alles over oenbaar vervoer
u bent hier: actueel

Fyra voor vaste klanten toeslagvrij

dinsdag 30 maart 2010
Dit artikel zit in dossier: HSL-Zuid
Fyra voor vaste klanten toeslagvrij

De Nederlandse Spoorwegen hebben de afgelopen maanden ten onrechte toeslag gevraagd aan vaste klanten voor de Fyra. Dat meldt NRC Handelsblad naar aanleiding van een juridische strijd van een reiziger. 

Reiziger en hoogleraar Laurens Winkel attendeerde NS op de kleine lettertjes achter op zijn jaarkaart, zo meldt NRC Handelsblad. Op de kaart staat: "Geldig in alle binnenlandse treinen die zijn vermeld in het spoorboekje, met uitzondering van de Thalys". Over de Fyra wordt niet gesproken. Maar NS verwees in haar verweer naar de algemene voorwaarden, die ook staat opgenomen in het spoorboekje. Daarin wordt wel melding gemaakt van een toeslag voor Fyra. Na maanden juridisch touwtrekken kwam NS over de brug en werd hem – en een medereiziger – een financiële regeling aangeboden, met vergoeding van de advocatenkosten en restitutie van de betaalde toeslagen, op voorwaarde dat hij zijn mond zou houden. Dat aanbod heeft hij niet aangenomen.

Cadeau
De Nederlandse Spoorwegen wilde namelijk van de nood een deugd maken door de toeslagen voor vaste klanten in te trekken en en dit presenteren als een cadeau. Dat gaat nog steeds door. Maar van 'zwijggeld', zoals NRC Handelsblad dinsdag schrijft, is volgens de NS geen sprake. Ook is de restitutie aan de twee allerminst een schuldbekentenis, voegt de woordvoerder van de NS hieraan toe. "We hadden geen zin in een eindeloze juridische discussie. In de algemene voorwaarden staat gewoon dat er een toeslag betaald moet worden. We doen alle reizigers nu een fantastische aanbieding, dat vinden we het belangrijkste."

Rover
NS-abonnementshouders hoeven vanaf donderdag 1 april tot 1 september 2010 geen toeslag meer te betalen voor binnenlandse ritten met de hogesnelheidslijn Fyra. Persbureau Novum Nieuws meldde dat Rover zou vinden dat de NS niet goed duidelijk heeft gemaakt of er wel of niet bijbetaald moest worden voor de Fyra. Volgens het persbureau zou Rover reizigers aanraden om het geld terug te vragen. Rover laat in een reactie weten dat dit onjuist is. "Dit willen wij echter helemaal niet adviseren, want NS biedt dit niet aan en wij verwachten ook helemaal niet dat NS dergelijke verzoeken gaat honoreren" laat Tim Boric van Rover weten. In een persbericht schreef de reizigersorganisatie het NS cadeau een mooi gebaar te vinden. 

 

 
Tags: Fyra / HSL-Zuid
terug naar alle artikelen
 
bezoekers van deze pagina hebben ook gelezen:
Topman NS biedt excuses aan voor Fyra vr 12 jun  Topman NS biedt excuses aan voor Fyra
NS onderzocht TGV als alternatief voor Fyra ma 8 jun  NS onderzocht TGV als alternatief voor Fyra
Ook NMBS had geen alternatief voor de Fyra za 6 jun  Ook NMBS had geen alternatief voor de Fyra
Fyra problemen in sneeuw was mogelijk te voorkomen ma 1 jun  Fyra problemen in sneeuw was mogelijk te voorkomen
Kwaliteitsinspecteur: Fyra ging met teveel fouten naar Nederland ma 1 jun  Kwaliteitsinspecteur: Fyra ging met teveel fouten naar Nederland
Peijs: ERTMS geen excuus voor late levering Fyra do 28 mei  Peijs: ERTMS geen excuus voor late levering Fyra
Dag 4 van de Parlementaire Fyra-enquete (LIVE) vr 22 mei  Dag 4 van de Parlementaire Fyra-enquete (LIVE)
Samenvatting Fyra enquete dag 2: NS heeft spijt van bod wo 20 mei  Samenvatting Fyra enquete dag 2: NS heeft spijt van bod
Oud NMBS topman wil niet naar Fyra enquete komen di 19 mei  Oud NMBS topman wil niet naar Fyra enquete komen
Dag 1 Fyra enquete: Netelenbos was tegen aanbesteding ma 18 mei  Dag 1 Fyra enquete: Netelenbos was tegen aanbesteding


Adverteren   |    Contact   |    Colofon   |    Copyrights   |    Disclaimer   |    Pers   |    Webmasters   |    Vacatures   |    Over ons
Wintersport trein   |    Trein Zwitserland   |    Trein Duitsland   |    Trein Berlijn   |    Trein Parijs   |    Trein Brussel   |    Modelspoor   |    Trein Londen   |    Parkeren Schiphol