fbpx

Weer lange stremming in Oost-Groningen voor werk Wunderline

04 aug 2025 16:35

Het bouwwerk aan de nieuwe Wunderline van Groningen naar Bremen leidt van zondag 10 augustus tot zaterdag 23 augustus weer tot een stremming. Tussen Zuidbroek en Bad Nieuweschans rijden geen treinen.

Vervoerder Arriva zet tijdens de werkzaamheden bussen in tussen deze stations. Behalve dat het spoor gestremd is, gaan ook overwegen en onderdoorgangen dicht. Aannemer Swietelsky gaat aan de slag tussen Scheemda en Winschoten maar het treinverkeer stopt aan beide kanten een station eerder.

Na werk treinen sneller

De Groningse spoorlijn is geregeld gestremd door de werkzaamheden. Als de laatste werkzaamheden klaar zijn, kunnen treinen op dit traject tot 130 kilometer per uur rijden.

Ook op het Duitse deel van het traject wordt nog altijd gewerkt. De Arrivatrein, die door zou moeten rijden naar het Duitse Leer, heeft nog altijd station Bad Nieuweschans als eindstation. Eind dit jaar moet de trein weer Leer bereiken.

3.7 6 stemmen
Artikel waardering
55 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Bert Sitters
3 maanden geleden

Wunderline? Er is niks “‘Wunder”. Welke reclamegoeroe heeft deze naam bedacht?

Laatst bewerkt op 3 maanden geleden door Bert Sitters
Dries Molenaar
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Een Duitscher. Het is wunderline, als woenderlien

Travelmarcel
3 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat lijkt mij niet. Lijn is in het Duits niet Line (volgens Dries uit te spreken als lien), maar Linie (spreek uit als lienieje). Wunderline is een reclametaal-quatchgedrocht-combinatie van Duits en Engels. Als je al.een combinatie van talen wilt kies dan voor Duits en Nederlands, aangezien deze lijn nergens door Engelstalig gebied komt, en regionaal-internationaal is: er zitten geen reizigers in tussen bijvoorbeeld Denemarken en Frankrijk. Dus dan liever Wunderlijn, of Wonderlinie (in het laatste geval zit er ook nog Engels in). Maar nu eerst het wonder zien, en dan geloven.

Hanzeboog
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

In het beste geval wordt het ooit een doorgaande lijn tussen Groningen – Bremen – Hamburg.

Maar gezien de lage ambities wordt het hooguit een directe regionale verbinding.

Deze boemel lijntje verdient geen mooie naam. Het is er saai, lelijk en de treinen tot Bad Nieuweschans rijden tergend langzaam.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Tja, het probleem is dat die grote massa reizigers die vanuit Groningen van/naar Bremen en Hamburg gaat niet bestaat.

Travelmarcel
3 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik heb uit het regionale nieuws hier (in Groningen) begrepen dat er een (semi)sneltrein komt, in ieder geval op het Nederlandse gedeelte: Groningen hoofdstation – Groningen Europark – Scheemda – Winschoten – Nieuweschans. Vergelijkbaar met de huidige spits-sneltreinen.

Baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er is wel een wunder…. Een wunder dat er na 12 jaar toch weer een brug komt en voor de rest zit de politiek zich te verheerlijken op mooie ritjes van Groningen naar Bremen, die er nooit gaan komen. In normale politieke gevallen was die brug nooit gekomen en was de busoplossing definitief totdat ze de bus uiteraard wegbezuinigd hebben.

S.O. de Mieter
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Hm, hopelijk zijn er maatregelen genomen om een nieuwe aanvaring te voorkomen, of ben ik nu een ‘zwartkijker’?

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Dat is een vraag die ik me ook al eens gesteld heb.

Ronald
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Negen van de tien mensen gaan toch gewoon via Hengelo en Osnabruck die kant op.

Hanzeboog
3 maanden geleden
Antwoord aan  Ronald

Inderdaad zal het (kleine) groep treinreizigers richting Berlijn/Hamburg/Kopenhagen (vanaf 2030) via OsnabrΓΌck reizen.

Heb kortgeleden Bad Nieuweschans bezocht vanwege opening van gemoderniseerde station Groningen. Het is daar héél dunbevolkt. Had eerder het idee dat ik in het Noordwesten van Duitsland zat qua landschap en bebouwing.

De bevolkingsdichtheid tussen Groningen – Bremen is zo gering dat de Wunderline nooit massaal gebruikt gaat worden. Het is echte achterland.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Oldenburg is een flinke stad, Leer en Delmenhorst zijn provinciestadjes maar verder is het allemaal vooral de “lange leegte”.

