fbpx
Foto: (c) RET

Wanneer gaat de metro naar Hoek van Holland Strand rijden?

21 okt 2022 8:27

Het blijft onduidelijk wanneer reizigers met de metro naar Hoek van Holland Strand kunnen. Opnieuw is de start van de metro uitgesteld. Wanneer de lijn uiteindelijk door gaat rijden naar het strand is niet volledig duidelijk. De hoop is eind november.

Drie jaar vertraging

Oorspronkelijk zou de metro naar Hoek van Holland Strand al eind 2019 moeten gaan rijden. Maar al in 2018 werd duidelijk dat dit onhaalbaar was. Toen richtte men zich op de eerste helft van 2021. Maar ook dat bleek te optimistisch. Daarom werd de planning vervolgens aangepast: voor het badseizoen van 2022 zou de metro dan eindelijk door kunnen gaan rijden naar Hoek van Holland Strand.

Het strandseizoen van 2022 is inmiddels voorbij, maar reizigers kunnen nog steeds niet met de metro naar de zee. Het blijft daarbij een hoofdpijndossier waarbij de gemeente Rotterdam amper meer een planning durft af te geven. In juli ging wethouder Vincent Karremans er nog van uit dat de metro in oktober zou gaan rijden. Inmiddels is oktober bijna verstreken, maar voorlopig rijden er alleen testmetro’s.

Verschillende oorzaken

Er worden tal van redenen opgevoerd voor de extreme vertraging. Zo ontstond de eerste vertraging door bezwaarprocedures bij de Raad van State. Maar vervolgens bleken er problemen te zijn bij de levering van materialen. Corona speelde hier een rol in. Ook ontstond er schade aan het beton van de buitenwanden van het nieuwe station.

Het was de bedoeling dat er eind augustus meer duidelijkheid zou komen over de planning, maar die duidelijkheid kwam er niet. Vervolgens werd per half oktober duidelijkheid beloofd. Inmiddels is er wel iets meer bekend, weet Rijnmond.

November

Reizigers kunnen op z’n vroegst eind november met de metro naar het strand reizen, omdat er nog meer testritten moeten worden gemaakt. “We snappen dat iedereen graag een datum wil weten dat de metro van en naar het strand gaat rijden en dat het nieuwe station Haven gebruikt kan worden, maar die datum weten wij nu dus helaas nog niet”, citeert Rijnmond-omgevingsmanager Ruud Langeveld van het project Metro aan Zee.

De metro naar Hoek van Holland was aanvankelijk een spoorlijn. Eind maart 2017 reed de laatste trein. In zes maanden zou het spoor vervolgens worden omgebouwd tot metro. Uiteindelijk duurde het iets langer: 2,5 jaar. In oktober 2019 reed eindelijk de eerste metro.

43 gedachten aan “Wanneer gaat de metro naar Hoek van Holland Strand rijden?”

  1. treingraag schreef:

    Haven is reeds bereikbaar, even wandelen en voila strand. Schiedam opstap voor de niet Rotterdammer, 25 minuten later de Hoek. Lekker toch?

    1. bert sitters schreef:

      Haven is nog altijd een tijdelijk noodstation een stuk ten oosten van het voormalige NS-Station. Lastig met de fiets bereikbaar.
      Is van daaruit nog ruim 2 km lopen naar Malibu Beach. Voor niet-Rotterdammers uit de richting van Utrecht betekent Schiedam-Centrum (voorheen Schiedam Rotterdam-West) een extra overstap.

      1. Annemiek schreef:

        Reizigers uit de richting Utrecht, kunnen dan ook het beste overstappen te Alexander. Dan is het aantal overstappen gelijk. Het is in vrijwel alle gevallen ook gewoon even snel als opties met twee overstappen.

        1. bert sitters schreef:

          Als je van de NS-station Rotterdam Alexander naar Schiedam Centrum de metro neemt dan zitten daar wel maar liefst 16 metrostationnetjes tussen. De reistijd op dit stukje is bijna een half uur.

        2. Annemiek schreef:

          Ja, en? De intercity komt om bijvoorbeeld -:01 aan in Alexander. Dan vertrekt de metro om -:08 en ben je om -:01 bij HvH Haven.

          Stap je niet in Alexander uit, dan kom je om -:10 aan in Rotterdam centraal, stap je over naar Schiedam, waar je om -:26 aankomt voor de metro van -:36, die dus om -:01 aankomt in HvH.

        3. lezer schreef:

          Met andere woorden: je kunt het OV alleen stimuleren door de auto zeer onaantrekkelijk te maken. Prijs, en beperking parkeerplaatsen.

