fbpx

Intercity Den Haag – Brussel trekt ruim vijfhonderd reizigers

De nieuwe trein Den Haag – Brussel trok vanochtend in beide richtingen samen ruim 500 reizigers. De treindienst, die de Fyra vervangt, rijdt vooralsnog twee keer per dag per richting. Negentien uur per dag staan de treinen aan de kant, te wachten op de terugrit. Vanaf 11 maart gaat dat veranderen, op dat moment gaat de intercity eens per twee uur rijden.

Vanochtend reed de intercity voor het eerst, hij vertrok om 7:29u uit Den Haag Hollands Spoor. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen hebben 275 reizigers van die trein gebruik gemaakt. "Dat is een vergelijkbaar met het aantal reizigers dat de Benelux op dat tijdstip trok. Die trein werd echter ook gebruikt door binnenlandse reizigers" zegt woordvoerder Eric Trinthamer.

Vanuit Brussel vertrok de eerste trein om 6:18u. Deze trein was iets minder druk, maar trok desondanks ook ruim tweehonderd reizigers. De trein reed geheel volgens planning en kwam even na half negen aan op Den Haag Hollands Spoor. Om 19:29u mag de trein weer in actie komen om terug te rijden naar Brussel. Daarmee staan de treinen meer aan de kant dan dat ze met reizigers rijden.

De komende week blijft NS het aantal reizigers monitoren, om een goed beeld te krijgen van de reizigersvraag. Ook gaat het bedrijf een enquête houden onder de treinreizigers. Het bedrijf wil weten welke vraag er voor de intercity is als de Fyra weer gaat rijden. In het huidige contract hoeft NS geen intercity te laten rijden als de Fyra weer gaat rijden.

De Fyra Amsterdam – Brussel werd op 17 januari, precies een maand geleden, uit de dienstregeling gehaald. De Thalys deed de afgelopen maand goede zaken. De trein is vooral gericht op reizigers naar Parijs, maar doordat de Fyra niet reed, was de Thalys de enige rechtstreekse trein tussen de Randstad en Brussel. Daardoor trok de trein extra veel reizigers. 

Tijdens de jaarcijfers benadrukte de directie van NS dat een goede snelle en stabiele verbinding naar België belangrijk is voor het spoorbedrijf. Sinds 1854 rijden er al treinen tussen Nederland en België.