Travelmarcel
3 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het is niet zo relevant hoeveel mensen er in het (lege) tussengebied wonen. Het gaat erom welke grotere kernen en toeristengebieden goed met elkaar verbonden worden. Op deze gehele Noordlijn (die geleidelijk aan tot één geheel gesmeed kan gaan worden) gaat dat om Franeker/Harlingen (met de boten naar Vleland en Terschelling); Leeuwarden (met ook de trein naar Sneek-Stavoren); Groningen (met zijn grote universiteit. hogeschool, ziekenhuis UMCG, bus/boot naar Schiermonnikoog, en trein naar Eemshaven/boot naar eiland Borkum; Leer (met treinen naar Rheine en verder, en naar Seehafenstadt Emden (en verder richting Norden en de boten naar Borkum en Norderney); universiteitsstad Oldenburg; Bremen (met aansluting naar Hannover en Berlijn); metropool (1,8 miljoen inwoners) Hamburg, met aansluitingen naar Denemarken en Zweden).

Dus in potentie wel een mooie noordelijke ‘ruggegraat’ langs het gehele kustgebied. Ik ben blij als de Wunderline straks (verbeterd) weer open gaat, bijvoorbeeld voor mijn vakanties naar eiland RΓΌgen en Denemarken/Zuid Zweden.

Bas
3 maanden geleden
Antwoord aan  Travelmarcel

Het is potentieel inderdaad erg mooi, ik woon in noord oost Overijssel en om ΓΌberhaupt met de trein in Groningen te komen duurt al lang. Ik kan sneller over Hengelo Duitsland in, dat is denk ik voor iedereen onder de lijn Meppel – Emmen het geval.

Onno
3 maanden geleden

Wauw, de trein kan straks 130 km/u. Dat is toch om te lachen. Om echt concurrerend te zijn moet de snelheid van de trein veel hoger zijn.

Michiel
3 maanden geleden
Antwoord aan  Onno

Het is een regionale trein, daarvoor is 130km/u voldoende. Er is weinig potentie voor langeafstandsvervoer voor deze lijn, dat is slechts een droom van de politiek waar weinig realiteit in zit.

Baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

De GTW’tjes kunnen prima 140 aan, dus meer dan de maximum snelheid van deze lijn.

Uiteraard wordt dit geen hoge snelheids internationale lijn en zal als er een trein naar Bremen rijdt hooguit een (I)RE (Inter)Regional Express trein worden. Dan zal er gekozen moeten worden voor hybride materiaal. In Duitsland onder draad en in Nederland op afgewerkt frituutvet aka biodiesel. (Is wel goed voor de minder gezonde eetlust.) Of ze moeten op het Nederlandse deel ook gaan electrificeren.

Leoos
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Hybride materieel lijkt me niet zo moeilijk. In Schleswig Holstein rijden al accu-Flirts van Stadler. Onder draad rijden ze gewoon op bovenleidingsspanning en daarbuiten op de accu’s, die eenmaal onder draad weer opgeladen worden.
Dus geen noodzaak om te electrificeren en ook geen uitstoot.

Annemiek
3 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

Er is alleen weinig ‘onder draad’ op dat traject. Aan Nederlandse zijde in elk geval geen meter.

Leoos
3 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat klopt. Dus dan zijn er in feite alleen oplaadmogelijkheden op de beide eindstations en het stuk tussen Leer en de aansluiting op het Duitse net.

Annemiek
3 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

In Groningen is er ook geen oplaadmogelijkheid en Groningen wordt niet het eindstation.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Leoos

Sleeswijk-Holstein is andere deelstaat. De lijn Groningen-Bremen ligt in de deelstaten Niedersachsen en Bremen.

Leoos
3 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat weet ik. Maar het was om aan te geven dat er in Duitsland al hybride treinstellen zonder dieselmotor rijden.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Snelle treinen vanuit Bremen gaan naar Emden en in de toekomst ook een paar naar Wilhelmshaven daar is veel meer vervoer dan richting Groningen. Een gewone RE lijkt me het hoogst haalbare.

Baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

IRE is interRegional Express… Dit is een RE die over meerdere regio’s gaat. Maar dit is en blijft een gewone RE, maar dan een die over meerdere regio’s gaat. Zeker als de trein van Bremen helemaal naar Eemshaven of Ljouwert gaat. Wat dan echt nodig is dat Nederlandse kaartjes over het gehele traject in Duitsland geldig is en de Duitse in NL. Uiteraard betaal je wel de nationale tarieven.

Hanzeboog
3 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Allerbeste resultaat zou zijn als Groningen – Bremen een doorgaande spoortraject zal worden.

Maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd. Het is daar echt héél dunbevolkt. Waarschijnlijk zijn er meer vee dan mensen in dat gebied.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het doorgaande vervoer tussen Bremen en Leer is voor het leeuwendeel gericht op Emden. Het zou al mooi zijn als er in Leer goede aansluitingen op de IC naar Hannover en Leipzig komen.