          Voor beleidsmakers een aantrekkelijke en misschien zelfs effectieve optie. Of dat het ontwikkelingsniveau is waar je heen wilt als Nederland is een tweede vraag.

      2. treingraag schreef:

        Extra? Boottrein ooit uit ASD keerde in RTD(W) maar reed niet via Utrecht maar oude lijn.

        1. Annemiek schreef:

          Ik denk niet dat het veel toevoegt om allerlei verbindingen uit de pruikentijd op te noemen.

      3. Roel Bartlema schreef:

        Aangezien er de komende maanden relatief weinig strandbezoekers zullen zijn, zou het al heel prettig zijn om de 600 meter spoor tussen het noodperron en het nieuwe station Hoek van Holland Haven in gebruik te nemen. Op de rest van het traject naar het strand kan de RET dan naar hartelust testen.

    2. Naoufal2005rk@gmail.com schreef:

      Pewwiwiw

    3. Leeuw schreef:

      Ik geloof niet dat de metro ooit naar Hoek van Holland strand gaat het is al zo vaak uitgesteld en van uitstel komt afstel

      1. Hildebrand van Kuijeren schreef:

        Mwah. Ze zijn aan het testen. De ombouw tot spoorlijn deed er ook 5x langer over dan de oorspronkelijke tijd. En is toch afgekomen.

    4. Fred schreef:

      Waarom dan niet station haven alvast openen. Nu moet men een takje eind lopen. Raar!

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Je kan ook pendelbus 611 nemen tussen Station Haven en Strand als je niet kan wandelen of fietsen. Infrastructurele lopen vaak uit zoals het nieuwe station Mons in België, dat thans 8 jaar later nog steeds niet voltooid is
    Sommige projecten zijn gecanceld, kijk maar Regiotram Groningen, de Rijn Gouwelijn en de Tram Hasselt Maastricht. Ook de spoorlijnen Nijmegen Kleve, WeWeert Hamon³t zijn geschrapt of wof op de lange baangeschoven.Maar dat is niet alleen in ons land zo, ook in België en Duitsland kennen ze vertragingen rond bouwprojecten

    1. Anoniem schreef:

      Je legt geen duur en ingewikkeld stukje spoor aan om een pendelbus in te zetten.
      Het station van Bergen in België is een prestigeproject van oud-premier van België Emilio di Ruppo, die ook burgemeester was van Bergen. Luik had een station van Santiago Calatrava gekregen, dan moest Bergen het ook.
      Was bedoeld voor Bergen Europese stad van het jaar in 2015. Het is nog steeds niet af. Krijgt nu wel steeds meer vorm, maar de toegang naar de perrons is nog steeds via het tijdelijk station en de hellingbanen.
      Weert-Hamont heeft natuurlijk absoluut geen prioriteit. Die paar reizigers kun je ook met een busje vervoeren. Hoe dat ooit in een regeerakkoord is gekomen?
      Er zitten ook geen drommen reizigers te wachten op Nijmegen – Kleef.
      Iedereen in het zuiden zou zich moeten concentreren op het realiseren van een volwaardige Maaslijn met geheel dubbelspoor en elektrificatie. Met ook Intercity’s.

  3. Bert van Achteren schreef:

    Het is ongelooflijk dat een spoortje van nog geen anderhalve kilometer nog steeds niet af is en men geheimzinnig doet over de redenen

  4. Ron Swart schreef:

    ProRail doet niet lievers dan wissels saneren om het spoor ‘robuuster’ te maken en de RET heeft enorm veel (overloop)wissels aangelegd in het traject Schiedam Centrum – Hoek van Holland.

  5. Rens schreef:

    Wat een amateurisme.

  6. Wouter de Tuinkabouter schreef:

    Had die trein nog maar gereden, dan was al die ellende ons bespaard gebleven. Ze hadden beter die spoorlijn een stukje kunnen verlengen naar het strand, dat was ongetwijfeld veel eerder klaar geweest!

    1. Karel Geerts schreef:

      NS reed natuurlijk beroerde frequenties, deels halfuurdiensten.

      1. bert sitters schreef:

        Tijdens weekeinden met fraai strandweer zette NS extra treinen in.

        1. Anoniem schreef:

          Dat was op een handjevol dagen. De rest van het jaar waren de frequenties stukken lager dan nu.

