 euro). Deze kun je niet online boeken, maar hiervoor kun je terecht bij Fiets-Mee.nl.

Video: treinreis naar Berlijn

Vergelijking: trein, bus of vliegtuig naar Berlijn?

Trein vaak (iets) goedkoper dan het vliegtuig

Regelmatig voeren we ook steekproeven uit waarbij we de prijzen van de trein vergelijken met het vliegtuig. Vaak is de trein goedkoper, of ontlopen de prijzen tussen het vliegtuig en de trein elkaar nauwelijks. Tijdens onze meest recente steekproef – 4 november 2020 – zien we dat kort voor de trein aanzienlijk goedkoper is dan het vliegtuig: prijsverschillen van meer dan 60 euro in het voordeel van de trein naar Berlijn. Op andere momenten is het vliegtuig tot 7 euro goedkoper. Echter, daarbij zijn de transferkosten niet inbegrepen. Een treinkaartje Amsterdam – Schiphol kost bijvoorbeeld 4,50 euro. In Berlijn kost de transfer van de luchthaven naar de Duitse hoofdstad 3,60 euro. Een ander voordeel is dat bagage bij de trein gratis is, terwijl bij prijsvechter EasyJet dit al snel 28 euro of meer kost per enkeltje (voor koffer tot 15 kilo). Ook de stoelkeuze is in het vliegtuig duurder. Waar een zitplekreservering in de trein 4 euro kost, betaal je bij EasyJet 8 tot 10 euro voor de stoelselectie (of tot 28 euro voor stoelen met extra beenruimte).

Resultaten steekproef

Prijs vliegenReistijd vliegtuigPrijs
Trein
Reistijd Trein
1 dag voor vertrek€ 114 (EJ)5 uur€ 506u 45 min
1 week voor vertrek€ 132 (KLM)4u 45min€ 406u 45 min
1 maand voor vertrek€ 34 (EJ)5 uur€ 406u 45 min
3 maanden voor vertrek€ 34 (EJ)5 uur€ 386u 45 min
6 maanden voor vertrek€ 31 (EJ)5 uur€ 386u 45 min
Reistijd: Amsterdam De Dam naar Berlijn Brandenburger tor
Prijs: voor- en natransport, bagagekosten en zitplaatskeuze niet inbegrepen.
Steekproef: 4 november 2020

Bus naar Berlijn

Qua prijs kan de trein dus redelijk concurreren met het vliegtuig. Maar wie nog goedkoper wil reizen, is aangewezen met de bus. Verschillende aanbieders rijden vanuit Nederland naar Berlijn. Zo ook Flixbus, al vanaf 29 euro. De bussen hebben een goed comfort en zijn voorzien van wifi. De redactie van Treinreiziger.nl heeft Flixbus en andere maatschappijen getest. Tickets via Flixbus.nl. Alhoewel het comfort in de regel niet slecht is (kan echter per bustype verschillen), hebben wij een duidelijke voorkeur voor de trein. Daar staat tegen over dat ook uit steden als Groningen en Rotterdam een directe busverbinding hebben met Berlijn.

Flixbus

Treintickets Berlijn (S-Bahn en U-Bahn)

Berlijn heeft een uitgebreid net van stadstreinen, de S-Bahn. Er zijn maar liefst meer dan 100 S-Bahn-stations rond Berlijn, met 15 treinlijnen. Daardoor is er bijna altijd wel een station dicht in de buurt. Naast de S-Bahn heeft Berlijn ook een metronet, die wordt aangeduid als U-Bahn. Het U-Bahn-netwerk in de Duitse hoofdstad heeft eveneens ruim 100 stations met 10 metrolijnen. De tickets van de S-Bahn zijn ook geldig in de U-Bahn en het overige openbaar vervoer in Berlijn. Je moet het treinticket in Berlijn wel altijd voor vertrek afstempelen, anders is het niet geldig. Bekijk de volledige S-Bahn + U-Bahn-kaart van Berlijn.

Veel gestelde vragen

Wil je op reis? Volg altijd de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken op. Bij veel bestemmingen geldt nu code oranje. Dit betekent: reis alleen als het echt noodzakelijk is. Dat geldt ook voor de trein.

This post was last modified on november 30, 2020 8:55 pm

Bekijk reacties

  • En voor wie in de grensregio woont: ga met de auto naar een Duits station of splits de tickets.

    Voorbeeld: IC 143 (Berlijn aankomst 15.22u) op dinsdag 24 oktober. Vanaf Hengelo betaal je bij NS International €44,90 en bij DB €39,90. Vanaf Bad Bentheim boek je deze zelfde trein bij DB al voor €19,90. Voor €20 rij je met de auto wel naar Bad Bentheim, en ook een enkeltje zonder korting is met €13 al voordeliger dan de €20-25 die je meer kwijt bent met één ticket.

  • Jongeren tot en met 14 (!) jaar reizen gratis mee in heel Duitsland. Ook in de eerste klas.
    Bij een 1e klas ticket is plaatsreservering inbegrepen. Dus soms is het prijsverschil tussen 2e en 1e klas erg klein.

  • Klopt helemaal die gratis kinderen. De regels zijn duidelijk beschreven, maar werken zo niet. In ieder geval niet voor vaste klanten van NS bij een boeking bij NS. Al jaren niet, vanwege een schijnbaar erg complexe fout in de boekingsmodule van NS.

    Alle kortingsrechten op het Nederlandse traject voor de volwassenen reizigers worden in de boeking genegeerd bij een full-flex ticket met één of meer kinderen onder de 15 jaar. En dan kost 'gratis' ineens erg veel geld.

    Alternatief voor vaste klanten van NS: dubbel betalen voor het Nederlandse deel (en geen flexibiliteit) met een SparPreis (ook zonder Corona niet echt handig) of een full-flex ticket vanaf 'de grens' boeken bij DB. Dat gaat wel (bijna) helemaal goed, mits je voor de tweede alternatief, als je kinderen ouder zijn dan 4 jaar, ook nog een Kids Vrij regelt voor het Nederlandse deel .

    Aanvullend probleem bij een ticket vanaf de grens is dat DB die niet verkoopt (bij NS wel, maar treedt dus de beschreven fout op). Je reist noodgedwongen zwart tussen Bad Bentheim Gr (= de grens) en Bad Bentheim (=station). Het gaat om globaal 50 cent per volwassene enkele reis. Maar gelukkig, daar komt de fout van DB om de hoek kijken: het tariefpunt Bad Bentheim (=station) ligt aan de verkeerde kant van Bad Bentheim Gr en betaal je dus vanaf Bad Bentheim meer dan vanaf Bad Bentheim Gr. Daarmee is het zwart reis probleem weer opgelost, totdat iemand bij DB deze fout hersteld.

    Wij reizen in ieder geval, als vaste klant van NS en IC Berlijn met gratis kinderen, altijd in het bezit van de nodige schermplaatjes van de boekingsmodule van NS om sterker te staan bij discussies met de conducteur.