Dries Molenaar
3 maanden geleden
Antwoord aan  Onno

Meestal haalt men in Nl de 130 niet. Het is veel te druk. Waarom dit in Groningen nu wel zou moeten is eeen raadsel. Men is wel volhardend met de Wunderline. Wie weet wortdt het toch wat over een paar jaar. Lekker naar Bremen of andersom. Lekker naar Leeuwarden.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Onno

Concurrerend met wie? Er rijden wat Flixbussen en wat auto’s maar hoeveel vervoer is er nu helemaal van Groningen naar Bremen?

Laatst bewerkt op 3 maanden geleden door Paul Lamote
Annemiek
3 maanden geleden

Ik kwam er laatst nog langs tijdens het fietsen. Waar het spoor het einde van her jaar moet liggen, zit nu nog een kuil van zeker een halve meter diep. Dat is al maanden zo. Er zit amper progressie in. Volgens mij stelde DB dat einde jaar of begin 2026 het spoor weer beschikbaar is. Arriva stelt dat het testen nog een paar maanden zal duren. Met een beetje mazzel rijden de treinen dus voor de zomer van volgend jaar.

Baardstaart
3 maanden geleden

https://www.wunderline.nl/faq

“Kan ik zonder overstap van Groningen naar Bremen rijden?
De Wunderline blijft de komende jaren een overstap in Leer houden. Op z’n vroegst zou vanaf 2036 een verbinding zonder overstap mogelijk kunnen zijn.”

Hier spreekt duidelijk totaal geen ambitie uit. Je zou voor deze lijn Flirt met een flexibele tussenbak kunnen laten bouwen, die nu op Duitse Spanning en biodiesel gaat en later op accu, waterstof of ook onder Nederlandse draad laten rijden. En de trein zelf ook voorbereiden op duo spanning. Mocht er voor volledige electrificatie gekozen worden kan de tussenbak eruit of zelfs een reizigersbak erin. Ze kunnen nu al naar het materieel kijken en de overtollige GTW’tjes vinden hun weg wel in Overijssel en Gelderland. Zeker omdat de electrificatie van Zutphen – Hengelo pas ergens begin 2030 plaats vindt en de Lintjes eigenlijk ver op zijn.

Verder heeft de provincie Overijssel allang besloten dat zowel waterstof als batterij geen rendabele opties zijn voor hun spoorlijnen en Overijssel gaat nu alles onder draad brengen. Waarom zou dit – zeker na een mislukte aanbesteding van 4 waterstof treinen – dit in Groningen wel gaan werken? Ik krijg sterk het idee dat veel van de groene projecten voor een groot deel uit wensdenken bestaat en nauwelijks gekeken wordt naar de haalbaarheid en het daadwerkelijke klimaatrendement.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je kunt wel ambities hebben maar als die realiteitszin missen word je vroeg of laat toch met de (financiele) werkelijkheid geconfronteerd.

Arjan krabbenbos
3 maanden geleden

De nieuw herbouwde spoorbrug kan nu ook de Wunderbruecke gaan heten, na jaren wachten is deze bijna klaar. Vergeet straks ook niet dat deze verbinding , belangrijker wordt als de nieuwe Nedersaksenlijn is aangelegd. Misschien via deze lijn al een oortje of boogje aanleggen ,zodat je dan niet extra op station Zuidbroek hoeft over te stappen. Misschien een idee om reclame voor het NNSTM museum van Zuidbroek in folders en in de treinen te maken. Dat kan ook voor het Busmuseum bij Martenshoek en het Bad van Nieuweschans. Extra stations op het Duitse deel zal straks ook wat meer toeristen opleveren, zeker wanneer je verder kunt doorrijden naar Oldeburg, Bremen of zelfs Emden.

Bert Sitters
3 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos
Bert Sitters
3 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

De Nedersaksenlijn zal waarschijnlijk vooral reizigers opleveren die naar de stad Groningen willen. Dat komt voor een belangrijk deel doordat drukke buslijn 300 voor deze treindienst wordt opgeheven. Deze reizigers hebben er totaal geen baat bij als zij bij Zuidbroek de verkeeerde kant op gaan, omdat een deel van de treinen op de Nedersaksenlijn hier rechtsaf zou slaan richting Duitsland. De schatting dat maar weinig reizigers via deze boog naar Duitsland zouden willen. Die paar moet dan overstappen station Zuidbroek. De Nedersaksenlijn haakt ten oosten van het station Zuidbroek aan op het spoor Groningen naar Duitsland. De Krabbanbos-variant komt dus niet op station Zuidbroek en reizigers naar Groningen kunnen dan hiet ook niet overstappen.
Er zijn prioriteiten zat waar het geld voor beter naar toe kan voor dan voor een onnodige oostboog bij Zuidbroek,

E.J.Nanninga
3 maanden geleden

Kunnen de bussen weer lekker door de Kerkstraat en Spoorstraat in Zuidbroek scheuren. We hebben al verschillende keren een klacht ingediend maar daar trekt niemand zich iets van aan. Succes met het racen en geef de chauffeurs een snelheids bonus.😀😑😑

Annemiek
3 maanden geleden
Antwoord aan  E.J.Nanninga

En wat is exact de inhoud van die klachten dan? En heb je dan als Karen ook een werkbaar alternatief voorgesteld?