      2. Anoniem schreef:

        Zels in spitse pertienminuten Vlaardingen Rotterdam centraal

  7. Rene N schreef:

    En na deze ellende wil men ook nog een metro-lijn aanleggen tussen Leiden en Rotterdam….
    Nee,laat u maar,dat wordt waarschijnlijk net zoveel ellende.
    Gebruik dat liever om het huidige spoornet te verbeteren in het GEHELE land!

    1. bert sitters schreef:

      Wat vind je om Amsterdam – Zandvoort om te zetten naar metro?

  8. Ron Swart schreef:

    In ‘De Andere Krant’ van vandaag heeft J. Verschoor een uiterst interessant artikel geschreven over de doelbewust geplande teloorgang van de NS.
    De per 01.11 aantredende topman Wouter Koolmees was medeverantwoordelijk voor de uit de hand gelopen toeslagenaffaire en de tweede slaapkamer kijkt weg.
    In het kader van de Agenda2030/Sustainable Development Goals wordt de dienstregeling per 01.12 met 10% ingekrompen en ook de KLM o.l.v. van ex-NS-topvrouw Mirjam Rintel moet op last van hogerhand op korte termijn 30 bestemmingen schrappen.

    1. Rens schreef:

      NS en de vakbonden wilden zelf Koolmees zo graag, dus niet klagen als hij het bedrijf nog verder de vernieling in helpt. Zolang het bij NS alleen maar draait om de belangen van de eigen organisatie en van het personeel en niet om de klant heeft het trouwens sowieso geen toekomst.

    2. bert sitters schreef:

      De metro naar Hoek van Holland is geen NS. Verder is “de Andere Krant” een medium van completdenkers. Zou ik niet al te serieus nemen.

      1. Haja schreef:

        Nou zeg, conplotdenkers? De hoofdredacteur is een gevierd journalist met heel wat jaren dienstverband bij het Financieele Dagblad en BNR. Die meneer is zéker geen complotdenker.

        1. Joost schreef:

          Het een sluit het ander niet uit, natuurlijk. Genoeg voorbeelden

  9. Iain Dobson schreef:

    Then there is the elephant in the room – salt water and salt encrusted sand does all kinds of interesting things to vehicles that are basically designed to run underground on a metro type railway. Why was the old Strand station away from the actual beach?
    There is going to be nothing but problems with the line to the Beach and the rate of failures of vehicles on that line will be higher. It is a basic fundamental, salt and metro cars do not mix, not yesterday, not today and not tomorrow!

  10. dries molenaar schreef:

    Het is niet te hopen dat we met de huidige manier van doen een watersnood zouden moeten bestrijden. Toen in februari 200 dijkbreuken en in november van hetzelfde jaar alles gedicht.
    In 1958 werd het eerste werk van de Deltawerken voltooid. De Algera-kering. Het ging verder voortvarend tot de Oosterschelde dam toen de welvaart toesloeg en een eenvoudige oplossing ingewikkeld gemaakt moest worden met miljardenbedrag als kosten. En zonder effect want de mosselteelt is alsof naar de kloten gegaan.

    1. lezer schreef:

      Helemaals eens, met als aanvulling dat zelfs de Oosterschelde-stormvloedkering geen hoofdpijndossier of fiasco is geworden. Dat zou ik in deze tijd niet aan durven gaan.

  11. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Nederland is een “domino-land” op het gebied van infrastructuur. Alle nieuwbouw heeft negatieve bijwerkingen zoals A) te hoge kosten,b) te late aflevering en oplevering, c) technische problemen en tekortkomingen,d) personele en bestuurlijke problemen,e) organisatorische problemen en f) miscommunicatie om maar enkele te noemen die ervoor zorgen dat veel infra werken amper goed uitpakken. Te denken valt aan Metrolijn 52 Noord Zuid lijn Amsterdam, b) HSL mijn,c) sneltram Utrecht, d) Maaslijn,E) tramtunnel in Den Haag, F) nieuwbouw station Arnhem, G) Hoekse lijn van trein naar metro, H) metro aan zee metro lijn om er maar een paar te noemen. Het ene intra probleem volgt het andere pop net domino. Nederland mist de echte ambitie om dit blijkbaar tot een goed einde te brengen
    Ik hou mijn hart vast bij komende projecten zoals de geplande metro naar Dordrecht, uitbreiding Randstad rail, verbouwing Amsterdam zuid en centraal. En door al het bijna smateuristische geklungel neemt de automobiliteit toe al zijn er ook op het wegverkeer de nodige problemen geweest. Nederland domino land ?

