fbpx

ProRail vindt nieuwe directeur: Pier Eringa

ProRail heeft na een maandenlange zoektocht een nieuwe president-directeur gevonden. Pier Eringa (53) – momenteel bestuursvoorzitter van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht – volgt Marion Gout-van Sinderen op, die in juli terugtrad. Eringa start op 1 april 2015, tot die tijd blijft Patrick Buck waarnemend directeur.

Marion Gout-van Sinderen verliet ProRail omdat in de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) is afgesproken dat de spoorbeheerder onder strakkere regie komt van het ministerie. Deze wijziging is formeel de reden dat Gout haar functie na 3 jaar vervroegd neerlegde. Volgens De Telegraaf stapte Gout op vanwege slechte prestaties.

Het wordt nu de taak van Eringa om invulling te geven aan de LTSA.  Volgens Hans Alders – voorzitter van de Raad van Commissarissen – is Eringa daarvoor de juiste persoon. "Eringa heeft een lange staat van dienst en is een ervaren en veelzijdig bestuurder. Een man van zijn kaliber is nodig om ProRail nog beter te laten presteren in het belang van de reizigers en verladers."

Eringa laat weten zeer uit te kijken naar de uitdagingen die hem wachten bij ProRail. De bestuurder werkt nu weliswaar in de medische sector, maar eerdere werkte hij voor NS. Tussen 1999 en 2002 was Eringa regiodirecteur bij NS-Reizigers. Patrick Buck, die de afgelopen maanden de functie van president-directeur waarnam, zal na de inwerkperiode van Pier Eringa zich weer volledig richten op zijn rol als directeur Projecten van ProRail.

Reizigersclub maatschappij Voor Beter OV heeft hoge verwachtingen van de nieuwe ProRail-directeur. "Pier Eringa is gepokt en gemazeld in het openbaar bestuur en in het leiding geven aan grote organisaties. Daarnaast is de heer Eringa al eerder binnen de spoorsector werkzaam geweest", meldt voorman Rikus Spithorst. Spithorst vervolgt: “Wij gaan er vooralsnog van uit dat in de persoon van de heer Eringa een zeer geschikte president-directeur is gevonden. Als dat zo is, was dat het wachten waard. Er wacht hem in ieder geval en flinke klus met betrekking tot het verder verbeteren van de prestaties van ProRail.”