fbpx

Telegraaf: NS moet zich concentreren op hoofdrailnet

De Nederlandse Spoorwegen worden door de overheid aan banden gelegd en moeten de ambitie opgeven om een belangrijke Europese speler te worden. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. De vervoerder mag niet meer meedoen met aanbestedingen van het regionale vervoer en moet zich vooral toeleggen op zijn publieke taak om treinen goed te laten rijden.

Volgens de krant staat dat in de spooragenda voor lange termijn die het kabinet binnenkort bekendmaakt. Ook staat in het stuk dat een fusie tussen NS en spoorbeheerder ProRail, geopperd in de Tweede Kamer, van de baan is. Wel moeten de twee bedrijven beter gaan samenwerken. Bij vertragingen heeft ProRail de doorslaggevende stem, om zo sneller te kunnen werken.

Strakkere aansturing
Ook moeten beide bedrijven beter samenwerken bij investeringen en worden ze in de toekomst strakker aangestuurd vanuit de overheid. Ze worden dan ook op dagelijkse prestaties afgerekend door de minister van Financiën en de staatssecretaris van Infrastructuur, schrijft de krant.

Alleen hoofdrailnet
Daarnaast mag de NS niet meer meedoen met aanbestedingen van regionaal vervoer en moet het zich beperken tot het hoofdrailnet. Voor NS komt die beslissing niet goed uit, stelt De Telegraaf. Het bedrijf kocht vorig jaar voor miljoenen busbedrijf Qbuzz en een deel van vervoerder HTM. Omdat die bedrijven nu niet meer mogen groeien, is sprake van een soort ´sterfhuisconstructie´, aldus de krant.

Focus meer op Nederland
President-directeur Timo Huges gaf eerder bij de presentatie van de jaarcijfers al aan dat NS zich meer op Nederland gaat richten en minder op het buitenland. "We poetsen de N van NS weer op. We blijven ook in het buitenland actief, met als doel lessen uit het buitenland ook in Nederland te kunnen toepassen. De focus zal echter op Nederland liggen" aldus Huges in februari tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Regionale concessies
De afgelopen negen jaar heeft NS nauwelijks meegeboden met regionale treinconcessies in Nederland. Eerder deze maand werd duidelijk dat NS wel recent heeft meegeboden met de lijn Gouda – Alphen a/d Rijn. Wie daar de winnaar wordt, is nog onduidelijk. Ook lijkt NS voornemens om in Limburg mee te bieden met de regionale treindiensten. Deze komen in 2014 op de markt.

Meer marktwerking
Wim Kuijken pleitte gisteren tijdens het Nationaal Congres Openbaar Vervoer voor meer marktwerking aan de randen van het hoofdrailnet, zo weet OV-MagazineKuijken is voorzitter van de twee werkgroepen die de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) van het Rijk de afgelopen 9 maanden kritisch hebben gevolgd: het critical review team (inhoud en kwaliteit) en de klankbordgroep (belanghebbenden).

Onder aanbesteding
“Als de prestaties van de regionale railvervoerders zo goed zijn, dan zou ik de staatssecretaris adviseren om meer stoptreinen te vermarkten”, licht Kuijken desgevraagd toe aan OV-Magazine. “Het is natuurlijk een politieke vraag, maar als staatssecretaris zou ik NS opdragen binnen een aantal jaren een bepaald percentage treinen van het hoofdrailnet onder aan te besteden. Hoe precies, dat zou NS dan zelf mogen invullen.”

Groei geen doel
Het kabinet bespreekt waarschijnlijk vandaag de Lange Termijn Spooragenda. Directeur spoor en openbaar vervoer Jeroen Fukken van het ministerie van Infrastructuur en Milieu liet donderdag doorschemeren dat groei geen doel wordt van de LTSA. “Als je kijkt naar de ontwikkeling van de afgelopen jaren zou het opnemen van groei misleidend zijn” aldus Fukken volgens OV-Magazine.

(c) Novum / OV-Magazine / Treinreiziger.nl