  12. Arjan Krabbenbos schreef:

    Hoek van Holland Strand is wel zichtbaar op borden rond het vernieuwde station Rotterdam Alexander. Ook de aankondiging van gewijzigde looproutes na verbouwing van dit station hangt er al meer dan 2 jaar! 6 juli 2020 was de grote dag toen, nu als blijvende herinnering? Het nieuwe Strandstation is nu wel bij het strand gelegen, voorheen moest je een stuk lopen in NS tijd. Het nieuwe eindstation had betonproblemen, maar ook het nieuwe Haven station is nog niet af. Er moet nog een lift ingebouwd worden!De nieuwe infrastructuur wordt nog aangepast, zoals verankering bovenleidingsmasten tegen storm en regen.Dat er een pendelbus rijdt is voor mensen met beperkte mobiliteit een uitkomst, maar een doorgaande metrolijn is vele malen beter!Straks met de fiets in de metro van en naar het strand, waar je letterlijk straks uitstapt! Eind november misschien als nieuwe openingsdagen, maar 12 december misschien toch iets beter! Dan kan er nog extra getest worden en op 12 december start een nieuw dienstregelingsjaar!
    Wat betreft Weert Hamont: Zolang hier nog geen treinen rijden, zet bussen in die aansluitingen bieden aan beide kanten van de grens! Dat had allang gemoeten, het blijft thans een missing link! Kleve Nijmegen met een stop bij Heyendaal voor betere connecties op vernieuwde Maaslijn. Groesbeek moet een ondertekening krijgen, want die willen geen tweedeling door het spoor.Kijk hoe dat bij Nijverdal of Almelo is opgelost! Ook een trein van Roermond naar Mönchengladbach als verlengstuk Maaslijn zal ideaal zijn. Kan met met batterijtreinen zijn die deels via een bovenleiding rijden of met waterstof. De trein Hasselt naar Maastricht via Lanaken kan doorrijden naar Maastricht Randwyck om zo rechtstreekse Beurs en studenten de grenzen kunnen overzetten. Dan is dat gedoe van een tram via de binnenstad van Maastricht voorbij en hoeft er geen extra brug te worden gebouwd.We willen duurzaamheid en recyclen? Doe niet zo moeilijk en maak van die verbroken spoorrelaties een eenheid!

    1. Martin schreef:

      Die tram naar Maastricht is, heel erg veel consultancy- en communicatie-uurtje verder, inmiddels afgeblazen. Dat had natuurlijk iedereen jaren geleden al op z’n klompen kunnen aanvoelen toen bekend werd gemaakt dat de tram niet naar het station zou gaan. De andere projecten die u noemt, kosten tientallen miljoenen en leveren misschien 100 reizigers per dag op. Eens met Bert Sitters: zet in op een dubbelsporige, geëlektrificeerde Maaslijn, met ook intercity’s.

      1. Ron Swart schreef:

        Inclusief een dubbelsporige brug over de Maas bij Katwijk.

  13. Arjan Krabbenbos schreef:

    Hoek van Holland Strand is alleen op het recent verbouwde station Rotterdam Alexander te zien. Ook de informatie voor nieuwe looproutes hangt na 2 jaar afronding van deze vernieuwing nog steeds op het bord.Nu wordt eind november de mogelijke openingsdagen, mij lijkt het beter per 12 december te starten. Dan start dienstregeling 2023 en er is extra tijd om nog zonder publiek te rijden over het laatste deel. Het nieuwe Havenstation heeft nog geen lift en de portalen op het nieuwe traject krijgen extra ondersteuningen i.v.m. storm en regen nabij de kust. Als het echt open is dan stap je letterlijk voor zee en strand uit en kun je soms de fiets gratis in de metro meenemen. Ook voor scootmobielers en rollatorpersonen is de metro een uitkomst. Thans moet men nog even met de pendelbus 611 mee van Haven naar Strand en terug, met de fiets gaat dit niet!
    Missing links tussen belangrijke verbindingen moeten snel gesloten worden.Weert Hamont had al eerder een busverbinding moeten hebben, nu is hier niets! Als dan eindelijk een trein gaat rijden met goede aansluitingen over beide grenzen heen, dan zal het wel een succes worden. Ook Nijmegen Kleve met stop in Heyendaal en ondertunneling bij Groesbeek zal weer war tegenstand doen afnemen. Ook Roermond Mönchengladbach als verlengde Maaslijn zal reizigers trekken. Batterijtreinen of accutreinen kunnen dan na voeding van eerst bovenleiding, verder rijden zonder draad. Kijk maar naar trams in China of in Luxemburg Stad. Ook de trein herinvoeren van Hasselt via Lanaken naar Maastricht en Maastricht Randwyck. Makkelijk voor beursbezoekers bij MECC en voor studenten. Bovendien hoeft men geen trambrug ergens bij het centrum en rivier de Maas aan toeleggen
    Bocholt Winterswijk zal ook weer mooi zijn , evenals Gent Terneuzen. De lijn naar Coevorden Bad Bentheim via Nordhorn en Neuenhaus komt er wel! En dat vanaf 2025! Dus als we duurzaam willen reizen, moeten we investeren. Vanzelf gaat iet en treinen zonder rails en spoor, sporen dan letterlijk ook niet! Alles kost tijd en geld, dus koppen bij elkaar en maakt de ontbrekende schakel een hindernisvrije verbinding. Lukt het nog niet even om rails aan te leggen, zorg dan voor goede, tijdelijke , frequente busverbindingen.

