fbpx

Husa stapt uit spoorvervoer – VVD stelt Kamervragen

10 jan 2014 9:18

Husa Transportation Railway Service (HTRS, voorheen ACTS) stapt uit het spoorgoederenvervoer. De goederenvervoerder klaagt over steeds stijgende heffingen voor de infrastructuur en het gebrek aan een eerlijk speelveld. Voor VVD-Kamerlid Betty de Boer aanleiding om Kamervragen te stellen.

Husa Transportaion is eigendom van ondernemer Rob van Gansewinkel. Hij is de enig overgebleven Nederlandse lange afstandsspoorvervoerder, maar ook hij stopt. Zo meldde de ondernemer begin dit jaar tegenover Nieuwsblad Transport. Bij de treintak werken zo´n 75 werknemers en het bedrijf beschikt over zo´n twintig geleasde locomotieven.

Eerste concurrent
Van Gansewinkel stapte ongeveer tien jaar geleden in het spoorvervoer via de overname van het Nederlandse ACTS, dat zich vooral met afvalvervoer bezighield. ACTS was destijds ook de eerste concurrent van het voormalige NS Cargo. Van Gansewinkel werd later volledig aandeelhouder van ACTS, waarna in 2011 de naam werd gewijzigd naar Husa.

Liberalisering gefaald
Hij zegt tegenover Nieuwsblad Transport dat de liberalisering van de spoorwegmarkt "voor ons heeft gefaald". Hij vervolgt: "Het lijkt erop dat alleen de voormalige staatsbedrijven en een paar grote beursgenoteerde groepen in deze markt kunnen overleven." Volgens van Gansewinkel staat
het Nederlandse spoorvervoer door de hoge infrastructuurkosten op achterstand ten opzichte van het buitenland. "Het product spoor is in Nederland te duur gemaakt", vindt Van Gansewinkel.

Verlies
Hoeveel verlies de ondernemer heeft gemaakt met HTRS en ACTS wil hij tegenover het vakblad niet kwijt. "Met een omzet van rond de 200 miljoen kan je in deze marginale markt je investeringen nog wel financieren, maar zo ver zijn we niet gekomen." HRTS heeft een omzet van circa 35 miljoen per jaar.

Kamervragen
Tweede Kamerlid Betty De Boer (VVD) heeft naar aanleiding van de berichtgeving Kamervragen gesteld. Ze wil van de minister weten of het klopt dat het Nederlandse spoorgoederenvervoer – met een jaar verlenging tot 2014 – nog steeds wordt gesubsidieerd. Ook wil het Kamerlid een verklaring voor het wegvallen van het spoorgoederenvervoer, in dit geval van Husa. Ook vraagt De Boer zich af hoe het zit met het ´level playing field´ van het Nederlandse spoorgoederenvervoer ten opzichte van de omringende landen.

Inkoop
Het overblijvende deel van Husa gaat zich richten op spoorvervoer dat bij derden wordt ingekocht, ander intermodaal vervoer, opslag en distributie en inland terminalexploitatie. Tot die activiteiten behoren onder meer IMS Veendam, IMS Zuid, Groningen Railport, RailMotion en een belang van 49% in rail operator Shuttlewise.

Foto: algemeen / archief