fbpx

Uitval van internationale treinen door nieuwe spoorstaking in België

De 24-uurs treinstaking in België die zondagavond begint, heeft ook impact op het Nederlandse spoor. NS International meldt dat er maandag minder EuroCity- en Eurocity Direct-treinen van en naar België rijden en dat de Eurostar een aangepaste dienstregeling heeft.

NS meldt dat verschillende Eurocity Direct-treinen tussen Lelystad Centrum en Brussel-Zuid/Midi maandag in beide richtingen uitvallen.’s Avonds rijden er minder van deze treinen tussen Amsterdam Zuid en het Brusselse station. Verder rijdt de EuroCity tussen Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid/Midi minder vaak. Ook op het Eurostar-traject tussen Nederland en Frankrijk en tussen Duitsland en Frankrijk vallen verschillende treinen uit.

Belgische vakbonden hebben spoorpersoneel opgeroepen tot en met juli in totaal achttien dagen het werk neer te leggen. De eerste stakingsdag begint zondagavond om 22.00 uur en duurt 24 uur. De volgende stakingsdag is op 31 maart wanneer er een nationale stakingsdag is in België. Spoorbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom protesteren tegen plannen van de federale regering, waaronder de bezuinigingen op spoorwegmaatschappij NMBS.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 1 stem
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
8 maanden geleden

Als iets niet goed is voor het internationale treinverkeer ipv vliegen zijn het dit soort stakingen wel. Als je niet van de trein op aan kunt blijft ander vervoer over. Flixbus, vliegen of eigen auto. Flixbus is weliswaar goedkoop, maar de rit duurt enorm lang en een bus is minder comfortabel dan een trein. Flixbus is ideaal voor budgetreizen, maar dit is zeker geen allemans vriend. Wie voor het vliegtuig kiest heeft geen last van Belgie en gaat over Belgie naar een luchthaven in Parijs en je bent er ook in een paar uur. En kiezen voor eigen auto betekent dat je daar ook de beschikking hebt over je auto. Niet dat je in Parijs zelf er heel erg blij van wordt. Je bent daar beter uit met de metro. De meest logische optie voor de meeste reizigers is dus helaas het vliegtuig, omdat dit qua reisduur een soortgelijke duur heeft, maar wel met het gedoe op de luchthavens opgescheept zit. Voor diegene die regelmatig internationaal reizen is dit een bekende ervaring.

vissers
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Of er in de airlines-business niet gestaakt wordt: afgelopen week enkele dagen op de meeste grote Duitse Flughaefen.
Maar al die stakingen/Streiks/strikes/grëves/scioperta zijn inderdaad een van de nog veel meer vervelende dingen waar je als treinreiziger maar mee te leven hebt.
In de praktijk overigens bij dit zien vrij veel reizigers maar geheel van de reis af, of ´pakken dan toch maar die auto´.
Net als NS ervaart in aantallen reizigers als er een SEV-bus moet rijden vanwege al weer werken of wat dan ook-veel minder klantjes.
Het effect op totale aantallen reizigers/jaar, waar de economen meest mee rekenen is vrijwel nihil-er wordt altijd wel dan weer hier/daar ergens gestaakt dus dat zit gewoon in die cijfers

Passepartout
8 maanden geleden
Antwoord aan  vissers

Het probleem met spoorstakingen is, dat als er in Nederland, België óf Frankrijk gestaakt wordt, je altijd het haasje bent. Lange ritten door veel landen zijn inderdaad kwetsbaarder dan vluchten. Helaas, zegt mijn treinhart…

Daan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat denk ik niet, bij de vliegvelden van parijs staken ze net zo vaak en dan gaan alle vluchten naar nederland eruit, daar zijn immers alternatieve voor.

Terwijl bij een spoorstaken meestal nog wel thalysen naar parijs rijden, met dank aan de sterke eurostar lobby.

Met de auto blijf je het minst gevoelig natuurlijk voor zulke geintjes.

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

Stakingen zijn natuurlijk voor een reis nooit prettig! Het personeel is niet tevreden over het loon of de huidige werkomstandigheden. Flixbus en Flixtrain hanteren andere tarieven, dus met Interrail kun je hier niet mee reizen. Flixbus doet er langer over en de ritten zijn saaier dan met de trein. Je rijdt over snelwegen, terwijl je met de trein dwars door steden, dorpen en natuurgebieden rijdt. Dat is zo prettig aan treinreizen! Je kunt in een trein ook gewoon rechtstaan op de WC, wel zo fijn als je lang van stuk bent! En een heerlijke maaltijd of iets drinken bij een lange internationale treinreis gebruiken als de trein door het landschap zoeft. Ik ben en blijf een treinfan, al kan de WC in Nederland veel schoner worden en bet water om je handen te wassen na toiletbeurt meer zijn aangevuld! Er zijn soms twee defecte WC ‘s op een Dubbeldekker dat kan niet op een lang traject. Zet een treinstel in waar alles in functioneert en niet een half of geheel defect treinstel. Zwitserland en Luxemburg hebben qua netheid en service schonere treinen
Waarom is dat zo moeilijk in België en Nederland?

Daan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Zwitserland en Luxemburg investeren veel in hun treinen en vinden kwaliteit belangrijker dan kosten. Nederland en belgie vinden kosten het belangrijkst. Voor corona was de ns een melkkoe voor de overheid, en moetsen alle spoorinvesteringen zo goedkoop mogelijk.

Ironisch genoeg is het juist het gebrek aan investeringen in de infrastructuur dat het steeds duurder en duurder maakt.

FFA
8 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

En er liggen miljarden op de rijksbegroting te nixen.

Reinier Bakels
8 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

De trein van Amsterdam naar Berlijn heeft geen restaurant (“Bordbistro”) meer. Misschien vanaf december weer, maar ik ben al vaak teleurgesteld.

Ab Normaal
8 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Nee, ze staken omdat de pensioengerechtigde leeftijd omhoog gaat en de NMBS een aantal kleine onrendabele stations wilt sluiten.

Stokbosveen
8 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Wat is er mis mee om de pensioengerechtigde leeftijd te verhogen? Heeft de overheid en politiek hier in NL ook gedaan, het protest van de vakbonden hiertegen heeft niet geholpen.

Piet
8 maanden geleden

Vroeger deed men nog wel eens aan publieksvriendelijke acties. Tegenwoordig gaan ze dat station direct voorbij (pun intended) en is het direct staken. De enige die hierdoor echt geraakt wordt, is de reiziger.

De reiziger, die al geraakt wordt omdat de ticketprijzen niet mals zijn.

Persoonlijk verlies ik hierdoor mijn begrip voor de eisen van het spoorwegpersoneel en pak ik liever niet meer de trein.

Brussel, Parijs, Berlijn, Londen, Frankfurt…. allemaal bestemmingen die ook prima per vlucht te doen zijn. En ja, de luchtvaart staakt ook wel eens… maar dan kan er veel makkelijker een alternatief geregele worden.

Nee, ik blijf gewoon lekker vliegen.

Laatst bewerkt op 8 maanden geleden door Piet
Saami
8 maanden geleden

Stakingen zijn natuurlijk voor een reis nooit prettig

FFA
8 maanden geleden

De ICE’s vanuit Duitsland rijden gewoon.

Drs.P
8 maanden geleden

Inmiddels ook stakingen tussen 23 en 30 maart. Waar zouden we zijn zonder de trein.