fbpx

Veolia test nieuw loyaliteitsprogramma en volgt reizigers per GPS

02 apr 2014 11:27

Veolia lanceert volgende week met de provincie Noord-Brabant een loyaliteitsprogramma voor reizigers in de Brabantliners. Anders dan bij de OV-Miles van de RET zijn de spaarpunten niet gekoppeld aan de OV-chipkaart, maar aan een mobiele telefoon. Reizigers worden daarvoor gevolgd met GPS. Dat meldt Veolia tegenover het vakblad OV-Magazine.

“Wij willen een stap vooruit maken en voorsorteren op de OV-chip 2.0, en dus kiezen wij voor de smartphone”, verklaart marketing manager Boy Hendriks van Veolia tegenover het vakblad. “Want dit programma moet over vijf jaar ook nog kunnen draaien. Dit soort projecten moeten we vaker en sneller opstarten om het OV te blijven innoveren. Want waarom moet het bijvoorbeeld drie jaar duren voordat de Intercity’s stopcontacten hebben?”

Het nieuwe loyaliteitsprogramma is een proef. Maximaal 2500 reizigers van de Brabantliners 400 (Oosterhout–Utrecht), 401 (Breda–Utrecht) en 402 (Breda–Gorinchem) kunnen er aan meedoen. Hendriks: "Die forensen en zakelijke reizigers zijn nieuwsgierig, verwachten hoge kwaliteit en zitten relatief lang in de bus." Het programma heet Buzz&Credits en zit volgende week in de Brabant OV App. 

Met Buzz&Credits geeft de reiziger Veolia toestemming om het reisgedrag te volgen in ruil voor punten. Elke kilometer in een Brabantliner levert vier punten op. Hendriks: “Dat volgen doen we op basis van GPS en alleen voor het spaarprogramma; niet voor andere doeleinden. Wil je niet gevolgd worden, dan kun je dat snel en gemakkelijk uitzetten.”

De reiziger moet minimaal 625 kilometer reizen om de punten te kunnen verzilveren. Dat levert dan 2,50 euro korting op. Als de reiziger meer reist, kan de korting oplopen. De korting kan ingezet worden bij bijvoorbeeld de regionale krant BN/De Stem tot een internationale busrit van Veolia-dochter Eurolines.

De provincie Brabant investeert bijna een halve ton in de ontwikkeling en promotie van het loyaliteitsprogramma, zo weet OV-Magazine. De proef loopt tot en met 30 juni. Gespaarde punten zijn in te wisselen tot 10 augustus. Daarna volgt de evaluatie. Hendriks: “Werkt de techniek, vinden reizigers het interessant, hebben we de juiste partners, gaan deelnemers meer reizen en snappen ze dat ze via GPS worden gevolgd?”