fbpx

Rover: Nodig Arriva en Veolia uit voor alternatief Beneluxtrein

Reizigersverenigingen Rover (Nederland) en TreinTramBus (België) vrezen dat op 9 december 2012 het treinvervoer tussen België en Nederland aanzienlijk verslechtert. Vanaf die datum wordt de Beneluxtrein vervangen door de Fyra Amsterdam – Brussel. Treintickets worden daardoor duurder en reizigers moeten altijd een zitplek gaan reserveren. 

De verenigingen zien de stoptrein Roosendaal – Antwerpen, die onderweg tien keer stopt niet als alternatief. Reizigers die niet met de Fyra willen moeten tussen Amsterdam en Brussel twee keer extra gaan overstappen en rekening houden met 40 minuten extra reistijd. Daar bovenop worden enkele goedkope tariefsoorten afgeschaft waardoor de straks nog tragere trein ook duurder wordt. Het Superdagretour België lijkt na 9 december nog wel te blijven bestaan.

Concurrentie
Rover en TreinTramBus vinden dat NS International en de Belgische spoorwegen (NMBS) onvoldoende interesse tonen in een goede treinverbinding via het normale spoor. Daarom stellen Rover en TreinTramBus voor om hier de concurrentie te laten spelen.De verenigingen doen dan ook een dringend beroep op de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en de Belgische federale minister van Overheidsbedrijven om deze bedrijven uit te nodigen alternatieven voor te stellen. Dat kunnen treinverbindingen zijn via Roosendaal of Breda. De verenigingen denken dat bedrijven als Arriva en Veolia hiertoe in staat zijn.

Verzet
Het verdwijnen van de Beneluxtrein zorgt voor veel verzet. Rover en TreinTramBus verzamelden ruim 15.000 handtekeningen voor behoud van de trein. Ook individuele reizigers startten protestpagina´s op Facebook en stuurden persberichten. VoorBeterOV en Rover hebben bovendien een klacht ingediend bij de NMa over kunstmatige prijsopdrijving.

Geen toestemming
Overigens is er nog steeds formeel geen toestemming voor de nieuwe Fyra-dienst. Daardoor kunnen er nog geen treintickets verkocht worden. Wanneer NS International en de NMBS formeel toestemming hebben, start de verkoop. Flexibele treintickets worden tussen de 30 en 80 procent duurder. Daarnaast komen er niet-flexibele treintickets tegen een lagere prijs, maar nog altijd duurder dan de oude aantrekkelijke tarieven. Het ministerie is in Nederland echter niet van mening dat de tarieven te hoog zijn.

Abonnementen
De Beneluxtrein rijdt nu nog 16 keer per dag, de Fyra Amsterdam – Brussel kan per 9 december slechts tien keer gaan rijden. Anders dan nu moeten reizigers ook verplicht gaan reserveren. Abonementen voor frequente treinreizigers zullen er bij de start niet zijn. Daardoor zullen frequente reizigers tot 600 euro per maand meer moeten gaan betalen. Het gaat om tenminste 180 reizigers die dagelijks de Beneluxtrein gebruiken.

Tarieven Benelux versus tarieven Fyra Brussel