Weer stremmingen tussen Zwolle en Enschede – na zestien dagen werk snelheidsverhoging
02 mei 2025 12:15
Het spoor tussen Zwolle en Enschede is tussen 10 mei en 26 mei in delen gestremd voor werkzaamheden. Niet alleen vernieuwt ProRail spoor, ook verschillende overwegen en stations worden aangepakt. Na het werk kunnen intercity’s op volle snelheid Heino passeren.
Eerst zal de spoorlijn van 10 tot en met 18 mei gestremd zijn tussen Zwolle en Almelo. Daarna is het spoor van 19 mei tot en met 25 mei gestremd tussen Zwolle en Nijverdal. Vervoerders Keolis (Blauwnet) en de NS zetten bussen in. De aangepaste dienstregelingen van de treinen en het vervangende busvervoer zijn te bekijken in de reisplanners.
Stations Raalte en Heino gesloten
Spoorbeheerder ProRail werkt op en rond de stations van Heino en Raalte waar onder meer spoorstaven, dwarsliggers en ballast worden vervangen. De stations worden gesloten. Ook veranderen op de stations de middenperrons in zijperrons. In Raalte wordt er daarnaast een onderdoorgang onder het spoor geschoven en de overweg aan de Stationsweg in Heino krijgt een nieuwe indeling.
Tribune voor inschuiven tunnel
Aannemer Dura Vermeer zet voor belangstellenden een kijkplatform in het verlengde van het P+R-terrein van station Raalte. Vanaf het platform kan het werk worden bekeken. Het inschuiven van de tunnelbak staat gepland voor zondagavond 11 mei half negen.
Tijdens het werk wordt er meer gedaan aan de overwegveiligheid. Zo verdwijnen in Heino en Raalte de stationsoverpaden. In Heino verdwijnt ook de overweg die alleen met een knipperlicht is beveiligd. En de laatste onbeveiligde overweg op het traject Zwolle – Enschede wordt opgeheven.
Intercity’s straks op volle snelheid
De werkzaamheden zullen het treinverkeer ten goede komen. Als het werk is gedaan, hoeft de intercity Zwolle – Enschede niet meer stapvoets langs station Heino te rijden. De trein rijdt dan ook op volle snelheid over de overweg bij de Stationsweg. ProRail waarschuwt weggebruikers rekening te houden met deze verandering.
Momenteel is het traject overigens ook deels gestremd. Tot zaterdag 3 mei rijden er geen treinen tussen Hengelo en Enschede wegens werkzaamheden.
(c) Treinreiziger.nl
Stapvoets? 40km/u lopen alleen mensen als Usain Bolt en dan ook niet langer dan een seconde of 10 haha…
Dat is de spoorwegdefinitie van stapvoets :).
Hopelijk rijdt de trein naar Almelo – Hardenberg – Emmen wel, want ik wil in die tijd naar Groningen toe en tegen die tijd gaat het ook plat rond Groningen Centraal vanwege een grote verbouwing. Dan pak ik de pre-NSL verbinding met Blauwnet Trein en Hunnebed highway bus route wel. Deze route geeft doorgaans weinig problemen.
Almelo- Hardenberg – emmen rijdt gewoon.
Ook voor lui vanuit hengelo en enschede is of die route of vanaf hengelo via zutphen gaan geen slechte optie.
Blijft het vreemd vinden de naam “intercity” tussen enschrde en Zwolle. Onder intercity versta ik een trein tussen grote steden. Daarnaast ern bijbehorende trein. Noem dit liever zoiets als sneltrein.
Zwolle en enschede staan allebei in de top 20 van steden (op de 19e en 16e plek) en zijn groter dan steden als leiden, dordrecht, maastricht, leeuwarden, venlo, delft.
De juiste productnaam voor deze treindienst is InterRegio. ‘sneltrein’ kan ook, maar dat is strikt genomen geen productnaam, maar een aanduiding hoe een treindienst rijdt: overal stoppend, of meerdere stations overslaand. IR, IC, ICE, EC, ICdirect, Thalys etc. zijn allemaal sneltreinen.