    1. Ron Swart schreef:

      Reactivering van Winterswijk – Bocholt is een fata morgana. De laatste goederentrein reed in 1979 en in 1989 heeft de jubilerende NS de rails geschonken aan het Gelders landschap met als gevolg een schitterend natuurgebied.

  14. bert sitters schreef:

    Het gaat om de Metro van Rotterdam naar Hoek van Holland van de RET. Een station pal bij Malibu Beach is natuurlijk prachtig, maar dan moet de Metro wel eerst rijden.
    Heeft de RET echt trek in al die grensboemeltjes elders?
    Maastricht-Hasselt is volkomen mislukt. Ondanks dat het provinciebestuur van Belgisch-Limburg zich hier jarenlang volop voor heeft hard gemaakt. Was een van hun speerpunten. Van alles is uitgewerkt, maar men kreeg het niet rond.
    In Maastricht moest dus juist wel een nieuwe trambrug komen. De oude spoorbrug over de Maas ligt in het midden van nergens, maar Belgen willen in het centrum van Maastricht zijn. De Wilhelminabrug over de Maas bleek ongeschikt.

    Al die andere lijntjes: begin er niet aan. Levert echt te weinig reizigers op en kost een smak geld. Zet alles kaarten op een volwaardige Maaslijn!
    Trams zonder draad in het centrum zie je tegenwoordig meer. Bordeaux heeft een prachtig systeem. Nantes ook.
    Dat zijn echter metropolen van betekenis. Weet je wat een ondertunneling door Groesbekistan kost? Bad Bentheim, Neuenhaus en Hamont stellen echt niets voor.
    Ook in Luik is een mooie tram in aanbouw. Bij treinstation Luik Bressoux, dat ook een van de eindpunten van de nieuwe tram wordt, komen grootschalige ontwikkelingen rond het nieuwe beurscomplex Liege-Expo.

  15. Arjan Krabbenbos schreef:

    Liege Bressoux ligt aan de lijn Vise Maastricht en is omgeven door hoogbouw. Ook is er een verbinding mogelijk zonder Liege Guillemins aan te doen, wat misschien straks weer dagelijks dienst kan doen. Bijvoorbeeld BreVise Bressoux Flemalle Haute Huy of rechtstreeks naar Pepinster en Spa! Komt de Tram straks ook bij andere stations in deze Waalse Maasstad? Liege Guillemins heeft nu kleuraccenten op het fraaie station. Is dit tijdelijk en waarom is dat? Misschien promotie Europese Stad of ander evenement daar? Als de metro eindelijk naar en van Hoek van Holland Strand mag rijden is dat een enorme verbetering. Jammer dat die oude spoorlijn in IIJmuiden nooit naar het strand verlengd is. Was een mooie impuls geweest, maar dat is nu over vanwege een busbaan op dit oude spoortraject.Ook het oude station van IJmuiden was een prachtig gebouw. Helaas dat dit gesloopt en nooit hergebruikt is..

    1. Ron Swart schreef:

      De opening van de Velserspoortunnel in 1957 was de doodsteek voor het traject Santpoort Noord – IJmuiden. In 1967 prijkte deze lijn op de lijst van de 15 minst rendabele lijnen van Nederland.
      Toen in 1972 de beveiliging werd gemoderniseerd is afgezien van verlenging naar IJmuiden Zeewijk wegens de geringe meerwaarde.
      De sluiting van de lijn in september 1983 is een goede beslissing door de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat Neelie Smit-Kroes.

  16. bert sitters schreef:

    Het stukje metro naar het strand komt in 2023.
    Zo is naar buiten gebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *