fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Zwolle Stadshagen gaat in december definitief open

Zwolle krijgt in december eindelijk een tweede treinstation. De halte Zwolle Stadshagen gaat op 15 december open. Het nieuwe station ligt op de Kamperlijn tussen Kampen en Zwolle.

Proef juni

De provincie Overijssel maakte al eerder bekend dat Zwolle Stadshagen per december open zou moeten gaan, maar om te kijken of het nieuwe station daadwerkelijk in de dienstregeling paste, is er in juni een proef uitgevoerd. Vervoerder Keolis wilde aan het einde van de proef niet loslaten of de testresultaten bevredigend waren.

Testresultaten

ProRail maakt nu bekend dat uit de testresultaten blijkt dat het mogelijk is op de Kamperlijn een veilige en betrouwbare dienstregeling met een snelheid van 100 km per uur te onderhouden. Daarom heeft de provincie Overijssel na overleg met vervoerder Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen besloten station Zwolle Stadshagen vanaf half december in de dienstregeling op te nemen.

Vertraagd

Zwolle Stadshagen zou eigenlijk al in december 2017 open gaan. Kort voor de opening bleek dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km per uur. De snelheid moest daarom omlaag naar 100 kilometer per uur. Daardoor was er geen tijd meer voor een stop in Stadshagen. Door een aantal aanpassingen, onder andere in de dienstregeling, is dat nu wel mogelijk.

32 gedachten over “Zwolle Stadshagen gaat in december definitief open”

  1. JanN schreef:

    Op zich is dit nu goed. Kan niet worden overwogen om deze trein door te laten rijden naar Enschede? Dan wordt de korte stop in Zwolle wellicht vermeden worden. Graag een reaktie van een kenner.

    1. SpoorNL schreef:

      Dat wordt heel lastig omdat de Keolis treinen dan de terreinen van/naar Groningen en Leeuwarden moeten kruisen.

    2. dries molenaar schreef:

      Dat is niet voorzien op station Zwolle. Het is een kopstationspoor voor deze lijn.
      Door de treinen te verlengen wordt het risico op problemen in de dienstregeling. En daar is geen marge voor. Het is één lang recht spoor zonder passeren of opstelruimte aan het eind.

  2. Michel schreef:

    De reden die eerder werd gegeven was dat de trein uit Kampen dan alle sporen moet oversteken om op spoor 9 uit te komen en dat hindert het overige treinverkeer van en naar de richting Hattemerbroek. Een fly over zou dan dus uitkomst bieden, maar daar is sinds de nieuwe busbaan volgens mij geen plaats meer voor.

    1. De Zwollenaar schreef:

      je zou de trein kunnen laten stoppen op spoor 1 en dan aan de andere kant van het station een fly-over of drive-under maken, maar dat kost ook weer erg veel geld.

      1. Eef schreef:

        Dan is het goedkoper alsnog de ondergrond van de lijn naar Kampen te versterken.

        1. dries molenaar schreef:

          Ik denk niet dat dat echt goedkoper zou zijn.

  3. Anna schreef:

    Zowel de trein naar kampen als naar Enschede starten vanaf een koperrood, gelegen schuin tegenover elkaar in de plattegrond van de sporen, er zou dan opnieuw flink verbouwd moeten worden in Zwolle.

  4. JanN schreef:

    Dat hoeft denk ik niet. De trein uit Enschede kan ook naar ongeveer hetzelfde spoor gedirigeerd worden als vroeger bij de diesels: ook vrijwel dezelfde wijze als uit Dalfsen.

  5. Bert sitters schreef:

    Lijken mij allemaal te forse en ingewikkelde ingrepen. Het gaat voornamelijk om reizigers zonder zware koffers, dus overstappen in Zwolle hoeft geen probleem te zijn.

  6. Peter schreef:

    “Zwolle krijgt in december eindelijk een tweede treinstation”
    Eindelijk WEER een 2e station!
    “Zwolle of Zwolle-V” stond er vroeger op de kaartjes. Medescholieren die met de de trein kwamen kozen tussen lopen & het pontje of de trein naar halte Veerallee.

  7. Bert Sitters schreef:

    Reizigers van Kampen naar Zwolle gaan naar
    Zwolle zelf of stappen over op.
    1) de bus;
    2) trein richting Meppel en Groningen;
    3) trein richting Steenwijk en Leeuwarden;
    4) trein richting Emmen;
    5) trein richting Deventer en Arnhem;
    6) trein richting Amersfoort en Utrecht;
    7) trein richting Raalte en Enschede.
    Zo groot zijn de treinen tussen Kampen en Zwolle niet, maar deze reizigers verspreiden zich in Zwole. Waarom zou er nu juist behoefte zij aan een doorgaande trein van Kampen naar Enschede?

    1. Peter schreef:

      Hooguit gezien vanuit de exploitant?
      Personeel- & Materieelinzet?
      Iets vergelijkbaars gebeurt op het Hoofdstation in Stad. Daar kunnen straks treinen van Delfzijl doorrijden naar Stadskanaal! Big deal.

      1. Travelmarcel schreef:

        Voor de niet-ingewijden: Stad = Groningen-stad.

    2. JanN schreef:

      Simpelweg gezegd om de duur van het kopmaken niet tot een haastklus e maken. Of is het wiskundig beredeneerd niet haalbaar zo’n direkte verbinding? Voor het treinpersoneel is ook geen stressmoment.

      1. dries molenaar schreef:

        Zolang de machinist niet uitvoerig koffie gaat halen of langdurig op het toilet gaat zitten is er geen tijdnood op de Kamperlijn.
        Het gaat goed zolang er geen materieel pech is.
        Overigens had het toch beter geweest wanneer het stuk Zwolle – Stadshagen dubbelsporig was gemaakt. Nu is er zelfs niets voorzien voor later. Wel kun je natuurlijk in de spits een tweede trein laten rijden die alleen heen en terug tot Stadhagen gaat. Die moet natuurlijk ruim terug zijn voordat de Kampertrein terug komt.

    3. dries molenaar schreef:

      Hebben die allemaal dezelfde vertrektijden? Of aankomst.

      1. Peter schreef:

        Even kijken op de reisplanner misschien?

      2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ongeveer wel, het is een knooppunt waar ieder half uur alle treinen uit alle richtingen samen komen, zodat ze vrijwel allemaal op elkaar aansluiten. Niet exact dezelfde vertrektijden, maar allemaal rond :15:en :45

        1. Dries Molenaar schreef:

          Dat wist ik niet. Grappig dat dat zo werkt. De horeca weet dan ook de pieken en dalen te verwachten. Doen de andere vervoerders daar aan mee?
          En zo is er dus ruim capaciteit om extra treinen op Zwolle te laten te halteren. Denk aan de dinner train en de echte sneltrein naar Berlijn die dan door Flevoland kan rijden. Vanaf Schiphol en via de Zuid-As. Alleen het spoor naar Almelo moet wat opgepiept worden. Maar dat staat al op de planning.

  8. Jules Vismale schreef:

    Wanneer krijgt Zwolle-Zuid eigenlijk eens een station? Wie weet zouden er zelfs op de trajecten richting Deventer en Enschede twee stations worden geplaatst opdat de inwoners daar gemakkelijker richting het zuiden kunnen reizen.
    Jammer genoeg hebben ze, tijden de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden, verzuimd om deze spoorlijn voor de helft of helemaal dubbelsporig te maken zodat de treinen op dat traject elkaar nog steeds gigantisch in de weg rijden! En het Kamperlijntje kan helaas niet worden doorgetrokken naar Emmeloord.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Dat verlengen van het Kamperlijntje had in de 50-er jaren moeten gebeuren. Wellicht was het dan in de 70-er jaren al weer gesloten geworden. Nu nieuw aanleggen zou wel aardig zijn maar lijkt mij onmogelijk met alle belangen en boekhouderij. Moet het dan ook naar Urk of misschien naar Lemmer en Sneek of Stavoren.

    2. Nico Kwant schreef:

      Zwolle Zuid had er al lang kunnen zijn maar het probleem is het enkelspoor tussen Olst en Deventer. Als de stoptrein Zwolle – Deventer er langer over doet door een extra stop dan kan die naar Zwolle later weg uit Deventer en is er geen tijd meer in Zwolle om te keren.

      Het enige is om de treinen om en om in Zwolle Zuid en Wijhe te laten stoppen zo dat de reistijd niet langer wordt.

      Hier speelt het zelfde als op de Kamoerlijn namelijk enkelspoor. Ga je stations toevoegen dan kom je tijd te kort.

  9. Ar schreef:

    Ik hoop dat er in de toekomst een doortrek wordt gemaakt van Kampen naar Emmeloord en Urk. Dan kan men in de eerst genoemde stad overstappen op de Lelylijn naar Lelystad en Heerenveen en verder gelegen steden.
    Dan wordt dit gebied ook beter verbonden met railverkeer in alle windrichtingen!

    1. Eef schreef:

      Naar Urk rijdt er op zondag niet eens een bus.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Jaja, wanneer de Zuiderzeelijn er zou komen dan komt er zeker geen Kampen-Emmeloord. In zo’n polder met zo weinig inwoners komt echt geen lokaal spoorvervoer. Men zou van geluk mogen spreken dat Emmeloord een station zou krijgen op de Zuiderzeelijn. Waarschijnlijk ligt dat dan aan de A6 kruising en niet eens in de bebouwde kom. Dwz zoiets als Kampen-Zuid. Maar goed, wie weet over 25 jaar.

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    Hopelijk volgt er in de toekomst van dit thans korte lijntje een doortrek naar Emmeloord en Urk. Dan kan men in de eerst genoemde stad makkelijker overstappen op de mogelijke nieuwe Lelylijn dat Lelystad , Heerenveen, Drachten en Groningen met elkaar verbindt.
    Maar of de Lelylijn er ooit komt is nog niet helemaal zeker, dus hopelijk krijgt de voormalige Buffellijn ook eindelijk zijn langere lengte in de toekomst! Maar dan zal er wel een Lelyspoorlijn moeten komen…….

    1. Otto schreef:

      Die Lelylijn zal er echt niet komen gezien de geringe vraag en de hoge kosten. Studenten in Groningen gaan echt geen Thalys prijzen betalen voor hun weekendreisje naar huis. Hooguit zal de snelheid op de Flevolijn wat omhoog gaan en de snelheid tussen Zwolle en Groningen op den duur wat opgekrikt worden.

      1. dries molenaar schreef:

        Wanneer ze maar zouden beginnen met ECTS op de Flevolijn die al geschikt is voor hogere snelheid en van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden ook wat verbeteren dan is wel wat te verdienen op de reistijd. ZOals eerder gemeld zou er een ECTS corridor van Zwolle via de polder en over Amsterdam-Zuid moeten komen als eerste aanzet. Rotterdam-Centraal ook toevoegen en je kan naar Breda. NS moet dan wel wat treinen hebben.

  11. Mark M schreef:

    Er kunnen rond west Overijssel mooie dingen ontwikkelen:

    1. 2x per uur een IC Zwolle – Enschede wanneer het door zou gaan qua dubbelspoor
    2. Ontwikkeling station Zwolle Zuid
    2a. Hierdoor de IC Zwolle – Roosendaal niet meer laten stoppen op Olst en Wijhe
    2b. De sprinter Zutphen – Wijchen doortrekken naar Zwolle
    3. Tussen Olst – Deventer dubbelspoor maken.

  12. Henk schreef:

    Zo hej, zijn ze er na 2 jaar studeren eindelijk uit hoe je die stop kan opnemen? Hulde.

    1. dries molenaar schreef:

      Er is enkele weken geëxperimenteerd en daarna enige weken gestudeerd. Dat u twee jaar wacht wil niet zeggen dat u op iets in uitvoering zat te wachten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.