Bert Sitters
3 maanden geleden
Antwoord aan  E.J.Nanninga

Een snelheidsbonus voor te hard rijden? Hahaha.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  E.J.Nanninga

Wat heeft dit met de trein naar Leer te maken?

T. Dijkema
3 maanden geleden

Is er straks ΓΌberhaupt wel sprake van een snellere verbinding met Leer vergeleken met de dienstregeling van voor de aanvaring? Er komen straks stations bij in Bunde en in ook in Ihrhove toch?

Laatst bewerkt op 3 maanden geleden door T. Dijkema
Sander
3 maanden geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

De trein stopt straks niet meer op alle tussengelegen stations.

T. Dijkema
3 maanden geleden

Als de trein van Groningen naar Leer straks alleen in Winschoten stopt dan betekent dat voor de reizigers op de tussenliggende stations dat zij eerst richting Groningen of Winschoten moeten reizen om op de ‘Duitse’ trein te kunnen overstappen.

Laatst bewerkt op 3 maanden geleden door T. Dijkema
Bert Sitters
3 maanden geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Om hoeveel reizigers gaat dit?

Joost
3 maanden geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Dat was vroeger ook zo, toen er nog een DB-Intercity reed elke paar uur van Groningen naar Bremen en Hamburg, die stopte ook alleen in Hoogezand-Sappemeer en Winschoten. Dat scheelde toen 10 minuten naar Winschoten denk ik.

T. Dijkema
3 maanden geleden
Antwoord aan  Joost

In augustus 2015 vertrok ik op een zaterdag om 06:26 uur van Martenshoek en kwam om 07:21 in Leer aan om daar verder naar Berlijn te gaan. Netjes binnen een uur dus. Vanaf 2026 zal die rit mij een klein half uur langer kosten.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Voor die paar mensen lijkt me een overstap in Winschoten acceptabel.

Paul Lamote
3 maanden geleden

Sietelsky???

visseling
3 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat is een onder kenners zeer gekende naam qua spoorwegbouwen, maar er moet wel een W achter de S.
Overigens: was gister maar weer eens ten oosten, moet dat DE-ticket toch beetje uitnutten, en las daar (of was het een of ander forum met treintjesnieuws?) dat die Wunderlinie weer uitgesteld wordt-vwb de opening dan, dus zelfs bovenstaande zal al weer te optimistisch zijn!?
Terzijde maar van belang: vanwege de ingestelde grenscontroles, die vooral BUSsen eruithalen, want iemand zal bedacht hebben dat die superhoogrisicovol zijn, is de 2-uurs voor ARV gereden direkte SnelBus Groningen=stad naar Leer 20 min vervroegd in vertrek vanaf stad- nu op (evenuren).10 ipv voorheen .30.
Dat ze BUSsen eruithalen mag ik bevestigen met ervaring van de elk uur rijdende als SEV direkte SnelBus Venlo-M-Gladbach.

Kenneth Tharmaratnam
3 maanden geleden
Antwoord aan  visseling

Daarom verkies in het geval ik bij Venlo de grens over moet, voor zover mogelijk, voor een omgeleide ICE en terug voor een andere reisroute.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Kenneth Tharmaratnam

Zolang de ICE’s omrijden rijden er ook geen regionale treinen vanaf Venlo.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  visseling

Het is weer uitgesteld. DB mikt nu op de jaarwisseling en niet meer op de dienstregeling 2026.

FFA
3 maanden geleden

Nou Groningers, Friezen en Drentenaren D-ticket kopen.

Yoran
3 maanden geleden

130 terwijl de huidige treinen maar 100 kunnen? πŸ˜…πŸ€”

Tom
3 maanden geleden
Antwoord aan  Yoran

Dat is vanwege de bodem, en dat wordt nu aangepakt – zie de afbeelding.

csm_Werkzaamheden_bouwstap_1_08ec4dd44e
Wiebe Goossen
3 maanden geleden

Nou weer klagen vanwege de door sommigen zo gewenste Nedersaksenlijn, die trouwens grotendeels gewoon over Nederlands gebied komt te rijden (vandaar het gehannes met wéér werkzaamheden) . Af te wachten valt of er nou zo druk gebruik gemaakt gaat worden om deze extra ellende tr rechtvaardigen….