fbpx

Rover tevreden over spoedoverleg spoorboekloos rijden

Maandag heeft Rover een spoedoverleg gehad met NS en ProRail nadat de reizigersorganisatie klachten kreeg over het spoorboekloos rijden. Rover is positief gestemd na het spoedoverleg met NS en ProRail. De grootste pijnpunten van de reizigersorganisatie (overvolle stoptreinen en het onaangekondigd voorbijrijden van stations) zijn of worden aangepakt.

Proef 
Sinds 6 september rijdt er gedurende een maand iedere tien minuten een intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven. Daarnaast rijdt er tussen Utrecht en Geldermalsen iedere tien minuten een stoptrein. Met name over de stoptrein kreeg rover klachten.

Overvol
Eén van de klachten was dat sommige treinen overvol zouden zijn. Zoals NS eerder aangaf zijn inmiddels enkele treinen verlengt. Daarnaast waren sommige treinen ‘ongepland’ te kort, door aanloopproblemen met het nieuwe Sprinter materieel. Volgens NS zijn deze problemen nu voorbij. 

Staan
Wel is het zo dat reizigers vaker dan voorheen moeten staan. De Sprinter-treinen hebben minder zitplaatsen en relatief veel staanplaatsen. De sprinters worden ingezet als ´grote metro´s´. NS houd er rekening mee dat 15 tot 20 procent van de reizigers moeten staan. Die vervanging staat overigens los van de proef.

Stations overslaan
Tussen Utrecht en Geldermalsen deed zich sinds de proef nog een ander probleem voor. Bij vertraging slaan stoptreinen als noodmaatregel soms enkele stations over. Op die manier wordt vertraging weggewerkt. Rover heeft de garantie gekregen dat reizigers vóór vertrek van een dergelijke maatregel wordt geïnformeerd. 

Doorgaan
Rover gaf eerder aan de proef ter discussie te willen stellen of op z´n minst dubbeldekkers te willen. Na het spoedoverleg van maandag heeft Rover weer voldoende vertrouwen in de proef. Wel roept de reizigersorganisatie reizigers op om bij problemen alsnog te klagen bij de vereniging.