fbpx

Reizigers willen minder vertraging Fyra

22 nov 2010 19:56

De Fyra is te vaak te laat en valt te vaak uit, dat vinden een aantal ontevreden Fyra reizigers. Daarom zijn zij de website fyrakomop.nl gestart. Via de website willen zij klachten te bundelen en in kaart brengen hoe vaak de Fyra vertraagd is.

"Zelf reis ik sinds het allereerste begin met Fyra. De trein is sneller en het personeel is vriendelijk. Maar het grote nadeel van de Fyra zijn de vele vertragingen en de uitval van treinen. Dat is sinds het begin een groot probleem. Afgelopen zomer werd het iets beter, maar de laatste tijd is het aantal vertragingen weer enorm toegenomen. Ook mijn collega´s hebben daar last van. Tijdens de lunchpauze kwamen we op het idee om Fyrakomop te starten", vertelt Ruben Verweij.

Geen zeiksite
Op de website kunnen Fyra reizigers invullen hoeveel vertraging ze hebben gehad. Door de klachten  van reizigers hopen te verzamelen hopen de initiatiefnemers dat daarmee iets gedaan wordt. "We willen geen zeiksite zijn. We zullen de eerste zijn als het goed gaat om weer de stekker uit deze site te halen. Maar nu zijn er echt teveel vertragingen. Alleen vorige week al had ik 4x vertraging en 1x dat mijn Fyra uitviel. Dat is echt heel erg vervelend."

Tijdwinst
Ondanks de vertragingen, blijven de initiatefnemers kiezen voor Fyra."Als ie op tijd is, haal je op een werkdag 40 minuten tijdwinst. Dat is erg mooi. Daarnaast wordt de treinreis voor een belangrijk deel door mijn werkever betaald. Maar ook als ik zelf de toeslag moest betalen, had ik denk ik toch nog voor Fyra gekozen". Maar dat doet niet iedereen. "Ik ken ook mensen die nu weer de gewone trein nemen".

Snellere treinen
Behalve op punctuele treinen, popelen de initiatiefnemers ook op de snellere treinen en de hogere frequentie. De snellere treinen (Fyra V250) worden echter niet verwacht voor december 2011, tot ongenoegen van Verweij. "Ze hadden er 5 jaar geleden al moeten zijn", zegt Verweij.

Bovenste foto: Kialna Photography, overige foto´s: Mart Hopman