fbpx

Tweede Kamer: Fyra vervangende intercity moet ieder uur rijden

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ervoor gaat zorgen dat er binnenkort minstens 16 keer per dag een trein gaat rijden tussen Den Haag en Brussel. VVD, PvdA, D66 en CDA nemen geen genoegen met de intercity die acht keer per dag gaat rijden als vervanging van de Fyra.

"Nu een definitieve oplossing zo lang op zich laat wachten, is een halve dienstregeling gewoon niet voldoende´´, aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven woensdag. En PvdA-Kamerlid Duco Hoogland: "Zolang de Fyra niet rijdt, moet er een volwaardige verbinding zijn met Brussel.´´

Andere vervoerders
Mansveld moet volgens de Kamer alles op alles gaan zetten om de alternatieve treindienst verder uit te bouwen. In april moet er een plan voor uitbreiding op tafel liggen. De politici willen dat Mansveld ook om de tafel gaat met andere vervoerders, zoals Veolia en Arriva, om te zien of die kunnen helpen. Mansveld schreef maandag nog dat ze dat niet als haar taak zag. Volgens haar zou HSA dat eventueel wel kunnen doen.

Punctueel
Verder moet ze strenger in de gaten houden of de intercity op tijd rijdt en niet te vaak uitvalt, vinden de vier partijen. Daar sluit de ChristenUnie zich bij aan. "Ik vrees dat de reizigers naar Brussel de komende maanden te maken krijgen met veel vertragingen en NS kan daar dan niet meer op aangesproken worden. De staatssecretaris moet veel strenger zijn´´, vindt Kamerlid Carla Dik-Faber.

Minder streng
De staatssecretaris heeft voor de Fyra vervangende intercity veel mildere eisen opgesteld. Zo mag 7 procent van de treinen richting Brussel ongestraft worden opgeheven, en mag 15 procent van de treinen naar Brussel vertraagd zijn. De concessie-eisen zijn veel strenger: maximaal 0,5 procent uitval en maximaal 5 procent vertraging. Daarbij geldt: vertraging en uitval door externe oorzaken tellen niet mee.

Permanent
De ChristenUnie wil dat de tijdelijke intercity naar Brussel niet automatisch moet verdwijnen zodra de Fyra weer gaat rijden. "De reiziger mag niet weer proefkonijn worden. Laat de Fyra zich eerst maar een half jaar bewijzen zonder problemen´´, aldus Dik-Faber. Overigens is er nog geen zicht op wanneer de Fyra weer kan gaan rijden.

Logistiek
De trein Den Haag – Brussel rijdt sinds 18 februari twee keer per dag. Bijna twintig uur per dag staan de treinen aan de kant. Volgens de Nederlandse Spoorwegen is het logistiek niet haalbaar om de treinen vaker heen en weer te laten rijden. "Dat heeft te maken met het feit dat het getrokken treinen zijn. Na eindbestemming Brussel moeten de treinen naar een rangeerterrein om de locomotief te laten omlopen naar de andere kant. Dat kost tijd. Daardoor is er onvoldoende tijd om weer tijdig in Den Haag aan te komen".

Frequentie
Vanaf 11 maart moet de intercity acht keer per dag gaan rijden. Volgens het spoorbedrijf sluit die frequentie voldoende aan bij de vraag. Tot de introductie van de Fyra reed er echter ieder uur een intercity tussen Amsterdam en Brussel. Die trein vervoerde in Nederland ook veel binnenlandse reizigers. Op het Nederlandse spoor kan er ook nu weer ruimte gemaakt worden voor een uurlijkse trein, meldde ProRail eerder.

Materieel
De vraag is wel of er voldoende materieel is. Het materieel dat nu voor de tijdelijke intercity wordt gebruikt, werd tot december ingezet in de Benelux Amsterdam – Brussel. Toen werden echter ook uit Oostenrijk gehuurde rijtuigen van de ÖBB ingezet. Die rijtuigen zijn na de afschaffing van de Benelux weer teruggegaan naar Oostenrijk.

Gemeente Den Haag
Den Haag maakte overigens woensdag bekend door te gaan met de voorbereidingen voor een treinlijn tussen de hofstad en Brussel, de zogenoemde Lage Landenlijn. Ook de gemeente vindt de huidige dienstregeling onvoldoende en streeft ernaar om zestien keer per dag een treinverbinding tussen Den Haag en België te hebben.

Donderdag
In april moet er in april een plan op tafel liggen voor de lange termijn. 
De Tweede Kamer praat donderdag met Mansveld over de problemen met de Fyra.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *