fbpx

Onderhoud wisselverwarming schoot jarenlang te kort

07 dec 2010 11:56

Niet de sneeuw, maar achterstallig onderhoud aan spoorwissels is de grootste veroorzaker van de problemen op het spoor. ProRail heeft de spoorwissels jarenlang verwaarloosd, meldt dagblad Trouw.

Dagblad Trouw komt tot die conclusie op basis van gesprekken met leveranciers van wisselverwarmers, te weten Pintsch Aben, Adhetic en Heatpoint. Volgens hen zijn veel wisselverwarmers over de ´houdbaarheidsdatum´ van achttien jaar heen, toen ze de afgelopen maanden werden vervangen. Dat is volgens de directeuren van de drie bedrijven mogelijk omdat onderaannemers van ProRail met prestatiecontracten werkten. Zolang alles werkt, krijgen ze betaald, of er nu goed onderhoud is gepleegd of niet.

Pintsch Aben
´Wij garanderen beschikbaarheid van het spoorverkeer in het winterseizoen´, meldt Pintsch Aben. "Maar  als ze het niet onderhouden, dan gaat het stuk" vult bedrijfsleider Ronald Molenbroek aan. Pintsch Aben levert overigens niet alleen wisselverwarming aan ProRail, maar ook aan onder andere de SBB (Zwitserland), DB (Duitsland) en  NSB (Noorwegen).

Adhetic
Ron Brouwers, directeur van Adhetic stelt in de krant: "ProRail heeft zo lang bezuinigd, dat iedereen die in het verleden iets met wisselverwarmers heeft gedaan van stal moest worden gehaald". Het stoort hem bovendien dat de eerste bestellingen pas in de zomervakantie kwamen. "In februari wisten ze al dat het nodig was. Maar door al dat vergaderen, duurde het zo lang."

ProRail
Woordvoerder Michiel Haighton van ProRail wil in Dagblad Trouw niet ingaan op de beschuldiging dat het onderhoud aan de wissels jarenlang tekort schoot. "Die conclusie laat ik aan deze bedrijven." Haighton laat weten veel vertrouwen te hebben in de onderaannemers van ProRail (BAM Rail, VolkerRail, Strukton en ASSET Rail).