fbpx

Vanaf 2015 veilige vertrekprocedure Belgische treinen

19 jul 2012 14:51

De Belgische spoorwegen gaan de vertrekprocedure van treinen aanpassen. Vanaf 2015 zullen treinen pas vertrekken als alle deuren, inclusief die van de treinbegeleider, gesloten zijn. Die procedure wordt in Nederland sinds 2005 toegepast en heeft er voor gezorgd dat er minder ongelukken gebeuren.

In België geeft de conducteur nu nog het vertrekbevel via een sleutelkastje op het perron, waarna hij terug moet lopen naar de trein, instappen en zijn eigen deur moet sluiten. Daar kunnen reizigers dan nog als de trein wegrijdt in proberen te stappen, en kan de conducteur zijn eigen trein missen als hij te traag is. In 2009 kwam de procedure ter discussie te staan nadat een reiziger zijn been verloor doordat hij in een vertrekkende trein probeerde in te stappen.

Tot 2005 gaven ook Nederlandse conducteurs het vertrekbevel met een nog geopende deur (maar niet met sleutelkastje op het perron). Na herhaaldelijke incidenten werd de procedure gewijzigd. "In de tientallen jaren daarvoor zijn er herhaaldelijk incidenten geweest. Het bleek dat deze vooral waren terug te leiden tot de vertrekprocedure, waarbij reizigers het risico namen naar binnen te gaan in de nog geopende deur. Sinds de aanpassing zijn er geen incidenten meer geweest", zei NS-woordvoerder John Krijgsman in 2009. 

België moet nog even wachten op de veilige situatie. In 2013 wil de NMBS starten met een proef. Volgens planning worden de nodige veiligheidscertificaten tegen eind 2014 afgeleverd. Vanaf 2015 kan begonnen worden met de geleidelijke uitrol van het nodige informaticasysteem en de nodige technische aanpassingen op alle perrons en aan de treinen. Met de nieuwe procedure voldoen NMBS en Infrabel aan de toekomstige Europese wetgeving die treinoperatoren verplicht vanaf 1 juni 2017 alle deuren te sluiten voor de trein vertrekt.

NMBS en Infrabel investeren rechtstreeks 8,6 miljoen euro in het project.